Koeajossa 300 TE 4matic -89

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Koeajossa 300 TE 4matic -89

Viesti Kirjoittaja veppe »

Olimme Seinäjoella sukuloimassa viikonlopun ja kun ei muuta tekemistä lauantaina ollut, niin lähdettiin emännän siskonmiehen kanssa kiertelemään autoliikkeitä. Rinta-Joupille oli tarkoitus mennä vilkaisemaan lehdessä tarjouksessa ollutta -88 200 D:tä, jonka piti olla huippukuntoinen ja hintap. oli 1990. Oli mennyt heti aamusta eli joku narahtanut mainoksen kehuihin :lol:

Pihassa komeili E50 AMG, mutta ei kehdattu edes kysyä koeajolle :oops: No, pihasta löytyi sitten siistin näköinen 4matic:
http://www.seinetti.com/cgi-bin/jrintaj ... ri=OFP-370
Kuvasta päätellen ollut myynnissä jo "jonkin aikaa" ;)

Kun ei ole mersun nelivedolla tullut ajettua, niin innostuttiin lähteä kokeilemaan. Myyjä kysyi, notta olisko vaihdossa autoa tulossa. Minä, jotta "ei kun suoraan ostaisin" :lol: Ei kun avaimet kouraan ja koeajolle.

Istuttiin autoon. Ihan jämäkät penkit vielä. Radio ollut päällä yön yli, mietittiin lähteekö lie käyntiin. Lähti, mutta vaivoin. Annettiin käydä jonkin aikaa ja katsottiin sillä välin papereita. Mittarissa 395 tkm ja Suomen huoltovihko. Ehkäpä muuttoauto, koska oli pari ekaa merkintää Saksasta ja loput Suomesta. Tarkemmin ei papereita alettu tutkia, kun ei tositarkoituksella matkassa oltu. Harmi, olisi tietysti tätä raporttia varten voinut tarkemminkin tutkia. Sen verran niitä katsottiin, että joukossa oli Tampereen KL-korjaamon kuitti reilut 800 euroa, jolla oli ilmeisesti kansiremontti tehty vuonna 2004. Eli ainakin jotain merkittävämpää remonttia tehty viime aikoina.

Ja sitten ajoon. Heti liikkeelle lähtiessä rytkähteli => väljiä voimansiirrossa. Kolmosella pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä täristi melkoisen paljon. Siis ainakin rättinivel loppu. Värinänvaimenninta ei taida kolmisatasessa bensassakaan olla :?: Ei kuitenkaan pahemmin muuten täristänyt. Ei myöskään tuntunut puoltavan eikä erityisemmin kolisevan alustakaan.

Mentiin liukkaalle parkkipaikalle Rengastien varteen. Pitäähän sitä vähän kokeilla, mitä on 4matic ajaa liukkaalla. Oli maukas :D Perän sai kyllä heittämään (tai oikeastaan nelipyöräluisuun), kun rattia käänsi ja painoi kaasua, mutta heti kun ohjasi "tien suuntaan", alkoi mersu oieta, vaikka kaasua polki. Selvä ero takavetoiseen :!: Kokeiltiin myös umpihangessa etenemiskykyä. Peräpää syvälle hankeen ja kaasua. Ensin jäi perä jauhamaan, mutta kun etupään lukko tuli mukaan, lähti mersu hangesta kuin kuuluisa lehmä makuulta. 4matic asiantuntijat: Kuuluuko tuollainen n. sekunnin tai parin viive asiaan, vai onko syytä epäillä jotain vikaa?

No, avattiin sitten konepelti ja syynättiin sieltä sekä muualtakin. Joitakin huomioita sieltäkin irtoaa. Eli vikalistaa:
- Kardaanin rättinivel(et), ehkäpä perän kannatinkumejakin uusittava
- Tyhjäkäynti aaltoili aika paljon, välillä jäi kaasutuksen jälkeen 2 tonnin paikkeille => lisäilmaluisti tai jotain? Bensamiehet tietää :lol:
- Pakoputken tuntumassa jokin kolisi/resonoi paikallaan kaasutellessa, liekö ajettaessakin :roll: :D
- Pissapojan letkussa puutarhaletkuviritelmä. Sattuneesta syystä pisti minun silmään :D
- Hydrauliöljyä silmämääräisesti aivan liian vähän => vuotoa jossain :roll: Voisiko vaikuttaa viiveisiin jakolaatikon toiminnassa?
- Takaluukku ei auennut, ei sitten millään
- Vänkärin puolelta puski lämmityslaite kylmää. Aivan koeajon lopussa alkoi toimimaan => lämmityslaitteen säätöyksikössä vikaa (kylmäjuotoksia tms.?)
- Webasto ei toiminut. Jotain 00 tuli ruutuun, mutta ei mitään muuta. Näytti olevan alkuperäinen webasto, kun oli ohjaustaulu keskikonsolissa
- Etupuskuri "täynnä" lisävalojen ruuvin reikiä :x:
- Tyypillisiä Suomi-auton ruostekohtia, eli takaoven ja takakaaren välissä ruostetta, pohjaa ei viitsitty polvistua tutkimaan..
- Kaksiavainjärjestelmä. Ainakin kuskin ovessa oli tarvikelukkosylinteri..

Muita huomioita:
- Öljynpaineet "talvikuumana" vain hiukan yli yhden. Itsellä saa talvella vaivoin alle kahden, vaikka kesällä on vaununvedon jälkeen reilussa yhdessä. Mitähän lie 4maticissa kesällä, kun on oikeasti kone kuumana :roll: Onko normaalia noin alhaiset paineet bensakoneissa? Ko. autossa käytetyistä öljyistä ei mitään hajua...
- Vain toisen puolen etujousi oli juuri vaihdettu. Liekö kalliita jousia, kun ei ollut raaskinut molemmille puollille vaihtaa kerralla...
- Akku ehkä kehnohko, ainakin laiskasti lähti käyntiin. Saattoi johtua stereoista, jotka ehkä olleet yön (ja loppiaisen!) yli päällä..

Varustelua:
- Sähkölasit edessä
- Webasto (ei ehkä toiminut)
- Jonkinlaista soitinlaitteistoakin oli, en tarkemmin tutkinut. Mm. subbari takana sen ensimmäisen luukun tilalla ja takaovissa Pioneerin kaiutinta + diskantit. Rationa JVC kaukosäätimellä (mitä tekee kaukosäätimellä autossa :?: ) Mikään hi-fi asiantuntija en ole, joten nuo oli mulle vain kuriositeettia
- 4matic :)
- Irrotettava vetokoukku
- Kahdet renkaat. Talvirenkaat Encore, kesärenkaista ei tietoa
- Kattoluukku

Jotain positiivistakin:
- Kivempi ajaa kuin takaveto :D
- Maalipinta ja muutenkin ulkomuoto äkkiseltään hyvässä kunnossa. Esim. etupuskurin alareunaa ei oltu kolhittu mihinkään, vaikka kyseessä oli neliveto. Ei siis ajeltu välttämättä maanteitä kummemmilla teillä :)
- Syyläri oli tuliterä

Hintapyyntö oli autolla 4990. Vikalistaa esittämällä ja tinkimällä voisi auto lähteä alle 4000. Onko lie vielä kova hinta -89 4maticista? Jos tuon vaikka kakkosautoksi Nissanin tilalle.. :lol: Bensankulutushan noissa taitaa olla melkosta hulppea :roll:
Edit: nettiauton pyyntihintojen perusteella tuo olisi erittäin edullinen. :lol: Halvin nettiautossa 6600 ja vuotta vanhee.. Tosin sikasiistin näköinen..
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Pieni viive nelikon kytkeytymisessä kuuluu asiaan. Edessä ei ole lukkoa, keskellä ja takana on.

Kyllä 4matic on kiva talvella, bensaa menee se mikä menee, alle kympin ainakaan minä en pääse koskaan.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Juhana H. kirjoitti:Pieni viive nelikon kytkeytymisessä kuuluu asiaan. Edessä ei ole lukkoa, keskellä ja takana on.
Juu, tarkoitin nimenomaan sitä keskilukkoa. Eikös 4matic ole käytännössä "vähintään" kolmivetoinen, kun kaikki lukot päällä?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Koeajossa 300 TE 4matic -89

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veppe kirjoitti:mutta kun etupään lukko tuli mukaan, lähti mersu hangesta kuin kuuluisa lehmä makuulta. 4matic asiantuntijat: Kuuluuko tuollainen n. sekunnin tai parin viive asiaan, vai onko syytä epäillä jotain vikaa?
No ehkä se öljynvähyys vähän vaikuttaa, mutta kyllä lukkojen kytkeytymisessä pieni viive on.
- Takaluukku ei auennut, ei sitten millään
Jäätynyt lie kiinni. Silloin se todella ei aukea, ei millään. Sulattelu on ainoa konsti, kuumailmapuhaltimella voi koettaa ulkopuoleltakin.
Tai sitten oli joku matonkulma välissä.
- Vänkärin puolelta puski lämmityslaite kylmää. Aivan koeajon lopussa alkoi toimimaan => lämmityslaitteen säätöyksikössä vikaa (kylmäjuotoksia tms.?)
Samixii! Tosin mulla auttaa, kun käy "närhenmunaa" koputtelemassa.
Muita huomioita:
- Öljynpaineet "talvikuumana" vain hiukan yli yhden. Itsellä saa talvella vaivoin alle kahden, vaikka kesällä on vaununvedon jälkeen reilussa yhdessä. Mitähän lie 4maticissa kesällä, kun on oikeasti kone kuumana :roll: Onko normaalia noin alhaiset paineet bensakoneissa? Ko. autossa käytetyistä öljyistä ei mitään hajua...
Voi olla vanhat liemetkin. Mulla on kyllä suht tuoreillakin tuommoiset paineet, pykälä päällä voi olla juuri 1.
- Vain toisen puolen etujousi oli juuri vaihdettu. Liekö kalliita jousia, kun ei ollut raaskinut molemmille puollille vaihtaa kerralla...
Killinkiä vaille parisataa euroa kipale, muistaakseni.
- 4matic :)
Tämä on yksin riittävä peruste ostaa auto.
Hintapyyntö oli autolla 4990. Vikalistaa esittämällä ja tinkimällä voisi auto lähteä alle 4000. Onko lie vielä kova hinta -89 4maticista? .
Ei ole. Omani, tosin lyhyemmällä vikalistalla ja 180 tkm mittarissa maksoi helmikuussa 2003 noin 14 000 euroa.
No, kaikki on suhteellista...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ei ollut luukku jäätynyt kiinni, vaan mekanismi jumissa. Lukitus siis aukesi vähän, mutta ei tarpeeksi, jotta olisi vapautunut siitä pykälästä. Ja se sähkömoottori ei siis myöskään toiminut. Ei ollut minusta matonkulmaakaan välissä.. No, en kömpinyt takaboksiin tarkemmin tutkimaan, joten olkoon ;)

Ajattelin, että ei olisi närhenmunissa vikaa, kun eikös silloin puske kuumaa? Vaan tietysti jos on jumissa siihen toiseen asentoon :) Se alkoi tosiaan toimimaan sen jälkeen, kun vähän kävin kopsuttelemassa niitä närhenmunia. Tosin oli sen verran pahasti jonkin releiden alla piilossa, että lähinnä koskettelua se oli :lol:

Hmmm.. hinnan suhteen tässä alkaa harmittamaan, etten tarkemmin tutkinut papereita. Vaan vakuutukset noissa on kuitenkin niin järjettömät, ettei kannata kakkosautoksi hankkia :roll:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veppe kirjoitti: Ajattelin, että ei olisi närhenmunissa vikaa, kun eikös silloin puske kuumaa? Vaan tietysti jos on jumissa siihen toiseen asentoon :) Se alkoi tosiaan toimimaan sen jälkeen, kun vähän kävin kopsuttelemassa niitä närhenmunia. Tosin oli sen verran pahasti jonkin releiden alla piilossa, että lähinnä koskettelua se oli :lol:
Mitäs releitä niiden päällä muka on? Ei mulla ainakaan ole mitään, ihan ovat siinä iskarin yläpään vieressä kiltisti näkyvillä?!
Hmmm.. hinnan suhteen tässä alkaa harmittamaan, etten tarkemmin tutkinut papereita. Vaan vakuutukset noissa on kuitenkin niin järjettömät, ettei kannata kakkosautoksi hankkia :roll:
Ssääh. Kilvitä pakuksi niin kuin mullakin on, ei ole sen jälkeen kallis vakuuttaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Koeajossa 300 TE 4matic -89

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti:
- Vain toisen puolen etujousi oli juuri vaihdettu. Liekö kalliita jousia, kun ei ollut raaskinut molemmille puollille vaihtaa kerralla...
Killinkiä vaille parisataa euroa kipale, muistaakseni.

MITÄHÄ? :shock: Titaanistako vai mistä arvometallista 4maticin jouset on veivattu :lol: No oikeasti, mitäs noissa on niin erikoista - kun ajattelee, että 126:n jouset olivat 55 ekkua kipale, KL:n hyllystä ja (kaiketi) kohtuulaatuista Lesjöfors-valmistetta.
Vai onko vietereissä "se pieni ¤matic-ero", joka tekee niistä pieninä sarjoina kalliit :?

Appiäijän hetkeksi sairastuttua 124-farkulla on nyt tullut ajeltua enemmänkin. Tosin laite on vain perävetoinen ja 230-koneinen, mutta siitä huolimatta kiva ja käytännöllinen peli. Siitä voisi oikeasti alkaa pitää, jos iso ego :ttu: ei vaatisi hehtaariluokan sisätiloja :lol: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti:
Hmmm.. hinnan suhteen tässä alkaa harmittamaan, etten tarkemmin tutkinut papereita. Vaan vakuutukset noissa on kuitenkin niin järjettömät, ettei kannata kakkosautoksi hankkia :roll:
Ssääh. Kilvitä pakuksi niin kuin mullakin on, ei ole sen jälkeen kallis vakuuttaa.
Paljonko noissa sitten vakuutusmaksu on? Lieneekö 4maticissa kalliimpi kuin "vakiossa". Jos vakuutusyhtiöiden logiikkaa noudattaa, nelivedon pitäisi olla halvempi vakuuttaa paremman ajoturvallisuuden ja pienemmän kolarialttiuden vuoksi :shock:

Sen verran voi tässä muistinvaraisesti valaista, että Ässänkin liikennevakuutus on vain 164 € ja kasko 84 €. Ei kai 124-farkku voi tuosta ainakaan tyyriimpi olla. Vai voiko sittenkin? Noissa hinnoissa on tietty huomioitu täydet bonukset.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4426
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Koeajossa 300 TE 4matic -89

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
- Vain toisen puolen etujousi oli juuri vaihdettu. Liekö kalliita jousia, kun ei ollut raaskinut molemmille puollille vaihtaa kerralla...
Killinkiä vaille parisataa euroa kipale, muistaakseni.

MITÄHÄ? :shock: Titaanistako vai mistä arvometallista 4maticin jouset on veivattu
Vai onko vietereissä "se pieni ¤matic-ero", joka tekee niistä pieninä sarjoina kalliit :?
Se pieni ero on siinä,kun vetoakseli menee siitä jousen "läpi".Joten yksi jousen kierros tekee paaaljon laajemman kierroksen siinä vetarin kohalla.
En oo missään ikinä nähnyt vastaavaa.
Vähän "jälkiasennuksen"näköinen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: MITÄHÄ? :shock: Titaanistako vai mistä arvometallista 4maticin jouset on veivattu :lol: No oikeasti, mitäs noissa on niin erikoista
Vai onko vietereissä "se pieni ¤matic-ero", joka tekee niistä pieninä sarjoina kalliit :?
No tuosta pienestä erosta lienee juuri kysymys. Tosin onhan ne helevetin järeää tavaraa + lisäksi vaativat mitä lie erikoislaitteita valmistukseensa, kun muoto poikkeaa vajaavetoisen jousesta. (Vetonivel tulee alimman kiehkuran läpi).
No, maksaa siihen kallistuksenvakaajan kumitkin alun kolmattasataa sarja...
Kangasalta kajahtaa kirjoitti: Paljonko noissa sitten vakuutusmaksu on? Lieneekö 4maticissa kalliimpi kuin "vakiossa". Jos vakuutusyhtiöiden logiikkaa noudattaa, nelivedon pitäisi olla halvempi vakuuttaa paremman ajoturvallisuuden ja pienemmän kolarialttiuden vuoksi .
Tai ainakin siksi, että harva 4matic kai on kovin pahoin mällätty, jos kohta verraten pienellä kannalla tietty muutamankin auton lunariin lyttääminen tekee tilastoihin ruman jäljen.

Emmää euroja muista tarkalleen; juuri tulleessa vakuutusmaksussa W123 ja tämä teki yhteensä (molemmissa lv+ kasko, IF, bonuksista ei muistikuvaa) 208 euroa. Broidin Vento -96 maksoi yksineen reippaasti enemmän. :shock: :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Aku P kirjoitti:
Mitäs releitä niiden päällä muka on? Ei mulla ainakaan ole mitään, ihan ovat siinä iskarin yläpään vieressä kiltisti näkyvillä?!


Ssääh. Kilvitä pakuksi niin kuin mullakin on, ei ole sen jälkeen kallis vakuuttaa.
Siinä oli jokin noin 12x15x4 cm kokoinen alumiinin värinen rele, joka näytti joltain jälkiasennushärpäkkeeltä. Tiedä sitten mikä lie jälkiasennus 4matic :roll:

Ei käy pakuksi, kun pitäis saada istumatilaakin kuitenkin vielä 5:lle. Vai olikos bensaversiossa se ero, että voi tehdä huoletta 5 hengen pakun normipenkeillä?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veppe kirjoitti: Ei käy pakuksi, kun pitäis saada istumatilaakin kuitenkin vielä 5:lle. Vai olikos bensaversiossa se ero, että voi tehdä huoletta 5 hengen pakun normipenkeillä?
En mä nykysäädöksistä tiedä. Itsellä on "lautapenkki" mutta vyöt viidelle. Rekisteriotteessa on vaan se tekopyhä maininta kolmen takapenkkiläisen "väliaikaisesta kuljettamisesta".

Niivvarmaa. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

veppe kirjoitti:
Ei käy pakuksi, kun pitäis saada istumatilaakin kuitenkin vielä 5:lle. Vai olikos bensaversiossa se ero, että voi tehdä huoletta 5 hengen pakun normipenkeillä?
Voipi ollakin, että bensarohmuissa ei verottajalla ole tätä muutosta vastaan. Mutta vakuutusmaksuissa taitaa saada kohtalaisen hyödyn. Kannattaa soittaa katsastuskonttorille niin saa tähän vahvistuksen.

:roll:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sellainen pikkujuttu muuten, että jos on ilmastoitu ja automaatti, niin omapaino voipi olla 1800 kg, eli ilman airbagia pakukilvissä onkin - ta daa! - 80 km/h kattonopeus voimassa. Bagilla olisi satanen, tai sitten jos omapaino olisi 1799 kg....

Ei silti, ei siitä mullekaan ole koskaan vakavissaan sanottu. Toissavuonna katsuri kyllä totesi, että näillä spekseillä "sä voisit sen lätkän hankkia jos viitsisit..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Aku P kirjoitti:Sellainen pikkujuttu muuten, että jos on ilmastoitu ja automaatti, niin omapaino voipi olla 1800 kg, eli ilman airbagia pakukilvissä onkin - ta daa! - 80 km/h kattonopeus voimassa. Bagilla olisi satanen, tai sitten jos omapaino olisi 1799 kg....

Ei silti, ei siitä mullekaan ole koskaan vakavissaan sanottu. Toissavuonna katsuri kyllä totesi, että näillä spekseillä "sä voisit sen lätkän hankkia jos viitsisit..."
Akun autossa pitääkin olla 80 lätkä. Ei ole maksettu täyttä autoveroa ja tullattu pakettiautona. Tästä johtuen lätkä perseeseen. Ja tällöin piti ollakin ainaskin 1800kg painoa. Muuten ei veronkierto onnistunut. Parhaassa tapauksessa pitää laittaa vielä lasikuitupömpeli katolle ja kattoon reikä. Hienoa tämä veropolitiikka. :roll: ja se kierto :twisted:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JS kirjoitti:Parhaassa tapauksessa pitää laittaa vielä lasikuitupömpeli katolle ja kattoon reikä. Hienoa tämä veropolitiikka. :roll: ja se kierto :twisted:
Tuota lasikuitupömpeliä en kyllä ymmärrä, en. Mennä nyt pilaamaan puolen miljoonan markan auto "suksiboxilla" säästääkseen veroja. Kai niillä sit niin paljon sai veroetua, että se kannatti.. :roll:

Tosin ei sitä kaikki tavantallaajat edes hoksaa, että on mersuun tehty kiinteitä muutoksia. Anopin naapurissa oli tuollainen suksiboxiviritelmä ja luulivat sitä ihan tavalliseksi suksiboxiksi, kunnes toisin korjasin :lol: Olivat vain ihmetelleet, kun vanha pariskunta pitää kesät talvet suksiboxia katolla.. :roll:
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Juu, nelivedon etupään tietyt osat on varsin hinnakkaita. Vien tuon oman torstaina pajalle alapallon vaihtoon, osa maksaa Veholla 102 euroa eli ~5x kalliimpi kuin vajaavetoiseen. No, eipä tuota nyt joka viikko tarvitse vaihdella.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

veppe kirjoitti:Mennä nyt pilaamaan puolen miljoonan markan auto "suksiboxilla" säästääkseen veroja. Kai niillä sit niin paljon sai veroetua, että se kannatti..
Pilaamistahan se on, mutta jonkinlainen rahasumma on säästynytkin. Tuohon aikaan hankitussa puolen millin autossa se säästö on tainnut olla lähelle neljännesmillin :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kyllähän tuosta pitäisi saada 1+4 -paikkainen paku jos kantavuus riittää (eli puolet kantavuudesta pitäisi jäädä tavaroille, vai miten se menikään). 80-lätkästä en osaa sanoa mitään...
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voihan sen 5 paikkaisen pakun kai vieläkin tehdä dieselistäkin.
Käyttövoimavero ei pienene, mutta vakuutusmaksu voi pienetä.

Patrolissa liikennevakuutus henkilöautona jotain 550 euroa ja huoltoautona alle 400 ...
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Tämä nyt ei aivan tuohon koeajoon liity mutta 4maticiin kumminkin. Tosiaan allekirjoituksen koslaan vaihdettiin sitten molemmat melko hinnakkaat alapallot ja niiden pultit. Herttoniemessä työn tehnyt E. Järvinen totesi, että alapallot olisivat olleet tehtaan alkuperäiset :shock: voiko ne muka kestää 352tkm ja sitten alkaa narisemaan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”