124 farkun takaiskarit

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

124 farkun takaiskarit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa mieleeni taas nostaa esille aina silloin tällöin käsitelty aihe, eli farkkumersun takaiskarit.

Käsittääkseni ne eivät niinkään hajoa sisäisesti, vaan alapäässä oleva pallonivel niistä antautuu. Alapalloa ei saa ostettua erikseen, vaikka se olisi kyllä vaihdettavissa.

Olisiko kenelläkään tarjota irroitettua iskaria (onko ne molemmilla puolilla samanlaiset?) tutkimuskäyttöön? Voisin epämääräisellä aikataululla hieman kartoittaa alapallon korvaavia palloja ja miten ne saisi sovitettua tuohon käyttöön. Eli, ajatukseni on kaivaa esille jonkin auton pallonivel ja miettiä siihen sovitteen, jotta sen saa kiinnitettyä tukivarteen.

Kuten sanoin aikataulusitoumuksia kuin myöskään onnistumistakuuta en tutkimukselle anna, kun ko. osan tarvetta ei vielä itsellä ole, mutta yleisestä mielenkiinnosta ja tulevaisuuden varalle tuota voisi tutkia.

Tai jos joku muu saa tästä sepustuksesta kimmokkeen tutkia asiaa, niin aina vain parempi... :wink:

Tilausta ja tarvetta tuolle ratkaisulle uskon löytyvän...
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla pitäs olla tallissa 124farkun katkennut iskari. Pitää penkoa vieläkö se alapään pätkä löytyy. :D

Roskiin se varmaan on jo mennyt... Kokonaista iskaria eeoo. :shock:
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:Mulla pitäs olla tallissa 124farkun katkennut iskari. Pitää penkoa vieläkö se alapään pätkä löytyy. :D

Roskiin se varmaan on jo mennyt... Kokonaista iskaria eeoo. :shock:
Kunhan löytyisi vaikka kolmannes alhaalta laskettuna... Eli kiinnityspisteen ja pallonivelen tulisi olla paikoillaan.
Terveisin
Tero
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Älyttömän mielenkiintoinen ja kannatettava projekti, dflosse!
Tätä seurataan.
Viimeksi muokannut Rässi66, 05.1.2007 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

No perkules kun menin heittämään se rikkinäisen silloin roskiin. Tosin siitä oli se alanivel hakannut ittensä iskarin pohjasta läpi joten ei olisi ollut ehkä paras mallikappale. Olisi tosin vielä yksi ehjä tallissa mutta se on pahan päivän varalle :wink:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
kerosiini
Viestit: 772
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mutta heitänpä tähän väliin kysymyksen: Minkä auton takaiskarit käy farmari satalankun takapäähän? Siis normaalit iskarit. Tuohon minun lanssiin kun on joku tyrkännyt KYB kaasuiskarit taakse.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

kerosiini kirjoitti:Mutta heitänpä tähän väliin kysymyksen: Minkä auton takaiskarit käy farmari satalankun takapäähän? Siis normaalit iskarit. Tuohon minun lanssiin kun on joku tyrkännyt KYB kaasuiskarit taakse.
Oisko sedanin?
big jopo
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei käy sedanista...
joskus kuulu että joku saabin malli kävis rakentamalla sinne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä vaan jonka mitat sopii, meillä on yhteen laitettu Saabin iskarit.
Jouset joutuu teettämään, millään 124:n jousilla ei hyvää tule.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

[OT]
Mikä tuon hydr. takaiskarin nimi on sakemanniksi?
[/OT]
Avatar
kerosiini
Viestit: 772
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Kävin kuikuilemassa lanssin alla ja selvis että iskari onkin alapäästä vain yhdellä pultilla kiinni eli samalla lailla kuin sedaneissakin :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kerosiini kirjoitti:Kävin kuikuilemassa lanssin alla ja selvis että iskari onkin alapäästä vain yhdellä pultilla kiinni eli samalla lailla kuin sedaneissakin :D
Mielenkiintoista. Hoksitko, missä siinä on ollut ne kaasupallot? Pudotetaanko ne matkustamon puolelta paikoilleen niinkuin farkussa? Olisikohan joku vaihtanut siihen sedanin alatukivarret vai onko siinä toinen pultinreikä tyhjän panttina?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Andy kirjoitti:[OT]
Mikä tuon hydr. takaiskarin nimi on sakemanniksi?
[/OT]
Sanatarkka käännös kaiketi: Hydraulisch stoßdämpfer.
eBaystä löytyy: Niveau Stoßdämpfer W124
Pro HVM
Avatar
kerosiini
Viestit: 772
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Korjaus asiaan: En huomioinut aikasemmin iskarin yläpään kiinnitystä ollenkaan -> Lanssissa se oli samalla lailla kuten farmarissakin. Todennäköisesti tukivarret on vaihdettu tai sitten siihen on joku porannut röörin tai jopa tehtaalta on molemmille iskareille reiät valmiina? :shock:

Paineakut on samoissa paikoissa kuin farkussakin ja otetaan pois yläkautta. Varmaan ihan toimiva tasosäätö tuossakin kunhan iskarit vaihtaa..
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
DSL
Viestit: 10
Liittynyt: 29.3.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja DSL »

Tämähän sattuki sopivaan aikaan, kolina alkaa jo rassaan :evil:

Jos joltaki resu farkun iskari löytyy nii tännekki kelpais, ois passeli suunnitella pöydällä jotain korjausta.
DSL
Viestit: 10
Liittynyt: 29.3.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja DSL »

Rasvanippa nivelen pohjaan ja vaseliinia täyteen -> loppu kolina.
Ei voi tietenkään suositella aivan yliväljälle nivelelle.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

hiacen alapallonivel käy sinne kuin nenä päähän... kiinnitysreikiä pitää vähän isontaa....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

seppokotilainen kirjoitti:hiacen alapallonivel käy sinne kuin nenä päähän... kiinnitysreikiä pitää vähän isontaa....
Tässäkö se nyt tuli! :pumppu: :pumppu: :pumppu:
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

seppokotilainen kirjoitti:hiacen alapallonivel käy sinne kuin nenä päähän... kiinnitysreikiä pitää vähän isontaa....
Floooossseee, millois koitat hyväksikäyttää Hiacen ominaisuuksia...?
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Andy kirjoitti:
seppokotilainen kirjoitti:hiacen alapallonivel käy sinne kuin nenä päähän... kiinnitysreikiä pitää vähän isontaa....
Floooossseee, millois koitat hyväksikäyttää Hiacen ominaisuuksia...?
Kun nyt joku ensin luopuisi nivelvammaisesta tutkimuspötkylästä...

Ja mistä hiaken mallista tuo sopivahko alapallukka löytyy? Noita hiakejahan on 13 erilaista tusinassa....
Terveisin
Tero
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nuita hydraulisia takaiskareita pitäisi farkkuun jostain metsästää, ja tässä tapauksessa käytettyjä sellaisia. Ebayssa nuita pyörii jonkin verran. Sanokaas, onko tämä oikea vai väärä malliltaan farkkuun?

Farkku vai sedani ?

Varmuudella farkku

Tuo alapäähän noissa kuvien esimerkeissä on erilainen... Eli kuuma kysymys on, onko ekan linkin iskari vääränlainen?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ensimmäisen linkin iskarit on sedanin. Sen huomaa pituudesta ja yläpään kiinnityksestä. Sedanin iskari on paaaaaljon pidempi kuin farkun.

Farkussa iskarin yläpää on kiinni kuusiokolopultilla. Sedanissa taas on mutterilla.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mika.T kirjoitti:Ensimmäisen linkin iskarit on sedanin. Sen huomaa pituudesta ja yläpään kiinnityksestä. Sedanin iskari on paaaaaljon pidempi kuin farkun.

Farkussa iskarin yläpää on kiinni kuusiokolopultilla. Sedanissa taas on mutterilla.
Eli tuo kakkoslinkin esittämä iskari on varmuudella oikeanlainen...?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Andy, eikös siinä ekassa sanottu ihan suoraan et: W 124, 500 E Niveau?
Eli 500E:n takaiskarit tasonsäätöön.
Ei liene farkkuun sopivat, muuten kyllä hyvinkin mielenkiintoiset.
Sopisivat matalempaan alustaan ja jäykkyyttäkin voisi löytyä.
Pro HVM
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Rässi66 kirjoitti:Andy, eikös siinä ekassa sanottu ihan suoraan et: W 124, 500 E Niveau?
Eli 500E:n takaiskarit tasonsäätöön.
Ei liene farkkuun sopivat, muuten kyllä hyvinkin mielenkiintoiset.
Sopisivat matalempaan alustaan ja jäykkyyttäkin voisi löytyä.
Kyllähän siinä sanottiin. Halusin vain varmistaa tuon epäsopivuuden, kun osanumerokin oli kuitenkin varsin lähellä farkun iskarien osanumeroita...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Noh... Saisko ne kiinni sinne jotenkin?
Melekeen haluttas koittaa säveltää, muuten niin kiintoisat.
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:Noh... Saisko ne kiinni sinne jotenkin?
Melekeen haluttas koittaa säveltää, muuten niin kiintoisat.
Onhan farkkuunkin saatavana Sportlinen lyhempiä iskareita (124 320 38 13). Pitänee vaan tilata Vehon kautta. :( Kerran (kun se palvelu vielä toimi) katselin hintoja Saksan "Vehon" sivuilta ja normipumppujen ja Sportlinen iskarien hintaero oli muutaman euron luokkaa. Se ei kuitenkaan lohduta, kun normi-iskareita saa muualta paljon halvemmalla. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nyt ovat takaiskareiden kolahtelut lopullisesti karanneet iskarien taivaaseen. Erinäisten välivaiheiden kautta :roll: olin pakotettu vaihtamaan tilalle uudet ja ah niin edulliset :roll: töyssyn vaimentajat. Älkää pelätkö, en tukenut Vehoa vaan toista vaihtoehtoista tavarantoimittajaa.

Nyt peräpää on ihan erilainen, pehmeä ja ottaa töyssyt vastaan ilman ylimääräisiä kopinoita. Haikaillen sitä vaan katsoo tavallisten iskarien hintoja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”