Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikä?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikä?
Kuka meedio tai ghostbuster osaa kertoa, mikä riivaa lossin piensähkölaitteita. Homma on lyhyesti seuraava:
Sähkölasit, pyyhkijät, radio, kattoluukku ja muut vastaavat laitteet pelaavat, vaikka avain ei edes ole virtalukossa. Toiminnot ovat siis vastaavat kuin virta-avaimen asennossa II eli pykälää ennen asentoa, jossa varsinainen virta kytkeytyy ja varoitusvalot yms. palavat ja myös lämppärin puhallin alkaa pelata. Sulakeaskissa sähkölasien rele on koko ajan "vedossa" ja lämpiää.
Otan sulakkeen nro 2 vallan pois (kello, etummainen sisävalo, diagnoosipistoke). Nyt toiminnot ovat kuin pitääkin, sähkövimpaimet aktivoituvat vasta virta-avaimen asennossa 2. Mutta tietenkään kello ja sisävalo eivät pelaa, kun virta ei ole kytkettynä.
Jotenkin toiminnat ovat nyt ristissä. Vaihtoehtoja on kaksi: pitää sulake 2. kiinni, jolloin autossa seisoessaankin on tavallaan virta päällä II asennossa, tai pitää sulake irti ja niellä se, että sisävaloa ei tule eikä kellokaan pelaa ennen kuin virrat kytkee.
Tavoiteasetelma on, notta kello ja sisävalo pelaa ilman että avaimen tarvitsee olla lukossa, mutta samalla muut sähkölaitteet ovat pois käyttövalmiudesta ennen kuin virta-avaimella näin käsketään.
Epäselvähkö selostus, mutta kuinka tuo homma oikaistaan, mistä vuotaa?
Ts. sulakkeen nro 2 laittaminen kiinni tarkoittaa samaa kuin virta-avain käännettäisiin asentoon II (vaikka koko avain ei lukossa olisikaan).
Sähkölasit, pyyhkijät, radio, kattoluukku ja muut vastaavat laitteet pelaavat, vaikka avain ei edes ole virtalukossa. Toiminnot ovat siis vastaavat kuin virta-avaimen asennossa II eli pykälää ennen asentoa, jossa varsinainen virta kytkeytyy ja varoitusvalot yms. palavat ja myös lämppärin puhallin alkaa pelata. Sulakeaskissa sähkölasien rele on koko ajan "vedossa" ja lämpiää.
Otan sulakkeen nro 2 vallan pois (kello, etummainen sisävalo, diagnoosipistoke). Nyt toiminnot ovat kuin pitääkin, sähkövimpaimet aktivoituvat vasta virta-avaimen asennossa 2. Mutta tietenkään kello ja sisävalo eivät pelaa, kun virta ei ole kytkettynä.
Jotenkin toiminnat ovat nyt ristissä. Vaihtoehtoja on kaksi: pitää sulake 2. kiinni, jolloin autossa seisoessaankin on tavallaan virta päällä II asennossa, tai pitää sulake irti ja niellä se, että sisävaloa ei tule eikä kellokaan pelaa ennen kuin virrat kytkee.
Tavoiteasetelma on, notta kello ja sisävalo pelaa ilman että avaimen tarvitsee olla lukossa, mutta samalla muut sähkölaitteet ovat pois käyttövalmiudesta ennen kuin virta-avaimella näin käsketään.
Epäselvähkö selostus, mutta kuinka tuo homma oikaistaan, mistä vuotaa?
Ts. sulakkeen nro 2 laittaminen kiinni tarkoittaa samaa kuin virta-avain käännettäisiin asentoon II (vaikka koko avain ei lukossa olisikaan).
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Ässässähän on kuskin oven avauksesta aktivoituva ns. mukavuusvirtapiiri. Kuskin ovessa on kaksi ovikytkintä, toinen käyttää sulakerasiassa olevaa relettä. Kun kuskin ovea liikkuttelee, pitää releen naksahdella.
Muistelen, että oven rele on kytketty siten että se nollaa releen heräteliittimen 85 tai 86. Ovikytkin saattaa hyvinkin olla tiensä päässä.
Niitä releitä on siellä muuten kaksin kappalein. Toinen toimii ovesta ja toinen virtalukosta. Hintaa releellä on muistaakseni yli 30€. Yhden jouduin aikanaan vaihtamaan.
Tuon hienon systeemin tarkoitus on muuten mahdollistaa sähkölasien ym. sulkeminen autosta poistuessa, ilman että pitää mennä takaisin sisälle ja työntää avaimia virtalukkoon.
Edittiä: lämmityslaitteen puhallin, eikä pyyhkijät toimi normaalisti oven ollessa auki, joten jotain muutakin vikaa siellä on. Jotenkin lähtisin siitä, että selvittäisin sen yhden releen toiminnan aluksi, miksi se on koko ajan vedossa.
Muistelen, että oven rele on kytketty siten että se nollaa releen heräteliittimen 85 tai 86. Ovikytkin saattaa hyvinkin olla tiensä päässä.
Niitä releitä on siellä muuten kaksin kappalein. Toinen toimii ovesta ja toinen virtalukosta. Hintaa releellä on muistaakseni yli 30€. Yhden jouduin aikanaan vaihtamaan.
Tuon hienon systeemin tarkoitus on muuten mahdollistaa sähkölasien ym. sulkeminen autosta poistuessa, ilman että pitää mennä takaisin sisälle ja työntää avaimia virtalukkoon.
Edittiä: lämmityslaitteen puhallin, eikä pyyhkijät toimi normaalisti oven ollessa auki, joten jotain muutakin vikaa siellä on. Jotenkin lähtisin siitä, että selvittäisin sen yhden releen toiminnan aluksi, miksi se on koko ajan vedossa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
1. Ovikytkimiä on kaksi. Pitääpä koetaa lipsutella kytkintä, josko rele antaa kuulua itsestään.Perttu K kirjoitti: 1. Kuskin ovessa on kaksi ovikytkintä, toinen käyttää sulakerasiassa olevaa relettä. Kun kuskin ovea liikkuttelee, pitää releen naksahdella.
2. Muistelen, että oven rele on kytketty siten että se nollaa releen heräteliittimen 85 tai 86. Ovikytkin saattaa hyvinkin olla tiensä päässä.
3. Niitä releitä on siellä muuten kaksin kappalein. Toinen toimii ovesta ja toinen virtalukosta. Hintaa releellä on muistaakseni yli 30€. Yhden jouduin aikanaan vaihtamaan.
4. Tuon hienon systeemin tarkoitus on muuten mahdollistaa sähkölasien ym. sulkeminen autosta poistuessa, ilman että pitää mennä takaisin sisälle ja työntää avaimia virtalukkoon.
5. Edittiä: lämmityslaitteen puhallin, eikä pyyhkijät toimi normaalisti oven ollessa auki, joten jotain muutakin vikaa siellä on. Jotenkin lähtisin siitä, että selvittäisin sen yhden releen toiminnan aluksi, miksi se on koko ajan vedossa.
2. Tarkastetaan kytkin, lienee kytkimistä se alempi
3. Juu, releitä on kaksi, etummainen on sähkölaseille ja ehkä kattoluukulle. Toinen näyttäisi olevan samanlainen. Pitääpä katsoa mitä sen poistaminen vaikuttaa.
4. Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu, aivan uutta minulle Avaimella?
5. Pyyhkijät ja lämppärin motti toimivat normaalisti oven ollessa auki, jos virta on syttyasennossa tai auto käy. Muuten en ole tullut koittaneeksikaan. Rele on vedossa koko ajan, jos sulake 2 on kiinni. Sen kuuluu ilmeisesti olla vedossa vasta silloin, kun virtalukko on asennossa II, koska sähkölasit pelaavat tuolloin - näin on myös silloin kun sulake on irti. Tuolloin kello ja sisävalokin pelaavat.
TS. kello ja sisävalo pelittävät ilman sulaketta, kun virrat ovat päällä. Sulake siis liittyy joten siihen virransyöttöön, jonka ne saavat virtalukon ollessa myös "suljettuna"... Hmmm... nyt menee jo itselle vaikeaksi
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Se comfoortti-toiminto pitäs meinata sitä että voi käytellä klaseja ilman virtoja jos ovi on auki ja kattoluukkuakin kai ettei tarvii aina lähtiessään autosta todeta että ainiin, ikkuna auki laitanpa avaimen takasin virtalukkoon
Lisäksi toimii niin että kun akkunat on auki ja laitat avaimen oven lukkoon ja pidät lukitusasennossa muutaman sekunnin niin ikkunat alkaa mennä kiinni. Tietysti jos on kaukosäädettävä keskuslukitus niin pitää vaan nappia pohjassa ja ikkunat sulkeutuu.
Lisäksi toimii niin että kun akkunat on auki ja laitat avaimen oven lukkoon ja pidät lukitusasennossa muutaman sekunnin niin ikkunat alkaa mennä kiinni. Tietysti jos on kaukosäädettävä keskuslukitus niin pitää vaan nappia pohjassa ja ikkunat sulkeutuu.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Aijuu, eikös tämä ole kaikissa? Ja se kortsuvoortti sitten pelaa sillä avaimella lisäksi tahi kaukolla eli voi availla ja sulkea ukseja ulkopuolelta autoa.HVM kirjoitti:Ei kai ässässä ole comfor-toimintoa? Lie Perttu tarkoittanyt sitä, että lasit toimivat ovet auki ilman avaimia? Ovet kiinni taas eivät.Kaapo kirjoitti:
4. Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu, aivan uutta minulle Avaimella?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
En sitten kumminkaan tuikannut lootaan tyhjälle paikalle sulaketta, joten tämä yhteys voitaneen laskea yhtälöstä pois.severi kirjoitti:Muistelen Kaapon joskus kertoneen löytäneensä konehuoneesta tyhjän sulakepaikan, johon hän laittoi mielenkiinnosta sulakkeen. Olisiko syy-yhteyttä?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Saattaa toimia joissakin uudemmissa taikka mukavuustoiminnolla varustetuissa (minäkö kateellinen. ) mutta ainakaan vanhemmissa perusmalleissa ei luukku toimi kuin virta-avaimen kanssa. Kattoluukku on ihan eri piirissä lasien kanssa eikä sille ole samanlaista relettä.dealer kirjoitti:Ainakin satakakslankussa toimii, sähkölasien lisäksi.Kuuluuko kattoluukun pelata ilman avaimia kuskinovi auki?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)