300 td:iin softalla 4,2 l bensa-V8:n vääntö, nam

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

300 td:iin softalla 4,2 l bensa-V8:n vääntö, nam

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kevät alkaa jo nykiä rinnassa, vaikka Maus on vielä tullaamatta. Ensi viikolla kaiketi pitää lähteä uusintakierrokselle, kunhan tässä vielä kääräistään pari dokumenttia pumaskaan mukaan.
Asiaan liittyy tietenkin myös jo alunperinkin suunnitelmissa ollut pikantti piristys, toki ilman mitään kahden neliömetrin välicoolereita tai ämpärinkokoisia ahtimia.
Haastelin aiheesta parinkin eri tahon softanikkareita, joilta tuloksena yhtäläisesti oli, että möhkön OM606:een saadaan pelkällä elektroniikalla kolmisenkymmentä heppaa lisää ja vääntö sinne 400 Nm:n lukemiin.

Tämä tarkoittaa, että kiisselli rutistaa samat lukemat kuin Mersun 4,2 litran kasi. Huomionarvoista on myös se, että tuo vääntö syntyy 1600 rpm alkaen, kun se kasissa vaatii 3900 jenkaa. Tehoissa toki jäädään päivityksen jälkeenkin n. 80 hv, mutta vääntökäppyrä kompsensoinee eroa normaaliajossa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka tuo muuttaa kulkua, johon tosin en ole tyytymätön nytkään.

Kumma juttu muuten, että E-korissa samaan koneeseen luvataan vieläkin enemmän putua :shock: Liekö moteissa jotain eroa sittenkin vielä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Veikkaampa että jos haluja löytyy niin kyselemällä löytyy kovempaakn ohjelmaa. :D Koneissa ei varmasti eroja ole S/E-mallien välillä.

Toki tuo 400nm liikuttaa w140 koppaa jo ihan kohtuuella. Tosin omassa pitäs olla myös sen verran vääntöä ja alku huuman jlk voisi olla enemmänkin. :lol: Pumppukin on 6mm tapeilla joten luulisi siitä soppaa irtoavan vajaan 300hv tehoihin jos vain sähköpumpusta saa kaiken irti :D

Tuossa vaiheessa alkaa kyllä turbon rajat tulemaan jo vastaan. Vaikkakin joskus ollut puhetta että tuo 606sen turbo riittäis maks 250hv tehoille. :D

Mutta joka tapauksessa. Kannatan :idea:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Luulen että tuo tehoero S ja E mallien välillä on ihan softanvääntäjän haluama ominaisuus. Isommassa kopassa (S) sama motti joutuu kovemmalle joten oikein tiukalla softalla saattaa raudan rajat tulla vastaan ajettaessa saksanpaanaa isoakovaa pitemmästi. Kevyempää koppaa liikutellessa ei aina tarvi käyttää kaikkia tehoja ja hetkellisesti voidaan näin päästää moottori sellaisille teholukemille joita ei pitkäaikaisesti voisi käyttää.

Varmaan nyt ei kukaan tajunnu mitään mutta... :shock:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Melitos kirjoitti:Luulen että tuo tehoero S ja E mallien välillä on ihan softanvääntäjän haluama ominaisuus. Isommassa kopassa (S) sama motti joutuu kovemmalle joten oikein tiukalla softalla saattaa raudan rajat tulla vastaan ajettaessa saksanpaanaa isoakovaa pitemmästi. Kevyempää koppaa liikutellessa ei aina tarvi käyttää kaikkia tehoja ja hetkellisesti voidaan näin päästää moottori sellaisille teholukemille joita ei pitkäaikaisesti voisi käyttää. :
Eli Eemelillä kun ajetaan neljä päälle vs. S:llä yksistään, ei pikkukorisen koneesta arvaa ottaa kaikkia mehuja irti :shock: bahnilla :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”