Jarrujen kanssa remuamista + ABS-ongelmia

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Jarrujen kanssa remuamista + ABS-ongelmia

Viesti Kirjoittaja eki »

Jees, eli lauantaipäivä on käytelty tuottavasti jarrujen kimpussa, mutta muutama asia on aiheuttanut päänvaivaa, joten josko arvon foorumilta irtoaisi lisää pohdintoja asioiden tiimoilta...

Takajarrusatulasta kymysys, tuleeko tuolla kuskin puolella olla myös ilmausnippa, kuten on hantin puolellakin? Tuossa kun on siinä paikassa pelkkä reikä... Vai onko joku piru katkaissut sen nipan?

Ja sitten ABS-ongelmiin. Kuten mainitsinkin tuossa että löytyi sellainenkin varoitusvalo tästä vehkeestä (alunperin etsiskelin vain seisontajarrun merkkivaloa... Eikä katsastusingenjöörikään mitään maininnut vaikkei palanut koko valo...), nyt vaan on niin että tuo loimuaa muulloinkin kuin tarvis, eikä näy järjestelmä toimivan. Syttyy kun ajaa pari metriä.

Mittasin takapyörien anturit: Sellaista 1600 ohmia tarjoilee molemmat, ja kun pyöriä pyörittää, tapahtuu vastuksessa muutoksia, eli ilmeisesti OK?

Mutta, missäs kohtaa tuolla etupäässä ovat nuo antureiden johtoliitokset?

Sitten yksi ihmetyksen aihe, kun oikealta takapyörän anturilta menee johto tuohon takapenkin sulakerasian kylkeen (eli tässä kuvassa näkyvään, vasemmanpuoleiseen paikkaan.)
Mutta tuo kuvassakin näkyvä viereinen paikka on tyhjä??? Pitäisikö siihen tulla johto tuolta vasemmalta takaa?

Meinaan vasemman takapyörän anturissa on johtoliitos, ja siitä johto menee johonkin eteen vasenta kynnystä pitkin.

Jotta tämmöisiä... Takaisin pajottamaan... :arrow:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmausruuvi on jokaisessa satulassa.

Testeriin vaan, suotta sen ABS-valon kanssa temuaa enempää. :D
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Juuh kyllä se pitää testiin viedä, meinaan myös edessä anturit näyttivät samoja arvoja... :? Yksi liitos löytyi siitä kohdin, missä johdot menevät sisälokasuojan läpi.

Pitäneekö viedä Veholle saakka testeihin, vai löytyykö muilta pajoilta sellaiset testerit (esim. Bosch), jolla näkee?

Taitaa sitten mennä satula vaihtoon, sitten kun on ilmailun tarvetta... Meinaan on se nysä sen verran syvällä... Loput kolme aukesivat kyllä, mutta kun ei ollut neljännessä edes mitä yrittää. :lol:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Niin, Dealerikaan ei osaa sanoa että kuuluuko tuohon joku liitin? Noh, eiköhän tuo selviä kun kytketään koneisiin... :D

Mutta nyt pitää seisontajarrut ja takajarrut yleensäkin! Oli molemmilta puolin katkenneet ne kenkiä jarrukilpeä vasten pitelevät jouset... Eli ne kengät olivat melko sekaisin olleet siellä rummussa.

Kuskin puolen se jarruvaijerin päähän tuleva levitin oli jo ennättänyt kulumaan melko huonoon kuntoon. Oli ilmeisesti päässyt suoraan rumpua hinkkaamaan, samoin kengät näyttivät siltä että olisivat myös seilanneet vinossa.

Mutta eipä sekään katsastusta haitannut, tosin ei tietoa siitä, että räjähtivätkö nuo jarrut sen dynamometrikokeen aikana. Melkoinen kitinä alkoi meinaan vasta viikon päästä.

Mutta nyt on ainakin takapää osiltaan reerassa. Jossain välissä vielä etupäälle sama homma. Sitten huolena onkin enää vain tuo keltainen kajastus kajuutassa... :abs:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, Dealerikaan ei osaa sanoa että kuuluuko tuohon joku liitin?
En osaa.

Boschin testeri kertoo missä vika on, ei tarvitse välttämättä viedä Veholle.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nonniin, kävin kuiteskin tuolla Astrum Auto Oy:ssä kysymässä milloin joutaisi, ja heti siltä istumalta otettiin kinneri telakalle ja letkun nokkaan.

28€ kustansi, ja tämännäköisiä tuloksia tuli:

KLIKS

Eli kaikenlaista vikaahan siellä sitten oli, mutta eniten huolestuttaa nuo CAN-väyläviat (olisiko jossain noissa syy myös vakkarin toimimattomuuteen?)... Jos joku asiantuntija viitsisi vilkaista mitä huolestuttavia tuolla on, niin olisin kiitollinen.

ABS:stä ei suoraan tullut vikailmoitusta, mutta tuon ETS:n testauksessa valitti tiedonsiirtohäiriöstä ja korkeapaine-/paluutuottopumpun viasta. Eli ilmeisesti se sähkömoottori siinä ABS-askin kyljessä?

Missä tilanteissa tuo pumppu pitäisi toimia? Aina kun auto käy vai? Meinasi asentaja että josko siitä olisi hiilet loppu tai muuten juntturassa... :?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nyt ahistaa... :|

Meinaan pumppu pelaa kun tarjoilee sille suoraan virtaa...

Hantin puolella oleva releaski näyttää mittarin mukaan toimivan.

Kaasupolkimen alla olevan liitäntäaskin liitokset ok.

Ohjainyksikkö kaput?

Meinaan tuntuu muutenkin olevan CAN-väylien kanssa ongelmia:
ETS-yksikkö parkuu tiedonsiirtohäiriöstä ME N3/10:n kanssa (Vikakoodi C1022, diagnoositunniste 4/05)

KI (mittaristo)-yksikkö parkuu CAN-yhteysviasta sekä moottorin ohjainlaitteeseen (Vikakoodi B1040), että luistoneston ohjainlaitteeseen (Vikakoodi B1041). Diagnoositunniste 0/02

Ja EVE (Ruiskutuspumppu), mankuu kanssa CAN-lähetyksestä KI-yksiköltä (Vikakoodi P0610, diagnoositunniste 5/01)...

Jotta mitäs me seuraavaksi tehdään? :?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos joku viitsisi vilkaista mitä huolestuttavia tuolla on, niin olisin kiitollinen.
Vilkaisin, mutta vierasta tekstiä Bosch testeriin tottuneelle.
Osasiko testaaja sanoa mitään ?

Ainakin Bosch testerillä löytyy "väylävikoja" ja "ajoneston vikoja" joista ei kannata isommin välittää. :?

Mutta tuo pumppuvika, se pitäisi löytää ensin ainakin minun mielestäni. :roll:
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Kiitokset Dealerille, jälleen. :) Testaajan kanssa rupateltiin ja sanoi että ilmeisesti on joskus ollut häikkää liikenteessä, ja siitä tallentunut vika. Tuosta jarruhommelista sanoi, että ilmeisesti jotain häikkää tuossa hydraulipumpussa kun ilmoittaa.

Tutkittiin asiaa pikkasen lisää, tällä kertaa käytännön kokeella. Eli auto nosturilla pyörät ilmassa, auto käyntiin, ukko puikkoihin ja vaihde päälle.

Parin sekunnin, kun takapyörät pyörivät, jälkeen tuntuu käsin selvästi että pumppu pyörähtää (samalla polkimeen asti tuntuu eräänlainen tärinä), sitten syttyvät ABS ja ETS -valot...

Kaivelin tuon hantin puolen kotelossa olevan relemoduulin (eli tämän) auki, ja näyttäisi olevan ihan ok. Ja kun kerran tuo pumppukin kerta toimii (sen puoli sekuntia) ohjainlaitteenkin käskyttämänä, niin... :nocando:

Mikähän noista ohjainbokseista sitten on tuo ABS/ETS -ohjain? tämä? Vaiko kenties tämä? Vai molemmat?

Osaiskohan joku autosähköön erikoistunut paja tutkaista tuon ohjainyksikön jos veisi näytille? Vehon tuomio arvataan: Uutta tilalle. :?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

eki kirjoitti: Osaiskohan joku autosähköön erikoistunut paja tutkaista tuon ohjainyksikön jos veisi näytille? Vehon tuomio arvataan: Uutta tilalle. :?
Epäilen vahvasti että ei osaa. Parastahan olisi jos Vehon kanssa saisi sovittua etä kokeilisi uutta, varmasti toimivaa boksia siihen tilallle ja jos vika sillä saadaan varmennettua niin ei muuta kuin uusi boksi paikalleen ja matka jatkuuu.....
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Kaippa se täytyy Vehon kanssa diskuteerata asian tiimoilta... Onhan tuolla WIS:ssä ohjeita että mitä voitaisiin vielä testata, muttako ei niistä liitinjärestyksistä ota mitään tolkkua...

Tulipa mieleen tuossa, että voisko peräkärryn sähköt vaikuttaa? Ne kun on joku juippi näköjään ottanut ryöstäjillä takavaloista... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Onkohan tuossa muutenkin sähköt sekasin, kun jos tuulilasinpyyhkijät on sillä keskisuurella nopeudella (ei tihku eikä urku auki), niin kun auto pysähtyy niin pyyhkijät vaihtuukin tihkupyyhintämoodiin???

ei sinänsä mitään haittaa vaikka taukoaaki välillä, mutta ihmetyttää vaan... Vai onko tuo joku ominaisuus? :P
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

^Tuo on ominaisuus. Eihän sitä paikoillaan sitä vettä niin kamalasti tule ku ajaessa.
Pro HVM
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

No hyvä. minä kun olin jo kauppaan johtoa menossa ostamaan... Enemmänkin olen perinteisen johtohelvetin kannalla kuin tuommosten perkuleiden arvauslaatikoiden ja cancanpiuhojen...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Johan selkenee, miksi seisontajarrut oli solmussa:
Talvirenkaat ovat olleet kiinni aivan liian pitkillä pulteilla... :shock:

Sinällään hauska huomata sunnuntai-iltana tällaisia asjoita... Noh, ei mittää, eteen mahtui ne pidemmätkin pultit (jopa aluvanteiden pultit menisivät mikäli olisi jenkaa pultin juureen saakka), ja taakse otettiin lyhemmät tuosta projekti-W123:sta... 8)

Tuosta ABS-järjestelmästä: Kun tuota pumppua ohjainlaite testaa, saako se toimintatiedon miten? Onko tuolla järjestelmässä jokin paineanturi joka kertoo että pumppu tekee painetta?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Väliaikatiedote:

Toissa viikonloppuna kävin kaikki ohjainyksikön ja abs-hydrauliyksikön, hantinpuolen releyksikön, ja kuskinpuolen releyksikön väliset piuhat yleismittarilla läpi: Piuhat ovat ehjät, samoin releet.

Tänään pirssi vietti tunnin verran merkkipajalla, tulos ei muuttunut loppukesäisestä:

"Hydrauliyksikkö vaihtoon, koska siinä oleva ohjainyksikkö ei pelitä. 2000€. Vikakoodit ilmoittavat viaksi korkeapainepumppua, mutta sitä suoraan käskyttäessä toimii kyllä."

No shit, tuo pumpun toiminta tiedettiin (ja kerrottiinkin) jo omissa kokeiluissa...

Hetken kinasin huoltopäälikön kanssa että eikös se ohjainyksikkö ole siellä kartturin puolella laatikossa? Mutta kun ei niin ei, höylättiin kortista reippaat 50€ ja kohti purkaamoa. Fustilta Tampereelta löytyy hydrauliyksikkö, 350€, tilasin sen tulemaan tänne Saloon.

Tosin edelleen pysyn kannassani, että se ohjainyksikkö siellä on se syypää. Mutta sittenpähän nähdään miten etenee. Kivan kallista näitä on kokeillakin. :roll: :?

Kelläpäs se on tällaiseen vehkeeseen jäänyt ylimääräistä ABS/ETS -ohjainyksikköä? (Se on kiinnitetty samaan kiskoon moottorinohjainyksikön kanssa) Ei muuta kuin tarjouksia kehiin! :)
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
timi.lin
Viestit: 381
Liittynyt: 04.6.2006 22:23
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

itellä oli joskus häikkää just ton abs ja ats kans :evil: muutenkin oli hyvä tuuri kun käytin veholla lukemassa vika koodeja niin eipä saannu autoon mitään yhteyttä...sanovat vaan että jätä auto tänne paris päivää niin vika löytyy arvaatkaa vaan jätinkö :twisted: ei muuta kun soitin kaverille joka taitaa aika hyvin noita sähkö hommia,vika löyty siittä releboxsista :shock: kaikki näytti olevan ihan ok mutta kaveri tinaili muutamia liitoksia uudestaan ja kun laitoin boxsin takasi niin sen jälkeen kaikki on toiminnu ok kohta vuoden :D sama homma tehty vaimon veljen autoon kun abs valot alko palamaan,näköjään vanhenmiten ne tinaukset pääsee irti piirilevystä!
W202 250d kullan ajokki
W210 220d oma käyttis
W126 500sec kesä pirssi kultani
® Mesen V8 Klubi
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Kan samaa epäilen minäkin... Tosin releaskit toimii (kun pumppukin kerta hyrähtää), mutta eipä kelpaa tuolle hienohelmatietokoneelle... Ja se näytti olleen niin pientä sykkyrää ja pintaliitoskomponentteja täynnä, etten viittinyt ainokaista lähteä kolvilla söhimään.

Tosin kyllä siellä jossain releaskissa on pakko jotain häimää olla, kun ei kiertovesipumpullekaan tule sähikäistä (kai se jonkin releen kautta tulee sekin?)...

Vai pitäiskö ostaa se ohjainyksikkökin samantien jostain? Pitääkö se ohjelmoida, vai riittääkö kun iskee kiinni (jos ne juttelee CAN-väylää pitkin oikeista roseduureista... :P :roll: )?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nonni...

Peruin tuon hydrauliyksikön, ja ostaa paukasin Fusti Oy:ltä tuon ohjainlaatikon (siellä kartturin puolella muitten sähköhelevettien seassa). 8) 170€ maksoi, ei paha jos se vika on tuolla askissa...

Mutta... Uskaltaako tuon käytetyn askin lyödä kylmiltään sinne entisen tilalle, vai putoaako koko pirssi siitä polvilleen ja lavetilla koodaamoon? Eli pitääkö tuo yksikkö sitten ohjelmoida tuohon vehkeeseen ihan varta vasten ennenkuin ampuu vehkeen tulille?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nonniiin...

Elikkäs, tänään vietettiin nelisen tuntia merkkiliikkeessä, jossa vaihdettiin tuo ETS -ohjainyksikkö.

Saivat koodatuksi sen uudelleen (oli kuulema manuaaliaskisesta pirssistä), kytkivät kiinne ja vikakoodien nollaus. Ja kuis kävi:


Vikavalot loistavat poissaolollaan, ABS toimii, ETS toimii, vakionopeudensäädin toimii... Eli TOIMII :lol: :halm:

Samalla tarkistivat askin öljymäärän, ja kuulema litran lisäsivät... Nyt mietitään sitten, että mistäs se vuotaa, vai nakkasiko asentaja viimeksi litran liika vähän?

Noh, mutta kummiskin, tuo sähkövika tuli kustantamaan noin 400€, plus omat tutkimukset. Käytetty ohjainlaatikko Fustilta kustansi sen 170€ plus rahdit, olisivat halunneet uutta tarjota (soittivat meinaan tänään aamulla että josko perutaan se aika kun ei ole osaa tullut... Vähän pisti mietityttämään kun aikaa varatessani marssin tuo laatikko kädessä tiskille kysyen, jotta "joutaisko tämän vaihtamaan missä välissä?"), se kuulema olisi kustantanut 2000€ se laatikko.

Jotta tarkkailkaahan niitä varoitusvaloja kun ostatte! :pappa:


Mitäs sitten seuraavaksi? Joo niin se kardaanin kannake... :lol:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”