Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipaine ?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipaine ?
Tere,
Kaasuttelin puhtaalle lumelle hieman, näytti että siinä on mustia pisteitä.
Sitten semmonen homma että öölipaine tekee semmosta joskus/yleensä, että se saattaa paikoillaan olla vaikka viis sekunttia, sitten se yhtäkkiä saatta laskea/nousta pari viivaa (siis pari mittarin neulan leveyttä) ja olla siinä tovi, sit se saatta tehä saman tai olla siinä, tyhjäkäynnillä siis. Kun kaasua painaa hitaasti niin se nousee mutta saattaa joskus nousta niinku portaita pitkin. Eli vaikka öljynpaineet ois 1.8 baria lähtee hitaasti painaa kaasua, se nousee 2.3:n lyhyeksi toviksi kunnes nousee 3:n.
3:n se nousee viimeistään 1500rpm.
Okei, laasosella sanottiin että se luultavammin on niin että ykköspytyn vierestä vuotaa jakopäänkoppaan ööliä jne. Ei kuulemma haittaa kunnes rupiaa savuttaan ja muuten, antaa mennä vaan, mutta eihän sitä tämmönen herkkävatsainen mersumies pysty olemaan tuollaisessa tilanteessa. Laasoselle en muistanut sanoa noista öölipisteistä lumessa koska hokasin tehä sen vasta sen jäläkeen. Perhana.
Öljyt on mittatikussa/korkissa mustat, ei harmaat. Paisuntanestesäiliössä ei pulputa ja on kirkasta.
On se tehny tätä jo montatuhatta kilometriä, tais tehä ennen kuin ostinkin, vitun tyhmä kun olin ja en hoksannut. Joskus siellä jokin koputtelloo tyhjäkäynnillä, kaasutellessa kuulostaa kauniilta, mutta kaikki kenen kanssa oon puhunu ei usko kiertokangen laakereihin.
Tutulle korjaajalle soittelin, kansiremppaan pääsisin jo torstaina mutta emmin vielä ja sanoin että soitan heti tiistai-aamuna, tämä OK.
HJÄLP ! Paska auto, ostakee pois, ei maksa palijo, ei jaksa ressata ennään
-Risto
Edittiä: Ja joskus ne öölipaineet saattaa olla paikallaan vaikka minuutin tyhjäkäynnillä
Kaasuttelin puhtaalle lumelle hieman, näytti että siinä on mustia pisteitä.
Sitten semmonen homma että öölipaine tekee semmosta joskus/yleensä, että se saattaa paikoillaan olla vaikka viis sekunttia, sitten se yhtäkkiä saatta laskea/nousta pari viivaa (siis pari mittarin neulan leveyttä) ja olla siinä tovi, sit se saatta tehä saman tai olla siinä, tyhjäkäynnillä siis. Kun kaasua painaa hitaasti niin se nousee mutta saattaa joskus nousta niinku portaita pitkin. Eli vaikka öljynpaineet ois 1.8 baria lähtee hitaasti painaa kaasua, se nousee 2.3:n lyhyeksi toviksi kunnes nousee 3:n.
3:n se nousee viimeistään 1500rpm.
Okei, laasosella sanottiin että se luultavammin on niin että ykköspytyn vierestä vuotaa jakopäänkoppaan ööliä jne. Ei kuulemma haittaa kunnes rupiaa savuttaan ja muuten, antaa mennä vaan, mutta eihän sitä tämmönen herkkävatsainen mersumies pysty olemaan tuollaisessa tilanteessa. Laasoselle en muistanut sanoa noista öölipisteistä lumessa koska hokasin tehä sen vasta sen jäläkeen. Perhana.
Öljyt on mittatikussa/korkissa mustat, ei harmaat. Paisuntanestesäiliössä ei pulputa ja on kirkasta.
On se tehny tätä jo montatuhatta kilometriä, tais tehä ennen kuin ostinkin, vitun tyhmä kun olin ja en hoksannut. Joskus siellä jokin koputtelloo tyhjäkäynnillä, kaasutellessa kuulostaa kauniilta, mutta kaikki kenen kanssa oon puhunu ei usko kiertokangen laakereihin.
Tutulle korjaajalle soittelin, kansiremppaan pääsisin jo torstaina mutta emmin vielä ja sanoin että soitan heti tiistai-aamuna, tämä OK.
HJÄLP ! Paska auto, ostakee pois, ei maksa palijo, ei jaksa ressata ennään
-Risto
Edittiä: Ja joskus ne öölipaineet saattaa olla paikallaan vaikka minuutin tyhjäkäynnillä
Viimeksi muokannut Malm, 29.12.2006 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Voi olla, ihan hyvinkin, ajattelin vain että jos se turpoon vuotais tuota ööliä niin johtuskohan tuo painehomma siitä Toisaalta öljymenekkiä ei ole havaittavissa, siinä se on samassa ollut kokoajan. Kansi se vois olla hyväkin vaihtoehto sitten sille, tai laakerit.PK kirjoitti:Eihän noi mustat pisteet voisi ole (kondensio)vettä ja nokea?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Hmm, no joo. Kone kylmänä/haaleana kaasutellessa sitten enemmän tekkee näin(en toki huuattanu vaan sillein kokkeilin johonkin 3500rpm)Rässi66 kirjoitti:Jos ööliä vuotaa turbon pakopuolelle, maisema takana muuttuu valkeaksi.
RRRRRRIIIIUUU(mustaa ja valakonen pikkupilvi perään siinä samalla ja valakosta rupes tuleen tyhjäkäynnilläkin)
Voisko olla perhana sittenkin, sinistä savua tuolta en oo vielä nähnyt tulevankaan. Lämpimänä/kuumana kun parkkipaikalle tulee niin ei se ylleensä savuta minkäänlaista, paitsi kovilla pakkasilla just lämmenneenä valkeata. Myykää tai lainatkaa mulle mulle turpo niin vois kokkeilla Epätoivo rupiaa selvenemään jo pikkuhilijaa.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
öljykello
Älä menetä hermojas tyhjän takia.Minäkin vahtasin oman auton öljynpainemittaria,se kun näytti ihan mitä sattu.Kierroksilla viisari tapissa,tyhjäkäynnillä lopsahti nollaan.Minä luulin ,että kone lasahtaa,mutta ei sentään.Öljykellon vaihdollahan siitä selvis.Se mittari ei näytä käsittääkseni kuin suuntaa antavia lukemia.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: öljykello
Joo, tämäkin on mielessä, mutta olen tuossa ollut myymässäkin autoa ja en minä taho paskaa autoa myyä ettei tule ongelmiakondivo kirjoitti:Älä menetä hermojas tyhjän takia.Minäkin vahtasin oman auton öljynpainemittaria,se kun näytti ihan mitä sattu.Kierroksilla viisari tapissa,tyhjäkäynnillä lopsahti nollaan.Minä luulin ,että kone lasahtaa,mutta ei sentään.Öljykellon vaihdollahan siitä selvis.Se mittari ei näytä käsittääkseni kuin suuntaa antavia lukemia.
-Risto
EDITTIÄ: Turbo kyllä vinkuu kans että sisälle kuuluu...Turpon potku kyllä tuntuu kun lähtee ahtamaan ja sittenhän sitä mennäänkin
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: Mistä tietää vuotaako turbon pakopesään ööliä ja öölipai
Tuolla parilla viivalla tarkoitin parin neulan leveyttä ylös/alas, en niitä baarin viivoja.Malm kirjoitti:Tere,
sitten se yhtäkkiä saatta laskea/nousta pari viivaa ja olla siinä tovi, sit se saatta tehä saman tai olla siinä, tyhjäkäynnillä siis.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Siis oliko kone alle normaalilämmön kun kokeilit?Malm kirjoitti: Hmm, no joo. Kone kylmänä/haaleana kaasutellessa sitten enemmän tekkee näin(en toki huuattanu vaan sillein kokkeilin johonkin 3500rpm)
RRRRRRIIIIUUU(mustaa ja valakonen pikkupilvi perään siinä samalla ja valakosta rupes tuleen tyhjäkäynnilläkin)
Jos oli niin se "valkoinen savu" on ollut vesihöyryä. Jota kondensaoituu pakoputken sisälle sen lämmetessä...
Kokeileppa joskus pidemmän ajolenkin jlk. Niin että pakoputki on varmasti lämmin.
Se mitään öljyä polta.
Omassaki 603ssa ö.mittari pomppaa tuosta noin 1.8 suoraan 2.2kiloon. samaten kun kierroksia laskee niin tipahtaa noin 2.2sta tuonne 1.8
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Jeps se oli sillein että olin ajellut sen aamulla ja päivällä kuumaksi, sitten seisonut sen verran että lämpömittari ei enäään näytä mitään ja sen lämpösenä Eli varmaan just siellä 30 astetta tai enemmän.Mika.T kirjoitti:
Siis oliko kone alle normaalilämmön kun kokeilit?
Jos oli niin se "valkoinen savu" on ollut vesihöyryä. Jota kondensaoituu pakoputken sisälle sen lämmetessä...
Kokeileppa joskus pidemmän ajolenkin jlk. Niin että pakoputki on varmasti lämmin.
Se mitään öljyä polta.
Omassaki 603ssa ö.mittari pomppaa tuosta noin 1.8 suoraan 2.2kiloon. samaten kun kierroksia laskee niin tipahtaa noin 2.2sta tuonne 1.8
Latasin tuonne pari isoa(25M, 12M) viteota:
http://students.oamk.fi/~t3mail00/viteot/
Jos joku jaksaa kattoa ja kommentoida, aika pimeitä ja isoja ovat, isommassa on konepelti auki. En ossaa pienentää noita.
-Risto
EDIT: Nämä viteot siis kuumalla koneella
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Kuules nyt kaima.
Otappas rauhallisesti vaan. Neulan pikkuhyppelyt tulee rikkonaisesta öljykellosta 99% varmuudella. Omaani tuli sama juttu tässä talvella. En ole edes viitsinyt korjata.
Täplät putkesta laitan veden piikkiin. Kondenssia se mahtaa olla.
Ei muuta ku tielle, lyhyessä ajossa nokeentuu ja vettä kertyy putkeen.
Otappas rauhallisesti vaan. Neulan pikkuhyppelyt tulee rikkonaisesta öljykellosta 99% varmuudella. Omaani tuli sama juttu tässä talvella. En ole edes viitsinyt korjata.
Täplät putkesta laitan veden piikkiin. Kondenssia se mahtaa olla.
Ei muuta ku tielle, lyhyessä ajossa nokeentuu ja vettä kertyy putkeen.
Hienostihan tuo tuntu käyvän,en usko ainakaan kk laakerivaurioihin koska:turbokoneessa ei vissiin ole niitä öljyreikiä mistä laakerimetallia lähtee irtoamaan,laakerivika ei aiheuta savutusta käytännössä,jos laakerivika olisi todellinen et varmasti kierrättäisi konetta noin (äänen takia).Veikkaan itsekkin rikkinäistä öljynpaine anturia öljynpaineen vaihteluun jos tyhjäkäynti ei heijaa.Toisaalta kova turbon vihellys enteilee turbon loppua edellyttäen että pakoputkisto ja imuäänenvaimennus ovat vakio kuosissaan ja ehjiä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
vitut antaa hanaa sille vaan ja jos se hukkaa öljynpainetta kannen välistä niin alkaa nostaja paukuttaan tyhjäkäynnillä ja sen kuulee.... jos nestettä menee niin sitä kans katoaa tai painetta tulee paisariin ja etulokasuojan takaosaan tulee lammikko.... ja jos on turbo paskana niin savuaa niin pirusti ja öljyä palaa....taas tälläistä turhaa säätöö....ja öljynpaine mittari on sähköllä niin näyttää mitä sattuu kuitenkin ...mekaaninen eri juttu niin kuin jossain 123 lintassa....ottaa nyt vaan rauhallisesti.... niin kauan hyvä kun konee käy eikä mitään ylimääräistä kuulu....ja jos pelkää mersun hajoamista niin parempi kuin ei omista autoa ollenkaan....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Joo, tottahan tämä on...Sen verran rahaa kuitenkin kiinni autossa että pikkasen saa huolettaa välilläpetska kirjoitti:ei kait näitten vanhojen linttojen särkymistä kaanata pelätä eri asia kun olis joku ihan uusi auto....
Noh, eikai matikissa muuta tarvi varoa kuin että ei tuu kanki lohkosta läpi ja jakolaatikosta ei painelaakerit kilahda. Kaiken muun saa korjattua, rahalla ainakinpetska kirjoitti:Jos mulla olis 4-matic niin ainakin minua pelottais sen särkyminen.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Noh tua sun öljyn paine mittarihan pelaa vielä hienosti.Mulla ottaa parhaimmillaan sellaasia 0,8baarin hyppyjä ihan omiin nimiinsä.En tiedä sitten mikä on vikana,mutta ite en oo siitä harmaita hiuksia ottanu.Öljyä menee 10000km n.1litra.Ja epäilen että nekin menee maahan kun on musta läikkä aina.En oo jaksanu edes vaivautua selvittämään mikä vuotaa...farm-oili on liian edullista
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Ei ole tarvinnut öljyä lisätä 4matic-säiliöön eikä muitakaan vuotoja ole.
En minä usko, että tuon moottorissa mitään isoa vikaa on. Ainahan vanhat vehkeet hiukan rahisevat. Anna jonkun kokeneen kaverin kuunnella käyntiä.
Ei taida tuossa olla suomivarusteita, esim. istuinlämmittimiä ja lampunpesureita? Hyvät värit siinä on, tässä kuva omasta:
En minä usko, että tuon moottorissa mitään isoa vikaa on. Ainahan vanhat vehkeet hiukan rahisevat. Anna jonkun kokeneen kaverin kuunnella käyntiä.
Ei taida tuossa olla suomivarusteita, esim. istuinlämmittimiä ja lampunpesureita? Hyvät värit siinä on, tässä kuva omasta:
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
Silloin kun öljy tuli vielä mittarille asti niin öljynpainemittarin saattoi luottaa... tuollaiset puolen kilon yhtäkkiset heilahtelut on joko oljykellon tai mittarin sähköhäiriöitä eikä mitään muuta.. sitä paitsi en ole vielä sellaista diesel autoa nähnyt joka ei puhtaalle lumelle mustaa päästäis johtuen siitä etä diesel on nokileka. älä ole huolissaan autostasi tuohan on kovarauta..
MB250TDvm-95..20venttiiliä