Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipaine ?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipaine ?

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tere,

Kaasuttelin puhtaalle lumelle hieman, näytti että siinä on mustia pisteitä.
Sitten semmonen homma että öölipaine tekee semmosta joskus/yleensä, että se saattaa paikoillaan olla vaikka viis sekunttia, sitten se yhtäkkiä saatta laskea/nousta pari viivaa (siis pari mittarin neulan leveyttä) ja olla siinä tovi, sit se saatta tehä saman tai olla siinä, tyhjäkäynnillä siis. Kun kaasua painaa hitaasti niin se nousee mutta saattaa joskus nousta niinku portaita pitkin. Eli vaikka öljynpaineet ois 1.8 baria lähtee hitaasti painaa kaasua, se nousee 2.3:n lyhyeksi toviksi kunnes nousee 3:n.

3:n se nousee viimeistään 1500rpm.

Okei, laasosella sanottiin että se luultavammin on niin että ykköspytyn vierestä vuotaa jakopäänkoppaan ööliä jne. Ei kuulemma haittaa kunnes rupiaa savuttaan ja muuten, antaa mennä vaan, mutta eihän sitä tämmönen herkkävatsainen mersumies pysty olemaan tuollaisessa tilanteessa. Laasoselle en muistanut sanoa noista öölipisteistä lumessa koska hokasin tehä sen vasta sen jäläkeen. Perhana.

Öljyt on mittatikussa/korkissa mustat, ei harmaat. Paisuntanestesäiliössä ei pulputa ja on kirkasta.
On se tehny tätä jo montatuhatta kilometriä, tais tehä ennen kuin ostinkin, vitun tyhmä kun olin ja en hoksannut. Joskus siellä jokin koputtelloo tyhjäkäynnillä, kaasutellessa kuulostaa kauniilta, mutta kaikki kenen kanssa oon puhunu ei usko kiertokangen laakereihin.

Tutulle korjaajalle soittelin, kansiremppaan pääsisin jo torstaina mutta emmin vielä ja sanoin että soitan heti tiistai-aamuna, tämä OK.

HJÄLP ! Paska auto, ostakee pois, ei maksa palijo, ei jaksa ressata ennään :D

-Risto

Edittiä: Ja joskus ne öölipaineet saattaa olla paikallaan vaikka minuutin tyhjäkäynnillä :shock:
Viimeksi muokannut Malm, 29.12.2006 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Eihän noi mustat pisteet voisi ole (kondensio)vettä ja nokea?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

PK kirjoitti:Eihän noi mustat pisteet voisi ole (kondensio)vettä ja nokea?
Voi olla, ihan hyvinkin, ajattelin vain että jos se turpoon vuotais tuota ööliä niin johtuskohan tuo painehomma siitä :?: Toisaalta öljymenekkiä ei ole havaittavissa, siinä se on samassa ollut kokoajan. Kansi se vois olla hyväkin vaihtoehto sitten sille, tai laakerit.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jos ööliä vuotaa turbon pakopuolelle, maisema takana muuttuu valkeaksi.
Pro HVM
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Rässi66 kirjoitti:Jos ööliä vuotaa turbon pakopuolelle, maisema takana muuttuu valkeaksi.
Hmm, no joo. Kone kylmänä/haaleana kaasutellessa sitten enemmän tekkee näin(en toki huuattanu vaan sillein kokkeilin johonkin 3500rpm)

RRRRRRIIIIUUU(mustaa ja valakonen pikkupilvi perään siinä samalla ja valakosta rupes tuleen tyhjäkäynnilläkin)

Voisko olla perhana sittenkin, sinistä savua tuolta en oo vielä nähnyt tulevankaan. Lämpimänä/kuumana kun parkkipaikalle tulee niin ei se ylleensä savuta minkäänlaista, paitsi kovilla pakkasilla just lämmenneenä valkeata. Myykää tai lainatkaa mulle mulle turpo niin vois kokkeilla :?: :) Epätoivo rupiaa selvenemään jo pikkuhilijaa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

öljykello

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Älä menetä hermojas tyhjän takia.Minäkin vahtasin oman auton öljynpainemittaria,se kun näytti ihan mitä sattu.Kierroksilla viisari tapissa,tyhjäkäynnillä lopsahti nollaan.Minä luulin ,että kone lasahtaa,mutta ei sentään.Öljykellon vaihdollahan siitä selvis.Se mittari ei näytä käsittääkseni kuin suuntaa antavia lukemia.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Re: öljykello

Viesti Kirjoittaja Malm »

kondivo kirjoitti:Älä menetä hermojas tyhjän takia.Minäkin vahtasin oman auton öljynpainemittaria,se kun näytti ihan mitä sattu.Kierroksilla viisari tapissa,tyhjäkäynnillä lopsahti nollaan.Minä luulin ,että kone lasahtaa,mutta ei sentään.Öljykellon vaihdollahan siitä selvis.Se mittari ei näytä käsittääkseni kuin suuntaa antavia lukemia.
Joo, tämäkin on mielessä, mutta olen tuossa ollut myymässäkin autoa ja en minä taho paskaa autoa myyä ettei tule ongelmia :? :( :)

-Risto

EDITTIÄ: Turbo kyllä vinkuu kans että sisälle kuuluu...Turpon potku kyllä tuntuu kun lähtee ahtamaan ja sittenhän sitä mennäänkin :arrow:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Re: Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipai

Viesti Kirjoittaja Malm »

Malm kirjoitti:Tere,
sitten se yhtäkkiä saatta laskea/nousta pari viivaa ja olla siinä tovi, sit se saatta tehä saman tai olla siinä, tyhjäkäynnillä siis.
Tuolla parilla viivalla tarkoitin parin neulan leveyttä ylös/alas, en niitä baarin viivoja.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Näiden samankaltaisten ongelmien kanssa taistelin itse. Kun auton sai kuntoon, oli se helppo myydä. Remonttien hintaa ei pois saa, mutta eipä ole uusi omistaja perään soitellut :wink:

Mukava oli käydä viimeinen reissu työmaalla kun kansi oli rempattu, eikä auto merkannut reviiriään.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Malm kirjoitti: Hmm, no joo. Kone kylmänä/haaleana kaasutellessa sitten enemmän tekkee näin(en toki huuattanu vaan sillein kokkeilin johonkin 3500rpm)

RRRRRRIIIIUUU(mustaa ja valakonen pikkupilvi perään siinä samalla ja valakosta rupes tuleen tyhjäkäynnilläkin)
Siis oliko kone alle normaalilämmön kun kokeilit?

Jos oli niin se "valkoinen savu" on ollut vesihöyryä. Jota kondensaoituu pakoputken sisälle sen lämmetessä...

Kokeileppa joskus pidemmän ajolenkin jlk. Niin että pakoputki on varmasti lämmin. :D

Se mitään öljyä polta. :D

Omassaki 603ssa ö.mittari pomppaa tuosta noin 1.8 suoraan 2.2kiloon. samaten kun kierroksia laskee niin tipahtaa noin 2.2sta tuonne 1.8
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mika.T kirjoitti:
Siis oliko kone alle normaalilämmön kun kokeilit?

Jos oli niin se "valkoinen savu" on ollut vesihöyryä. Jota kondensaoituu pakoputken sisälle sen lämmetessä...

Kokeileppa joskus pidemmän ajolenkin jlk. Niin että pakoputki on varmasti lämmin. :D

Se mitään öljyä polta. :D

Omassaki 603ssa ö.mittari pomppaa tuosta noin 1.8 suoraan 2.2kiloon. samaten kun kierroksia laskee niin tipahtaa noin 2.2sta tuonne 1.8
Jeps se oli sillein että olin ajellut sen aamulla ja päivällä kuumaksi, sitten seisonut sen verran että lämpömittari ei enäään näytä mitään ja sen lämpösenä :) Eli varmaan just siellä 30 astetta tai enemmän.

Latasin tuonne pari isoa(25M, 12M) viteota:
http://students.oamk.fi/~t3mail00/viteot/

Jos joku jaksaa kattoa ja kommentoida, aika pimeitä ja isoja ovat, isommassa on konepelti auki. En ossaa pienentää noita.

-Risto

EDIT: Nämä viteot siis kuumalla koneella
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kuules nyt kaima.

Otappas rauhallisesti vaan. Neulan pikkuhyppelyt tulee rikkonaisesta öljykellosta 99% varmuudella. Omaani tuli sama juttu tässä talvella. En ole edes viitsinyt korjata.

Täplät putkesta laitan veden piikkiin. Kondenssia se mahtaa olla.

Ei muuta ku tielle, lyhyessä ajossa nokeentuu ja vettä kertyy putkeen. :!:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hienostihan tuo tuntu käyvän,en usko ainakaan kk laakerivaurioihin koska:turbokoneessa ei vissiin ole niitä öljyreikiä mistä laakerimetallia lähtee irtoamaan,laakerivika ei aiheuta savutusta käytännössä,jos laakerivika olisi todellinen et varmasti kierrättäisi konetta noin (äänen takia).Veikkaan itsekkin rikkinäistä öljynpaine anturia öljynpaineen vaihteluun jos tyhjäkäynti ei heijaa.Toisaalta kova turbon vihellys enteilee turbon loppua edellyttäen että pakoputkisto ja imuäänenvaimennus ovat vakio kuosissaan ja ehjiä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Rikki se on, ei voi korjata. :(

Paljolla myyt? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

vitut antaa hanaa sille vaan :lol: ja jos se hukkaa öljynpainetta kannen välistä niin alkaa nostaja paukuttaan tyhjäkäynnillä ja sen kuulee.... jos nestettä menee niin sitä kans katoaa tai painetta tulee paisariin ja etulokasuojan takaosaan tulee lammikko.... ja jos on turbo paskana niin savuaa niin pirusti ja öljyä palaa....taas tälläistä turhaa säätöö....ja öljynpaine mittari on sähköllä niin näyttää mitä sattuu kuitenkin ...mekaaninen eri juttu niin kuin jossain 123 lintassa....ottaa nyt vaan rauhallisesti.... niin kauan hyvä kun konee käy eikä mitään ylimääräistä kuulu....ja jos pelkää mersun hajoamista niin parempi kuin ei omista autoa ollenkaan.... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jos mulla olis 4-matic niin ainakin minua pelottais sen särkyminen. :D :D
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jiitek kirjoitti:Jos mulla olis 4-matic niin ainakin minua pelottais sen särkyminen. :D :D
Täh,voihan sitä vaikka elää pommisuojassa pelkäämässä ydinsotaa.

Mitäs tuossa matikissa nyt pitäis pelätä,kun jakolodjukin rempattu :shock: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

ei kait näitten vanhojen linttojen särkymistä kaanata pelätä eri asia kun olis joku ihan uusi auto.... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

petska kirjoitti:ei kait näitten vanhojen linttojen särkymistä kaanata pelätä eri asia kun olis joku ihan uusi auto.... :lol:
Joo, tottahan tämä on...Sen verran rahaa kuitenkin kiinni autossa että pikkasen saa huolettaa välillä
petska kirjoitti:Jos mulla olis 4-matic niin ainakin minua pelottais sen särkyminen.
Noh, eikai matikissa muuta tarvi varoa kuin että ei tuu kanki lohkosta läpi ja jakolaatikosta ei painelaakerit kilahda. Kaiken muun saa korjattua, rahalla ainakin :shock:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Puolittain vitsinä laitoin... Etupään veto-osat näyttäis olevan Vehon varassa muut 4-matic spesiaalit näyttäis maksavan samanverran kuin Passattiin. Ja loput puoli-ilmaisia niinkuin yleensäkin 124:een

Pointti on lisäksi se joutuuko sitä remppaa tekemään, jos ei joudu niin ei maksakaan. :idea:
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Noh tua sun öljyn paine mittarihan pelaa vielä hienosti.Mulla ottaa parhaimmillaan sellaasia 0,8baarin hyppyjä ihan omiin nimiinsä.En tiedä sitten mikä on vikana,mutta ite en oo siitä harmaita hiuksia ottanu.Öljyä menee 10000km n.1litra.Ja epäilen että nekin menee maahan kun on musta läikkä aina.En oo jaksanu edes vaivautua selvittämään mikä vuotaa...farm-oili on liian edullista :lol:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ei ole tarvinnut öljyä lisätä 4matic-säiliöön eikä muitakaan vuotoja ole.

En minä usko, että tuon moottorissa mitään isoa vikaa on. Ainahan vanhat vehkeet hiukan rahisevat. Anna jonkun kokeneen kaverin kuunnella käyntiä.

Ei taida tuossa olla suomivarusteita, esim. istuinlämmittimiä ja lampunpesureita? Hyvät värit siinä on, tässä kuva omasta:

Kuva
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Silloin kun öljy tuli vielä mittarille asti niin öljynpainemittarin saattoi luottaa... tuollaiset puolen kilon yhtäkkiset heilahtelut on joko oljykellon tai mittarin sähköhäiriöitä eikä mitään muuta.. sitä paitsi en ole vielä sellaista diesel autoa nähnyt joka ei puhtaalle lumelle mustaa päästäis johtuen siitä etä diesel on nokileka. älä ole huolissaan autostasi tuohan on kovarauta..
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tarkistin ja hyvät on tehdasvarustee, mmt: ilmastointi, sähkölasit, webasto, istuinlämmittimet, lampunpesurit, ulkolämpömittari, kaksoisrullaverho, vakionopeussäädin, sammutin, iso akku, kattoluukku ja tavaratilan kiinnityspisteet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”