Wiken S 300 Turbodiesel

Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Roisto kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Ja tuo lämmittelyn tarve ennen pakittamistahan on tietystikin sitten hyvin kuljettajan ohjekirjassa sanottu ja isosti varoitettu rikkoontumisen riskistä. :roll: :lol:
Eihän näistä tarvitse huolehtia normaaleilla keskieurooppalaisilla ajomäärillä, joten turha siihen on mustetta kuluttaa. :lol:
Niinpä. :lol: :wink:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
DreamS
Viestit: 24
Liittynyt: 27.10.2010 15:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DreamS »

No onneksi perimätieto leviää hyvin. Kiitos siitä.
Ois vaan tämän pakkihommankin tiennyt aikanaan...nimerkillä "viimetalven pakkasilla pakkimännän tiiviste porsi".
Kun ei ou noita perinteitä ko lähdin Jylliksistä uuteen lajiin heti S-sarjaan. Mutta täällähän sitä oppii. Mie lähen kääntään pirssin niin kauan ko se on vielä lämmin...
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, laatikko on nyt pelannut taas ihan OK. Mahtoi olla kylmänjäykkyyttä öljyissä, kun täällä Kajjjaanissa paukkuu -24 pakkanen.

Tuon lämpötolppaongelman voisi ratkaista asennuttamalla Webaston. Vähän aina kylmää selkäpiitä rämäyttää Ässä tulille noista pakkasista, vaikka kyllä se mukisematta lähtee, kuin kesäkelillä.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla on tosiaa kans ollu aina talvel tapana illal kotiin tulles laittaa auto parkkii niin ettei pakilla tarvi lähteä liikkeelle kylmänä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Michael M.
Viestit: 65
Liittynyt: 03.12.2005 20:11

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Päteekö sama lämmittely ennen liikkeelle lähtöä -03 vuosimalliseen E320cdi:hin. Auto on tosin yöt tallissa, joten sillä ei lähdetä ihan niin kylmästä kuin mitä ulkona on, mutta kyllä sielläkin kylmä tulee. Peruuttamalla sieltä olisi tarkoitus tulla ulos :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se periaatteessa pätee jok ikiseen automaattivaihteiseen kulkineeseen.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Jaa-a, taas tyhmänä pittää kysyä että mikäettei sitä pakkiakin voisi tehdä yhtä vahvaksi kuin eteenpäin vieviäkin vaihteita, jottei moisesta ongelmasta tarvitsisi huolestua? :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mikäettei sitä pakkiakin voisi tehdä yhtä vahvaksi kuin eteenpäin vieviäkin vaihteita
Sanos muuta, ja laittaa suuttimia kunnolla kiinni, ja tehdä kestävämpiä alapalloja, ja narisemattomia narinaheloja ja ja ja :protest:
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

dealer kirjoitti:..narisemattomia narinaheloja...
Tässähän menettäisi narinahela täysin merkityksensä. Voisi varmaan jättää kokonaan pois :?: :toks:
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Pieni kysymys vielä tuohon pakkivikaan liittyen, lähinnä Tiilerille.

Jos tuo kylmäpakittelu aiheuttaa vaurioita, niin miten ne ilmenevät? Ei meinaa liikkua pakilla, kun männän tiiviste vuotaa?
S204, AZT250
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ulkona on taas -20 pakkasta ja Mersu teki jälleen saman tempun. Nyt tutkin hieman tarkemmin tuota vikaa.

Laatikossa ei ehkä sittenkään ole ongelmaa. Vaihdot toimii ihan kuten pitääkin. Vaan koneesta karkaa kaikki tehot. Ihan sama onko sisässä pakkokolmonen vai mennäänkö vitosella, auto kiihtyy kuin vanha 200D-pystäri. Ihan kuin turbo ei olisi pelissä tai jotain. :roll: Pyäsytin auton ja kuuntelin koneen ääntä, kuulosti ihan normaalilta, turbonkin äänen olin kuulevinani kun kaasuttelin.

Sitten sammutin auton ja starttasin uudestaan. Kaikki tehot olivat palautuneet kun lähdin uudestaan liikkeelle. :shock: Mikä ihme voi tehdä tämän pakkasella?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuota miettinyt joskus aiemminkin,miten turbo voi olla pois pelistä?
Siis jos auto käy,eikä ole pahemmin vuotoa missään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
DreamS
Viestit: 24
Liittynyt: 27.10.2010 15:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DreamS »

Pari heittoa..
Hukkaportti jumittaa? Täynnä kökköä ja kylmänä jumissa...
En tosin tunne miten asia on möhkössä toteutettu, vain jousikuormitteisella mekaanisella säätimellä, vai onko siellä jotain toimilaitteita.
Ittellä joskus kiisseli Gyllis oireili noin. Pesin hukkiksen sitten menovedellä.
Toinen syyllinen voisi olla ilmamassamittari.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mie antasin äänen niille alipainesäätimille jotka ohjaa turbon hukkaporttia ja pakokaasunkierrätystä.
Tai voihan se ahtopaine anturikin temppuilla.

300TD möhkössä ei ole muuten ilmamäärämittaria. Miten lie eroaa väykystä kun väykyssä moinen on.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Mie antasin äänen niille alipainesäätimille jotka ohjaa turbon hukkaporttia ja pakokaasunkierrätystä.

Tai voihan se ahtopaine anturikin temppuilla.
Komppaan tätä näin äkkiseltään, ainaki itellä vaikutti noitten vaihtaminen ja yleinen roplailu alipainesysteemissä.
Sen ahtopaineanturin toimintaa voi kai testerillä tutkia, ainaki mulla pistettii piuhat kiinni ja katottii näyttääkö koneen ruutu samaa kuin perinteinen mittari.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitoksia vinkeistä, alkaa tuntua jo hieman loogisemmalta. Pitää tutkia noita alipainehommia kun tässä ehtii.

Mites tuon pakokaasunkierrätyksen saa poistettua käytöstä kokonaan? Tuosta vanhasta 300D:stä tulppasin sen pakosarjan alipainekellolle menevän letkun aikoinaan, tarvitseeko tässä turbokoneessa tehdä vielä jotain spesiaalia?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pakokaasun kierrätyksen venttiilissä on liike-anturi. Eli vikatilaa puskee jos tukit vaan sen venttiilille tulevan alipaineletkun jolloin venttili ei enää liiku.

Voi onnistua tukkimalla imusarjan alle tuleva putki pakosarjalta. Ja kun möhkön 300ssa ei ole ilmamäärämittaria niin ohjelma ei sitä pakokaasun kierrätyksen tukkmista huomaa.
Sen venttiilin on kuitenkin liikuttava ohjelman käskiessä.

Parashan olisi muuttaa ohjelmaa niin ettei siellä ole sitä kierrätyksen pyyntiä ollenkaan.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Mika.T kirjoitti: Parashan olisi muuttaa ohjelmaa niin ettei siellä ole sitä kierrätyksen pyyntiä ollenkaan.
:P Soitappa Wikke Powerflashiin Ekille, niin homma hoituu siellä ja tullee lissää löylyäki samalla.
Kyllä kannattaa. 8)
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko tuossa sähköohjattu pumppu ja jotkut paineanturit ahdon määrälle? Eldollahan oli väyväyssä jonkinlainen tehonpuuteongelma, johon syy löytyi p*skoittuneesta paineanturin letkusta. Eli vehke luuli, ettei painetta ole, eikä siksi antanut soppaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Roisto kirjoitti:Onko tuossa sähköohjattu pumppu ja jotkut paineanturit ahdon määrälle?
On.

Sähköohjattu rivipumppu ja imusarjasta lähtevän letkun nokassa ahtopaine anturi.

Myös turbon hukkaportti toimii sähköisen alipainesäätimen ohjaamana.
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

niin ja jos löytyy mielenkiintoa niin voihan sen käyttää testerinki päässä kiinni jos sielä jotaki vikkaa on/ollut?



T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

InsaneMe kirjoitti:niin ja jos löytyy mielenkiintoa niin voihan sen käyttää testerinki päässä kiinni jos sielä jotaki vikkaa on/ollut?
T.Sankari
Jaa, sullako ois testeri :?:
Mullaki ois vikakoodien lukua jos kiinnostaa... :?
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

ilipo kirjoitti:
InsaneMe kirjoitti:niin ja jos löytyy mielenkiintoa niin voihan sen käyttää testerinki päässä kiinni jos sielä jotaki vikkaa on/ollut?
T.Sankari
Jaa, sullako ois testeri :?:
Mullaki ois vikakoodien lukua jos kiinnostaa... :?
kyllähä se onnistuu 8)


T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, olisihan nuo vikakoodit mukava tietää, että mikä siellä sitten kangertaa. Nyt vikaa ei ole tullut kun olen roikassa pitänyt, vaikka pakkasta on ollut alle -20. Vaan koskahan tässä ehtisi Ouluun luetuttamaan. :cry:

Tuo powerflash-homma kuulostaa ihan hyvältä, eipä pieni piristys pahitteeksi ole. Tosin kyllä löyly riittää nytkin minun ajoille ihan tarpeeksi, sakot tuollakin saa eikä tarvitse edes paljoa yrittää. Pakokaasun kierrätys nyt lähinnä pitää karsia pois.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mersun kanssa sattuu ja tapahtuu. Eilen illalla työmatkalla tuolla Kaenuussa jurnahti vänkärin puolen eturatas täys tönkkiin. Onneksi ei maantievauhdissa käynyt. Auto makaa nyt paikallisessa merkkiliikkeessä ainakin ensi viikon, etupyöränlaakerit menee uusiksi ja olka-akseli siitä rikki menneestä. Oli kuulemma laakeri silppuuntunut ihan metallimuruksi. Hiljaisen auton huonoja puolia on kun ei kuule sivuääniä sisälle. :roll: Tieten nuo laakerit on enempi kovilla painavassa Ässässä, vaikka on kai nuo tietyntasoinen ongelma pienemmissäkin.

No, kunhan tuolta selviää niin sitten saakin viedä sen alustaremppaan, joka piti alunperin tapahtua ensi viikolla. :shock:

Ai niin, jotain hyvääkin, ainakin 25%:sti. Kun piti tunkata autoa alkuperäisellä tunkilla, tuli siinä taskulampulla katsottua että tunkinreiän ympäristö näytti ihan terveeltä. 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pp d kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Terve,

Itekin olen miettinyt moista mutta tähän mennessä lämppärin roikan pituus on sanellut auton keulan suunnan. :? Pitäisi hommata joku viisi-kuusimetrinen johto, että voisi pitää p*rs**n tolpan puolella.


Risto
Laita se roikan töpseli takapuskuhriin kiini.
Muuan heppu laitto takamoottori Ransporttehriin keuhlaan ja Passathiin perhään :roll:
Tota mää olen oikeastikin miettinyt, viidellä kuudesta kerrasta kun tulee peruutettua ruutuun muutenkin niin miksei sitten myös kotipihassa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin Ässä saatiin laakeriremontista, mutta ei tullut vieläkään kuntoon. Pitää vielä uusia kuskin puolelle napa ja laakeri, siihen oli joskus laakeri vaihdettu ja jotain oli käynyt kun napa oli mennyt huonoon kuntoon. Kuskin puolella on nyt uusi laakeri, mutta ei tiedä kauanko se kestää kun jouduttiin hiomaan napaa. Laitan ne uusiksi niin pääsee siitä huolesta.

Ajolleen jämäköityi kummasti kun sai uudet laakerit. Nyt auto on taas saamassa hoitoa, vaihtoon menee kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet, sekä myös nokkakettinki. 8)

Alustan kolinan syy selvisi, kuskin puolen etujousi oli poikki ja kallistuksenvakaajan tikku väljä. Ne laitetaan uusiksi molemmille puolille. Hehkutulpat myös uusitaan. 8)

Ohjauksen pikku väljyys keskialueella johtui pienestä välyksestä simpukassa. Huollon mukaan se saadaaan korjattua pikku kiristyksellä. Huono tuo ko tuossa on tämä parametriohjaus, kun pystyy pikkurillillä pyörittelemään rattaita paikallaan. Eipä tuo simpukka pidemmän päälle siitä taida tykätä. Onhan tätäkin jo 14 vuotta pyöritetty.

EPC:stä tulostelin hukkaportin alipainesysteemin kaavion. Pitää ropata sitä niin saa tuon hukkaportin jumituksenkin korjattua. Jostain englanninkieliseltä foorumilta lueskelin, että syynä voi olla myös sen alipaineventtiilin huohottimen suodatin joka on tukossa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, nyt on Ässässä uudet etujouset ja nuo kallistuksenvakaajan tangot. Auto jämäköityi entisestään, mutta vieläkin on hieman väljää ohjauksen keskialueella, tai ainakin tuntuu siltä. :roll: Tosin pyöränkulmat pitää käydä tässä säädättämässä.
® Mesen Porkkana-klubi
timö
Viestit: 107
Liittynyt: 21.10.2010 21:38
Paikkakunta: Yt

Viesti Kirjoittaja timö »

onko näissä 300 ässissä 606? entä onko semmosiaki ässiä (w140) missä muka ei ole ilmastointia? tämä 300 on vissiin kestävämpi ko 350? kiinostas vähän tietää ko harkinnassa tuommonen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. 300ssa on OM606 ja 350:ssä OM603

300ssa myös sähköohjattu 5v automaatti kun 350ssä on mekaaninen 4vaihteinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129, sedan, coupe, avo”