Mitä eroa on USA-mallin ja Eurooppa-mallin Mersuilla?

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Mitä eroa on USA-mallin ja Eurooppa-mallin Mersuilla?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Minulta kysyttiin, mitä eroa on USA-mallin ja Eurooppa-mallin Mersuilla. Taloudessamme on ollut W203-korin C320, S203-korin C320 ja R170-korin SLK230K, jotka on ensimmäistä kertaa käyttöönotettu USA:ssa. Näistä S203 on edelleen tallissamme. Tätä nykyä Suomessa.

Ja käytin aikaani niskanraavintaa suorittaen ja listasin eroavuuksia, miksipä en julkaisisi yhteenvetoani myös täällä...

...erot "euro-spec"- ja "USA-spec"-autojen välillä ovat ainakin edellä luettelemissani korimalleissa loppujenlopuksi melko pienet.

-Tehot ovat meren molemmilla rannoilla samat. Erot tehomerkinnöissä johtuvat ilmoittamisessa käytettävien standardien eroista.

-Runkonumerot ovat eri sarjaa "WDBRH..." vs. "WDB203..." ja "WDBKK..." vs. "WDB170..."

-USA-malleissa käytetään eri varustetaso- ja varustepakettinimityksiä kuin Eurooppa-versioissa. Elegance ja Avantgarde vastaavat käytännössä USA:n perusmallia ja Sport-mallia. Classicia USA:sta ei saa.

-USA-perusmallin alusta on varsin mukavuusvoittoinen. USA-sporttimallien alusta on sama joka tulee Euroopassa AMG Sport-varustepaketin mukana.

-USA-malleissa vakiovarustelu on yleisestiottaen huomattavasti kattavampi kuin euro-malleissa. 203-korimallissa C240 on käytännössä perusmalli (USA-mallin koeajoraportti tällä foorumilla), C230 on sporttisempana markkinoitu malli (koeajoraportti tällä foorumilla) ja C320 on ei-AMG-malliston huippu. Perusvarustelu riippuu suoraan tyyppimerkinnästä. C240:ssä esimerkiksi on osittain sähkösäätöiset penkit ja manuaalisesti säädettävä ohjauspyörä. Ilmastointi on tavallinen. Mukavuusilmastoinnilla varustetussa yläpään mallissa kaikki toimii sähköllä ja joka asialle löytyy muistipaikka, johon voi tallentaa mieltymyksensä. Musiikkikin soi malliston yläpäässä nätimmin kuin sen alapäässä. Kaikista uteliaimmille Edmunds.com kertoo antaa aika hyvää tietoa, vaikka siellä välillä onkin pieniä asiavirheitä. Knoppina mainittakoon, että Suomessa arvostaa, jos autossa on rastitettuna "Winter Package".

-USA-mallit on johdotettu valmiiksi käytännössä kaikille mahdollisille lisävarusteille. Puuttuvien sähkötilpehöörien lisääminen onnistuu siksi helposti asentamalla varuste olemassa olevaan johtoon (ja mahdollisesti näyttämällä autolle huoltotietokonetta).

-USA-varusteista TeleAid hyödyntää amerikkalaista matkapuhelinverkkoa. Radio pitää ohjelmoida löytämään myös ne taajuudet, joiden yli se Euroopassa hyppää. Ja amerikkalainen Homelink-defacto-standardn mukainen autotallinovenavaaja käyttää hieman eri taajuusspektriä kuin eurooppalainen serkkunsa.

-USA-mallien sivupeileissä on varoitustekstit.

-Euro-peilit ovat kuolleen kulman näkemistä helpottavat.

-USA-mallissa ei ole ajovalojen korkeudensäätönappulaa.

-USA-malleissa palaa vilkut parkkivaloina. Joissain korimalleissa (kuten esimerkiksi 203-korissa) parkit saa siirretyksi ajotietokoneen valikoita pläräämällä sinne, missä suomalainen niitä tykkää katsella. Toisissa malleissa (kuten esimerkiksi 170-korin SLK:ssa) operaatio edellyttää sähkötöitä.

-USA-malleissa on "cruising"-valot etulokasuojissa.

-USA-spec autot tuppaavat piipittämään jotta muistat laittaa turvavyön kiinni. Euro-spec-versio pitää samasta asiasta hieman vähemmän meteliä.

-Joidenkin USA-mallien (esimerkiksi 203-korin ei-AMG:t) huippunopeus on rajoitettu matalampaan lukemaan (muistaakseni 210 km/h) kuin Euroopassa. Tämä on siksi, että ne myydään kohdemarkkinallaan M+S-renkailla varustettuina. Tästä rajoituksesta vapautuu tietokoneen avulla.

-USA-mallin COMAND:iin saa satelliittiradion ja euromallin apparaattiin TV-virittimen.

-Joissakin korimalleissa USA-markkinalla on sekä kilometri- että mailikehällä varustettu mittaristo (esim. SLK). Joissain on pelkkä mailimittaristo (203-korin C-Mersu). Tällä kohdalla tekee mieleni huomauttaa omasta kokemuksestani, että sähköisen mittariston vaihtaminen on DNA:n mainoksen sanoin "ihanan kallista".


Lopuksi pari (tai viisi) linkkiä:

1) Kirjoitelmani aiheesta "USA-mallin C240 vs. C320" löytyy täältä.

2) Autotallin ovenavaajaa olen käsitellyt Erään Toisen Foorumin puolella.

3) Parkkimuutoksia olen spekuloinut samassa paikassa.

4) Nopeusrajoittimesta edelleen samassa paikassa.

5) Mailimittari kilometrimittariksi.
-T

Kuva
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Enpä osaa noista paljoa sanoa mutta esim. rengaspainevalvonnassa anturit toimivat eri taajuuksilla. Kannattaa olla tarkkana jos hankkii sensoreita talvirenkaisiin.

Tuo runkonumerointihan on amerikkalaisen standardin mukainen. EPC antaa noille amerikkalaisille ihan eurooppalaisen näköisen VIN-numeron.

Varusteet USA:ssa ovat kyllä minusta ihan samojen varustekoodien takana tehtaan näkökulmasta, amerikkalaisille ei vain tarjota samaa yksilöllistä valintamahdollisuutta kuin muualla, MBUSA paketoi joukon Euro-koodeja yhteen mutta kantakortissa nämä paketit eivät näy.

Radio/HU voi olla joku Audio 50 ilman APSia ja navigaattoriversiot voivat olla jopa yhteensopimattomia (ML esimerkkinä). DVD video puuttui amerikkalaisista, aluksi kai koko dekooderi, myöhemmissä softalla rajattu mutta nyt hiljattain ovat aktivoineet DVD-videon malleihin joissa se dekooderi on. Yleensä kuva on rajattu vain "käsijarru päällä" tilaan.

Mainitsitko noista näkyvistä sen rekisterikilven tilan, W211:ssä esim. se iso muoviosa takaluukussa pitää vaihtaa jos haluaa Euro-mallisen.

Nämä ihan mitä mieleen tuli ja ilman mitän järjestystä, varmaan paljon muita juttuja on. 494:hän on se varustekoodi joka vilahtelee amerikanmalleissa ja tarkoittaa osaa joka on suunnattu vain USA-malleihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”