Laitetaas nyt tällekin foorumille ongelman kuvausta mersuforumin lisäksi. Melko urgentti tilanne päällä joten pakko yrittää joka tuutista

Merssu veti ittensä vikatilaan viime viikolla ja *:lla löytyi viaksi tuo kuuluisa imuläppien moottori.
Viikonloppuna purin turbot sun muut haittaavat tekijät edestä ja vikoja löytyi. Moottori oli luultavimmin hajonnut koska huollosa oli laitettu turbolle tuleva kumitiiviste ruttuun ja sitä kautta tippunut melko reilusti öljyä moottorin päälle. Löytypähän syys sille harvoin havaitulle nykimiselle kunnon kiihytyksessä kun kanava oli 1/3 tukossa, onneksi tiiviste oli kuitenkin ehjä ja sitä kautta turbokin. Huvittavaa että ilmanputsarit vaihdettiin huoltoliikkeen ehdotuksesta öljynvaihdon yhteydessä kun sanoivat että juurikin tuo tiiviste menee itse vaihtaessa helposti väärin ja rikkoo pahimmassa tapauksessa turbon.
Uusi ohjausmoottori siis hankittuna, mutta ongelmana on että hantin puolen vivusto on poikki. Vivustoa vääntävä varsi on ilmeisesti ollut poikki jo pidempään ja itse sitten rikoin vahingossa yhden läppien välisistä tangoista. On meinaan melko hapertunu nuo muoviset varret. Jos läpät haluaa toimimaan, on ainut konsti hankkia uusi imusarja... no, ei nyt ihan heti käynyt mielessä selailtuani foorumilta juttua läpistä. Siis moottori surraamaan itekseen ja läppien jumitus auki.
Kuskin puolelta päppien lukitus onnistuu helposti kun läppien yhteinen vipuvarsi on tallella, mutta kuinka määritellä hantin puolen asennot... ja miten nuo läpät saa järkevästi lukittua. Löysin eräästä keskustelusta sellaisen ohjeen että kuskin puolella varsi väännetään auton takaosaa kohti ja hantin puolella keulaa kohti jotta läpät on auki. Tämä pitänee luultavasti paikkansa mutta nuo hantin puolen erillisenä olevien läppien asennot pitäisi saada varmistettua sekä jokin idea niiden lukitsemiseen.
Imusarjoja ei innostas alkaa irrottaan jos ei oo ihan pakko.
*Jamppa