Potilaana siis S211 220CDI 6v-manuaali facelift, oireena 1-2 välillä tapahtuva "krunts", muut välit menevät mielestäni suhteellisen asiallisesti molempiin suuntiin, mutta 1-2 välillä selvä kruntsahdus ja aivan kuin vaihdetta laittaisi sisään "vastapalloon" joku lyö selvästi käsille vastaan.
Samoiten oireilee kytkin pohjaanpainettuna, on hiljaisiin vaihde vapaalla ja poljin ylhäällä, mutta täysin alaspainettuna alkaa vauhtipyörää muistuttava kevyt "klak-klak-klak" ja lakkaa/hiljenee kun kytkin nostetaan ylös. Klak-ääni ilmenee myös kylmänä vaihdetta vaihtaessa kesken "luistattamisen" eritoten 1-2-3 -välillä.
Myös tärinää havaittavissa kun koskee sievästi polkimeen, sama tärinä tuntuu selvästi myös vaihdekepissä ja eroaa selvästi onko kytkin ylhäällä vai alhaalla. Lämmetessään kaikki toimii jouheammin, sekä äänet vaimenevat. Koneenhuoneen puolelta kuunneltuna erottaa myös pientä tikitystä.
Olisikohan tälle kaikelle yksiselitteisempi vastaus, kuin koko kytkinpaketti vauhtipyörineen vaihtoon laatikon synkrorenkaiden kera vai voiko esim pelkkä kulunut kaksoismassa tai vaihdevivusto aiheuttaa kaiken tämän ajamisesta käytännössä helvettiä tekevän kombinaation?
Ajettu 352tkm, täydellisellä huoltokirjalla yhden omistajan ennen minua matka-ajosta, mutta esimerkiksi laatikon ja tai perän öljyjen vaihdoista ei luonnollisestikaan mitään merkintää.
S211 220CDI facelift 6v-manuaali & kytkin ongelmia
Osaisiko tähän joku sanoa jotain suuntaa antavaa?
Auto on myös ostettu suurehkosta Fordin merkkiliikkeestä alle viikko sitten, joten olisiko aiheellista vaatia remontin osuessa kohdalle apua kuluihin, vaikka huomioidaan suhteellisen suuri ajomäärä ja ns normaali kuluva osa -efekti?
Vai onko kytkin/vauhtipyörä -remontti auttamatta out of bounds näillä kilometreillä virhevastuun puolesta?
Auto on myös ostettu suurehkosta Fordin merkkiliikkeestä alle viikko sitten, joten olisiko aiheellista vaatia remontin osuessa kohdalle apua kuluihin, vaikka huomioidaan suhteellisen suuri ajomäärä ja ns normaali kuluva osa -efekti?
Vai onko kytkin/vauhtipyörä -remontti auttamatta out of bounds näillä kilometreillä virhevastuun puolesta?
Tätä mietin itsekkin, kun oli omasta aikaisemmasta väykystä kaksoismassa mennyt, ääni hiljeni kytkin pohjassa.et kirjoitti:Omas kotteros "klak-klak-klak" kuuluu lämpimänä kaksoismassasta ja kytkin pohjas ääni poistuu kun vaihde vapaalla. Peruuttaes ylämäkeen hampaat tippuu, mutta eri auto... Muista en tiedä.
Tässä se on taas toisinpäin, ääni on kovimmillaan kytkin pohjassa ja vaihde vapaalla, taas kytkin ylhäällä hiljenee. Tosin se hieman vaikuttaa, että kytkin pohjaan painamallahan kierrokset nousevat automaattisesti noin 150rpm liikkeellelähtöä varten, ainakin tässä faceliftissa.