Ihmeelliset äänet & OM603

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Ihmeelliset äänet & OM603

Viesti Kirjoittaja jk25 »

No niin mersutohtorit ja muut viisaammat, kertokaahan arvionne Mikähän tuo nakutus ääni vois olla mersuni koneessa.
Venttiilin nostajat?, Vuotava kansipahvi?

http://www.youtube.com/profile?user=kauko123456

ylläolevasta linkistä ääninäyte ko moottorista..

Tälläinen ääni siis kuumalla koneella. Kylmänä mielestäni "raksutus" kuuluu koko ajan, lämmetessä muuttuu tälläiseksi..
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Annan ääneni venttiilinnostimille. Aaltoileva ja välissä katoava naputus viittaa siihen. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Wikke kirjoitti:Annan ääneni venttiilinnostimille. Aaltoileva ja välissä katoava naputus viittaa siihen. :roll:
Ajattelin samaa itse, mutta ainakin tuossa omassa 250D:ssä kylmällä koneella ei kuulunu mitään naputusta, koska öljynpaine on tällöin korkealla. Mutta tuossa pätkässä samankuulosta naputtelua kuului koneen lämmettyä minunkin konehuoneestani. :lol: Hiljeneekö naputus kun annat kierroksia niin, että ö-paineet nousee? :?:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Metu
Viestit: 39
Liittynyt: 02.10.2005 0:31
Paikkakunta: Lapissa

Viesti Kirjoittaja Metu »

Mulla OM601 naputtaa kylmänä ja puolilämpimänä ja hiljenee kun antaa kierroksia. Lämpimästä koneesta ei kuulu naputusta. Selvä nostimen ääni.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Toivon mukaan nostajien vaiholla selvittäis..
Kannattaako suosiolla kaikki nostajat laittaa uusiks? Jossain oli muistaakseni hyvät ohjeet, miten sai kokeiltua mikä nostaja on kulunu..
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Annan äänen kannentiivisteele.

Tutulla oli tuon tyyppistä naputusta, kun tiiviste vuoti etupäästä jakokoppaan.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Nostimen äänelle ääni täältäkin. :roll: Eriasia on sitten aihetuuko se viallisesta nostimesta vai kannentiivisteestä. Se selviää kun ottaa venttiilikopan pois ja katsoo vuotaako jakoketjukoteloon öljyä. Kannattaa varoa ettei kravatti tartu pyörivään nokka-akselin rattaaseen :ope:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jk19 kirjoitti:Toivon mukaan nostajien vaiholla selvittäis..
Kannattaako suosiolla kaikki nostajat laittaa uusiks? Jossain oli muistaakseni hyvät ohjeet, miten sai kokeiltua mikä nostaja on kulunu..
Laita kaikki uusiksi jos olet laittamassa. Kuulemma näissä nykysin myytävissä nostimissa on jotenkin parannettu sitä öljykanavaa, ei pitäs alkaa naputtelemaan enää herkästi.
® Mesen Porkkana-klubi
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Mistäs tuon erottaa, vuotaako se tiviste sinne koppaan? Tasasen öljyiseltä sielläki näytti kun sinne kurkistin :roll:
http://img165.imagevenue.com/img.php?im ... _651lo.JPG
Eikä huvittanu oikee pitkää käyttää. Ku ikävän puoleisesti tuota öljyä roiski..
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

tuttu naputus

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Minulla on samanlainen naputus. Ei vaan taho keretä auto seisoo sen vertaa, että ehtisi tutkia mikä vaivaa. Oletko vaihtanut nostimet? Kertoisitko korjautuiko sillä?
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Kaipa se pitää nostimet vaihella/ vaihattaa. Ja varautua jo henkisesti kansipahvin vaihtoonkin :?
Haitannee vaan harrastustoimintaa ku ei oo ku yks auto..
Pitäis varmaan olla joku nissani tahi tojota millä sais ajella sillon ku meseä korjaa. :roll:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toi minun kilkatin naputtaa ja siihen on tainnut edellinen, tai edellisen edelline, tai edellisen edellisen edellinen omistaja vaihtaa naputtimet, ei kun nostimet.

Sen perusteella miltei itse tekisin isomman remontin samalla vaivalla, eli kansi ylös...varsinkin jos on jo paljon ajettu (500+ tkm)

Öljyähän tuo vuotaa tuo minun kannentiiviste.

On se joskus hetken hiljaakin, esimerkiksi kerran kun poljin sitä oikein kunnolla, niin oli hetken hiljaa tyhjäkäynnillä :roll:

Eikös muuten ne venttiilin seetit voi olla kuluneet kannen sisään, ja siksi säätövara loppuu nostajilta. (Eikös seetti ole se vastinpinta mihin venttiili osuu kannessa).
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Tulipa ajeltua pitempi lenkki, niin naputtelu miltei hävis :o
Öljyä tuo meikäläisen kulkine ei vie, eikä juuri kuolaa mistään. Eikä nesteetkään häviä, eikä väri muutu.. Perhana muuta ku kovaa ajoa vaan :lol:
Mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen on sellainen ruma ääni, venttiliit raksuttaa.. Se tässä eniten riepoo.
peenu
Viestit: 17
Liittynyt: 02.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja peenu »

Itsekkin otin videonpätkän omasta säklättävästä 200d koneesta sekä myös siitä miten ilmakuplaa pukkaa paisuntasäiliöön. Ääni kuulostaa jotenkin samalta kuin tuossa sinunkin koneessa.

Oletko seurannut tuleeko ilmakuplia paisariin? Ajat ensin koneen kunnolla lämpimäksi ja seuraat paisarista koneen käydessä jollain 2...3 tuhannen kierroksilla tuleeko ilmakuplia . Oma pirssi kävi kylmänä aivan sievästi, mutta kun kone oli kuuma alkoi säklättää aaltoilevasti. Lopulta puhkaisi sylinteristä paineet myös öljykanavaan. Öljynpaineet kuumana melkein tapissa jo tyhjäkäyntikierroksillakin. Loppuvaiheessa kannentiivisteen etukulmasta alkoi vuotamaan öljyä kohtalaisen runsaasti. Itsekkin seurailin koneen säklättelyä puolisen vuotta ennen kuin sain varmistettua, että oireet johtuivat kannentiivisteen vuodosta (kupliminen paisariin). Ei ehtinyt vielä mennä vedet ja öljyt sekaisin.

Kolmisen viikkoa sitten vaihdoin yläpään tiivistesarjan ja venttiilinohjurien kumit. Koneen käynti on nyt kuin uudessa koneesa. Ajettukin vasta 600 tkm. Venttiilinostajat uusin aikaisemmin 450 tkm lukemissa.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

jk19 kirjoitti:Kaipa se pitää nostimet vaihella/ vaihattaa. Ja varautua jo henkisesti kansipahvin vaihtoonkin :?
Haitannee vaan harrastustoimintaa ku ei oo ku yks auto..
Pitäis varmaan olla joku nissani tahi tojota millä sais ajella sillon ku meseä korjaa. :roll:
Kannattaa aina aloittaa jostain, niin pystyy sitten yhden mahdollisen "vikamahdollisuuden" sulkemaan pois. Ja ei se pahaakaan sille koneelle tee, jos nostajat vaihtaa uusiin.... 8) Olikohan 16,48€/kpl nostimille hinta motonetissä? Itse tilasin sieltä ja vaihdoin mekan ohjeen mukaan. Ei todellakaan mikään hankala homma jos momenttiavain löytyy. Ja jos oikein haluaa hifistellä, niin ajaa vielä vanhojen nostinten kanssa Forte-käsittelyn koneeseen ja vaihtaa sitten nostajat. :roll:

P.S. Tuosta kannentiivisteen hikoilemisesta, niin OM601-603 sarjan koneissa sen tiivisteen hikoileminen ykköspytyn kohdalta on kuulemma enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Korjauttamalla se pysyy erityisen HYVÄLLÄ tuurilla ehjänä sen max 100tkm, mutta sitten se hikoilee samallalailla. Huolestua kuulemma kannattaa vasta sitten, kun sieltä rupiaa loronaan tulemaan ölppää. :lol: Nimim. itselläkin hikoilee kokoajan, mutta öljyä ei katoa. Ajettu 550tkm. :P
530d Touring -01
250EXC-F -04
peenu
Viestit: 17
Liittynyt: 02.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja peenu »

ThaBandit^ kirjoitti:
jk19 kirjoitti:Kaipa se pitää nostimet vaihella/ vaihattaa. Ja varautua jo henkisesti kansipahvin vaihtoonkin :?
Haitannee vaan harrastustoimintaa ku ei oo ku yks auto..
Pitäis varmaan olla joku nissani tahi tojota millä sais ajella sillon ku meseä korjaa. :roll:


P.S. Tuosta kannentiivisteen hikoilemisesta, niin OM601-603 sarjan koneissa sen tiivisteen hikoileminen ykköspytyn kohdalta on kuulemma enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Korjauttamalla se pysyy erityisen HYVÄLLÄ tuurilla ehjänä sen max 100tkm, mutta sitten se hikoilee samallalailla. Huolestua kuulemma kannattaa vasta sitten, kun sieltä rupiaa loronaan tulemaan ölppää. :lol: Nimim. itselläkin hikoilee kokoajan, mutta öljyä ei katoa. Ajettu 550tkm. :P
Kannattaa tietenkin kokeilla uusilla nostajilla ensitöikseen. Siitähän jää uudet nostimet käyttöön vaikka jos joutuukin vaihtamaan tiivisteen. Vielä halpa kokeilu.

Omassa hikoili sen viimeiset 200 tkm. Lopullaan killui vesipumpun ripojen päällä oljy valtoimenaan. Jos vuoto alkaa olla riittävän suuri, niin nostajille asti ei riitä öljynpaine.
bantse1
Viestit: 32
Liittynyt: 25.10.2006 23:03

Viesti Kirjoittaja bantse1 »

mulla sellanen vika että kun kylmästä ku lyö käyntiin käy kun kello mut ku vähä lämpee nii raksuttaa ja naputtaa!uudet nostajat vaihdettu eikä vaikutusta, mersu spesialisti meinasi että suuttimista tulisi? paljonko muuten 300d -91 normaali käyntilämpötila itellä ei vielä kertaakaan ole 80 asti noussut
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

bantse1 kirjoitti: 300d -91 normaali käyntilämpötila itellä ei vielä kertaakaan ole 80 asti noussut
Pitäs kait se enämpi olla,,jotai 80-90 asteen tietämissä..
ThaBandit kirjoitti:...Olikohan 16,48€/kpl nostimille hinta motonetissä?...
Nii että koko sarjako tuon verran makso?. Montako sulle ees tuli niitä,,ku koneha oli.? Ei jaksa selata taaspäin selaimella tarkasteleen.. :shock:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

kyllä tuo on kappalehinta ollut.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Siellähän se lukiki.. Miten se eilen jäi huomaamatta..

Viisaammalta vaikuttasi ku ois hilijaa :kele: :ttu:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

tupru kirjoitti:Siellähän se lukiki.. Miten se eilen jäi huomaamatta..

Viisaammalta vaikuttasi ku ois hilijaa :kele: :ttu:
Eläs ny, samoja sanojahan myö päästellään, mut eri muodoissa. :roll: :lol:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”