Iskunvaimentimet

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja markku »

äSsän matkamittari näyttää 136.000 km. Alusta kolisi ja narisi. Rolle tutki asian ja vannoi kaikkien nivelten ja puslien olevan kunnossa, eipähän niitä taas muutamaan kuukauteen ole vaihdettukaan. Hän epäili iskareiden ala- tai yläpään laakerointia/kumeja tai vain alkuperäisten Bilsteinien ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja. Varaosia ei ole saatavana.

Eipä auttanut kuin purra luotia ja ruveta tutkimaan tilannetta. Vanhana Konien ystävänä olin ilahtunut että W140-koppaiseen on punaisia saatavana. Taitaa olla ainoa Konin malli joka ei ole säädettävä.

Kuva

Pienen markkinatutkimuksen ja hintojen urkkimissen jenkkisaiteilta jälkeen päädyin tilaamaan ko. kamppeet joka nurkkaan Königiltä asennuksineen. Samalla piti vilkaista pyörien suuntaus.

Homma sujui hyvin, paitsi suuntauksille he eivät voineet mitään, auto on liian iso heidän penkkiinsä, mutta tämän jo varmaan arvasittekin.

Ajo muistuttaa taas paluuta entiseen Volvo-aikaan. Iskarit toimivat jotenkin juonisti, kun ajaa kuoppiin, niin ensimmäisen kuopan jälkeen auto käy ikäänkuin kyyryyn odottamaan seuraavaa kuoppaa, joka ei enää tunnu lainkaan. Samalla lailla kuin mäenlaskija laittaa polvet koukkuun nähdessän hyndan edessään.

Hintaa operaatiolle kertyi donitsi, mutta elämä on...
Norsumersu
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

markku kirjoitti:äSsän matkamittari näyttää 136.000 km.... tai vain alkuperäisten Bilsteinien ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja.
Nyt pitää oikein vienosti uteliaana kysyä, notta minkälaiset Bilsteinit saavat vanhuudenvaivoja alle 150 tkm matkalla :shock: Toki ronsu on painava, mutta luulisi pumppujen mitoituksen vastaavan taakkaa.
Tuli vaan mieleen tuo oma alustasavotta, jossa alkuperäiset Bilsteinit palvelivat yli 300 tkm sen enempää ääntelemättä tai protestoimatta.

Onko W140:n persous puslille ja muille alustaosille kuinka vakavaa aivan reaalielämässä? Ehkä tuo vihjaistu muutama kuukausi voidaan kuitenkin vähintään triplata :lol:

Mitä kaikkea muuta mukavaa Koenigilta tontulla sai? Iskarit lienevät hiukan edullisemmat kuin 250 ekkua kipale töineen...
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Re: Iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja markku »

Kaapo kirjoitti: Nyt pitää oikein vienosti uteliaana kysyä, notta minkälaiset Bilsteinit saavat vanhuudenvaivoja alle 150 tkm matkalla

Onko W140:n persous puslille ja muille alustaosille kuinka vakavaa aivan reaalielämässä? Ehkä tuo vihjaistu muutama kuukausi voidaan kuitenkin vähintään triplata.

Mitä kaikkea muuta mukavaa Koenigilta tontulla sai? Iskarit lienevät hiukan edullisemmat kuin 250 ekkua kipale töineen...
W140-koppaisessa on alkuperäisvarusteena tietääkseni Bilsteinit ja niiden kiinnityssysteemeissä oli väljää = kolinaa ja narinaa. Siellähän on edessä sellaisia mielenkiintoisen näköisiä puolipallon mallisia systeemejä, joita en sen tarkemmin ole tutkinut. Rolle epäili myös iän tuomia vaivoja = 9 talvea.

Alustaosia joutuu uusimaan puolen vuoden välein, viimeistään vuoden välein katsastuksesta tulleen hylsyn takia. Kolmannet narinahelat on jo alla näillä metreillä.

Tarkka erittely hinnasta (sis. ALV): Iskarit 715, asennus 290. Motonetista iskarisatsi olis irronnut 500,52 €sinahkiaisella. Itse luotan enemmän Koneihin.

Osta pois vaan se W140 niin saan kohtalotoverin.
Norsumersu
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

markku kirjoitti: Osta pois vaan se W140 niin saan kohtalotoverin.
Kyllähän tuo mielessä kangastelee harva se päivä, ja näillä kilometreillä alkaa 300 turpodiesel olla järkevin vaihtoehto ko. korimallin vehkeistä.
No kyllä sekin PPP-pumputettuna poistuu laitteen olemukselle riittävästi.

Mutta jääkö kohtalotoveruus vain puolitiehen? Koska kyseessä on siis diesel, joilla yleensäkin ajetaan tavallista enemmän, niin myös puslat kestävät (moottoreiden tapaan) tuplamäärän kilometrejä bensaversioon verrattuna. Eikös se näin mene.. :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Re: Iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja markku »

Kaapo kirjoitti:Mutta jääkö kohtalotoveruus vain puolitiehen? Koska kyseessä on siis diesel, joilla yleensäkin ajetaan tavallista enemmän, niin myös puslat kestävät (moottoreiden tapaan) tuplamäärän kilometrejä bensaversioon verrattuna.
Eihän siinä muu auta kun ostat pois niin sitten tiedät :ttu:
Norsumersu
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Äitienpäivä

Viesti Kirjoittaja markku »

SWHMBO ( She Who Must Be Obeyed ) katseli tilitapahtumia em. iskarien vaihdon jälkeen, pari päivää ennen äitienpäivää, ja ajatteli, että kyllä taitaa tulla hänelle nyt kunnollinen äitienpäivälahja, € 1005 :lol: :lol: :lol:

Timanttikorvakorut :?: :?: :?:

Kävi kuitenkin netistä katsomassa että mikä tämä salaperäinen korukauppias on ja oli suunnattoman ilahtunut havainnostaan.
Norsumersu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omituista ettei ässää pystytä suuntaamaan, täytyy olla pieni nosturi.
Meillä mahtuu vaikka Sprinter kunhan vanteet eivät ole yli 18".
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Äitienpäivä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

markku kirjoitti: Kävi kuitenkin netistä katsomassa että mikä tämä salaperäinen korukauppias on ja oli suunnattoman ilahtunut havainnostaan.
Königin korvikset, heeh... :lol: Voin kuvitella hallituksen ilonryöpsähdykset asian valjetessa - itsellä on käynyt hiukan saman suuntaisesti.
Toisaalta olen päässyt yllättämään myös päinvastaisesti, kun Veholle suoritetun pankkikorttimaksun takaa paljastuikin tyylikäs MB-sontsa ja nahkainen MB-meikkilaukku :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Kolinaa pois

Viesti Kirjoittaja markku »

Taas oli alustan puolivuotiskolinanpoisto vuorossa: Koiranluut eteen ja kallistuksenvakaajan kumit taakse + nelipyöräsuuntaus. ~€ 400 Olarin Veholla, halpaa kuin saippua.
Norsumersu
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Re: Kolinaa pois

Viesti Kirjoittaja Daimler »

markku kirjoitti:Taas oli alustan puolivuotiskolinanpoisto vuorossa: Koiranluut eteen ja kallistuksenvakaajan kumit taakse + nelipyöräsuuntaus. ~€ 400 Olarin Veholla, halpaa kuin saippua.
Vaatii näköjään heittäytymistä tuohon W140-elämään.Käyttöautona haaveilen siitä mutta joku taka-raivossa estää ja samoin muija estoilee joten harkinta jatkuu..
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Taitaa se W140:n alusta olla perustaltaan reilusti alimitoitettu, se aiheuttaa pienimmille tukivarsille, nivelille ja iskareille kovaa kulumista. Toista se oli Mersuissa ennen, kun oli kunnon tukivarret ja isot jouset. Alusta kesti pitkälti mitä vaan. Mikähän W140 paino olisi "vanhanaikasella" alustalla... :P
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Alustan kolinat

Viesti Kirjoittaja markku »

Tarkoitatko wanhanaikaisella Mersun alustalla sellaista oikeaa heiluritaka-akselistoa :lol: :lol: :lol:

Samaa vaivaa tuntuu olevan muissakin ei-japanilaisissa autoissa, Volvoissa saa koiranluita ja kumeja vaihdella tasaisin välein yhtä lailla. Ilmeisesti hyvät ajo-ominaisuudet, alustan monimutkaisuus ja huoltotarve vaan nyt kulkevat käsi kädessä.

Mutta kunnossa ollessaan ( kuten nyt ) W140 alusta ja ajo-ominaisuudet ovat kyllä tämän vaivan arvoiset. Erityisesti Konit kruunasivat nautinnon - tässäkin autossa.
Norsumersu
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nostethampa tämmönen vanha juttu esille pikkusen asiaa sivuten...

Soppiiko möhköön tasonsäätö takaiskareiden tilalle tavalliset pumput :?:
kari v
Viestit: 48
Liittynyt: 19.1.2012 11:28
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Onko kaikissa möhköissä takana tasonsäätöiskarit vai onko ns.lisä-tehdas varuste ?
Nyky kulkimet:
- W 140 / 300 SE, vm.-91
- W 211 / E 500, Air Matic, 7-G, vm.-04
- W 124 / 230 TE, vm. -91
ex.
- W 210 / E 320 vm.-98
- W 210 / E 240 vm.-98
- W 210 / E 430 4-matic vm.-01
- 260 E vm.- 89
The best or nothing...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lisävaruste.

600:ssa vakiona.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Mika.T kirjoitti: Soppiiko möhköön tasonsäätö takaiskareiden tilalle tavalliset pumput :?:
:shock: Jaa mennekö sulla uusiksi ne...?
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

emt.

Tuota kolahtelua meinasin korjata josta olikin toisaalla juttua.
Tasonsäätö iskareita en kyllä tuohon hommaa jos ne joutuu vaihtamaan.
Pitää tutkia joskus ne iskareiden yläpäät kun jostain luin että ne siellä jotenkin väljistyy ja alkaa kolahdella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 alusta”