Koeajo: Toyota Previa GL -93 Aut.

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Koeajo: Toyota Previa GL -93 Aut.

Viesti Kirjoittaja PM »

Koeajon kohteena oli jokseenkin täysvarusteltu entinen maahantuojan esittelyauto likipitäen kaikilla varusteilla, joita autoon oli mahdollista siihen maailmanaikaan saada. Koeajetun yksilön mittarissa oli noin 250000km ja auto on ollut viimeisellä omistajallaan nyt 6 vuotta. Varusteita mm. ilmastointi, automaatti, vakionopeudensäädin, sähkölasit, keskuslukko, alkuperäinen autojääkaappi, varashälytin, parit messevät lisävalot nokalla, "kapteenipenkit", puolen tusinaa halogeenivaloja takaosastossa, vetokoukku, cd-boksi etupenkkien välissä yms.

Onpahan linjakkaan ja solakan näköinen auto ikäisekseen ja kokoisekseen! Penkit ovat jämäkät ja kaikissa penkeissä on portaattomasti säätyvät kyynärnojat, ajoasento on luonnollinen ja mukava; ei alkanut alaselkä jomottaan kuten Mersulla ajaessa monasti käy. Vaihdekarahka on rattipylväässä kiinni, kuten on myös ainakin neljä muutakin viikseä, jotka ovat ehkä vahän turhan lähellä toisiaan. Luonnollisesti kaikkien namikoiden tarkoitus ei selvinnyt yhden illan koeajolla. Lähestulkoon kaikki merkkivalot ja taustavalot palavat, yksi nopeusmittarin taustavalo on sammunut. Paskaako tässä jaarittelemaan, vaihdetta silmään ja menoks!

Ohhoh, onpahan herkkä kaasu. Auto ampaisee liikkeelle kuin jänis makuulta, Mersun senttikaupalla survottavaan kaasuun tottuneelle vaatii totuttelua, sama juttu jarrunkin kanssa. Ohjaus se vasta onkin ylitehostettu, minkäänlaisesta ohjaustuntumasta ei voi kyllä puhua kun rattia pystyy kääntelemään yhdellä sormella kaikissa tilanteissa. Vaan tottumisasia on sekin, kuten edellä saamme todeta. Auto etenee varsin mukavasti kuuttakymppiä, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu mistään, ainoastaan jotain klompsetta etupäästä teräviin kuoppiin ajaessa -> jossain väljää. Sisustus on täysin äänetön, kojelaudasta ei kuulu mitään nitinöitä, tämähän on laatuauto perkele vieköön!

Liikennevaloista lähtiessä pysyy hyvin uuden mallin taksi-Viton tahdissa, ihan mukavasti puhtia siis. No sitten kunnolla tien päälle. Herranjestas miten hienosti voikaan automaatti toimia! Ylös- ja alaspäinvaihdot ovat täysin huomaamattomia, niin osakaasulla kuin täyskaasullakin, ei sitten pienintäkään nykäystä eikä silti luistoa nimeksikään. Vaihdot ovat lisäksi tosi nopeita, sekunnin osia ja kylläpähän tarjoilee nätisti pienempää ylämäissä vaikka kaasua ei survo hullun lailla kuten Mersulla joutuu monasti tekemään. Mersun automaatti tuntuu kertakaikkisen kivikautiselta tähän verrattuna, vaikka olisikin kuosissaan ja säädöissään. Koko vaihtamisprosessiin tai ylipäätään vaihteiston olemassaoloon ei kiinnitä mitään huomiota, ihanaa. Sähköisen ylivaihteen ansiosta kiepit ovat satasen nopeudessa noin 2200 ja matkanteko on kerrassaan leppoisaa. Sitten päästään ohittaan. Painan kaasua jonkin verran, vaihtaa pienempää silmään mutta vauhti ei juurikaan kasva lievään ylämäkeen. Painan kaasun liki pohjaan jäisellä tiellä ja vaihteisto heittää vielä pienempää silmään. Nyt alkoi jo tapahtumaan, ohituskiihtyvyys on jotakuinkin kuosissaan olevan W124 300D:n tasoa, siis vallankin riittävää. Sitten se ohjaus maantiellä. Kulkee täysin eleettömästi ilman mitään kaitsemista, kuin juna. Enpä muista koska viimeksi olisin ajanut yhtä vakaalla autolla; Ässääkin saa paimentaa jonkun verran vaikka alustan nippelit alkavatkin oleen jo kuosissaan.

Lyörään lisää ukkoja kyytiin, 6 äijänkörilästä ja takaluukku täyteen tavaraa. Vieläkin kulkee mukavasti ja suorituskyky riittää edelleenkin, menee ehkä jopa entistäkin vakaammin jos vaan mahdollista. Jousitus nielee isot ja pienet kuopat, jopa hidastetöyssyt, eleettömästi ja mukavasti. Jousitus on pintapehmeä mutta silti jämäkkä ja progressiivinen, eikä kuitenkaan liian kova edes yksin ajaessa. Ja kun autossa istutaan kuitenkin kohtuukorkealla, on näkyvyys huippuluokkaa paksuista A-pilareista huolimatta. Ylhäältä käsin on huomattavasti helpompaa ennakoida liikennetilanteita; vaikka Ässässäkin istutaan suht korkealla, tuntui se tuon jälkeen lähes mikroautolta.

Jaa että näin hienon, hyvän ja varustellun pelin on saanut liki 100000mk halvemmalla kuin halvimman karvalakki-W126:sen, se pistää ajattelemaan. Mersu on kyllä omalla tavallaan hyvä ja leppoisa kulkija, mutta kuitenkin... Eipä tuosta paljon moitittavaa kertynyt, laakea tuulilasi ja hervottamat pyyhinsysteemit suhisivat hieman tuossa sadankahdenkympin tienoilla, lähivalot ovat aikas onnettomat ja näkyvyys taakse on suhteellisen onneton. Siis nimenomaan tässä yksilössä, jossa on kaikki takalasit kalvotettu violetilla kalvolla. Ja takaspoilerista huolimatta takalasi muuraantuu aikas tehokkaasti umpeen. Rengasmelu oli oikeastaan suurin melunlähde, tämäkin 215-HP4:silla ja paljaalla asfaltilla. Itseasiassa rengasmelu on jotakuinkin samaa luokkaa kuin Ässässä, kaiken kaikkiaankin melutaso on aikalailla samaa tasoa ainakin alle satasen nopeuksissa. Parasta autossa on tietenkin sen monikäyttöisyys ja tilavuus. Messevistä tiloista huolimatta auto ei kuitenkaan tunnu miltään rohjolta, varsinkin kun etu- ja takaylitys on varsin pieni. Tuntuu oikeastaan paljon kokoistaan pienemmältä ajossa.

Lopputoteamuksena voisi sanoa että kerrassaan positiivinen yllätys. Yleensä joku 250th ajettu Mersunlintta alkaa oleen jo aikas sohlo vikapesäke, ei tämä Toyota. Muovia on ja pieniä suunnittelulapsuksia ergonomian osastolla, mutta moni asia on paremmin kuin Mersussa. En ihmettele enää pätkääkään miksi näistä maksetaan vielä liki 10k€ ja ylikin. Kulutuskin on varsin maltillinen auton kokoon ja käyttöarvoon nähden, 10-14 litraa sataselle. No sitten kun pääsee takas Ässän rattiin niin huomaa mikä ero autojen suunnittelufilosofiassa on. Kaikesta huolimatta Ässä tuntuu jämäkämmältä ja jotenkin työkalumaiselta (varsinkin manuaalina, ilman lisävarusteita). Se on siinä ja siinä vaihtaisinko Ässän päikseen tommoseen. No en tietenkään vaihtais kun ei ole tarvetta noille isoille tiloille kuin harvoin mutta jos olis pitänyt valita noiden kahden väliltä uutena, niin ei kahta kysymystä...

Edit: Jarrutkin toimivat tosi hienosti, tehokkaasti ja tippaakaan puoltamatta. Aina soi ja liukas lattia eli peräpää oli aikas villi tyhjällä autolla ajaessa. Tämä tosin vain massiivisella kaasun poljennalla, puolikaasulla ei mitään ongelmia liikkeellelähdössä tai luistojenhallinnassa.

Omistettu Dealerille :D
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos :D

*pyyhkäisee liikutuksen kyyneleen silmänurkasta*
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10584
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Previaa olen itsekin kokeillut. Veljelle kävin kokeilemassa. Kokeilemani yksilö ei ollu tomaatilla...

Oliko tuo jossain myynnissä...?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Ihanko oikeesti? Ajoin kesällä kaverin Previan vm.-96 Hki-Travemunde-Basel. Klo 7:15 kun nostin kytkimen Travessa ja painoin jarrua klo 16:30 Baselissa, niin ei niinä noin 890 km:llä paljon ylistyssanoja lausuttu. Sen sijaan Stuttgartin kupeesta paluumatkalla ottamani Previa vm.-2001 oli ihan toista. Se oli hyvä auto. Hiljainen, hyvä ajaa ja siinä automaatti toimi kuin ajatus. Jos luoja suo ja elämme, niin ehkä ensi vuonna ostan sellaisen auton itselleni. :näre:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Huippuraportti. 8) Kirjoitettu ilman paatosta, mielipiteistä ja tuntemuksista paistaa läpi rehellisyys ja avoin suhtautuminen "vihollismerkin" koeajoon. Nyt aletaan valkata vaihdokkeja nettiautosta, PM saa sitten käydä tyypittämässä tekeekö niillä mitään. :idea: :D

Ensimmäinen ehdokas:

Suzuki SJ410, esim. vm-86... :roll:

Omistettu kumipäälle. :lol:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Yhellä tuommosella avaruusaluksen-mallisella previalla oon jonku kymmenen kilometriä ajanu, sekin oli automaatti ja ikkunoissa violetit kalvot.. :lol:
Tällä oli vaan sahattu 420tkm ja sen kyllä ulkoapäin huomasi :lol:
Mutta automaatti vaihtoi hienosti ja kone veti, ajettavuuskin oli siedettävä.
Varmasti hyvä peli jos tarvii leikkimökin kokoista autoa.
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Auto on erään tutun jolla sattuu olemaan muutama jagulaari, Audi A8 4.2 sun muita rimpuloita ja taatusti olis kapitaalia ostaa ihan mikä tahansa uusikin tila-auto, mutta silti hän on iki-ihastunut juurikin Previaan. Suurena tavoitteena on löytää jostain 2000-mallinen 4WD-Previa kahdella kattoluukulla ja luonnollisesti kaikilla lisävarusteilla, sellaista kun ei ole koskaan tuotu Suomeen eikä Mobilessakaan ole yhtään kaupan. Niillä uudemmilla etumoottorisilla etuvedoilla ei kuulemma tee hevon h*lvettiä, mukavahan tuo keskimoottorinen takavetoinen oli ajaa, edelleenkin. Ja tällä tutulla on kyllä vertailupohjaa, oli tuossa taannoin ajanut Jaguar XKR:llä jonka haukkui varsin mitäänsanomattomaksi peliksi näillä nopeusrajoituksilla, kermanahka-Connolly-penkeistä huolimatta. :lol:

Enkä vieläkään keksi mitään pahaa sanottavaa autosta, siinä ei kerta kaikkiaan ollut mitään ajamista tai viihtymistä estävää / haittaavaa seikkaa eikä vauhti todellakaan tuntunut edes liukkaalla ja sumuisella kelillä, joka mielestäni on laatu-auton merkki numero uno. Olishan tommonen aikas über-kiva kakkosautona, joskus kun on isompaa kuljetettavaa tai enemmän porukkaa kyydittävänä. Jotain samanikäisiä Civiccejä myydään viidellä tonnilla, näitä saa halvimmillaan seittemällä ja auto on ihan eri planeetalta. Markkinoilla kun ei kuitenkaan taida olla vielä nykyäänkään järkevään hintaan mitään 7-8 paikkaista tilavaa autoa, jossa olisi vielä tilava tavaratilakin sekä mukavat jalkatilat, joihin mahtuu pussukka jos toinenkin. Kyydittävätkin kehuivat autoa, no kehuivat ne viime vuonna Mersuakin kuorossa; alkoholilla ei tuskin ollut mitään osuutta asiaan. :lol: Eikä tuohon neljännesmiljoonaan kilometriin ole vielä tarvinnut mitään isompaa remppaa tehdä ja autolla on kuulemma ajeltu lomareissuillakin ympäri Eurooppaa aina Espanjassa asti.

Yhden moitteen keksin vielä 2.4-koneen työkonemaisesta käyntiäänestä vedättäessä, muuten kyllä kävi todella nätisti ja värinättömästi. 8)
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Palautetaan PM maan pinnalle :lol: Jos ässässä on kalliit varaosat, niin Previassa on sikakalliit :shock: Veljelläni on nyt toinen Previa menossa, molemmat taitaa olla -92 tai jotain ja siis käytettynä ostanut. Tykkää kyllä autosta muuten, mutta kun mikä tahansa varaosa on aivan törkeän kallis. Pakoputki on rosterinen, ei ole ilmeisesti vieläkään saatavilla tarvikeosana tavan teräksestä. Hintava on :wink: Tuulilasin pyyhkijät uusi, siis varret, koska olivat niin ruosteessa - jotain 300 euroa :shock: Ilmastointia on melkein joka kesä saanut remontoida, kuten tuon ikäisissä mersuissakin taitaa joutua remontoimaan.

Se hyvä puoli niissä on, että hyvin pitävät nykyään hintaansa. Tarkoitan, että jos kympillä ostaa, niin kympillä sen voi vielä parin vuoden päästä myydäkin 8) Tosin tuontibuumi on saattanut tätäkin tilannetta jonkin verran muuttaa. Itsekin muuten saattaisin harkita Previaa, tuota vanhemman mallista nimenomaan, mutta kun ei taida olla dieselinä saatavilla. Vai olisko lie Saksassa :roll: Lähtee selaamaan mobilea...
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

veppe kirjoitti:Se hyvä puoli niissä on, että hyvin pitävät nykyään hintaansa. Tarkoitan, että jos kympillä ostaa, niin kympillä sen voi vielä parin vuoden päästä myydäkin 8) Tosin tuontibuumi on saattanut tätäkin tilannetta jonkin verran muuttaa. Itsekin muuten saattaisin harkita Previaa, tuota vanhemman mallista nimenomaan, mutta kun ei taida olla dieselinä saatavilla. Vai olisko lie Saksassa :roll: Lähtee selaamaan mobilea...
Dieseliä ei ole vanhempikoppaisena tarjolla <2001. Ei niitä hirveästi tuotu ole, tänä vuonna tammi-lokakuu 92 kpl. Mulla olis Previan verolista pdf:nä jos kiinnostaa. Sitä pdf:ää ei taida saada liitettyä tähän? :help:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”