Koeajoraportti: Lada 1600 SL 1988 / Viesti Lada

Kaikkea Lada -viestiin liittyvää
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: Lada 1600 SL 1988 / Viesti Lada

Viesti Kirjoittaja eerola »

Punainen 1988-vuosimallin Lada 1600 SL hohtaa marraskuisen ensilumen keskellä. 1570-kuutioinen moottori kehrää sirittävää tyhjäkäyntiään. LLL on tehnyt loistavaa työtä edellisenä yönä. Nokkaketju on kiristetty. Turun-vierailun aikana karamellinpunainen maalipinta on myllytetty ja vahattu.

Katselen VAZ-21074:ä hartaana. Kromimaski ja koristekirjaimiset Lada-tekstit lokasuojissa puhuvat kieltään. Hillityt tyyppimerkinnät takakulmassa. Mese.fi:n Lada-viestiä ei etene millä tahansa kalikalla. 5-vaihteinen ja 78 hevosvoimainen 1600 SL on aikansa tehokkain takaveto-Lada!

Avaan konepellin takareunasta ylös. Selkeästi järjestellyssä konehuoneessa kehrää luotettava kone. Lada-kerhon. edustaja kertoo minulle, että VAZ-2106-moottori lähtee käyntii kelillä kuin kelillä. Lada tunnetaan kaikissa maanosissa. Kaikissa maailman kolkissa ei kasva palmuja, jotka mahdollistaisivat ilmauksen ”lähti kuin palmun alta” käyttämisen. Siksipä Siperian talvessa sanonta kuuluukin ”käynnistyi kuin nuotion päältä”. Arktista lohkolämmitintä käytettäessä täytyy kuitenkin olla tarkkana, sillä yliannostelusta seuraa pohjaan tarpeettomia öljyvuotoja.

Asennan pakoputkeen kromatun pään ja nykäisen kuljettajan oven auki. VAZ-21074 edellyttää päättäväistä otetta kahvasta kun tavoite on Lada 1600 SL:n kuljettajan istuimella.

Mietin hetken, olikohan V8-logo etulokasuojaan yliampuvaa? Naurahdan epäilykselleni. Ei tietenkään, sillä eihän länkkärivetimissä ajeta kuin isolohkoja! Ja sellainen tonnikuussatanenkin on. Itseoikeutetusti.

Havaitsen, että Texasilainen stetson-hattu ei ole täydellisen yhteensopiva neuvostovalmisteisen VAZ-21074:n kanssa. Pääntila kuljettajan paikalla on runsas, mutta kovaksi muotoiltu päähine kopsahtelee ikävästi kattoverhoiluun. Tämä lienee yksi syy, miksi päämarkkina-alueella näkee usein ajettavan joko paljain päin tai vaihtoehtoisesti pehmeä karvapäähine päässä.

Siirrän lierilakin takapenkille ja tunnen kuinka suomalainen verhoilu ottaa minut syleilyynsä. 1600 SL-mallin mukavuuspainotteiseksi kehitetty penkki tarjoaa jämäkät säädöt istuimen etäisyydelle ja selkänojan kallistukselle. Muovipintainen ohjauspyörä sijaitsee makuuni hieman korkealla, mutta se lienee tottumiskysymys. Virtalukko sijaitsee Porsche-tyylisesti ohjauspyörän vasemmalla puolella ja on toiminnaltaan hieman erilainen kuin toisessa kromisäleikköisessä automerkissä, Mercedes-Benzissä.

Painan topakasti liikkuvan kytkimen pohjaan ja kytken vaihteen päälle. Melko pitkäliikkeinen vaihdekeppi ei loksahda aivan yhtä tarkasti koloonsa kuin parhaissa uusissa autoissa. AvtoVAZ on kuitenkin toteuttanut synkronoinnin mallikkaasti ja vaihde on päällä.

Vapautan tiukaksi kiristetyn käsijarrun ja nostan kytkimen ylös. Keltaliivinen lähettäjä hurraa ja painan pari kertaa näytösluonteisesti kaasua. Moottori puhuu ja perä irtoaa helposti. Havaitsen, että minua tahtoo hymyilyttää.

Suuntaan koeajoreitin lumiselle kylätielle. Tämä on se elementti, johon Lada 1600 SL on tarkoitettu. Takapenkkiläinen raportoi istumamukavuuden olevan erinomaisella tasolla ja jalkatilojen mainiot. Tästä huolimatta arvelen Lada 1600 SL:n olevan enemmän kotonaan vaikeakulkuisilla teillä kuin leveillä betoniväylillä.

Kytken suuntavilkun oikeaan ja taitan pirkkalalaiselle pikkutielle. Automaattisesti palauttava viiksi kytkeytyy itsekseen pois päältä samalla Lada etenee komeassa sivuluisussa kohti maaseutua. Näen sivupeilistä kuinka lumi pöllyää takanamme. Tästä saisi upeaa elokuvaa kun valkoiseksi maalatuilla teräsvanteilla pyörivä rengas irrottaa valkoisen puuteripilven punaisen auton taakse! Sääli, että koeajoauto on hukannut jonnekin alkuperäiset 5,5J 13-aluvanteensa, jotka erottivat 1600 SL:n pienempikoneisista sisaristaan.

Saavun mäen notkoon. Tie kaartaa loivasti oikeaan ylämäkeen. Siirrän vaihdekepin kolmoselta kakkoselle. Liike on hiukan liian nopea ja vaihde jää vapaalle. Uusi yritys ja vaihde menee kauniisti päälle. Kaasua. Perä lähtee siirtymään kevyesti vasempaan. Jäykkä taka-akseli ei pysty tarjoamaan molemmille takarenkaille täydellistä asemaa talvisella polanteella.

Teen vastaohjauksen korjatakseni tilannetta. Ladan ohjaus on välitetty melko hitaaksi, mistä seuraa että ensimmäinen yritys jää liian varovaiseksi. Pumppailen kaasua ja virnistelen ratin takana. Muistan erään vannoutuneen vanhempien Alfa Romeoiden harrastajan kertoneen: ”Jos auton olisi tarkoitus olla etuvetoinen, Jumalakin olisi luonut ihmisen kävelemään käsillään.”

Huomaan selkäni alkavan hiota. Huomaan istuinlämmityksen olevan päällä. Kytken sen pois keskikonsolin vihreästä katkaisijasta. Ylimääräinen lämpö takapuolen alla on liikaa rallipolulla. Päätän kuitenkin rauhoittaa sisäisen vataseni ja keskittyä auton ominaisuuksien tarkasteluun.

Mutkassa tulee vastaan toinen auto. Havaitsen, että minulla ei ole riittävää kokemusta Volzhsky Automobilny Zavodin tuotteista osatakseni oikeaoppisen jarruvoiman annostelun. Jarrupoljin on melko raskas toivoisin siihen hiukan enemmän tuntoa. Renkaat pyrkivät vuoroin menemään lukkoon, vuoroin hidastuvuus tuppaa jäämään tarpeettoman heikoksi. Ohjaan punaista Ladaa kohti tien oikeaa laitaa, mutta en tahdo uskaltaa olla tarpeeksi rohkea, sillä edessä alkaa mutka vasempaan. Jos olen liikaa oikealla ja perä lähtee luistoon edessä on tarpeeton riski. Britannian kilvissä oleva Honda suhahtaa ohitseni etäisyydeltä, josta tullaan vielä puhumaan koeajolenkin jälkeen kahvipöydässä.

Palaan takaisin kestopäällysteiselle maantielle. Käännyn takaisin kohti lähtöpistettä. Lada kerää nopeutta iloisesti moottori säksätyksen säestämänä. DAAZ tarjoilee polttoainetta. Laitan viitosen päälle. Raiteet heiluttavat Ladaa hieman ja ohjaus kertoo ilmeisesti pienestä kierukan välyksestä. Ei haittaa tippaakaan. Tämä kuuluu tunnelmaan kun Mese.fi testaa!

Kurvaan takaisin keltaliivisen luokse. Laitan nimeni ajopäiväkirjaan ja suljen oven. Punainen Lada on helmi suomalaisessa alkutalvessa. Viesti sydänlasten hyväksi ja kansan hauskuutukseksi jatkukoon!

Edit.
Siirsin hienon koeajoraportin tänne ja muokkasin ostikkoa hiukan.
-L-D-
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kyllä se oli taas taattua eerola-laatua tämäkin juttu.
Vai oliko tavallista parempaakin?
Ööh, taidan kehittänyt liikaa tunteita tuota hauskaa pientä punaista autoa kohtaan viikonlopun aikana?
Hyvää matkaa Larpalle! :D
Pro HVM
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Ai-van loistavaa tekstiä jälleen kerran! Koska oma paperijulkaisu on odotettavissa? :shock:
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

tuc kirjoitti:Ai-van loistavaa tekstiä jälleen kerran! Koska oma paperijulkaisu on odotettavissa?
Heti kun voin olla varma, että kukaan Fintoys-aktiivi ei minua muiluta Ladan peräkontissa Siperiaan. (Click)
-T

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Liikutuin kyyneliin - välillä ilon, välillä liikutuksen. Eerola se ei petä, eerolaan voi luottaa. Kerrassaan mainio ylistys viestille ja sen välineelle. Väittäisin jopa, että tämä tuli sydämestä. :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos Eerola ! Mahtavaa luettavaa. 8)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eerola puki sen kaiken sanoiksi, jälleen kerran. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Mika-75
Viestit: 6
Liittynyt: 02.11.2006 23:40
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Mika-75 »

Kyllä se Eerola osaa kirjoitaa ja kyllä huomasi miten ajonautinto sai muistumaan mieleen varmaan monelle ne ajat kun oli juuri saanut ajokortin ja ensimmäiset liukkaat ja lumikelit kun ajoi köykäistä takaveto autoa... Ei Ladassa ole huonot ajo-ominaisuudet ollenkaan, lainaan kaverini sanomaa "Lada ajettavuus paranee päivä, päivältä enemmän kun sillä vaan ajaa ja joka päivä oppii uusia asioita Ladasta"
Avatar
enska
Mr.Tuning
Viestit: 496
Liittynyt: 30.9.2005 10:34
Paikkakunta: tsadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Takapenkkiläisenä todettakoon jalkatilojen olleen yllättävän tilavat auton kokoon nähden, pientä miinusta antaisin taakse kuuluvista rengasäänistä, jotka tosin johtuivat hiukan repsottavasta tiivisteestä.

Iso plussan takapenkkiläinen ropsauttaa hattuhyllyn varaosa valikoimasta joka ulottui vara ikkunan veivistä pyyhkijän sulkaan, ties mitä olisikaan löytynyt intensiivisemmällä etsinnällä :roll: .

Takapenkin ergonomia oli erinomainen, kaikki tarvittavat hallintalaitteet olivat sopivasti käden ulottuvilla, takastögis on sopivasti pienen ryynärin leuan korkeudella ja avaamalla luukun, pääsee hetkessä mahorkan tuoksussa ajatusmatkalle Kremlin hämyisiin KGB illallisiin.
Autosta poistuminen on helppoa jopa kovemmassakin "tumussa" :deku2: kiitos oikein sijoitetun takaoven kahvan, joka löytyi sopivasti penkillä hervottomasti lepäävän tumpun vierestä.

Kiitokset Eerolalle kyydityksestä ja alushousujen vaihtosyklin sotkemisesta :whistle:
EX member of SETÄMERSU Club
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

tuc kirjoitti:...Koska oma paperijulkaisu on odotettavissa?
No nyt minä sen sitten tein: Click. (Ei kuitenkaan paperimuodossa ennenkuin jäsen tuc sen printtaapi.)
-T

Kuva
petri.n
Viestit: 164
Liittynyt: 25.11.2006 14:27
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä autoilu on autoilua ilman turhia tingentangeleita. Lada on todella kiva auto ajaa ja viedä talvisilla sorateillä. Olisi vaan pitänyt tyhjentää tuolta peräkontista liiat painot pois. Taka-akselin takapuolella oli nyt liikaa painoa, josta seurasi se, että tahtoo hieman kurveissa puskea. Tuli vanhaa :cry: kunnon TC Mirafioria ikävä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lada on topic”