w211 ilmajousien tilalle teräsjouset

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Leemu kirjoitti:
Ei ollut airmatic vaan pelkkä takajousitus ilmalla. Ei purettu muuta kuin jousiin liittyvät komponentit pois. Johdot auki liittimistä ja putket tukkoon.
Osaaja koitti koodata systeemiä pois, mutta ei onnistunut ihan pikkuvaivalla. Annettiin olla kun ei tullut mittaristoon häiriöilmoituksia, starilla toki näkyi että ilmajousitus on rikki :lol:

Mitään huijausvastuksia tms. ei siis asennettu. Simppelisti liittimet irti, rautaa alle ja on the road :wink:
Mitkä liittimet? Myös tasonsäädön ohjainlaitteesta? Tasoanturista? Autossa oli Xenonit?

Tämä menee vähän inttämiseksi mutta haen sitä että samat temput ei käy kaikkiin autoihin enkä millään usko että tasonsäätöautosta ei tulisi ruudulle mitään varoitusta jos takapää roikkuu kuorman takia alhaalla eikä muuta ole tehty kuin vastukset jousien venttiilien tilalla.

Edelleen, makuasia haittaako vaikka isommalla kuormalla mittaristoon tulisi joku tasovaroitus jos/kun se ei menoa haittaa.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Mitkä liittimet?
jousessa oleva magneettiventtiilin tmv. sähköliitin. Johdot purettiin seuraavaan liittimeen asti pois, mitään vastuksia ei asennettu tilalle.
tähtikuljettaja kirjoitti:Myös tasonsäädön ohjainlaitteesta?
ei, en edes tiedä missä ko. boksi sijaitsee.
tähtikuljettaja kirjoitti: Tasoanturista?
tästä en ole aivan varma, mutta muistikuva on että olisi jätetty koskematomana paikalleen.
tähtikuljettaja kirjoitti:Autossa oli Xenonit?
kyllä, valojen korkeudensäädön tasoanturi oli ainakin tässä autossa apumiehen puoleisessa etu-ylätukivarressa.
tähtikuljettaja kirjoitti: Tämä menee vähän inttämiseksi mutta haen sitä että samat temput ei käy kaikkiin autoihin enkä millään usko että tasonsäätöautosta ei tulisi ruudulle mitään varoitusta jos takapää roikkuu kuorman takia alhaalla eikä muuta ole tehty kuin vastukset jousien venttiilien tilalla.

Edelleen, makuasia haittaako vaikka isommalla kuormalla mittaristoon tulisi joku tasovaroitus jos/kun se ei menoa haittaa.
Ei mitään, selitetään niin kauan että tulee kaikki epäselvyydet setvittyä :lol:
Mitään virheilmoituksia ei mittaristoon tullut edes viiden henkilön kuormalla.
Auto on -03 vuotinen farmari. Siitä olen kanssasi yhtä mieltä, että ei välttämättä onnistu kaikissa autoissa samalla tavalla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vaihdoitko sedanin alatukivarret ja normijouset vai jotkut erikoisemmat jouset farkun varsien kans?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Roisto kirjoitti:Vaihdoitko sedanin alatukivarret ja normijouset vai jotkut erikoisemmat jouset farkun varsien kans?

t.
Risto
Sedanin varsilla tehtiin, jousista en tiedä mitkä oli. Akilta ne tuli samassa paketissa varsien kanssa ja hyvin pelas.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Leemu kirjoitti:jousessa oleva magneettiventtiilin tmv. sähköliitin. Johdot purettiin seuraavaan liittimeen asti pois, mitään vastuksia ei asennettu tilalle.
Jospa tuossa olikin se ongelman ratkaisu. Joku kytki vastukset sen takia että ohjainlaite ei anna diagnoosissa virheilmoitusta mutta jos vastukset (ja jouset) puuttuu niin ohjainlaite toteaa että turha yrittää venttiileitä avata kun niitä ei ole. Diagnoosissa näkyy vikakoodi mutta ei haittaa kun auton omistaja tietää mistä syystä.

Kertomastasi voisi päätellä että tasonsäädön ohjainlaite menee sellaiseen vikatilaan että ei lähde edes varoitusviestejä mittaristolle lähettelemään. Tuota ei missään toimintakuvauksissa ole selitetty, vain kokemuksesta selviää.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

tähtikuljettaja kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti:Nyppää pistokkeen irti tasonsäädön modulista,niin ei tule mitään herjoja tasosäädöstä. muutaman vuoden ajelin sedanin tukivarsilla ja rautajousilla Asuntovaunun kanssa ja ilman.
Mitenkäs sinulla Xenonit tuon jälkeen toimi?
Xenonit toimi ja liikkui ihan normaalisti kuorman mukaan. moduli löytyy apparin jalkatilasta maton alta. Siellä on sellanen peltilevy muistaakseni kahdella mutterilla kiinni.Levyn takana on muutama boksi,mutta en jaksa enää muistaa,että mikä boksi se niistä oli. Ei tarvitse käyttää starissa eikä mitään muitakaan muutoksia tarvitse tehdä mihinkään.Kaikki pelaa niinkuin takapussien kanssakin. avantgardeen laitoin taakse classikin vahvistetut jouset ja muistaakseni 3 korokelisua yläpään jousikuppiin,niin tuli aivan aavistuksen perä ylemmäs ja tasaantui siitä sitten vaateriin. vaunun kanssakaan ei painunut perse linttaan. Omien kokemusten perusteella voin suositella. Ohje modulin pistokkeen irroittamisesta oli aikanaan arnotsin sivuillakin,mutta se yksityiskohtainen ohje on poistettu nettisivuilta.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Leemun kanssa tästä oli joskus aikanaan keskustelua privatistikkin ja homma oli sillon itsellekkin uutta,kun ei mistään löytynyt tietoa ja muutama "mersugurukin" tuomitsi homman mahdottomaksi. Eihän sedanin ja farkun kamat voi käydä yhteen ;) . Laitoin tukivarsien päälle vielä sedanin omat muovisuojat,niin asennus oli kuin tehtaan jäljiltä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Löytyy varastosta rautajousipaketti farkku 211 taakse sekä Classic että Avantgarde (/muu matalampi jousitus)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

-Tomi- kirjoitti:
Xenonit toimi ja liikkui ihan normaalisti kuorman mukaan. moduli löytyy apparin jalkatilasta maton alta.
Taka-akselin tasoanturin signaali menee alustan tasonsäätömoduulin kautta xenonien tasonsäätömoduulille. Vaikea uskoa että xenonien tasonsäätö toimii normaalisti jos taka-akselin tasosignaali puuttuu.

Ehkä siellä silti etuakselin anturin mukaan tapahtuu jotain säätymistä mutta toimiikohan sentään ihan oikein.

Koodausmuutoksella sen tasoanturin voisi kytkeä xenonien säätömoduulin, sitten toimisi kuten teräsjousinen sedan.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

No en minä muusta tiedä kun että auton startatessa valokuvio haki paikkansa ja kolme kertaa sen kerkesin katsastamaan.Valot oli aina justiinsa kohdallaan. Umpion säädöstä jouduttiin karvanverran säätämään muistaakseni toista valoa,eli se on varmaan ollut muusta syystä pois säädöistä.Auto oli jo kertaalleen katsastettukkin ennen säätöä,mutta katsottiin vaan muuten xenonpolttimoiden yhteydessä säätö kohdilleen.Niin ja auto oli -03 270cdi avarifarkku,jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

-Tomi- kirjoitti: auto oli -03 270cdi avarifarkku,jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Voitaisiinko vetää hätäinen johtopäätös kahden auton perusteella, että ainakin -03 vuosimallissa homma toimii näin helpoimman kautta :mrgreen:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Leemu kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti: auto oli -03 270cdi avarifarkku,jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Voitaisiinko vetää hätäinen johtopäätös kahden auton perusteella, että ainakin -03 vuosimallissa homma toimii näin helpoimman kautta :mrgreen:
Johtopäätöksiä voi tehdä monta erilaista. :) Tässähän oli kaksi ihan erilaista ratkaisua, tarkoititko että molemmat yksinkertaiset ratkaisut toimii moitteetta? Siihen omaan ratkaisuusi voin kyllä uskoa (sitä ei paperityönä pysty todistamaan oikeaksi eikä vääräksi).

Soraäänen kuitenkin laitan yhteenvetoon. Jos auto menee katsastuksesta läpi niin ei se tarkoita että xenonien tasonsäätö on testattu toimivaksi. Aika erikoista olisi jos tehtaalla laittavat anturin jota ei sitten ollenkaan tarvitakaan (vertaa sedan teräsjousilla ja xenoneilla).

Kuski taas voi olla siihenkin tyytyväinen että valot näyttää sopivalle korkeudelle mekaanisen säädön jälkeen (xenonit pitäisi tasata starilla) kohtuullisella konttikuormalla.

Katsokaa vähän niitä kytkentäkaavioita, tulkkaaminen ei edellytä mitään alan tutkintoja.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

ilman sulaketta valot jäi näyttämään ihan alas ja kun sulakkeen laittoi paikalleen,niin valot oli kohdallaan.Mulle se riitti ainakin. Auto on vaihtanut jo omistajaa,mutta itse olin tyytyväinen.Asiaa piti kyllä starilla tutkia,muuta ei sitä koskaan tullut tehtyä,koska homma pelasi ainakin omaan makuun hyvin,eikä mitään herjoja tullut.Sähkökaavioista ymmärrän yhtä paljon,kun sika leipomisesta,että siltä pohjalta ei tarvitse minun kytkykaavioihin perehtyä..
Hagger
Viestit: 3
Liittynyt: 05.4.2016 17:22
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Hagger »

Jatketaan vanhaa ketjua..
Itselläni on siis vuoden 2005 E320 4matic avantgarde farkku täys Airmaticilla.
Airmatic toimii vielä hienosti ja on hauska lelu, mutta niin paljon en sitä arvosta, että sen takia jäisi lähtemättä kun pakkasta on -30 astetta..

Osaatteko kertoa minkälaisen muutossarjan tarvitsen, jos haluan jossain vaiheessa vaihtaa alustan teräsjousille? Vaikuttaako 4matic asiaan?

Kiitoksia..

Edit. Ilmeisesti tämä setti käy:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id941.html

Ei tuokaan ihan ilmainen ole, joten ei ihan ensimmäisestä hajoavasta osasta kannata vaihtaa..
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

niin tuo settihän maksaa suunnilleen yhden airmaticin etutolpan verran...
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Uusi W211 SEDAN airmatic(saksantuonti) omistaja ilmottautuu :D
Luulin että selviäisin pelkästään ilmapussin vaihdolla, mutta tarkempien tutkimusten jälkeen selvisi että myös molemmat takaiskarit vuotaa öljyä. Lisäksi kompura alkaa vetään viimeisiään.
Eli pikaisten laskujen jälkeen n 2500 EUR + työt

Onko tuohon mahdollista sovittaa sedanin normi jousi-iskareita?Noita on tarjolla pilvin pimein ja airmaticciin verrattuna pilkkahintaan.

Ilmeisesti mekaanisesti istuvat paikalleen tukivarsien vaihdolla.

Saako tuon tietokoneen ohjelmoitua, että Airmaticin poiston jälkeen ei anna enää vikakoodia? Miten käy valojen korkeussäädön kanssa?keulalla on xenonit.

Aiemmin ketjussa on käyty läpi että korkeussäädön kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta ajattelin varmistaa, että sama pätee myös sedaniin.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Antti84 kirjoitti:pätee myös sedaniin.
Sedanin pitäisi olla simppeli juttu osaavalle koodaajalle. Rasti vaan ruutuun, jotta tämä auto sisältää vain metallisia vietereitä :lol:
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Kiitti vastauksesta.
Eli airmatic vikakoodi/virheilmoituksen saa pois ohjelmoimalla tuolla tavalla?
Mitäs katsastuksessa on oltu mieltä modifikaatiosta?
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Antti84 kirjoitti: Mitäs katsastuksessa on oltu mieltä modifikaatiosta?
Meillä vaihdettiin farkkuun taakse rautajouset. Suikkapää ei ollut mitään mieltä, sille kun ei asiasta mainittu lainkaan :lol:

Vaan mitäpä sillä siihen olisi sanottavaa? Sedaniahan on saanut pelkillä rautajousilla, niin tuskin kiinnittää huomiota koko asiaan..
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Voi olla että tuontiauton rekisteröintikatsastuksessa katsovat tarkemmin.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Sedanin kanssa ei ongelmaa,kun niitä on rautajousilla alunperinkin ja yksi farkku on tiedossa,jossa homma on ihan merkattu otteeseenkin ihan virallisesti. oman farkun katsastelin vissiin kolmena vuonna,eikä koskaan asiasta mitään mainittu. Nimimerkki RepaH saa kertoa muutoskatsastuksesta lisää jos haluaa..
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Noniin. Nyt on vihdoin lomien kunniaksi ryhdytty vaihtotyöhön. Etupää on valmis, kuskin puolen airmatic osat takaa(iskarit+Ilmapussi)ovat otettu pois. Olen hankkinut käytettynä Sedanin takatukivarret.

Kysymyksiä: Tuleeko tuohon takatukivarteen alapuolelle (jousen alle) mitään kumipuslaa tai vastaavaa? Entäs tuleeko yläpäähän mitään? Näyttää ainakin siltä että rautajousta tuohon ei voi laittaa tuollaisenaan.

Kiitokset etukäteen pikaisista vastauksista, huomenna projekti jatkuu.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Joku läystäke näyttäisi olevan alapuolella (A2033240084). Yläpuolelle tulee sitten ns. säätökumit (5 eri paksuutta: A2113250X84, jossa X on 1–5). Niillä perinteisesti passataan jousitus sopivalle korkeudelle.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Minä en ymmärrä tätäkään......

Paljonko saa airmatikin osia sillä summalla minkä perinteiset jouset ja iskarit maksaa koko kierros? Uusiahan ne kannattaa laittaa - se että laittaisi käytetyt perinteiset niin ei mitään järkeä nähtävissä.

Sen ymmärtäisin että laittaisi perinteisten tai airmatikin tilalle hydraulitolpat... Mutta että toisinpäin...

Vähän sama kun vaihtaisi mersun asteittain ladaan...

Mutta jatkakaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Minä en ymmärrä tätäkään......
Vaihtaahan myös jotkut bensiinimoottorien tilalle dieseleitä. :wink: :D

Jokainen saa tieten tehdä omalleen, mitä haluaa, mutta miten sitten moisen vehkeen myynti – kuinka menee kaupaksi. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Minä en ymmärrä tätäkään......
Vaihtaahan myös jotkut bensiinimoottorien tilalle dieseleitä. :wink: :D

Jokainen saa tieten tehdä omalleen, mitä haluaa, mutta miten sitten moisen vehkeen myynti – kuinka menee kaupaksi. :nocando:

t.
Risto
Niinpä.... Kakstahtia tai höyrykonetta mersun keulille ootellessa....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Tänks Risto. Käyttöautolta löytyi.

AK47:

490 EUR/kierros Bilstein+Eibach jouset. Takatukivarret+iskarin yläpäät 120 EUR. Nuo käyttöautolta tilatut kumilätkät maksaa 11,70 per puoli.

Omasta autosta hajalla oli kuskin puolen etutolppa, molemmat takaiskarit ja ainakin kuskin puolen ilmapussi ja kompressori. Noiden osien hinta yhteensä lähes 3 tonnia saksasta tilattuna, Suomesta vielä xx prosenttia enemmän.

Jälleenmyyntiarvosta: Uskon että Airmatic alusta 13 vuotta vanhassa autossa kalliine varaosineen pelottaa enemmän ostajaehdokkaita(kyseisen auton kohderyhmässä) kuin alusta teräsjousilla. Olisihan nuo sitten vaihdettu, mutta maksaako seuraava omistaja tuon 3000 ekee lisää ilmajousialustasta tai edes puolta siitä? Itse en näin usko, varsinkin kun kyse on Sedan mallista, jossa useimmat tulivat tehtaan ovista teräsjousilla.

Ja pysyyhän valmius sen takaisinasennukseen siihen halutessaan
:wink:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Antti84 kirjoitti:Tänks Risto. Käyttöautolta löytyi.

AK47:

490 EUR/kierros Bilstein+Eibach jouset. Takatukivarret+iskarin yläpäät 120 EUR. Nuo käyttöautolta tilatut kumilätkät maksaa 11,70 per puoli.

Omasta autosta hajalla oli kuskin puolen etutolppa, molemmat takaiskarit ja ainakin kuskin puolen ilmapussi ja kompressori. Noiden osien hinta yhteensä lähes 3 tonnia saksasta tilattuna, Suomesta vielä xx prosenttia enemmän.

Jälleenmyyntiarvosta: Uskon että Airmatic alusta 13 vuotta vanhassa autossa kalliine varaosineen pelottaa enemmän ostajaehdokkaita(kyseisen auton kohderyhmässä) kuin alusta teräsjousilla. Olisihan nuo sitten vaihdettu, mutta maksaako seuraava omistaja tuon 3000 ekee lisää ilmajousialustasta tai edes puolta siitä? Itse en näin usko, varsinkin kun kyse on Sedan mallista, jossa useimmat tulivat tehtaan ovista teräsjousilla.

Ja pysyyhän valmius sen takaisinasennukseen siihen halutessaan
:wink:
No, eibach laskee ostohalun nollaan täällä :) Alkuperäinen mersun perinteinen alusta ehkä menisi jos olisi ainoa vaihtoehto johon saisi rahat kasaan.

Kunnostettu airmatic nostaisi auton arvoa hinnallansa. Luulisi näitä kunnostettavan itselle ajoa varten eikä muille, joten ehkä paras myydä nykyisessä kunnossa jollekkin joka ilomielin uusii alustan alkuperäiseksi. Saat parhaan hinnan rikkinäisenä suomessa.... Only in finland. Pitää vain muistaa sanoa että säästin sinun rahoja kun en nostattanut tämän tulevan autosi hintaa remontilla....

Tottakai ostamme osat saksasta, suomen hinnat on suolaisia. Viimeksi siskon aakkoseen ilmastoinnin kompura 250eur saksasta iipäystä kun suomessa hinnat 500-850......

Pistäisin tosta rautajousijumpasta säästyneet eurot saksaan airmatic osiin. Vaikkakaan eivät edes tonnia maksaisi.

Mutta juu, voihan sitä tehdä kukin omallensa mitä haluaa. Ja voi ostaa autonsa valmiiksi rautajousilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä kyllä.


Kuva
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

epk kirjoitti:kyllä kyllä.


Kuva
Katos asennettu Bilteman manuaalinen tasonsäätö :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”