s211 280cdi v6, lievää ongelmaa

toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

s211 280cdi v6, lievää ongelmaa

Viesti Kirjoittaja toba- »

Eli, kaikki alkoi juhannuksena paluumatkalla joensuusta keravalle, syttyi moottorin vikavalo.

Hotari paikallisti vian ja stari sanoi ettei pysty polttelemaan tuhkia pöntöstä. Ei saa ilmaa tarpeeksi. Vaihdettiin ilmansuodattimet, uudet ilmamassamittarit ja ei auttanut. Ilman saanti starin mukaan liian pientä. Nyt sitten vaiheltiin turbon paineanturi ja tehtiin manuaalinen poltto ajamalla starin kanssa, kun ei suostunut sitä tekemään paikoillaan. Ja pum, valo sammui.

Mutta, vielä stari näyttää arvot vääriksi. Ilman saannin liian pieneksi ja ahdon liian isoksi.

Mistä alkaa vikaa etsimään, meiltä loppuivat keinot kesken. Vikakoodeja ei anna ollenkaan, mutta tietokone niin infoaa.

Auto on noin 230tkm ajettu ja juuri talouteen tullut pari kk sitten. Ruvetaanko kaupan purkuun?
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Viestissä on jonkin verran tulkinnallisuuksia.

Mitä vikakoodeja star antaa?

Kirjoitetun perusteella vaikuttaa että että joku paikka on oikeasti tukossa tai vuotaa: esimerkiksi välijäähdytin tukossa tai vuotaa, egr tukossa tai ei toimi oikein, imusarjan läpät jumissa, katalysaattori tukossa.

Nuo on tietenkin näillä lähtötietoilla pelkkiä arvauksia, mutta niistä kannattaa tarkastelut kuitenkin aloittaa.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Egr-venttiili vuotaa.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Kuva
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Tuommosta, unohin eilen lisäillä.
Tuikun vastaus vaikutti niin varmalta, jotta mitenköhän tätä pitäisi nyt tutkia / korjata? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa koko egr venttiili?
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Ja vikakoodeja ei tullut muusta kun siitä, ettei pysty suorittamaan hiukkassuodattimen polttoa.
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pelaako kaikki toimintotestien mukaan oikein, testerin ohjeiden mukaan tutkittu kaikki mahdollinen ?
wiimax.fi
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Testerin ilmoituksen mukaan egr-venttiili on aivan kiinni.
Kuitenkin pakopainetta vuotaa imusarjaan, kun ahtopainetta on liikaa.
Pakopaine syrjäyttää puhtaan ilman, joka siis jää alle ohjearvon.
Savuttaa hiukkassuotimen tukkoon, jos ei korjata.
Koko egr venttiili/moottori mysteeri pöydälle ja putsaukseen.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Miten regeneraation jälkeen tapahtui pakopaineille ennen ja jälkeen hiukaspöntön? Puhdistui varmaan, kun valo kerta sammui.

Jos aukaset pakopuolen turbon jälkeisen klemmarin ja käytät konetta niin että vuotaa ohi ulos niin laskeeko imupuolen paineet ohjearvoon,. Jos laskee niin sillon on KAT pönttö tukossa. En tiedä miten yleistä sellainen voi olla näissä nykydieseleissä...


Mulla on sama kone ja se on alkanut oireileen siten että kylmänä ei ole oikein vetoja alle 1200 kierroksen. Sitten kun kone lämpenee käyntilämpöseksi niin sitten vetää oikein pienilläkin kierroksilla. 1200 yläpuolella vetää oikein hyvin.
Talvella ei ollut ongelmaa lainkaan. Odottelen ensi talvea että pitäiskö tuolle tehdä jotain. Ei ole yhtään vikailmoitusta CDI puolella. Poltto myös toimii OK.

Onko sulla ollut aiemmin mitään vastaavaa?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Lähinnä tuikulle kysymys, että mikä tuon liian korkean ahtopaineen aiheuttaa?
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:.
Testerin ilmoituksen mukaan egr-venttiili on aivan kiinni.
Kuitenkin pakopainetta vuotaa imusarjaan, kun ahtopainetta on liikaa.
Pakopaine syrjäyttää puhtaan ilman, joka siis jää alle ohjearvon.
Savuttaa hiukkassuotimen tukkoon, jos ei korjata.
Koko egr venttiili/moottori mysteeri pöydälle ja putsaukseen.
Huonosti taisin kirjoittaa.
Testerin ilmoituksen mukaan egr-venttiili on kiinni 5% pulssisuhde.
Vaikka ohjelman pyyntö on 20%, tai yli, siis ohjelma koettaa korjata "liikaa kierrätyskaasua" yrittämällä sulkea venttiiliä kokonaan.
Pakokaasun paine imusarjassa saa aikaiseksi liian ahtopaineen, sekä liian pienen puhtaan ilman määrän.
=> egr-venttiili vuotaa, pakokaasu nostaa imusarjan painetta, puhdas ilma ei pääse halutulla tavalla moottoriin, ilmamassamittari huomaa tämän.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

toba- kirjoitti:Tuommosta, unohin eilen lisäillä.
Tuikun vastaus vaikutti niin varmalta, jotta mitenköhän tätä pitäisi nyt tutkia / korjata? Onko ainoa mahdollisuus vaihtaa koko egr venttiili?
Alkuun pura ja puhdista ja siitä kun ei siis vielä tullut
Vika koodia niin sähkö osa lienee kunnossa niin voi ohjelmasta laitaa
Kierrätyksen pois päältä minkä jälkeen jos vuotaa vielä niin mekaaninen
Tulppaus

Tuikun kertoma kuvaus syistä sopii hyvin kuvailtuun vaivaan

E:usein tuossa kohdin on heti siinä muovisen"puolikuun"
Alla kuvia siitä roplaus miitti ketjussa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Kihlattu soitteli, että mitä oon tehny kun tää vetää ihan eri tavalla?!

Onko mahdollista, että egr on nyt jumituksestaan auennut?
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

CDI203 kirjoitti:
Tuikun kertoma kuvaus syistä sopii hyvin kuvailtuun vaivaan

E:usein tuossa kohdin on heti siinä muovisen"puolikuun"
Alla kuvia siitä roplaus miitti ketjussa
Missäs tuo ketju on kun ei meinaa löytyä? Kiinnostaa minkälainen se egr venttiili on tuossa V6:tvosessa
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Mersu.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Ongelma päällä edelleen. Putsailin egr:n pari kolme viikkoa sitten, ei ollut edes kovin likainen. Tämän jälkeen käytiin piuhan päässä ja samat arvot/lukemat edelleen.

Eräa asia tuli mieleen, että voiko olla turbon letkuissa vuotoa mikä aiheuttaisi tämän ongelman? Ensi viikonloppuna tarkotus tehdä öljynvaihto ja samalla siis tutkia autoa altapäin.

Alkaa neuvot loppumaan, vehollekko pitää roudata auto tutkittavaksi? :(
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

toba- kirjoitti:Ongelma päällä edelleen. Putsailin egr:n pari kolme viikkoa sitten, ei ollut edes kovin likainen. Tämän jälkeen käytiin piuhan päässä ja samat arvot/lukemat edelleen.

Eräa asia tuli mieleen, että voiko olla turbon letkuissa vuotoa mikä aiheuttaisi tämän ongelman? Ensi viikonloppuna tarkotus tehdä öljynvaihto ja samalla siis tutkia autoa altapäin.

Alkaa neuvot loppumaan, vehollekko pitää roudata auto tutkittavaksi? :(
Mikää vaan vuoto imupuolella(egr on myös imupuoleen yhteydessä)
Riittää sotkemaan toiminnan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

No tarttee tutkia omin neuvoin ensviikonloppuna. Alkaa pikkusen usko loppua rakkineeseen.

Kuis pitkään menee, että hiukkaspönttö on vaihtokunnossa kokonaan?
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

toba- kirjoitti: Kuis pitkään menee, että hiukkaspönttö on vaihtokunnossa kokonaan?
jos teke mitä
jos vaan vika tilassa niin
Piiitkään
jos savutta paljon tai polttaa öljyä niin melko äkkiä on tukossa mutta usein saa silti vielä avattu(melkeen jos vaan vielä käy niin useimiten pönikän saa pelastettua)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Juu ei savuta tms ollenkaan.
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Kokeiltu ehjää egr-venttiiliä eikä mikään muuttunut... ideoita?
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

toba- kirjoitti:Kokeiltu ehjää egr-venttiiliä eikä mikään muuttunut... ideoita?
Oletko turbon säätömoottoria kokeillu vaihtaa? Jos vain ahtaa liikaa...
Ilma massa antureitahan näistä menee myös. Jos ja kun lukema on alhainen (496<777 ) , niin toimisko turbon ohjaus sen takia niin että yrittää tavoittaa tarvittavan ilman määrän ahtamalla lisää ja lisää.
Voin katsoa omasta mitä tuo näyttää.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
~500mg tyhjäkäynnillä on juuri oikea arvo.

Kannattaisikkohan yrittää kaikkien antureiden sopeuttamista toisiinsa nähden, tai joku sellainen adaptaatio siellä staarissa on, en muista tarkkaan oikeaa termiä.

Toinen mieleen tuleva juttu on, että onko vakio ohjelma autossa ?
Vian tutkimisen ja löytymisen kannalta voisi olla parempi olla vakio.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Aika erikoinen ahtopyynti tuossa kuvassa..
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Ohjelmasta ei ole tietoa. Uskoisin olevan vakio käyttäytymisen perusteella, mutta varmuuttta ei ole. Minä en emmoista ole laitattanut.

Ja ehjät ovat ilmamassamittarit.

Sanottakoon, että hehkurele oli rikki, mutta sekin on jo uusittu. Tuskin mitään vaikutusta kyseisellä osalla..
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Selvisikö tämä?
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Nonniin! Mersu on kunnossa ja vetoja löytyy niin mukavasti, että yhtä hymyä on ajaminen. Usko oli jo loppunut tähän autoon ja vaihtoa harkittiin.

Päätin antaa mäkelän koneelle mahdollisuudeen korjata tätä mystistä vikaa. Ja nyt annankin julkisen kiitoksen erinomaisen hyvälle palvellu. Soittelivat päivien aikana niin paljon mulle, että meinas akku loppua puhelimesta.

Eli autolle varattiin keskiviikoksi aika, ja löytyi sitten pieni reikä turbon putkesta.. osaa odoteltiin ja torstaina aamulla soi puhelin, että ei auttanut putken vaihto. Annettiin lupa tutkia ja taas odoteltiin osaa. Nimittäin turbon paineanturia. Olin sanonut, että haen auton perjantaina pois oli se ehjä tai ei.
Soittelin perjantaina noin klo11 aamulla ja ei ollu auttanut anturin vaihto, tutkitaan tutkitaan. Puhelust jäi vähän sellanen fiilis et kaikkea ei kerrottu ja mulla rupes kiehumaan aika huolella, nortti huuleen ja odottelua. Onneksi oli töissä kiirettä ni ei kerenny ajatella!

Klo 14 soi puhelin. Auto valmis. 7h staarin kanssa tutkimista ja käsikopeloa katselua. Edellisen omistajan huolloissa olikin mokattu. Alipaineanturin tilalle laitettu ahtopaineanturi. En tiennyt enään mitä sanoa, nauratti ja vitutti samaan aikaan. Ovat ulkoisesti ilmeisen identtisiä antureita.

Yhden aturin hinta tuli sitten olemaan 590e... No olis oikeasti ollu 890e mutta ottivat vähä oppitunteja itelleen. Ja nyt on auto kunnossa. Vetää kone niin kivasti, että en taidakkaan luopua tästä laitteesta ihan hetkeen :)

Nyt maanantaina ajattelin olla yhteydessä edellisiin huoltoliikkeisiin ja udella kenellä tämä anturinvaihto moka mahdollisesti olisi sattunut. En rahan takia, vaan kertoakseni kuinka paljon vaivaa yhdestä anturista on. Kaiken kaikkiaan tämä anturi on tullut maksamaa yli tuhannen, kun vikaa on metsätelty ja itsekkin arvailtu. Mutta mikäs mersu se olis, jos ei toimintatonnia palais välillä.

Tänään leimalle, vielä on pelko persiissä että olikohan se sittenkään näin pienestä kiinni... niijuu ja laatikko ei oo tottunu noihin tehoihin, tarttee öljyt huuhella ja adaptoida.

Kiitos kaikille vikan hakuun osallistuneille, mutta isoin kiitos perheyritys mäkelän koneelle, koskaan en ole näin hyvää palvelua saanut merkkiliikkeestä!
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Ja niin. Jäi maknitsematta et mäkelän kone oli laittanu asentajan hakemaan osaa mulle, sanottiin autol haettaessa et pyritään nää autot antaa sovittuna päivänä takas vaikka tuliski vähä enemmän vaivaa! Järvenpäästä asentaja ajeli lommilaan hakemaan osan, ei se mulle kaukana oo mut on se asentajan päivästä tunti pois heti.
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kiitos kun selvitit vian täälläkin. Yleensä ei tule ensimmäisenä mieleen että vian aiheuttajana voi olla vääränlainen osa, mutta sekin on hyvä pitää mielessä kun vikamahdollisuuksia kartoittaa.
toba-
Viestit: 176
Liittynyt: 25.10.2012 19:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toba- »

Näinhän se on, vuos siinä meni tai reilu oikeestaan... Nyt toimii ja juuri saatiin leima vuodeksi ilman huomautuksia 8)
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”