250:n ääni lämpösenä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
stalini
Viestit: 36
Liittynyt: 22.3.2006 11:54
Paikkakunta: Sotkamo

250:n ääni lämpösenä

Viesti Kirjoittaja stalini »

Moi,
uhrina -93 W124 250 D, 350tkm joka käy kylmänä nätisti mutta kun kone lämpenee niin alkaa kuulua dakadakadaka...
Ääni kuuluu selvästi sisälle mutta ulos ei juurikaan.

Kuulostaako kalliilta vai meneekö säädöillä ohi?
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Muuten ihan samat lähtötiedot paitsi S124 ja -92 mallia :D .
Nii ja se dakadakadakadakadaka- ääni on kuulunut kohta sata tuhatta kilometriä :oops: Nokkaketju ja kiristäjä vaihdettu; ei vaikutusta.

Isot pojat arvailee että kansipahvi vuotaa ykkösenpytyn ja jakoketjutilan välistä ja sen takia kiristäjä ei saisi öljynpainetta. Mutta mulla ei ainakaan vielä ole varaa kansiremonttiin, ehkä muutaman vuoden päästä :D

DAKADAKA to be continued..

Edit: nostin toissa kesänä tyhjäkäyntiä sinne 900 rpm:n paikkeille. Ei kuulosta läheskään yhtä pahalta :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Täytyy vielä kommentoida..
Oletin siis että dakadaka kuuluu vain notkeilla öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Eli silloin kun öljynpaineet on alhaisimmillaan. Onko näin? Jos on niin tervetuloa kerhoon :D

Joka tapauksessa tervetuloa Meselle, Suomen johtavalle tiede-, kulttuuri- ja autofoorumille.
Ainoastaan Hietaniemessä on näin paljon viisaita suurmiehiä yhdessä paikassa.. 8)
® Mesen linttaklubi
stalini
Viestit: 36
Liittynyt: 22.3.2006 11:54
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja stalini »

Juurikin näin.
Eli kun kärryn lyö käyntiin kylmänä niin käy kuin 5-pyttyinen diisseli mutta kun on 10 kilometriä ajanut ja pysähtyy liikennevaloihin niin dakatus kuuluu. Eihän tuo haittaa jos ei ole suuremmasta viasta kyse mutta jos äänen saa jotenkin pois niin vinkkejä otetaan vastaan.


Ja tällä foorumilla tosiaan näkyy olevan asiantuntemusta... mitä nyt olen viestejä selaillut
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla kuuluu kanssa samanlainen ääni kun on ajanut koneen lämpöiseksi. Venttiilinnostimet siellä naputtaa. Aluksi ääni kuului vain joskus, sitten siitä tuli aaltoilevan tyyppistä ja nyt se kuuluu koko ajan. Ei ole vaarallista mutta ärsyttävä piirre. Nostimet olivat jotain vähän päälle 20 euroa kipale, menee 2 per pytty.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mitäs öljynpaineet on kuumana tyhjäkäynnillä?
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

w124 dakadaka

Viesti Kirjoittaja joselina »

w124 200d vm 90 Täällä myös sama ääni tyhjäkäynnillä lämpöisenä
dakadakadaka. Nokkaketju, kiristin, rattaat vaihdettu. Suuttimet
tarkastettu penkissä. Hydrauliset venttiilin nostimet vaihdettu pari vuotta sitten, eikä tämä ole samanlainen ääni, joka kuului ennen venttiilin nostimien vaihtoa. Muuten lähtee hyvin käyntiin ja toimii.

Onko tietoa mistä tuo nelistäminen tyhjäkäynnillä voisi johtua ?
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Mika.T kirjoitti:Mitäs öljynpaineet on kuumana tyhjäkäynnillä?
Tuoreilla öljyillä ääntä ei kuulu vielä karvan alle 1:n paineilla.
Vanhoilla öljyillä kuuluu jo siinä ykkösen kohilla.

Edelleen ajellaan korotetuilla tyhjäkäyntikierroksilla :lol:

Tarkoittaako joselinan nelistäminen sitä että yksi pytty putuaa välillä pelistä pois. :roll:
E-ei kai kellään viismukinen niin tee. :roll: Eihän? :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

"pätkiminen" johtuu melkoisen varmasti vuotavasta syöttöpumpun paineventtiilistä.
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

W124 200d ääni tyjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja joselina »

Tosiaan kylmänä, kun paineet ovat kolmessa kilossa ei dakatusta
kuulu. Lämpöisenä, kun paineet ovat tyhjäkäynnillä 1,5-2 kiloo ääni on kuin joku pytty ei olisi mukana. Muuten toimii loistavasti. Öljyt ovat täys-synteettiset ja ajettu niillä 5000km. Nostin tyhjäkäynti kierroksia, jolloin
Paineet nousee ja dakatus alkaa hävitä.
Tuo Mikan kertoma syöttöpumpun paineventtiili kiinnostaa.
Voiko sen itse vaihtaa ja löytyykö ohjeita ? Onko kovinkin hintava
korjaamolla tehtynä ?
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

dakakaka

Viesti Kirjoittaja joselina »

Täsmennystä dakatukseen lämpöisenä tyhjäkäynnillä.
Jokainen pytty on mukana käynnissä, koska jos avaan suuttimen päästä
polttoaineputkea, käynti huononee joka suuttimen kohdalla,
eli kaikki pytyt ovat käynnissä mukana käynnissä,
mutta käynti on silti epätasaista "rytmi sekaisin" ravistaa.

Ja tässähän on vaihdettu alipainepumppu, venttiilinkupit, nokkaketju ja
kiristimet.

Osaako joku tämän perusteella sanoa mistä vm 90 200d:n dakatus vielä voisi johtua ?
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Tulleekos se ääni per heti ko kierrokset laskee tyhjäkäynnile, vaiko pikku viihveelä?
Jos siinon viivettä niin voisko kannentiiviste päästää öljynpainetta vähä karkhuun :?:
No Merc at the moment
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Dakadaka

Viesti Kirjoittaja joselina »

Ääni ei välttämätä tule ihan heti kierrosten laskettua ja
tuntuu, että ääni ei ole koko ajan, vaan tulee välillä ja taas
ei kuulu.
Kannentiivistettä on ehdotettu täälläkin.
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Dakadaka selvitetty

Viesti Kirjoittaja joselina »

Noniin tässä tietoa palstalle, jotka painiskelevat W124:n dieselin kanssa
tyhjäkäynnillä lämpöisenä kuuluu dakadaka, vaikka käy kaikilla pytyillä
ja suuttimet, alipainepumppu, venttiilin nostimet, nokkaketju ja kiristimet on vaihdettu. Vika oli uudestaan hajonneessa nokkaketjun kiristimessä.
Sehän toimii öljynpaineen avulla ja se ei lämpöisillä öljyillä tyhjäkäynnillä kiristänyt ketjua. Tämä taas vaikuttaa ajoitukseen, ääneen ja käyntiin.
Muutamalla kympillä kuntoon.
Muuten Alfamerin korjauskäsikirjassa on hyvin kuvattu ja selitetty kiristimen toiminta ja vaihtaminen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”