Millä tempon nykiminen loppuu

Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Millä tempon nykiminen loppuu

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olen tässä kevään ajan testaillut tuota 560SECin vakionopeussäädintä. Olen testannut sitä nyt kahdella purkuautosta ostetulla boksilla ja kokeeksi olen servonkin vaihtanut. Kaiksesta huolimatta aina nykii ja kunnolla. Kun vakionopeussäätimen tökkää viiksestä päälle niin nopeus nousee vajaat 10km/h ja sitten alkaa oikein kunnon rytkytys. Kaasupoljin pumppaa puoleenväliin ja takaisin ylös sellaista tahtia että kaasupolkimen liikekin kuuluu napsutuksena. Nopeus kyllä pysyy tavallaan vakiona, mutta kun itse ei meinaa pysyä kyydissä. :evil:

Tämä siis kahdella eri boksilla. Kummankin boksin olen epätoivoissani aukaissut ja mitannut elkot ehjiksi ja vaihtanut ne joka tapauksessa. Noiden boksien toimintaa en ole tosin missään toisessa autossa testannut. Olisi toisaaalta mielenkiintoista testata tuota autoa varmasti toimivalla boksilla. Alkaa tosiaan energia, vaihdettavat osat ja vähän kaikki loppua tuon tempon kanssa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Olikos se alakuperänen vai tarvike? Eli tangolla vai vaijerilla? Vaijeriversio vähän nykii, mutta ei kylläkään noin paljon, mitä kuvailit. :?

Nopeusmittari ässässä on vaijerilla? Hyvä. Sitten löytyy mittarin takaa, vaijerin juuresta, semmonen musta 3,2 Sirkku-sokeripalan kokoinen pötky mihin menee johto. Tais olla kaksinapainen liitin siinä. Joku fiksu voisi ottaa piuhan irti ja katsoa yleismittarilla, mitä sieltä tulee pihalle (vaihtojännitettä mitataan). En tiedä, miten paljon sieltä pitäisi tulla, mutta kierrosten... eikun siis nopeuden mukaan nouseva jännite kuitenkin. Koita tasajännitteellä, jos ei tule älyä, vaihtojännite oli varma arvaus. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Alkuperäinen on. Tosin kun auton sain, niin boksi puuttui kokonaan, joten on tuon kanssa muutkin ilmeisesti tuskailleet.

Ässissä on sähköinen nopeusmittari ja se saa samaa signaalia kuin vakionopeussäädinkin. Perässä on anturi, josta nopeustieto napataan. Se signaali kiertää vielä radioon, joka säätää äänenvoimakkuuttaan nopeuden mukaan ja vaihteiston ohjaukseen, joka tarvitsee nopeustietoa ainakin B-asennon toimintoihin. Nopeusmittari toimii, joten luulisi signaalin olevan kunnossa, vaikka olen kyllä sitäkin epäillyt. Otin johdon varmuuden vuoksi irti radiolta, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Voisi tuota signaalia kohtapuoliin alkaa mittaillakin. Ihme peli - toimii muuten ihan kuten pitäiskin, mutta nykii niin ******tisti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo, eipä siinä meikäläisen jären mukaan oikein muuta jää jälelle kuin hååno signaali... Jos kerta muut osat on vaihdettu... Onhan se poksi varmasti oikeanlainen? :happy:

Niin ja entäpä sitten piuhat? Nopeusanturilta poksille... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla on kanssa tuossa ässässä sama vika. Ei tosin ehkä noin paha, mutta nylkyttää kyllä selvästi. Ajattelin että vika olisi ollut noissa elkoissa, mutta jos kerran olet ne vaihtanut ja apua ei löytynyt niin sen voi sulkea pois.

Jos löydät ratkaisun ongelmaan niin laita vaan lisää infoa tänne.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuosta boksi oikeanlaisuudesta ei voi olla oikein varma. Toinen boksi on 280Se:n ja toinen on 300TDT:stä, johon vaihdoin 560SEC koodaus tulpan. Suurin piirtein samaan malliin ne nylkyttää, tosin 280 boksi vähän innokkaammin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Minkälainen aktuaattori tuossa on? Jos servo + hammaspyörä, mitäs jos tsekkaisit hammaspyörät. Rikkinäinen hammas saattaa aiheuttaa nykimistä, koska palautusjousi kiskaisee kiekat takaisin tyhjäkäynnille. Boksihan kuitenkin säätää sen pian takaisin, joten nykiminen voi alkaa :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Onkos tuossa sitä jarruvalokatkaisijaa, kaikkien ongelmien äitiä? :shock:
Onko jarruvalot ja -kannat OK?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kokeiltu on kahdella servolla. Servo on rakenteeltaan juurikin sähkömoottori+hammasratas. Sitten on vielä magneettinen kytkin joka katkaisee yhteyden moottorin ja vivun välillä kun jarruun kosketaan. Ilmeisesti kuskille on jätetty viimeinen tahto asiassa, jossa vakionopeussäädin haluaisi ajella itsenäisesti :lol:

Jarruvalojen toiminnan tarkastan huomenna.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Omassa ei tasaisella nylkyttele, mutta alamäissä aavistuksen kyllä. Kyytiläiset eivät ole valitelleet, mutta ratin takana hienoisen nykytyksen kyllä tuntee. Joskus on käynyt mielessä, että voisikohan tämä johtua aavistuksen väljistyneisä vivustojen nivelistä, sekä rasvan puutteesta niissä. :idea: Pitäs voijella ne kokeeks, jopa putsatakin. :idea:

Nehän on toisalta ihan CD-Cardic hyllykamaa, joten eikun tankojen mitat muistiin ja pallerot vaihtoon. :idea:

Pertun vikaan tämä tuskin liittyy, mutta kunhan lämpimikseni voimistelen sormiani. :shock:
Avatar
Harri
Viestit: 80
Liittynyt: 24.8.2006 9:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri »

Onkohan tähän löytynyt ratkaisua jo?
Minulla sama ongelma. Tai siis ominaisuus. :D
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ittellä kyllä on 280 se,siinä on vakionopeus säätimen moottori tehostimen pumpun perässä kiinni jos siinä on vikaa niin varmaan nykii :roll:
Avatar
Harri
Viestit: 80
Liittynyt: 24.8.2006 9:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri »

Lisätään vielä 1 ominaisuus:
Otin töpselin pari vuotta sitten irti, kun säädin halusi pitää pedaalin pohjassa heti, kun vauhtia oli yli 50 km/h. Ruuhkaisella Kehä ykkösellä en pystynyt tarkistamaan kuinka kovaa sekki olisi halunnut mennä. :shock:
Aiemmin vakkari saattoi mennä päälle, kun kaistaa vaihtaessa vilautti villkkua.
Avatar
jaagou
Viestit: 288
Liittynyt: 13.8.2007 18:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jaagou »

omassa ei lähde päälle, paitsi joskus lyö hetkeksi silloinkin menossa aivan apinan raivolla eteen päin... mistäs löydän sen releen/mikähän mokkula lie ja minkä näköistä pömpeliä etsiä....:?: :?: :roll:
- Chervolet Camaro Z28
- Volvo S40
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ompas unohtunut palauttaa tärkeää tietoa foorumille.

Tempomaatti tuli todellakin kuntoon. Laitoin autoon sen 300TDT:n boksin, joka siis on samalla numerolla kuin uudemmissa w126:kin. Näihin siis saa noita bokseja ongelmitta ja kohtuuhintaan, ei ole erikoisosan lisää.

Syy, miksi homma ei heti onnistunut oli omassa huolimattomuudessa. Minulla ei näet ollut alkuperäistä 560Secin kooditulppaa, vaan jouduin sen muokkaamaan 300TDT:n tulpasta vaihtamalla vastuksia WIS:sistä saamieni arvojen perusteella. Olin kuitenkin yhden vastuksen arvon kohdalta unohtanut tärkeän k-merkin huomiotta ja näpännyt sinne 27 ohmin vastuksen 27 kilo-ohmin sijasta. Ei ihme ettei toiminut. Sittempä toimi, kun tuon tajusin.

Tuo 300TDT:n boksi on todellakin toimii tuossa täydellisesti ja vika on siltä osin korjattu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Itellä on 86 SE ja boksi paskana.

Mistä noita 399TD:n bokseja saa ja onko se siis ihan samanlainen kuion ässässä?

Olisi mukava saada kuntoon ja jos se ei tulisi maksamaankaan niin paljoa.
w126 300SE 1986
Avatar
GMB
Viestit: 154
Liittynyt: 27.2.2012 20:44
Paikkakunta: Pyhäranta

Viesti Kirjoittaja GMB »

Tänään sain omasta secistä vakkarin heräämään mut tuppaa olemaan täyskaasu ainut vaihtoehto vaikka viiksestä vääntää mihin tahansa suuntaan,onneks jarrusta lähtee pois.Mitä pitäis tehdä???
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa releen konnat olla kuivuneet :roll:
Avatar
GMB
Viestit: 154
Liittynyt: 27.2.2012 20:44
Paikkakunta: Pyhäranta

Viesti Kirjoittaja GMB »

touhottaja kirjoitti:taitaa releen konnat olla kuivuneet :roll:
Eli?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ohjainlaitteessa olevista elektrolyyttikondensaattoreista on mahollisesti elektrolyytti kuivunut. Vaihtamalla uudet konkat alkaa monesti pelittämään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 sähkö”