220 CDI:n öljynvaihto

Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

220 CDI:n öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kai noissa uudemmissakin CDI-koneissa (onkosenyt OM646) on öljypohjassa tyhjennysproppu? Liekö se jossain piilossa – ainakaan etureunassa se ei ole. Mittatikkuakaan ei enää ole vaikka sen putki vielä löytyy. Eli pitääkö hankkia imuvaihtaja?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On niissä proppu.
Shade_z
Viestit: 10
Liittynyt: 12.9.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja Shade_z »

ryssäläisten meille antamat huippuluokan maastoautot on ainoita joita tiedän missä ei ole roppua ollut :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Shade_z kirjoitti:ryssäläisten meille antamat huippuluokan maastoautot on ainoita joita tiedän missä ei ole roppua ollut :D
"Filled for lifetime"? Ja se elinikä ei kuitenkaan ole niin pitkä, että öölejä juoduttaisiin vaihtamaan. :lol:

Eikös noissa toisenkin mahtivaltion militaarivehkeissä ole vähän semmoinen meininki, että vehkeellä on suunniteltu ajettavan korkeintaan se muutama kymmenen tuhatta kilomeetriä tai tietty tuntimäärä? Eihän kaikista panssarivaunuista taida saada edes moottoria purettua pois. Laitteen oletettu käyttöikä rintamalla ei suurensuuri ole ja jos vehke menee rikki se hylätään. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Re: 220 CDI:n öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Roisto kirjoitti:Mittatikkuakaan ei enää ole
Ei tikkua. :shock: Mie se en näköjään tiiä nykymaaliman menosta mittään. :roll:

Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella. :?:
Tää on ihan kohta valmis.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: 220 CDI:n öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

A. Hara kirjoitti:Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella. :?:
Jep, jep. Öljyn määräkin pitää tarkistaa pistämällä virta päälle ja näpräämällä valikoita. Kone sanoo, jos pitää lisätä litra tai puolikas. :shock:

Niijjoo. Paljonkohan tuohon muuten pitää ööliä laittaa? Varmaan jotain kuutisen litraa. En muista, oliko siitäkään enää omistajan käsikirjassa mainintaa. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Semmoset 5,8 litraa. :roll:
ERroXX
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2006 20:23

Viesti Kirjoittaja ERroXX »

dealer kirjoitti:Semmoset 5,8 litraa. :roll:
Noh jos kuiteski pantais 6,5 litraa. Kuten OM646 tahtoo.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin tahtoo OM611:kin mutta se on liikaa.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

6,5 litraa sanoo omistajan käsikirja. Miksi se on liikaa ?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ihan eri asia mitä se kirja sanoo kun mitä on ammattilaiset käytännössä hyväksi todennut.
Miepä muistelisin et jos on ihan ylärajassa, niin saattaa alakaan vaahottamaan öljyänsä turhan takia.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

6,5 litraa sanoo omistajan käsikirja. Miksi se on liikaa ?
No öööö.... siksi kun se on liikaa :mrgreen: , eli öljymäärän tunnistin alkaa varoitella öljymäärästä eikä sitä kukaan jaksa katsella.

Vajaalla kuudella litralla öljytaso on yli puolenvälin tikussa (tai näytössä).

Jokainen öljynvaihtaja tarkistaa sitten itse että öljyä on oikea määrä, ei sitä netistä voi lukea.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Olen vaihtanut öljyt jo muutaman kerran ja laittanut sen 6,5. Vehosta ostettu "mittatyökalu" (ei saanut sanoa tikuksi, vaikka siinä lukee messtab) näyttää ylärjaa, eikä näyttökään valittanut että liikoja pitäisi poistaa. Ilmeisesti vanhat öljyt on tullut valutettua tarkkaan ulos.
Mutta mitäs se öljyn mahdollinen kuohuminen aiheuttaa ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti vanhat öljyt on tullut valutettua tarkkaan ulos.
Näinpä, ja voi olla ettei OM646 herjaa niin herkästi öljyn määrästä.

Ei ole ihan yksi tai viisi kertaa kun meille on soiteltu että mikäs mersussa kun öljymäärää herjailee ja öljyä on ylämerkkiin ja vielä varalta lisätty puoli litraa. :lol:

Kasasin eilen erään Sprinterin OM611 konetta, öljyt olivat valuneet noin vuorokauden - Autodatan ilmoittamat 8,5 litraa sinne piti laittaa.
Mutta mitäs se öljyn mahdollinen kuohuminen aiheuttaa ?
Vaahtoa venttiilinnostimiin jotka sitten ääntelevät.
OM601-603 koneissa yleistä.
wiimax.fi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: 220 CDI:n öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

A. Hara kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Mittatikkuakaan ei enää ole
Ei tikkua. :shock: Mie se en näköjään tiiä nykymaaliman menosta mittään. :roll:

Ei sovi epäluuloselle ihmiselle tuommonen auto. Ja milläs sitä öljyn olemusta voi tutkia kun ei voi tikusta haistella ja makustella. :?:
Työkaveri osti viime kesänä uuden bemarin,ja se kuluttaa öljyä :shock: .
Tietokone herjaa,että öljyä pitää lisätä,mutta mistä sitä tietää miten paljon,kun sitä mittatikkua ei ole :evil: .
Ihmeellistä touhua,mutta hetkessä keksin tuohonkin ratkaisun:
Ehdotin kolleegalle,että alkaa pitämään öljykirjanpitoa,esim.joka perjantaina laskee öljyt pohjaropusta mitta-astiaan,ja silleen voi sitä kulutusta/lisäystarvetta seurata.Helppoa :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testerillä näkee jäljestäpäin minkäverran öljyä on lisätty ja millä kilometreillä.
Helppoa olla eri mieltä jos autonostaja väittää että auto kuluttaa öljyä ja vaatii moottoriremonttia takuuseen. 8)
Tai samaa mieltä, mitä nyt testeri näyttää... :lol:
wiimax.fi
ERroXX
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2006 20:23

Viesti Kirjoittaja ERroXX »

dealer kirjoitti:Niin tahtoo OM611:kin mutta se on liikaa.
ei pidä antaa mitä tahtoo, vaan sen mitä pitää...

tilavuudeksi kyllä ilmoitetaan 6.0 litraa OM611 ja sen kestää antaa. Ja OM646(&LAN) moottorille kestää/kuuluu antaa sen 6,5 litraa.

edit.
tilavuus edellyttäen suodattimen vaihdon...
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

piilovalikosta näkkee öljynmäärän, voltit huollonkuittaukset sunmuut. En muista pitikö laittaa avain ykkösasentoon ja kolomekertaa tripin resettiä painaa niin valikko löyty.
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

kokemus

Viesti Kirjoittaja janttu »

on osoittanut,suodattimen kanssa vajaa 6 litraa kun laittaa niin ei herjaa liiasta ja on sopiva määrä,näin toimin 04 220 cdi:n vaihdoissa itse,aina kun käytin huolloissa vieraalla niin herjasi liiasta,laittoivat aina 6.5l taulukon mukaan.5.8l on okei.onneksi nykyisessä 08 on palattu taas tikkuun!
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ERroXX kirjoitti:
dealer kirjoitti:Niin tahtoo OM611:kin mutta se on liikaa.
ei pidä antaa mitä tahtoo, vaan sen mitä pitää...

tilavuudeksi kyllä ilmoitetaan 6.0 litraa OM611 ja sen kestää antaa. Ja OM646(&LAN) moottorille kestää/kuuluu antaa sen 6,5 litraa.

edit.
tilavuus edellyttäen suodattimen vaihdon...
kyllä asia niiin jotta jos sinne pistää sen mitä ohjekirja sanoo niiin pitemmällä ajolla rupee herjaamaan liiasta öljystä. noin 2-3desiä vähemmän laittaa mitä ohjekirja neuvoo niiin on hyvä määrä.
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

PaHa kirjoitti:Laitoin moottoriin ensin 5,5l ja käytin hetken. Ajotietokone ilmoitti lisää 1,5l, lisäsin 1l eli yhteensä meni 6,5l, ja mitään yli täyttö ilmoituksia ei ole tullut. Öljytilavuudeksihan ilmoitetaan virallisesti 6,5litraa.
joooo. eihän se sitä heti ilmotakka :lol:
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

PaHa kirjoitti:
laineracing kirjoitti:joooo. eihän se sitä heti ilmotakka :lol:
Jahas sitä sitten odotellessa.. eipä ole aijemmin vastaan tullut tälläistä. ~1000km ajettu öljyn vaihdon jälkeen. Lantraako nuo uudet cdi:t sitten polttoainetta öljyn sekaan sen verran vai mistä "täyttyminen" johtuu :roll:
kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

laineracing kirjoitti: kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.
Varmistan vielä, että ymmärsin ylläolevan oikein: onko näiden Mersun nelosdieselien öljyn lisääntymisessä kyse mm. Volvon ja BMW:n joissakin dieseleissä tunnetusta öljyn lisääntymisestä polttoainelaimentuman kautta, ilmeisesti persiölleen mitoitetun PDF:n regeneroinnin vuoksi?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

740 GLE kirjoitti:
laineracing kirjoitti: kokemusta muutamista eri vehkeistä,ja homma menny yleensä jotta ei tässä nurkka pyörimisessä herjaakkaan mutta noin 50km ajon jälkeen ilmottaa olevan liikaa. eli laajentuu lämmetessäään... mutta tosiaan 2-3desiä vähemmän niiin ei ilmottele vaikka ajais lappiiin.
Varmistan vielä, että ymmärsin ylläolevan oikein: onko näiden Mersun nelosdieselien öljyn lisääntymisessä kyse mm. Volvon ja BMW:n joissakin dieseleissä tunnetusta öljyn lisääntymisestä polttoainelaimentuman kautta, ilmeisesti persiölleen mitoitetun PDF:n regeneroinnin vuoksi?
Yllä oleva taitaa tarkoita eri juttua eli jos täytää ihan
ylä merkkin(hiukan epätarkka huolto tikku) ja vielä hiukan herkälle laittetu anturi niin öljy laajen sen verran lämmetessän että tulee hälyytys liiasta
öljystä, jos sitä taas sen jälkeen kylmän mitatessa on ok
niin on kyse laajenemisesta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
asdf
Viestit: 197
Liittynyt: 03.10.2005 13:33

Viesti Kirjoittaja asdf »

..
Viimeksi muokannut asdf, 20.2.2012 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

CustomMB kirjoitti:Onko kellään tuon mittatikulun asteikon mittoja, alamerkin ja ylämerkin kohtia? Jos tekisi tuollaisen mittatikun "varmistuksi". (w211 270cdi)
Paljoko lie maksaa mittatikku "lasilinnan marmoritiskillä".

Miten jos tekisi niin, että oottelee ajotietokoneen ilmoitusta liian vähästä öljystä. Mittaa öljyn tason ja siinä on sitten MIN. Pistää tarvittavan määrän, jotta herjat häviää ja mittaa tason uudelleen siihen sitten MAX. Puolivälihän tulee sitten kun tuon välin jakaa 2:lla.

Tietty jos tuo 6.5ltr on se MAX taso niin ajelee menemään ja kun herjaa liian vähästä öljystä, mittaa tason ja siinä on sitten MIN.

Mutta entä jos se alkaa herjaamaan liian vähästä öljystä ja taso on siinä MAX kohdassa.

Sama kumminpäin tekee...

Kumpahan tupisen :happy: Ei toinna ottaa tosissaan... :oops:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”