TTTTT-ongelma repsikan potkupahvin kanssa - PELLAA

Luukut, ovet keskuslukitus, valot.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Lunnaskäytäntö lie seuraava:
-Lähetät hajallisen laatikon mjo33400:lle. :idea:
:shock: :?: Onko sähkögurulla vastaavia pulmia, ainiin ei ole 124:ssä tällaista lootaa... Aikooko hää korjata boxin jotakuta silmälläpitäen? Toki postitan, vaikka tekisi lootalle ruumiinavauksen aivan huvikseenkin.
HVM kirjoitti:-Lopun saat säveltää itse. :idea:
Sävelletään: jos et laita boksimaksun suoritusta varten tilinumeroasi yyveellä maanantaihin mennessä, laitan puhelimessa mainitsemasi hinnan Latukkakeräyksen jatkoksi Sydänlasten tilille mesen tunnuksin.

HVM kirjoitti:Pääasia on, että vehkeet pelaa, hienoa! :D
Juu, ei hikoiluta tuo työmatkan istuminen enää lainkaan ja tuulikin vihelsi jossain nurkassa, kun hanskalokero oli irti ja homma puolipurettuna :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti:Lunnaskäytäntö lie seuraava:
-Lähetät hajallisen laatikon mjo33400:lle. :idea:
:shock: :?: Onko sähkögurulla vastaavia pulmia, ainiin ei ole 124:ssä tällaista lootaa... Aikooko hää korjata boxin jotakuta silmälläpitäen? Toki postitan, vaikka tekisi lootalle ruumiinavauksen aivan huvikseenkin.
HVM kirjoitti:-Lopun saat säveltää itse. :idea:
Sävelletään: jos et laita boksimaksun suoritusta varten tilinumeroasi yyveellä maanantaihin mennessä, laitan puhelimessa mainitsemasi hinnan Latukkakeräyksen jatkoksi Sydänlasten tilille mesen tunnuksin.

HVM kirjoitti:Pääasia on, että vehkeet pelaa, hienoa! :D
Juu, ei hikoiluta tuo työmatkan istuminen enää lainkaan ja tuulikin vihelsi jossain nurkassa, kun hanskalokero oli irti ja homma puolipurettuna :shock:
Kettu kuittaa. Mjo33400 mitä luultavimmin suolistaa lootan, piirtää kytkentäkaavion, tekee diagnoosin ja asettelee kättensä työn ihailtavaksemme Mekkaan. Tai mistäs minä tiedän, mutta aprikoimaan olen melkoinen narttu. 8)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Mjo33400 mitä luultavimmin suolistaa lootan, piirtää kytkentäkaavion, tekee diagnoosin ja asettelee kättensä työn ihailtavaksemme Mekkaan. Tai mistäs minä tiedän, mutta aprikoimaan olen melkoinen narttu. 8)
Laittelin mojolle :shock: yyveetä, kahtotaan mikä on jutun juoni. Ja osoitekin kuplapussille tarvitaan, tulee sitten siinä samassa. Pitäisköhän kanssa laittaa pari nappia Dolorinia evääksi :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä tämä potilas toipuneena leikkauksesta. :lol: Syy vikaan todennäköisesti valmistuksessa, käytetty massaa joka ei sovellu kohteeseen. Massa nostanut Transistorit ylöspäin ja juotokset murtuneet ja nyt suoritettu lämpöleikkaus kolvilla sai potilaan tervehtymään ja vika ei todennäköisesti enää uusiudu. Kytkentäkuvat tulee jossain vaiheessa tähän keskusteluun ja joku viisaampi voi ne sitten siirtää Mekkaan.
Koska tähän Foorumiin saadaan Browse-nappi kuvien helpompaan siirtämiseen? :cry:
Kuva tulee perässä kunhan löydän sen työkalun.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

mjo33400 kirjoitti: Koska tähän Foorumiin saadaan Browse-nappi kuvien helpompaan siirtämiseen? :cry:
Kuva tulee perässä kunhan löydän sen työkalun.
Arvasin, että osaat suolistaa laatikon ja korjata sen, mainiota. 8)

Sitten tuohon kysymykseesi: En tiedä mitä tarkoitat. :lol:

www.photobucket.com

Rekisteröidy tuonne ja lataa kuvat talteen. Helppoa kuin lapsen lyöminen, ja näppärämpi kuin imagesäkki. Ei työnnä kakkaa kuvien katselijoille ja kelpuuttaa myös videot jakoon. :wink:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Katsotaan mitä saan aikaan. :cry:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä kortin kuva. Juovat näkyy ikäänkuin läpi, helppo mitata komponenttipuolelta. T1 ja T3 juotokset oli murtuneet.
Kytkentäkuva tulee joskus. :roll:
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Upevata, on tämä melkoinen forumi. Näitä boxiongelmaisia tulee varmasti olemaan pirssien vanhetessa vielä lisääkin. Tuolla Oulun seudulla oli transistorit oikein palaneet, eivät ainoastaan tinauksistaan irti.
Lappeenrannassa on sitten potilaskin tuolle korjatulle boxille, jonsei sitten Karra saa korjattua omaa boksiaan mjo:n ansiokkaan pioneerityön opastuksella :) .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyllä tässäkin poksissa on molemmat Transistorit palaneet, haen niihin juuri vastaavia koska alkuperäiset on niin vanhoja, että saatavuus on heikko.
Mittailen tota poksia muutenkin vähän enemmän kuin laki sallii ( vakoilutoimintaa ). :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Vanhan tyypistä transistoria ei enää valmisteta ja saatavuus on nolla, joten hain siihen sopivia korvaavia, mutta ikävä kyllä jalkajärjästys on toinen, menee kuitenkin helposti paikalleen, ohje kuvassa.
Kuva päivitetty 29.12-06, vanha oli virheellinen. :oops:
Kuva
Viimeksi muokannut mjo33400, 02.1.2007 13:31. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

On se guru! 8)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Transistorit löytyy täältä: www.partco.fi Sivu 17 alkaen.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ylempänä oleva kuva päivitetty, on sattunut pieni lapsus, eli kuvassa oli sekä NPN että PNP tyypin transistorit ja kortissa olevat on NPN tyyppiä. Pyydän anteeksi huolimattomuuttani. :oops:
Huomioikaa myös, että transistorien asento on muuttunut.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Miten on, toimiiko poksi vai onko vielä risa? Saako jostain kytkentäkuvaa, mistä näkisi mitä mihinkin liittimeen tulee. :roll:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

mjo33400 kirjoitti:Miten on, toimiiko poksi vai onko vielä risa? Saako jostain kytkentäkuvaa, mistä näkisi mitä mihinkin liittimeen tulee. :roll:
Jaa-a, tämä tieto on Karralla, täytyy kysellä kuinka tilanne on tällä hetkellä. Kytkentäkaavasta ei ole meikäläisellä hajuakaa. Seurataan tilannetta.

Edit: tässä tuore tilannekatsaus:

Jatkan tähän vaikka kaapo aloittikin uuden topiccin viitaten samaan aiheeseen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2Aboksi%2A Jos vaikka modet linkittäisi sen tähän vanhaan ennen tätä omaa viimeistä viestiäni . Kaapolla kuulemma peli pelittää nyt varaosa-prefacelift-boksilla.

Sain kaapolta lainaksi mjo33400:n korjaaman vanhan facelift-boksin, mutta se ei toiminut omassa pre-faceliftissä. Antoi vain pakkokylmää ja muutoin täysin kuumaa riippumatta rullien asennosta, tämä siis molemmille puolille eli se toimiva apparinkin puoli sekosi.

Totesin tässä vaihto-operaatiossa että olin aiemmin vaihtanut transistorit tyystin väärään boksiin; sellaiseen mikä sijaitsee siellä maton alla tulipellissä - sekoitin tuon potkupahvin siihen tulipellin päällä olevaan muovilevyyn. Vein vanhan reglerin töihin sähkärille ja hän mittasi että toinen trankku on palanut, sekä itse olin nähnyt jo yhden irrallisen juotoksen (syynä on kuulemma se liimamassa joka tukee transistoria, ja laajetessaan iroittelee juotoksia niistä jaloista), sain vanhat tarkut kouraani nätisti irroitettuna .

Eilen oli uudet trasistorit saapuneet kauppaan ja sain ne tänään vaihdettua, mutta kun uusissa ei ollut E-C-B merkintöjä niin arpoessani järjestystä ne menivät tietenkin väärin päin eli koeajolla ei vieläkään toiminut. Noista varaosista on tarkempaa juttua mesen puolella, olin printannut sieltä ohjeet mutta ei ollut koko kuva mahtunut yhdelle paperille joten tuo asennustapa oli jäänyt pois kuvasta ja laiskana en nettiäkään jaksanut siinä aukaisemaan ryhtyä.

Sitten kun jouduin itse irroittelemaan jo kertaalleen juotetut komponentit koko homma meinasi mennä kämmentämiseksi kun en saanut kolmea jalkaa yht' aikaa irti, eli sivuleikkureilla vaan. Sain tössittyä sitten ne takaisin toisin päin ja kas vain koelämmitys autotallissa osoitti korjauksen onnistuneen .

Ei kun pahvit paikalleen ja ajoon. Kohta kuitenkin kuskin puoli alkoi työntää kuumaa ja ajattelin että jo no on prkl taitaa olla jotain muuta vialla. Vielä kerran purin potkupahvit auki ja regleri pöydälle ihmeteltäväksi: perskule oli kaksi nastaa jäänyt kylmäjuotoksen asteelle eli heiluttamalla transistoria näin ongelman. Sitten uudelleen juotos vaan, kuumeni transistori aika paljon ja ajattelin että saattaa jopa kärvähtää siinä mutta jotain oli tehtävä...

Sitten, koelämmitys ja säätö tallissa: system OK ja koeajolle pahvit ja boksit irrallaan kaapelin päässä roikkuen - näyttää edelleen toimivan. On muuten ihan eri ajomukavuus kun ei tarvi hikoilla tai palella tai ruuvata koko ajan. Eihän tässä projektissa mennytkään kuin vajaat 7 vuotta .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos se poksi ei toimi niin lähetä se takaisin, vaihdan piirit siihen. Eikö venäläisten sivuita löydy johdatuskuvia, että näkisi mitä mihinkin tulee, sitä tietoa tarvitsen kun alan kytkistä piirtämään.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 kori / R & C 107”