Mieleeni on usein tullut onko Smart ollut Daimler-firmalle mitenkään järkevä
projekti, vai onko se vaan turhaan syönyt konsernin rahoja hyödyllisemmil-
tä kehityskohteilta. Smarthan kehitettiin muistaakseni alunperin Daimler-Benzin ja kellofirma Swatchin yhteisprojektina, josta Swatch kuitenkin jättäytyi jonkin ajan päästä pois jättäen D-B:n yksin kamppailemaan tämän mopomallin kanssa.
Turha lelu
Tarkemmin asiaa tutkittuani MCC Smart olikin alunperin Swatchin kelloja valmistavan Société de Microélectronique et d'Horlogerie'n projekti, jonka yhteistyökumppaniksi solmittiin 1991 Volkswagen. Tuolloin VAG:n johdossa oli Carl Hahn. 1993 VW:n johtoon astui Ferdinand Porschen tyttärenpoika Dr. Ferdinand Piëch, joka päätti lopettaa yhteistyön. 1994 solmittiin yhteistyösopimus Mersun tuolloisen emoyhtiön Daimler-benzin kanssa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_(automobile)#Origins
nettiautosta löytyy tällä hetkellä 90 Smartia:
http://www.nettiauto.com/smart/vaihtoautot
http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_(automobile)#Origins
nettiautosta löytyy tällä hetkellä 90 Smartia:
http://www.nettiauto.com/smart/vaihtoautot
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Daimler harkitsee merkin lopettamista:
https://www.motor1.com/news/315397/daim ... ture-2019/
https://www.motor1.com/news/315397/daim ... ture-2019/