7-vaihteinen nykii

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

7-vaihteinen nykii

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Auto on -05 S211 280cdi 7-vaihteisella automaatilla, mittarissa n.215tkm.

Ongelmana on kakkosvaihteella osakaasulla kiihdyttäessä (~2000-2600 rpm) laatikko aluksi luistaa ja sitten nykäisee. Tuntuu kuin turbiini lukittuisi viiveellä. Muut vaihdot ylöspäin on ok. Hiljempaa kiihdyttäessä tai lapa lattiassa ei nykäise.
Alaspäin vaihtaessa ykköselle kylmänä töksähtää, muuten alaspäin vaihdot on ihan ok, varsinkin lämpimänä.
Laatikon öljyt ja KYB on vaihdettu 5tkm sitten, vaihdolla ei ollut vaikutusta vikaan. Starilla ei löydy vikakoodeja laatikkoon liittyen.

Olisikohan adaptaatioiden nollaamisesta tai uudelleen opettamisesta apua vai mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?

---
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 7-vaihteinen nykii

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TSA211 kirjoitti:Auto on -05 S211 280cdi 7-vaihteisella automaatilla, mittarissa n.215tkm.

Ongelmana on kakkosvaihteella osakaasulla kiihdyttäessä (~2000-2600 rpm) laatikko aluksi luistaa ja sitten nykäisee. Tuntuu kuin turbiini lukittuisi viiveellä. Muut vaihdot ylöspäin on ok. Hiljempaa kiihdyttäessä tai lapa lattiassa ei nykäise.
Alaspäin vaihtaessa ykköselle kylmänä töksähtää, muuten alaspäin vaihdot on ihan ok, varsinkin lämpimänä.
Laatikon öljyt ja KYB on vaihdettu 5tkm sitten, vaihdolla ei ollut vaikutusta vikaan. Starilla ei löydy vikakoodeja laatikkoon liittyen.

Olisikohan adaptaatioiden nollaamisesta tai uudelleen opettamisesta apua vai mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?

---
Ihan ensimäisenä varmistta että öljyn taso on varmasti oikea,
monesti on ollut niin että se ei sitä ole
ja katsoa *:rila onko mitään talentunut/mitä näytää tapahtuvan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Re: 7-vaihteinen nykii

Viesti Kirjoittaja Generig »

TSA211 kirjoitti:Auto on -05 S211 280cdi 7-vaihteisella automaatilla, mittarissa n.215tkm.

Ongelmana on kakkosvaihteella osakaasulla kiihdyttäessä (~2000-2600 rpm) laatikko aluksi luistaa ja sitten nykäisee. Tuntuu kuin turbiini lukittuisi viiveellä. Muut vaihdot ylöspäin on ok. Hiljempaa kiihdyttäessä tai lapa lattiassa ei nykäise.
Alaspäin vaihtaessa ykköselle kylmänä töksähtää, muuten alaspäin vaihdot on ihan ok, varsinkin lämpimänä.
Laatikon öljyt ja KYB on vaihdettu 5tkm sitten, vaihdolla ei ollut vaikutusta vikaan. Starilla ei löydy vikakoodeja laatikkoon liittyen.

Olisikohan adaptaatioiden nollaamisesta tai uudelleen opettamisesta apua vai mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?

---
Oireet on ihan samat kuin mun ML:ssä. Tolleen sitä on nyt ajeltu viimeiset 40tkm. Adaptoitiin kerran, merkittävästi parempi tuli mutta ei noi featuret poistuneet. Seuraavassa huollossa on öljyjen vaihto. Samalla näkee tuleeko öljyn mukana mitään sinne kuulumatonta ulos ja että vaikuttaako mitenkään.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Mulla on Star lainassa mutta kokemusta ohjelmasta kovin vähän, näkeekö laatikon öljynpinnan tason ja öljynlämpötilan starista suoraan jotenkin?
Eli, tarkempia toimintaohjeita tuohon?

---
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

TSA211 kirjoitti:Mulla on Star lainassa mutta kokemusta ohjelmasta kovin vähän, näkeekö laatikon öljynpinnan tason ja öljynlämpötilan starista suoraan jotenkin?
Eli, tarkempia toimintaohjeita tuohon?

---
Ei näe starilla eikä millään mittatikulla. Muistaakseni jotain semmonen setti että siellä on jokin ylivuotoputki mistä se vuotaa yli ja siitä tietää paljonko öljyä laitetaan. Mittaus lämpötila kai pitää olla oikein.

Siis tämmönen systeemi:

http://mbworld.org/forums/attachments/c ... evel-1.jpg
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TSA211 kirjoitti:Mulla on Star lainassa mutta kokemusta ohjelmasta kovin vähän, näkeekö laatikon öljynpinnan tason ja öljynlämpötilan starista suoraan jotenkin?
Eli, tarkempia toimintaohjeita tuohon?

---
viewtopic.php?t=24386&highlight=
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Turbiinilukon adaption nollaus paransi vähän, pitää vielä kokeilla tuota uudelleen opettamista.

Joitakin vihjeitä ja yleistä asiaa löytyy mm. tuolta:
http://www.askatech.com/AskATechLive/fo ... shx?a=4552

---
tuominen
Viestit: 79
Liittynyt: 10.3.2006 15:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tuominen »

Mulla tekee tuota kans. Vaiva on ollut ostosta asti, silloin mittarissa 154tkm, nyt 210tkm ja samanlaisena on toiminta pysynyt. Öljyt on vaihdettu kertaalleen heti oston jälkeen ja kohta alkaisi olemaan aika uuden vaihdon.

Lieneekö tuo sitten turbiinivika vai jumittava kyb-venttiili. Auto on softattu ja 3. vaihteelta ylöspäin turbiinilukon toimintaa kiristetty. Ainoa havaittava luisto tulee tosiaan 2. vaihteen osakaasukiihdytyksessä. Isommilla vaihteilla ei luistele ja vaihtaa napakasti.

Vikakoodia antaa turbiinin lukituskytkimen liian suuresta kitkavoimasta. Autoon on nyt hommattuna isompi billet-ahdin, iso cooleri ja pakoputkisto, eiköhän tuo viimeistään noiden jälkeen näytä tapansa. Joutuuko vielä turbiinin vahvistushommiin... 8)
V**** S60 Bi-fuel -07
W460 300GD -81
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos vaiva toistuisi joka kerran samana kaikilla vaihteilla, voisi vian kuvitella olevan turbiinissa, tai kyb venttiilissä.
Jos vaiva liittyy tiettyyn vaihteeseen ja tiettyyn tilanteeseen, viittaa vaiva mielestäni mieluummin sen vaihteen solenoidiin.
Kakkosta käytetään paljon.

Noin yleisesti, turbiinivika "nypyttää" koko ajan sopivalla rasituksella.
aina kun rikkonaiset kohdat on kahdakkain turbiinin sisällä, nytkähtää, kun veto loppuu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

tuikku kirjoitti:.
Jos vaiva toistuisi joka kerran samana kaikilla vaihteilla, voisi vian kuvitella olevan turbiinissa, tai kyb venttiilissä.
Jos vaiva liittyy tiettyyn vaihteeseen ja tiettyyn tilanteeseen, viittaa vaiva mielestäni mieluummin sen vaihteen solenoidiin.
Kakkosta käytetään paljon.

Noin yleisesti, turbiinivika "nypyttää" koko ajan sopivalla rasituksella.
aina kun rikkonaiset kohdat on kahdakkain turbiinin sisällä, nytkähtää, kun veto loppuu.
Tarkoitatko kakkosvaihteen solenoidilla tuota B1:n solenoidia (Y3/8y5)?
Tuo ilmeisesti avautuu jousivoimalla (eli on auki jännitteettömänä), jos jousi on kuollut niin se voisi aiheuttaa solenoidin takeltelua(?).
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/
tuolta file: 286_722.9/286 HO 722.9 062504.pdf

Lisäinfona vielä, jos vaihteisto vaihtaa kiihdytystilanteessa pienemmälle eli ensin kolmoselta kakkoselle, ei nykäisyä tule kakkosella.
Jos kiihdyttää ykköseltä kakkoselle, nykäisy tulee juuri ennen kuin vaihtaa kolmosta.

Auto ei nypytä, vain yksi ylimääräinen nykäisy kakkosvaihteella osakaasukiihdytyksessä n.2000-2600 alueella.

Miten nuo kytkentäpaineen mittausarvokäyrät näkee starilla ja olisiko niistä hyötyä vian selvittelyssä?

---
Viimeksi muokannut TSA211, 28.1.2015 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Linkki jonnekin ulkomaisele sivulle ei toiminut niin tuossa toimiva

viewtopic.php?t=24386&postdays=0&postorder=asc&start=30

jos vain yhdessä vaihdossa sen tekee niin ei turbinissa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Näyttää siltä että tämän kuntoonsaattamiseksi tarvitaan ammattiapua, löytyykö satakunnan suunnalta? Tarvittaessa kärry kulkee muuallekin.
Ehdotuksia voi laittaa myös yv:llä.

---
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TSA211 kirjoitti:Näyttää siltä että tämän kuntoonsaattamiseksi tarvitaan ammattiapua, löytyykö satakunnan suunnalta? Tarvittaessa kärry kulkee muuallekin.
Ehdotuksia voi laittaa myös yv:llä.

---
Valitettavasti ei taida löytyä ihan joka pitäjästä eikä edes läänistä
Repcon niin tulee kuntoo

E: tosin maksanee jotain
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Olisiko tuo HY mahdollisesti korjattavissa, vai pitääkö noutaa uusi yksikkö kiltisti marmorilta? Kärry kulkee kyllä satakunnan ulkopuolellekin, mikäli se on tarpeen.


---
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Katsoin adaptiotiedoista vaihtojen täyttöaikoja ja muissa täyttöajat oli välillä -3...+4 (suurin osa -1,5...+1,5) , mutta B1 jarrulla -7 ja -11 välillä. Tuossa (1-2) vaihdossa kaikki kolme arvoa oli -11. Voisikohan vika olla mekaanisella puolella B1 jarrussa?

Hydrauliyksikköä ei ilmeisesti ole tarvikemarkkinoilla ja joidenkin tietojen mukaan ylikokoventtiileitäkään ei tuohon ole saatavilla, joten ei taida olla korjattavissa, mikäli vika on siinä.(?)
Pystyykö tuota hydrauliyksikköä testauttamaan jossain?

---
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Mikäli tuohon hankkii hydrauliyksikön, niin millä osanumerolla on merkitystä?

Riittääkö että tuo MB-numero on sama, vai pitäisikö esim. EHS-osanumero olla sama?
Tarviiko hydrauliyksikkö koodata autoon vai toimiiko heittämällä, jos esimerkiksi MB-numero on sama?


Kuva

---
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Yhden tapauksen tiedän missä johdinlevyn vaihto ei onnistunut koska tehdas ei jostain syystä halunnut antaa koodata uutta johdinlevyä autoon online koodauksena. Saivat sitten myytyä uuden hydrauliyksikön.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pelkällä osanumerolla ei toimi "heittämällä"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

markoala kirjoitti:Yhden tapauksen tiedän missä johdinlevyn vaihto ei onnistunut koska tehdas ei jostain syystä halunnut antaa koodata uutta johdinlevyä autoon online koodauksena. Saivat sitten myytyä uuden hydrauliyksikön.
Em. asia riippuu tyystin autossa olevan EHS :n numerosta saako tuon johdinlevyn
erikseen vai ei. Näitä tapauksia on meilläkin ollut useita ja silloin se on uusi EHS
hommattava. Kallishan se on :cry:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Tarkoitus olisi hankkia täydellinen hydrauliyksikkö johdinlevyineen ja muine oheishärpäkkeineen.
Saako tuon koodattua toimivaksi jos ylläolevan kuvan MB-osanumero on sama, mutta EHS-osanumero eri?

Missä tuon koodauksen saisi teetettyä, pitääkö mennä merkkihuoltoon vai onnistuuko starilla?

E: Onko tuo 033 545 73 32 johdinlevyn numero ja 220 270 27 06 koko yksikön numero, vai kuinka tuota pitäisi tulkita?

---
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Johdinlevyssä on ohjainlaite mukana ja se on koodattu kyseiseen autoon.
Koodauksen muuttaminen käytettyyn ei Starilla onnistu. Uuden koodaaminen vaatii
virallisen Starin sekä lisenssit online koodaukseen :wink:
Tuollaiset välineet löytyvät esim. meidän korjaamolta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Lucky-Dog kirjoitti:Johdinlevyssä on ohjainlaite mukana ja se on koodattu kyseiseen autoon.
Koodauksen muuttaminen käytettyyn ei Starilla onnistu. Uuden koodaaminen vaatii
virallisen Starin sekä lisenssit online koodaukseen :wink:
Tuollaiset välineet löytyvät esim. meidän korjaamolta.
Ymmärsinkö oikein että uuden hydrauliyksikön joutuu koodaamaan autoon jokatapauksessa, joten mikä tahansa seiskavaihteisen hydrauliyksikkö käy vaikka itse venttiiliryhmän osanumero ei täsmääkään?

Voiko autoon koodata esim. EHS:n numerolla 220 277 16 01 jos vanha on ollut 220 270 27 06? Molemmissa on sama ohjainlaitteen numero (033 545 73 32). :?:

---
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ei käy
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

A2202701306 on muuttunut :arrow: A2202702706, muita vastaavuuksia en ilman valmistenumeroa löytänyt... 550Nm tuon tiedoissa.
Melko kallis yksikkö tämä :(
oulaistenliikenne.fi
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

Se on jo soittokierroksella käynyt selväksi ettei tästä satasilla selvitä, mutta mitä tarkoitat "melko kalliilla yksiköllä"?

Entä mitä tuolla 550Nm?
Auto on vakio (440Nm muistaakseni) joten tuo lienee ok?

---
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TSA211 kirjoitti:Se on jo soittokierroksella käynyt selväksi ettei tästä satasilla selvitä, mutta mitä tarkoitat "melko kalliilla yksiköllä"?

Entä mitä tuolla 550Nm?
Auto on vakio (440Nm muistaakseni) joten tuo lienee ok?

---
No sehän on(melko kallis) toki suhteelista...
mutta tuskin kuitenkaan yli 2500€ +tarvikeet+työt
osan hintahan selviä helposti soittokierros vehoon ja kl varosaan
niin saa melkoisella varmuudella max hinnan selville
sitten voi alkaa selvitelemään halvempia vaihtoehtoja jos tuntuuvat
kalliilta

E: ja onhan se nyt varmistettu että vaiva johtuu siitä yksiköstä
eikä muualta laatikosta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

olikos se kl hinta 1650e , euroopasta noin 1100e ?
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

mitä tämä tuossa tekee?
eikös se offline tilassa uuden modulin/johdinlevyn sinne ohjelmoi?
vai olenko väärässä?


https://www.youtube.com/watch?v=p76Hu_PU0-8
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
TSA211
Viestit: 17
Liittynyt: 19.1.2015 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja TSA211 »

E: ja onhan se nyt varmistettu että vaiva johtuu siitä yksiköstä
eikä muualta laatikosta
Ei ole varmistettu, en tiedä miten tuon saisi varmistettua.
Yhtenä vaihtoehtona voi olla mekaaninen vika B1 -jarrussa.

Mikäli joku pystyy auttamaan varmistamaan jomman kumman vian niin ottakaa yhteyttä YV:llä.
Mikäli heitän kolikolla kumpaa vikaa aletaan korjaamaan, niin vikaan menee varmasti. Molemmat remontit (yksikkö + B1 jarru) taitaa olla n. 2k€/kpl, joten jos voi toisen välttää niin mielelläni välttäisin.

---
Viimeksi muokannut TSA211, 23.2.2015 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

skibe kirjoitti:mitä tämä tuossa tekee?
eikös se offline tilassa uuden modulin/johdinlevyn sinne ohjelmoi?
vai olenko väärässä?


https://www.youtube.com/watch?v=p76Hu_PU0-8
SCN koodaus tuossakin lopuksi tehdään.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”