Delphin suutin hajosi irroituksessa?

Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Delphin suutin hajosi irroituksessa?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eli kyseessä OM646.821 ja rapiat 200tkm ajetut suuttimet.
Yhdestä suuttimesta vuoti pohjatiiviste sen verta että ensimmäiset piki klöntit ilmestyi suuttimen välistä näkyviin joten pohjatiivisteen vaihto oli ohjelmassa viikonloppuna.
Suutin irtosi varsin mukavasti, kiinnityspulttia 4-5mm auki, puoliminuuttia tyhjäkäyntiä ja suutin oli tapissaan. Tämän jälkeen irtosi helpohkosti pönkäämällä meisselillä siintä kiinnitystallasta ylös ja samalla nitkuttamalla polttoaineputkesta edes takaisin.
Huolellinen putsaus niin asennusreijälle, kierteille ja suuttimelle minkä varren raaputin mekaanisesti puhtaaksi ja suutinkärjen putsasin pelkästään rätillä ja ksyleenillä.
Asennus oli helppo, pultti upposin sormineen lähes pohjille ja suutin asettui 2 sormella pohjille asti. Suuttimen rungon rasvasin MB:n suosittamalla keraamisella rasvalla.

Ei muuta kuin auto käyntiin ja nyt se käydä rötköttää 3 pytyllä :x
Vikakoodeja ei tarjoile OBD2 lukijalla ja ScanXL ohjelmistolla minkäänlaista. Stari pitäisi olla tiistaina hallinnassa, mikäli FedExin seurantajärjestelmään on uskominen.

Uskaltaako tuota nyt pitää käynnissä, jos se suutin on vain tukossa ja putsaantuisi siintä sillä? Entä odotanko starin saapumista ja katson mitä sillä on kerrottavaa vai tilaanko suoraan uuden suuttimen?
Viimeksi muokannut sonikki, 21.11.2013 16:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei hajoa kun lähtee ilman ulosvetäjää irti. Joku muu hämminki on nyt.
Kauanko käyttelit, jos ei vaan ehtinyt ilmaantua ?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kyllä se siitä pitäs tokeentua.. delphi.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Reilu minuutti tuli käyteltyä kun enempää ei uskaltanut ja kerran polkaisin kierrokset noin 2500rpm.
Eli tuota voi hyvin mielin pitää käynnissä ja katsoa ilmaantuuko?
Vai tarviiko polttoaineputken kautta ilmata itse suuttimen päästä?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Anna käydä vaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisi pitänyt tasaantua tuossa ajassa :? En ole erikseen ilmaillut, kyllä nuo on lähteneet toimimaan hetken kakistelun jälkeen.

Johtopistoke varmasti kunnolla paikallaan ?
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Pistoke on 3 kertaa irroitettu ja asennettu uudestaan, joten kiinni pitäisi olla :)

Pitää vissiin koittaa sitten vaan käyttää vielä.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Delphi on kyllä niin paska kun olla ja voi verrattuna bossiin... useemman suuttimen ku tekee kerralla ni käyntiin saanti hankalaa toisinaan...
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Uusillakin suuttimilla välillä pistää hanttiin..
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo, Delphithän nämä :D
Irroittelin kyllä välissä tuon suutin-jakotukki välisen putken, paineilmalla putsasuta varten ja siellä ei kyllä hirveästi naftaa tullut?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Viitisen minuuttia käytelty ja annettu välillä kierroksia mutta ei havaittavissa muutosta. Putkeakin raotin suuttimen päästä ja ihan iloisesti tuli tavaraa ainakin sieltä.
Mitäs seuraavaksi?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Muistaakseni Tuikku kertoili että delphiläiset saattaa vikaantuessaan tehdä sitä, että 'sammuu' vähäks aikaa, sitten taas yrittää ja lähteekin toimimaan kunnes seuraavam kerran huomaa olevansa viallinen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hmm... eli kannattanee vielä kokeilla muutama starttaus peräkkäin? Hirvittää vain että on kohta ylimääräinen tuuletusreikä männässä jos ei päädy ollenkaan tavaraa sylinteriin :?
Meneekös näissä suutinkärki kuinka helposti tukkeeseen? Onko sitä mahdollista saada tukkeeseen tuossa kun putsailee?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Siis että ne tekee tuota kesken käynnin, on sekunnin pari pimeenä ja taas jatkaa (erilainen siis kuin solenoidi boschit jotka sammuttaa koneen), en mä tiedä auttaako siihen uudet käynistelyt jos siellä piezopakka feilaa satunnaisesti.

Paineilmahan EI ole puhdasta, ellei sinulla ole kompuraa joka oikeasti suodattaa ja kuivattaa ilman. En tiedä reikien tukkeentumisesta mutta sinne liikkuvien hilpattimien väiin varmaan helpompi on jotain saada jäämään 'puhdistuksessa'.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo, tuntuu että tämä ei edes yritä käydä tuolla yhdellä pytyllä, vaan käy koko ajan vaivalloisesti ja kuullostaa traktorilta, joten tuosta kyseisestä "pätkimisestä" tuskin kyse.
Suuttimelle en tuota paineilmaa antanut ja suuttimesta tukin reijät heti talouspaperilla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tiedossa jokunen tapaus missä piezoja(ehjänä irti otteuja)
käänelty ylös alaisin,
ollet kyljellään pöydällä niin
uudet on kaupasta saanut hakea
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Menikö kokonaan mykäksi näissä tapauksissa? :shock:
Tulihan noita toki käänneltyä tuossa samalla kun putsaili mutta kolhittua ei tullut millään tavalla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Lucas cav delphi se parempi ruiskutusjärjestelmä.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tarviko näillä delphiläisillä uusi yksittäinenkin suutin jonniimoisen ohjelmoinnin?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

kaliprointi numerot niissä ruukaapi olla... tuliko nyt suuttimet samoihin reikiin missä oli?
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jupi kirjoitti:tuliko nyt suuttimet samoihin reikiin missä oli?
Kyllä ne ihan oikeilla paikoilla on kun en kerennyt muihin edes koskemaan. Meinasin että askartelen tämän ongelmayksilön ensin ja sitte jälkiruaaksi vihellellen nuo 3 mitkä ei ole vuotanut (ihan sen takia että saisi nuo rasvat siihen suuttimen varteen, helpottamaan irroitusta jos alkaa joskus vuotamaan).
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

sonikki kirjoitti:
jupi kirjoitti:tuliko nyt suuttimet samoihin reikiin missä oli?
Kyllä ne ihan oikeilla paikoilla on kun en kerennyt muihin edes koskemaan. Meinasin että askartelen tämän ongelmayksilön ensin ja sitte jälkiruaaksi vihellellen nuo 3 mitkä ei ole vuotanut (ihan sen takia että saisi nuo rasvat siihen suuttimen varteen, helpottamaan irroitusta jos alkaa joskus vuotamaan).
Jos alkaa vuotamaan, niin se puhaltaa ilosesti ne rasvat pois ja työntää pikikittiä tilalle. Mutta kun siellä on sitä rasvaa reilusti, niin kansi ei niin herkästi takertele niihin suuttimiin ja lämpölaajenemalla nostele ylös, joten ne ei niin herkästi ala puhaltamaankaan.

Oliko uudemmissa annetut momentit ja asteet heti kohillaan, vai pitääkö nuihinkin vetästä perstuntumalla hiuga lisää?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

7Nm ja 90° + 90° kertoili WIS. En oikein tiennyt missä vaiheessa tuo jälkimmäinen ysikymppi käännellään (kone kuumana?) joten tällä hetkellä tuo 7Nm + 90° ja se tsupsutus ainakin hävisi.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

sonikki kirjoitti:7Nm ja 90° + 90° kertoili WIS. En oikein tiennyt missä vaiheessa tuo jälkimmäinen ysikymppi käännellään (kone kuumana?) joten tällä hetkellä tuo 7Nm + 90° ja se tsupsutus ainakin hävisi.
Kylmänä ne kaikki vaiheet käännellään vuorotellen, vanha ohje oli tuo 70 nm + 90 astetta ja uudempi on, lisää vielä yks 90 astetta.

edit: Ja en ainakaan itse uskaltanut yhtään enempää kiristää, kun tuon uudemman ohjeen mukaan.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Välillä joku asia meikäläiselläkin yllättää positiivisesti ja stari tulla paukahti oikein päivän etukäteen, eli tänään ja kaiken lisäksi lähti rokkaamaan ilman ongelmia :D
Kauaa en tosin kerennyt leikkimään kunnes alkoi akku kyykähtämään autosta ja piti lopettaa :?
Asiaan liittyen kerkesin kuitenkin kurkkaamaan ilmoitelmat ja tämmöinen siellä oli: 2048 Check smooth engine running. Cylinder 1.
Ei tarkoittane muuta kuin että "jotain" hämminkiä siellä 1 sylinterissä?
Pari jotain muutakin ilmoitusta oli, mitä en kerennyt kirjuroimaan kun tuli vähän kiirus mutta katotaan huomenna uusiksi kun pyyhkäisee muistin ja saa auton käyntiin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Nyt pyyhkäisin vikakoodit pois ja tuo em. 2048 sinne jäi kummittelemaan. Jatkoin sitten ohjelman suosittelemalla testillä joka kertoili tälläistä:

Kuva

Kovasti kyseli että nousiko tuo max value 68 ja nousihan sen. Tarkoittaako nämä arvot siis ECU:n korjausarvoa suuttimelle?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kovasti näyttäs siltä että ykkönen vuotaa paluupuolelle? Mikäli tuota oikein osasin katsoa, eli koittaa tehdä mäntään reikää. Taas kaksi muuta lie kunnossa vaikka alarajan tienoolla ollaan korjausarvossa, mutta kuitenkin käyty neutraalin tuntumassa.

Ttu mie näistä mittään tajua, silläpä täsä koitan opiskellakki.

EDIT: Itte tottunu syötönkorjaukseen milleinä, eka kerta kun näen ajan muodossa tuon.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yhtä sylinteriä koitaa kiihdytää ja toista hidastaa
Mikäs olikaan sytytys järjestys


Aikanhan nuo on delphi vehkeissä tainnet olla alusta asti
Ja kyse on sylinteriin päin menevästä ei paluu puolele

E: jokohan ne suunitelijat ovat ottaneet opikseen...
Ja lopetavat noiden "parempien" osien laitamisen autoihin
(Olis kyllä luullut että olisivat jo niiden 90 luvun 200d pumppujen jälkeen)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mulqvist kirjoitti:Ttu mie näistä mittään tajua, silläpä täsä koitan opiskellakki.
Johan tässä on pari tuntia kerenny ahkerasti opiskelemaan :lol:
CDI203 kirjoitti:Yhtä sylinteriä koitaa kiihdytää ja toista hidastaa
Mikäs olikaan sytytys järjestys


Aikanhan nuo on delphi vehkeissä tainnet olla alusta asti
Ja kyse on sylinteriin päin menevästä ei paluu puolele

E: jokohan ne suunitelijat ovat ottaneet opikseen...
Ja lopetavat noiden "parempien" osien laitamisen autoihin
(Olis kyllä luullut että olisivat jo niiden 90 luvun 200d pumppujen jälkeen)
Eli tuon 1 sylinterin suuttimen pitäisi kuseskella sylinteriin?
1. sylinteristä antoi ainoastaan tuon 2048 ja kehoitti tekemään zero quantity calibration for the injector jos säätöarvo +68>.
Mitään ihmeempää savutusta tms. en ole huomannut.

Osaako CDI203 tönäistä oikeaan suuntaan, mitä seuraavaksi? :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

CDI203 kirjoitti:Ja kyse on sylinteriin päin menevästä ei paluu puolele
Aa, minä tulkitsin näin päin että korjaa 1.pytyn suuttimen aukioloaikaa pidemmäksi, joka taas viittaa ettei kakkua tule tarpeeksi(vuoto paluupuolelle? Vai huono kärki->huono suihku->kone luulee ettei sa kakkua vaikka todellisuudessa saa mutta huonosti kaasuuntuneena?)

Kovasti tässä koitan opiskella, vaikka näistä vieläkään mitään tajua parin tunnin opiskelulla.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”