om 602:n jakokejun niittaus

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

om 602:n jakokejun niittaus

Viesti Kirjoittaja terde »

Saako ketjun niitattua kotikonstein? Onko kellään kokemusta?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No älä ainakaan vasaroilla sitä naputtele, laakeripukit saattaa lohjeta sitten vähän ajan kuluttua. tästä oli topickikin vähän aikaa sitten.

-RIsto

Edit: en tiiä miten sitten tuollainen moottoripyörän ketjun niittauskalu toimii, sehän ois varmaan halvempi kuin mersun oma.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt kannattaa pohtia paljonko kunnon niittaus tai niittityökalu maksaa suhteessa huonon niittauksen aiheuttamiin vahinkoihin. :ope: Itse asiasta en tiedä mitään.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Pikku Myy
Viestit: 3379
Liittynyt: 21.9.2005 19:49
Paikkakunta: pianotehtaan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikku Myy »

Minäkään en itse asiasta tiedä hölkäsen pölähdystä vaan silti on suutaan soitettava tässäkin asiassa :oops:

Millainen on se työkalu jolla tuollaisen niittauksen voipi tehdä? Onko jokaisella merkillä oma jakoketjun niittaustyökalu vai onko olemassa jonkin sorttinen yleismalli? Esimerkiksi voiko jonkin muun merkin jakoketjun niittaustyökalua käyttää tuon jakokettinkin niittaamiseen?

Löytyykö autokorjaamosta sellaista yleisniittaajaa jonka voisi ajatella toimivan myös Mersun jakoketjun niittauksessa?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Seon tollanen mini ruuvipenkki ja uskoisin että semmonen yleismallinen käy, miksi ei kävis?

Kuva

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Omaani edesmenneeseen erääseen Mersuun eräs Mersuasentaja niittas sen ketjun sellasella peltisepän vasaralla.

Ja oli ihan pätevä asentaja, teki vaan Mersuja, mutta siitä on jo aikaa... :shock: :wink:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Siinähän voi käyvä vaikka noin :
viewtopic.php?t=3999&highlight=jakoketju+vasara

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Olisko kellään tähän hommaan tarkoitettua työkalua? Saisiko Lainaksi?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Malm:n kuvassa olevalla työkalulla itse niittailen.
Vasaroimalla on vaara, että ketjun lenkki menee jäykäksi tai sitten se nokka-akseli vaurio mihin viitattiin.
Siinä päästiin "vähällä", mutta itsellä ainakin ois jatkuva pelko persiissä jos ketju ois niitattu jotenkin kyseenalaisesti. Ei sillä etteikö sitä vasaralla saisi hyvää, harjoiteltiinhan sitä ja Yläasteella kun saunakauhan vartta kiinnitettiin kupariniiteillä :wink:
Työkalulla sen ainakin on niin helppoa tehdä ja idiottivarma ratkaisu, ei erota alkuperäisestä lenkistä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yksi asiakas oli ajanut, W124 / 200D:llä, 150 tkm niittaamattomalla ketjulla :shock: .....hiukka meinas ihmettyttää itteekin kun otin vent. kopan pois ja oli just pysähtynyt lukko ylä asentoon. No eipä tarvinnut "rälläköidä" ketjua poikki, pärjäs ruukkarilla :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

paljokonkohan lienee 123 mersuja ja 124 ja 201 liikkeellä missä vasaralla niitattu ketju ja tuo nokkakaseli pukki vika ja jäykkä lenkkisyys on sitten taas sitä ammatti taidottomuutta rautolanka ja työntömitta auttaa asiassa ettei mene niittaus lenkki liian kapeaksi....näin kertöili setäni joka on korjaillut 30v autoja....tyokseenkin masentanut :lol:

sellaisesta pikkuisesta "lasten ruuvipenkistä voi tehdä niittaus työkalun...tai hakee jostain moton ketjun iitaukseen tarkoitetun nittaus työkalun sitä kun rälläköi niin onnistuu vaikka moottoripyörän jakoketjun niittaus....

mut paljos tuollainen niitaus työkalu kustantaa ja mistä sen saa ostettua tarvisin sellaista et vähenis leka hommat ja mieluummin sellainen millä pystyy niittaan moottoripyörän jakoketjun ja 530 jaolla olevan paksun vetoketjun....vai joutuuko metsäkones liikkeeseen... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mun autossa on vasaralla niitattu jakoketju.Sama koneistaja joka porasi koneeni niittasi mulle irtonaisen ketjun koska en luottanut omiin sepän taitoihin.Noin sata kappaletta om615-617 konetta on remontoinut alusta loppuun koneistuksineen päivineen joten ammattitaidottomuutta ei taida olla.Lenkki on yhtä tiukka kuin alkuperäinenkin ja liikkuvuus oli helppo todeta kun ketju oli kokonaisena pöydällä, ihmetyttää kuitenkin että miksei koneistajalla ollut sitä työkalua kun sillä sais niin kätevästi niitattua.Tietysti irtoketju on helppo niitata vasarallakin,Ketjun joutuu vain laittaa yhtäaikaa kampiakselin kans paikoilleen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pähkäiltiin kerran porukassa samaa työkalunpuutteesta johtunutta ongelmaa eräässä toisen merkkisessä autossa.

Lopputulema oli se, että niitattiin ketjun tapit kiinni c-mallisella mutterinhalkaisijavinkalla. On aika kätevä ja kompakti työkalu tuohon(kin) hommaan. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
peenu
Viestit: 17
Liittynyt: 02.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja peenu »

Merkkiliikeellä työkalu maksaa n.1000 eur. Usasta saisi tilaamalla 258$+ toimituskulut 60$. Omaan käyttöön tein puristustyökalun alapallonivelen irrotustyökalusta kehittelemällä siihen vastinpinnat. Muistelen, että alkuperäinen liitostyökalu niittaa tapit kahdelta sivulta ja se riittää pitämään ketjunliitoksen kiinni.

Olisko jollain tarkempia kuvia alkuperäisen työkalun niittaavasta päästä. Saisi tehtyä samanlaisen vastinpinnan omaan. Ei kehtais millään mennä vakoilemaan merkkiliikkeelle.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa meselle!

Mie oon tuommosta käjessä pitäny ja siinä on vaan semmonen V-mallinen ura.
Pro HVM
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tilasin kl-varaosasta kaksiriviselle kettinkille niittaus työkalun hinnaksi sanovat 170€,että semmonen on nyt tulossa :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

touhottaja kirjoitti:...työkalun hinnaksi sanovat 170€...
Ompa halaventunu ihan he*evetisti! Yhteen välliin oltiin jo tillaamassa Ameriikasta moisia.
Varoitus: linkattu topik sisältää OT:tä ja perseilyä (= Taattua mese.fi-laatua) :wink:
Pro HVM
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jumalavita oonkohan puhelimessa kuullu väärin :kele: noh kohtahan sen tietää kun palikka saapuu :idea:
peenu
Viestit: 17
Liittynyt: 02.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja peenu »

Soitin eilen kl-varaosille ja rungon hinta oli jotain lähemmäs parisataa euroa ja ketjulle sopiva hela ketjulle runkoon toisen mokoman. Jäi vielä hankkimatta.

Rässi66 kertoikin, että prässäävässä vastinpinnassa on v-ura. Se prässää pelkät reunat kahta puolen. Omaan työkaluviritykseen pitää tehdä vastinpinta, mikä prässää samalla tavalla tappien reunalta.

Alkuperäisen työkalun toimintaperiaatetta kun olen pähkäillyt, niin toimintaperiaate kait on sellainen, että hammaspuörän hampaat pitää ketjun prässättävää lenkkiä pituussuunnassa paikallaan ja työkalu estää ketjun lenkin nousun ylöspäin kaarelle. Ei puristu tapit kieroon ja mene ketjulenkki jäykäksi (ahtaaksi). Olenkohan oikeilla jäljillä ja jäikö huomioimatta mitään työkalun toimintaperiaatteesta? Valistakaa kansaa jotka ovat käyttäneet alkuperäistä työkalua.

Jos jollakulla on myynnissä joutilas oikea työkalu, niin voisi ostaa tietenkin pois kuleksimasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”