Nyt on vaihdettu narinanivelet ja ajo-ominaisuudet palautuivat normaaliksi mutta kitinät jatkuvat. Uusissa testeissä tein seuraavanlaisen havainnon. Paikallaan ollessa kun heiluttaa niin kitinä kuuluu vain silloin kun seisontajarru on kytketty päälle. Ilman seisontajarrua ja/tai ajossa ääntä ei kuulu.
Ääni kuuluu edelleen kuskin puolen taka-akselistosta. Nyt epäilen että seisontajarrukengastä/kengistä on kitkapinta lähtenyt irti.
Tämä ongelma havaittiin viime kesänä katsastuksessa. Seisontajarrun pito kuskin puolella oli 0 prosenttia. Määräaikaishuollon yhteydessä korjattiin seisontajarrun kengät jolla ongelma poistui. Korjaus tehtiin merkkiliikkeessä.
Nyt epäilen että seisontajarrun kengistä tai toisesta on taas pinta irronnut. Korjauksen jälkeen huomasin että ajon jälkeen oli jotakin "jarruhajua" huomattavissa, aivan kuin jarrukengät olisivat kantaneet tai uudet kengät olisivat hieman hiponeet rumpua. Ongelma kuitenkin poistui ja nyt sitten talvella tuli tämä kitinä ongelma ja silti tuntuu että seisontajarrussa on pitoa, eikä poljin painu normaalia syvemmälle. Ei se kyllä painunut silloinkaan kun sen jarrun pito oli 0 prosenttia. Tarkempia testejä seisontajarrun osalta en ole tehnyt.
Nyt sitten kysymys: Jos sieltä on samasta seisontajarrusta taas pinnat lähteneet, niin mistä se johtuu ja miten voin seuraavalla kerralla ehkäistä että tätä ei enään tapahdu??? Seisontajarrua käytän aina kun auton pysäytän. Tämä ei ole aiemmin tuottanut ongelmia enkä ole nytkään havainnut että jarru olisi mitenkään jumittanut. Autossa on normaalit tehtaan peltivanteet sekä tehtaan pultit jotka eivät voi rikkoa jarruja.
Kommentteja please
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)