C 200T

Vastaa Viestiin
Parhaita Kotimaisia
Viestit: 2
Liittynyt: 08.8.2007 15:40

C 200T

Viesti Kirjoittaja Parhaita Kotimaisia »

Terve! On hankinnan alla -03 C 200T CDI eli pienempi farkkumesseri. Toki olen asiaani jo udellut paikallisiltakin, mutta vastaukset ovat lähinnä yhtä tyhjän kanssa ympäripyöreytensä kanssa.

Kysymykseni koskee siis lähinnä auton ylläpitokustannuksia; tarkoitukseni olisi hankkia siisti menopeli jonka pitäminen ei kuitenkaan muodostu turhan suureksi rasitteeksi. Muutama tuttava on varoitellut Mersun osien ja huoltojen hinnoista, mutta kun mm. merkkikorjaamolta olen näitä tiedustellut niin vastauksia on ollut mm. "riippuu mitä tehdään" ja "kaikki ne maksavat...". Hei, tällähän sitä ostaja pärjää pitkälle!

Aiemmin perheessä on ajeltu etupäässä japskeilla (Nissan / Toyota) ja olen tottunut siihen että osia saa eikä huollot ole kalliita. Osaisitteko hieman antaa osviittaa tuleeko tuollainen hankinta joka kyllä silmää (ja ahteria, uskoisin) miellyttäisi huomattavasti enemmän, kuitenkin paljon kalliimmaksi?
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tervetuloa foorumille. :D

Ylläpitokuluista sen verran, että kyllähän kalliimman auton ylläpito tulee yleensä hivenen kalliimmaksi, kuin "tavallisen perhe-auton". Mutta onhan käyttömukavuus jotain aivan muuta, varsinkin jos autossa viettää paljon aikaa päivästä..
Huoltotarvehhan näissä määräytyy ajotavan/ajomäärän perusteella, eli auton tietokone ilmoittaa milloin pirssi tulee viedä huoltoon. Omassa c-mersussani huoltovälit ovat pyörineet siinä 20-30:ntä tkm-haarukassa.
Hinnoista sen verran, että Mercedeksen assyst-huoltohinnaston mukaan esim. pienempi A-huolto kustantaa 200cdi:lle 240€ ja isompi B-huolto 415€ + sitten mahdolliset lisätyöt. Ja voihan noissa olla aina paikkakunta kohtaisiakin eroja.
Tässä vaiheessa kannattaa tietysti huomioida pitkät huolto-välit. Ja voihan sitä autoa huollattaa muuallakin kuin merkkiliikkeessä, itse olen tosin suosinut merkkiliikettä. Tietävät ainakin mitä tekevät.
Tätä tekniikka osastoa lukemalla saanee aika hyvän kuvan laitteen mahdollisista ongelmista.
Itse olen ollut hyvin tyytyväinen 203:lme koriseen cee mersuuni.

Autosta vielä sen verran, että 2004:ljä C-sarjassa tapahtui facelift, jolloin auton ulkonäköä kohennettiin hieman, kojelaudassa ja tekniikassakin tapahtui pieniä muutoksia. Mutta samalla autoon tuli ns."nano-kovalakka pinta", jonka takia minä ehkä katselisin vielä 2004:ljä jälkeisiä yksilöitä. Ellei jo katsottu yksilö ole muuten erinomainen. :D
BMW 318d -09
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No sen verran pakko sanoa että mersuun on kyllä osat halvempia kun japseihin. Veikkaisin että useammin mersua korjaamolla joudut käyttämään, puslia/niveliä menee enemmän kuin japseista. Voi olla että hieman kalliimmaksi mersu tulee, mutta on se sen arvoista :roll:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Minulla on 2002-vuosimallin S203 C320. Olen nyt omistanut sen noin 3 vuotta ja 50000 km. Sillä on ajettu noin 1500 km/ kk. Olen sitä tyyppiä, joka tykkää pitää kirjaa kulkupelien historiasta, tankkauksista ja kuluista. Näiden tietojen mukaan auton kanssa elelemisestä koituneet kustannukset ovat laskujeni mukaan olleet minulle noin 0,20EUR/ km. Tähän hintaan sisältyy absoluuttisesti kaikki (eli mukaanlukien jopa polttoaineet ja (mielestäni) kohtuuden rajoissa pysyvä tuning-toiminta), mutta poislukien auton hankintahinta.
-T

Kuva
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tekniikkaa pikkuisen päivitettiin 06/03.
Jos auto on tehty sen jälkeen, niin tehosta sen helpoiten tietää, ->90kw.


Sitten kun hiukan vartut harrastuksesi kanssa ja ehken haluat jopa lisätehoa, niin uudemman tekniikan valinneena kiittelet itseäsi toisenkin kerran.

Mersu on mitä suurimmissa määrin harrasteauto.
Jos haluat vaan käyttöautoa, niin aja vaan tojolla.
Parhaita Kotimaisia
Viestit: 2
Liittynyt: 08.8.2007 15:40

Viesti Kirjoittaja Parhaita Kotimaisia »

tuikku kirjoitti:Mersu on mitä suurimmissa määrin harrasteauto.
Jos haluat vaan käyttöautoa, niin aja vaan tojolla.
Niin, tässä kai se tiivistyy. ;)

Kiitos jo vastanneille ja J.T.S toivotuksestasi, kuvittelinkin ettei tässä välttämättä mitään muutamien automiesten ennustelemia tuhansien eurojen normihuoltoja ole edessä sen tiiviimmin kuin japskeillakaan (uusikorisen D-4D Avensiksen kytkimen korjaus á 1700 €) - näin siis taitaa näidenkin viestien perusteella olla. Noissa kantturoissahan nuo taitavat muidenkin uudempien määräaikahuollot pyöriä, ehkä piirun alle merkistä riippuen.

Auto on kyllä jo määritelty yksilö vuodelta 2003 joten valinnan vapautta ei tässä mielessä ole, ellei nyt jostain syystä halua vielä lykätä autokauppaa eteenpäin. Vastahan tässä on nyt muutama kuukausi jahkailtu asian kanssa ja kesälomaa enää pari päivää jäljellä...
jakkeri
Viestit: 13
Liittynyt: 29.7.2007 16:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jakkeri »

tuikku kirjoitti:.
Tekniikkaa pikkuisen päivitettiin 06/03.
Jos auto on tehty sen jälkeen, niin tehosta sen helpoiten tietää, ->90kw.


Sitten kun hiukan vartut harrastuksesi kanssa ja ehken haluat jopa lisätehoa, niin uudemman tekniikan valinneena kiittelet itseäsi toisenkin kerran.

Mersu on mitä suurimmissa määrin harrasteauto.
Jos haluat vaan käyttöautoa, niin aja vaan tojolla.
Onkos tuossa 6/03 tullut isojakin parannuksia koneeseen? Tuolta Bmw-leiristä juuri loikanneena ihan pihalla näiden mersujen kans! :wink: Tuo Oma c on juuri tuolla 90kw koneella.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Parilla tuhannella teetättää tähän meseen sellaisen kytkinrempan, jossa vaihtipyörä+kytkin+paineasetelma "päivitetään" vehon hinnoilla 270cdi,n vastaaviin.
Tällöin väännönkesto nouseekin jo yli viidensadan NM.

Täällä meilläpäin on näihin cdi-moottorisiin mersuihin tehty veholla vaan kaksi kytkinremppaa, molemmat minun autooni, kun kytkintä on päivitetty kestävämmäksi.


Moottorin tyyppi muuttuu OM611 -> OM646.
Ruiskutuspaine 1350bar -> 1600bar.
Ahtimen ohjaus täysin sähköiseksi.
Siinä tärkeimmät.
Lisäksi on kyllä muita pikku juttuja, joista on vaan sanomisen ilo.


Kaikki mesen cdi- moottorit (ja muukin "perustekniikka") on kyllä tavattoman kestävää.
Siitä on mulla runsasti kokemusta.
Huom ! kaikesta kiusaamisesta huolimatta ei vielä yhtään valmistajasta johtuvaa varsinaista teknistä vikaa, ei yhtäkään, kop, kop, kop.
Vaihteiston "kestokykykykin" on nyt ylitetty noin sadalla prosentilla, siis joko tehtaalla ollaan tavattoman huonoja laskemaan, tai osat on laadukkasti tehty, jokainen voi olla mitä mieltä haluaa.
Moottorin ympärillä olevat "apulaitteet" eivät aina vastaa laadultaan sitä kuvaa, joka merkistä on muuten vuosien saatossa ihmisten mieliin painunut.
Jos pakokaasun kierrätyksen poistaa käytöstä, putsailee imusarjan, asentaa hiukka katteja rautakangella, sekä huolellisesti tarkkailee suuttimien ja hehkujen toimivuutta, niin uskoisimpa, että suurimmat sudenkuopat välttää.
Moottorin "apulaitteiden" lisäksi alustan osat on kulutustavaraa.
Mutta on ajo-ominaisuudetkin huippuluokkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”