W211 Jarrut? kitisee

Vastaa Viestiin
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

W211 Jarrut? kitisee

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Tämmöinen ongelma ilmaantui yllättäen.

Jarrut alkavat kitistä hiljaisessa nopeudessa (siiä 20 - 40 km/h)

Kitinä ei ala heti vaan vasta jonkin aikaa ajettua (ja jarruteltua) kun jarrut ovat lämmenneet.

Jarrut on tarkistettu;
Mikään ei ole jumissa, jarrusatulat liikkuvat hyvin, palat eivät ole lopussa (reilusti jäljellä), jarrulevyt ovat vain hieman kuluneet (eivät siis ihan uudet), mutta kuluneet kuitenkin tasaisesti.
Suojalevy ei ota mihinkään kiinni.
Missään ei ole kiviä välissä.

Puhalleltu paineilmalla turhat pölyt ja hiekat pois jarruista mutta silti kitisee.

Kitinä loppuu kun painaa hieman jarrua tai nostaa nopeutta.

Kokeiltu myös jarrutella reilusti, josko loppuisi, mutta ei vielä ainakaan ole auttanut.

Jos kyseessä olisi pyörän laakerit, niin luulisi että kitisisivät koko ajan?

En nyt osaa 100% varmasti sanoa, mistä ääni tulee (takaa vai edestä ja kummalta puolelta, vai tuleeko joka nurkasta).

Olisko kellään ideoita?

Jarrupalat lasittuneet tms?
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Ja unohtui tietenkin mainita että W211 farmari vm 2009
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Täällä täysin sama homma, edellisenä kesänä alkoi vikiseen ajoittain ja nyt menneen talven ollut hiljaa.. pitää koputtaa puuta kun ei ole vielä tälle keväälle äännellyt :oops: todennäköisesti johtuu juurikin jarrupaloista, kuitenkin vielä reilusti pintaa nykyisissä niin ei ole raskinut alkaa jumppaamaan :nocando:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Näyttäisi vähän siltä että ääni tulee kuskin puolelta takaa.

Kun vinkuna alkaan, niin rattia käännettäessä oikealle ääni hieman voimistuu.

Kokeilinpa myös parkkipaikalla jarruttaa pienestä vauhdista pelkällä käsijarrulla; pelkästään kuskin puolen takarengas lukkiutui.

Lisäksi kokeilin ajaa muutaman metrin hiljaa vauhtia niin että pari naksua käsijarrusta painettuna, niin saa aikaan juuri saman äänen.

Että olisikohan tuo syypää nyt sitten käsijarru... (siis parkkijarru/seisontajarru)

Pitääpä vielä avata ja tutkia tarkemmin...
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Otinpa tuossa vähän videota, missä ääni kuuluu...

[youtube]https://youtu.be/A--AEQ14WYM[/youtube]
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Jarrut käyty joka kulmasta läpi, mitään vikaa ei löytynyt mistään.

Samoin käsijarrut käyty läpi.

Kaikki pelaa kuten pitääkin.

Vinkuna jatkuu... (tosin ihan kuin olisi hieman hiljentynyt)

Suoraan ajettaessa ei kuulu, kun kaartaa oikealle, niin vinkuu...

Olisikohan vika sittenkin kuskin päässä?!?

Ei tuossa nyt oikeen muuta jää jäljelle kuin laakerit.

Jatketaan tutkimuksia.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jos kaartaessa ääntää, niin veikkaus laakerille.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Ei se vika luulis kyllä laakereis olevan.

Luulis että laakerin vinkuna pahenis ajan myötä.

Oikealle kun hieman kaartaa ja vinkunan alkaessa hipaisee jarruja, niin lakkaa. Kun päästää jarrun niin jatkuu, ja jos painaa jarrua kunnolla, niin loppuu kokonaan.

Täytyyhän toi nyt jossain jarruissa olla...

Se vaan kun auto on hallissa, niin vinkunaa ei saa toistettua...

Pitänee ottaa vielä kerran kaikki jarrusatulat ym. irti ja tutkia kaikki paikat.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Mun ajatus olikin, että laakerin välys saa palan kitisemään.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Heiluttelin tuossa takarenkaita vaihdettaessa kun auto oli ylhäällä noita renkaita.

Muut OK, mutta kuskin puolen eturenkaassa tuntui klappia.

Pyöritin rengasta ja kokeilin sormituntumalla joustintuesta, mutta ei tuntunut mitään tärinää.

Klappaa siis vain pystysuunnassa (12 - 6 otteella edestakasin)

Kun jarruja painoi, niin klappi ei hävinnyt.

Eli noin kotikonstein kokeiltuna ei olisi laakeri.

Klappi tuntuu muuten enemmän renkaan alareunasta kuin yläreunasta.

Eli ilmeisesti joku pusla/nivel olisi väljä...
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Vaan puslat ei muuta satulan / palojen etäisyyttä levyyn, kuten laakerivälys
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

No, nyt on kiristetty kuskin puolen etupyörän laakeri.

Siinä oli hieman välystä.

Kiristettiin siis nätisti (ei liian tiukkaan).

Vaan kitinä ei vaan lakkaa...

Jäiköhän silti vielä hieman liian väljäksi...?

Katsotaan ja ajellaan nyt hieman, josko vaatisi vaan hieman jarrupalojen asettumista... tms...
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Unohtanut tännekkin kirjoitella.

Kitinä ratkesi kun vaihdoin jarrupalat.

Seuraavan ongelman kimppuun... Eli takajarruputki (oikeanpuoleinen) halki / vuotaa jostain...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joo, noissa jarrupaloissa ja levyissä on tarvikkeena hankittuna jotakin yhteensopivuusongelmia, että jäävät kitisemään, vaikka kaikki olisi oikein tehty.

Jarruputken vuotoon löytyy juttua täältä W211-osastolta. Todennäköisin paikka on takarenkaan etupuolella, alustasuojan takan piilossa. Löytyy yleensä, kun irroittaa takapyörät ja kääntää sitä huopaa sittä takarattaan etupuolelta syrjään, niin että näkee jarruputkea hieman pidemmälle.
Mikkis
Viestit: 43
Liittynyt: 09.2.2014 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mikkis »

Oikeanpuoleinen jarruputki vaihdettu.

Oli päässyt ruostumaan puhki.

Paikkana oli takarenkaan etupuolella pohjamuovin alla (about siinä kohdassa mihin tunkki tulee).

Jarruputken kumisuojan väliin oli jäänyt kosteutta eikä ollut päässyt kuivamaan.

Olipahan melkoinen taivuttelu ton putken kanssa...

Lisäksi huomattiin että jarrujärjestelmän alipainepumpun kannen alta tihkui hieman öljyä joka sitten tietysti sotkee koneen ja laturin...

Vaihdettiiin uusi tiiviste kannen alle, saas nähdä auttoiko ja kestääkö...
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Mulla alkoi kitinä takaa kun vaihdoin jarrulevyt ja palat. Huomasin että molemmat käyttöjarrut laahasivat vähän päällä, purin jarrusatulat irti ja otin männät ulos olivat aika nihkeät tulla. Molemmat männät todella siistit ja sileät, hioin kuitenkin vesihiomapaperilla ja takaisin kasaan. Männät meni helposti painamalla takaisin jarrusatuloihin mutta edelleen jäi kantamaan molemmat. Epäilin jo jotain muuta vikaa mutta ostin kuitenkin uudet jarrusatulat ja nyt ei kanna enää päällä yhtään. Alkuperäisissä satuloissa keraamiset männät jotka ilmeisesti vuosien mittaan turpoavat soikeiksi tai jotain, uusissa männät oli metallia. Tarvikkeena 63€/kpl ja vaihtoon menee aikaa alle puoli tuntia per puoli, ilmauskin onnistui perinteisesti auto käynnissä letkulla ja pullolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”