Onko kellään tiedossa hyvää toimintatapaa vaihdettaessa w211 sedanin takakierrejousia. Eli mitä kannattaa purkaa/löystyttää jotta homma hoituu parhaiten, tai yleensäkin hoituu...
Löytyykö mahdollisesti linkkiä johonkin sivulle jossa ko. työ kuvattaisiin?
Itseasiassa kirjoitan nyt W203:n takajousien vaihdosta, mutta kun kuvissa ripustukset näyttävät ihan samanlaiselta kuin W211:ssäkin.
Vaihdoin jouset pari vuotta sitten ja homma oli yllättävän helppo. Auto pukeille ja tunkki tukivarren alle. Iskarin alapää irti, samoin tukivarren tasauspyörästön puoleinen pultti. Tunkilla tukivarsi alas ja jousi putoaa itsestään. Jousipuristinta ei siis tarvittu. Pakopuolen puoleinen tukivarren pultti oli ahtaammassa paikassa putken takia, mutta irti lähti. Hankalin vaihe oli saada kiinnilaittovaiheessa tukivarren pultti reikäänsä. Joutui vähän vääntelemään isolla ruuvarilla tukivartta kohdalleen. W203:ssa
iskarin alapultti kiristetään 55 Nm:iin ja tukivarren pultti 70 Nm:iin.