W219 nokka-akselin vikakoodi ja MIL

Vastaa Viestiin
Skanis66
Viestit: 5
Liittynyt: 02.5.2013 22:25
Paikkakunta: Kuru

W219 nokka-akselin vikakoodi ja MIL

Viesti Kirjoittaja Skanis66 »

Moro, 350 cgi mersu temppuilee heittämällä P0016/P0017 vikakoodia.
Ongelma alkoi viime talvena mutta poistui kun puhdistin MAFfin, tosin nyt se palasi yllättäen pari viikkoa sitten.
Käytin konetta piuhan nokassa *:ssa, kuittasin vikakoodit, mutta ongelma ei poistunut vaan kun kuittaa vikakoodit niin seuraavassa käynnistyksessä yleensä ongelma palaa. Kone kuitenkin toimii täysin moitteettomasti joten ihnettelen että voisiko/olisiko jollakin muulla kokemuksia ko ongelmasta ja miten sen voisi korjata.
Vikakoodi viittaa aina oikeanpuoliseen lohkoon ja muutaman virheilyn jälkeen MIL syttyy taas.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W219 nokka-akselin vikakoodi ja MIL

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Skanis66 kirjoitti:Moro, 350 cgi mersu temppuilee heittämällä P0016/P0017 vikakoodia.
Ongelma alkoi viime talvena mutta poistui kun puhdistin MAFfin, tosin nyt se palasi yllättäen pari viikkoa sitten.
Käytin konetta piuhan nokassa *:ssa, kuittasin vikakoodit, mutta ongelma ei poistunut vaan kun kuittaa vikakoodit niin seuraavassa käynnistyksessä yleensä ongelma palaa. Kone kuitenkin toimii täysin moitteettomasti joten ihnettelen että voisiko/olisiko jollakin muulla kokemuksia ko ongelmasta ja miten sen voisi korjata.
Vikakoodi viittaa aina oikeanpuoliseen lohkoon ja muutaman virheilyn jälkeen MIL syttyy taas.
Onkos se koodi minkä antaa mikä?
(vai tuo ilma massa)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Skanis66
Viestit: 5
Liittynyt: 02.5.2013 22:25
Paikkakunta: Kuru

ME 9.7 kohdasta löytyy

Viesti Kirjoittaja Skanis66 »

Sieltä löytyy aina 2 koodia:
- 1200 Constant adjustment of exhaust camshaft of right cylinder bank in direction "Retarded" (P0017)
- 1208 Constant adjustment of intake camshaft of right cylinder bank in direction "Retarded" (P0016)

Ne saa kuittaamalla pois, kun käynnistää kuittauksen jälkeen MIL ei syty, mutta seuraavalla käynnistyskerralla napsahtaa vikavalo kojetauluun...

Saattaa olla että talvella vika kuittautui tuurilla kun puhdistin MAFfin (kun ei kait se millään tavalla liity tuohon...)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkupään (n.2004-2006) malleissa tuo tarkoittaa pahuksen ikävää vikaa eli tasapainoakselin hammaspyörä kuluu ja siitä johtuen toisen lohkon nokat jää jälkeen josta vikakoodit.
Minkä ikäinen auto ?
Skanis66
Viestit: 5
Liittynyt: 02.5.2013 22:25
Paikkakunta: Kuru

vuosimalli 2006

Viesti Kirjoittaja Skanis66 »

eli ilmeisimmin vika oli se minkä pelkäsinkin kun lueskelin mbworldia...
jotta kärsimys on täydellinen menihän se nyt tietenkin niin ettei ko hammaspyörää voi vaihtaa muuten kuin repimällä koneen irti ja sitten vasta pääsee käsiksi siihen?
onko ko vikaan olemassa jotain päivityskittiä jottei vaihda toista p**kaa pyörää tilalle?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaussarja ei ole kallis, merkkiliikkeestä tai varmaan KL toimittaa myös.
Jotain 400-500 euroa jos oikein muistan.
Uusi akseli on parempaa tekoa eli samaa ongelmaa ei enää tule.
Moottori pitää irrottaa, akselin takapäässä on puntti ruuvilla kiinni.
Itse otin laatikoineen irti autosta ja se on helppo homma, mutta sitten kun alkaa konetta purkamaan helppous on kaukana:


Kuva


75tkm:

Kuva
Skanis66
Viestit: 5
Liittynyt: 02.5.2013 22:25
Paikkakunta: Kuru

akseli vaihdettu saatu aikaan uusi vika

Viesti Kirjoittaja Skanis66 »

Kiitoksia avusta, viikko meni pyöritellessä että sain purettua ja vaihdettua ko akselin; ajoin starilla testit ja kaikki oli ok.
mutta ja tietenkin aina se mutta, kävin koeajolla ja kone alkoi tyhjäkäynnillä ravistaa; noh kone piuhoihin ja nyt on uusi vikakoodi P0014 eli oikean puolen pakosarjan asento virheellinen. senhän pitäisi olla -21 - -19 astetta, mutta starin mukaan se onkin vain -1.
jouduin käyttämään oikean puolen pakosarjan hammaspyörä assya irti jotta sain ketjunkiristimen irti, joten olenko voinut siinä sössiä jotenkin vaikka kylläkin tarkastin että ne pulsepyörät ovat 305 asteen kohdalla reiistä näkyvillä vai voiko siinä olla jotakin muuta?
lisäys: avasin uudelleen hallit ja oikean puolen nokka-akselin pulssi on noin 20 astetta väärässä (imusarjan nokka-akseliin päin)?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jotain on pahasti pielessä jos *:rin mukaan on pakosarja väärässä asenossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Skanis66
Viestit: 5
Liittynyt: 02.5.2013 22:25
Paikkakunta: Kuru

hieman väärin kirjoitettu

Viesti Kirjoittaja Skanis66 »

CDI203 kirjoitti:Jotain on pahasti pielessä jos *:rin mukaan on pakosarja väärässä asenossa
tuo noin oikasin vähän ku kirjotin että pakosarja olis väärässä asennossa :oops: ; sori, piti kirjoittamani oikean puolen pakoventtiilien nokka-akselin säädin on väärässä asennossa (P0014); luultavasti ryssin purkaessani nokka-akselin säätimen (camshaft adjuster) ja laukasin sen esijännityksen (backslash compensation).

Ainakaan en muuta selitystä en keksi sille miksi ko nokka-akselin asento muuttuu virheelliseksi kun kone lämpenee ja nostaa kierroksia (eikä myöskään palaudu vaan jää väärään asentoon).

Taitaa olla niin että aina sattuu ku oppii.
Jii5
Viestit: 1
Liittynyt: 07.10.2016 14:32

Viesti Kirjoittaja Jii5 »

Eli tuo tasapainoakselin hammaspyörä kuluu myös samalla tavalla näissä 350cgi koneissa? Luulin että tätä ongelmaa ei enää pitänyt näissä olla. Onko tuohon joku tietty kilometri määrä vai ihan tapauskohtaista?
Cls350cgi
Viestit: 6
Liittynyt: 16.4.2019 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: W219 nokka-akselin vikakoodi ja MIL

Viesti Kirjoittaja Cls350cgi »

Minun cls350 cgi vm 2007 herjailee pakkasilla P0015 (pakonokka myöhässä) ja joskus harvoin P0017 jos ajaa n. 1km lähikauppaan ja sit takaisin tai tekee kovan kiihdytyksen ton kauppastopin jälkeen melkein joka kerta tai kun vaimo ajaa laitteella. Ilmenee siis vain pakkasilla ja lyhyellä spurtilla. Ko herjaa ei ilmesty niin kauan kun kelit on plussan puolella. Ko anturin vaihto ei auttanut...oisko pitänyt myös magneettianturi vaihtaa. No nyt olen siis talvella vaan kuittaillu vikailmoituksen pois viimeiset 5 vuotta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”