300TD Turbo hyytyy aamuisin

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
sankkapii
Viestit: 15
Liittynyt: 12.10.2006 12:45
Paikkakunta: Porvoo

300TD Turbo hyytyy aamuisin

Viesti Kirjoittaja sankkapii »

MB300TD Turbo -96: Pirssi on aamuisin 1-2 tuntia narun päässä. Silti, jos on vähänkin pakkasen puolella niin yrittää ihan väkisin hyytyä 2 kilometrin ajon jälkeen, 500 metrin tarkkuudella aina samassa paikassa. Jos ehtii vetäistä kolmoselle ja painaa kaasun pohjaan niin hidastuu mutta ei sammu ja 1-2 kilometrin nahkeilun (n. 70 km/h) on taas normaalia. Sitten voi ajaa vaikka 300 kilometriä ja kaikki on ihan OK. Jos hyytymisen aikana pysäyttää niin sammuu heti, lähtee sitten 5-10 minuutin kuluttua käymään niinkuin ei mitään. Jos pitää 4-5 tuntia narun päässä niin ilmiötä ei ilmesty, ei myöskään koskaan plussakeleillä. Molemmat polttoainesuodattimet on vaihdettu, samoin ilmansuodatin. Tankin korkki on löysällä. Arvelen vaan, että jos tulee tänne Porvoonkin seudulle vielä oikeita pakkasia niin kusessa ollaan... Olisiko hyviä vinkkejä? Mikä siellä oikein jäätyy/hyytyy?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tämä ei siis saa polttoainetta, dieselin tapauksessa tuskin on kyse ilman puutteesta.Polttoaineen puute voi johtua viasta ruiskutusjärjestelmän ohjauksessa tai tukoksesta. Ohjausjärjestelmän vika näkyisi testerissä, joka on ainakin kaikilla merkkikorjaamoilla ja luultavasti myös kaikilla Bosch-korjaamoilla.

Diesel ei jähmety pikkupakkasilla ja tuossa autossa taitaa olla polttoaineen esilämmitys vakiona. Voisiko tankissa olla vettä? Toimiiko polttoainepumppu kunnolla?

Itesllä oli kerran bansa-Opelissa hiukan vastaava vika. Tankki oli vain niin ruosteinen, että polttoainetta ei päässyt riittävästi putkista läpi. Vika esiintyi aluksi liikkeelle lähdön jälkeen ja korjaantui sitten itsekseen, Ajan myötä vika paheni niin, että vika esiintyi jatkuvasti huippunopeus jäi alle 100 km/t. Puhalsin paineilmalla letkut puhtaaksi moottorilta tankkiin päin ja hyvin alkoi toimia.

Ilmeisesti polttoainetta riittää aluksi hetken aikaa, kylmänä kulutus on noin 10 litraa sataselle eli 2 km tarvitsisi pari desilitraa polttoainetta. Veikkaisin tankin alipainetta, mutta tankin korkki on löysällä. Jos avaat korkin, kun vika on päällä, kuuluuko huokaus tankista?

Entä kylmemmillä keleillä kuivalla ilmalla, onko ongelma sama?
sankkapii
Viestit: 15
Liittynyt: 12.10.2006 12:45
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja sankkapii »

Kiitos palautteesta. Olin viime viikon työmatkalla ja pirssi oli sen ajan Jackarby Bilverkstadin hoidossa. Vikakin löytyi: esisuodattimelle tuleva polttoaineputki oli osittain mustan mömmön tukkima, todennäköisesti mössö oli parafiinia. Tänä aamuna oli jo 20 astetta pakkasta eikä mitään oireita enää esiinny. Upeaa!
Kovia poikia nuo Jackarbyn miehet!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”