Miksei akku täyty kokonaan, hä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Miksei akku täyty kokonaan, hä?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Koska pakkaset ovat pikkuisen nostaneet karvaista inhaa päätään, pitää ottaa välillä akkuasiatkin esiin. Näillä kylmillä ei kohta mitään muuta esiin saakaan :shock:
Maus on luonteeltaan sellainen, että se sisältää oivallisen määrän sähkösyöppöjä, lisäksi eukko tykkää grillata persiittään koko lailla nonstop. Tästä syystä niin maahantuoja kuin valmistajakin suosittavat, että akkua lataillaan kerran pari talvessa, vaikka kaikki pelaavan tuntuukin.

No ei kun lataamaan. Tallissa on mielestäni kelpo (huom. saksalainen) laturi, josta saa sekä 2 että 12 amp virtaa - tuota pienempää olen käyttänyt rätkään ja ruohonleikkuriin.

Laturissa on 6 lediä, jotka on merkitty AMP 2, 4, 6, 8, 10, 12. Jos patteri on tyhjempi, sen enemmän ledejä palaa. Täysi akku siis merkkaa, että yksikää ledi ei pala, eikä ampeereja juokse sisään.

No niin, pienen alustuksen :shock: jälkeen: kyseessä on 100 Ah patteri.
Kun laitoin laturin kiinni, 8 ampeerin ledi paloi. Annoin laturin paahtaa 12 A asetuksella 12 tuntia. Kun aamulla kurkkasin pellin alle (perä), vielä 2 AMP ledi paloi kirkkaasti. Eli akku hori virtaa sisään.

Nyt laskuun. Akku ei ollut kovinkaan tyhjä sen koommin käytöksen kuin ledienkään osalta. Tärviöläisjärjellä ajateltuna tuuppasin sinne 12 tuntia x 12 A eli 144 Ah. Eikös tuolla olisi pitänyt tulla jo tyhjänkin 100 Ah akun tupaten täyteen. Vai olenko vielä tyhmempi miltä näytän.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Tai jos sielä on reikä jossaki kohti :roll: Siittä se sitte vuotaa sähköä kartanolle :shock:
No Merc at the moment
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Ka. Kun alotit lataamisen virta oli 8A. Sehän tuo sisään menevä virta aika äkkiä tipahtaa, kun napajännite vähän nousee. Entäpä jos virta olikin jo kahen tunnin päästä siinä kahessa ampeerissa. Sillon 10hx2A=20 Ah. Sitten se ekat 2h,jollon virta jo koko ajan laski. Aikas normaalia.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Löytyyhän tuohon matematiikkaa mutta näin äkkipäätään sanoisin että aika innokkaasti olet lataillu jos siis akku oli järissään vielä, vai lukikos tuossa nyt että se alkuun latasi peräti 8 amppeeria. :roll:

Itte latailen vanhalla 6amp laturilla, ihan tyhjä satasen akku (-80% varausta) latailee melkein vuorokauden kunnes näyttää mittari nollaviivaa. Tuota väykyn omaa olen välillä lataillu semmosta 5-6 tuntia jos on vaikka rempatessa päässy vähän tyhjääntymään.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2761
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

sepä nyt ei varmaan aivan lineaarisesti laske se virranotto kapasiteetti,kuinka sen nyt sanoisi. virranotto on voinut olla jo 10 min päästä joku 5 amp ja laskeasiitä vielä hyvinjaloput tunnit päästää sillä hyvinkin pienenmällä virralla. lineaarisesti jos sen laskin aikavälillä 12t virran muutoksella 8amp.... 2amp.. se olisi haukannu 60amp/h virtaa.

mutta sepä eioikeen mee niin. ja tuon ledimittarin takkuuskin voi olla hieman kyseenalainen.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Akkuhan on vinha vekotin ja sen ominaisuudet viellä kummempia..

Tuo lataus on juurikin mennyt niin, että ensin 8A ja siintä pikkuhiljaa lähdetty laskemaan virtaa, jolloin latausjännitettä nostetaan. Latausjännite on luonnollisesti hieman isompi, kuin napajännite akun ollessa täysi. Jos yksi kenno on esim 2V, niin varauksen laskiessa tuo jännite tippuu esim. 1,8 V:n per kenno. Liekkö tuo mitään selvensikään..

Mutta siis, akun hyötysuhde luokkaa 85%, eli 15% enemmän saat laittaa, kuin sinne sitä jää. Ja isossa akussa tuon lopun lataaminen vie ällistyttävän kauan, kun taas alku tulee nopeasti (mikä kumma sen käyrän nimi olikaan..)
W124 500E
W903 316cdi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

pt kirjoitti:Akkuhan on vinha vekotin ja sen ominaisuudet viellä kummempia..

Tuo lataus on juurikin mennyt niin, että ensin 8A ja siintä pikkuhiljaa lähdetty laskemaan virtaa, jolloin latausjännitettä nostetaan. Latausjännite on luonnollisesti hieman isompi, kuin napajännite akun ollessa täysi. Jos yksi kenno on esim 2V, niin varauksen laskiessa tuo jännite tippuu esim. 1,8 V:n per kenno. Liekkö tuo mitään selvensikään..

Mutta siis, akun hyötysuhde luokkaa 85%, eli 15% enemmän saat laittaa, kuin sinne sitä jää. Ja isossa akussa tuon lopun lataaminen vie ällistyttävän kauan, kun taas alku tulee nopeasti (mikä kumma sen käyrän nimi olikaan..)
Wa-käyrä :roll: eli latausvirta laskee lineaarisesti akkujännitteen noustessa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Boss kirjoitti: Wa-käyrä :roll:
No nyt sekin selvisi, meillä oli intissä tuvan seinään piirretty sellainen V-käyrä :lol:

Yhtä kaikki tältä osin tehtävä on täytetty
ja Kaapon tyhmyys näytetty.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kaapo kirjoitti:
Boss kirjoitti: Wa-käyrä :roll:
No nyt sekin selvisi, meillä oli intissä tuvan seinään piirretty sellainen V-käyrä :lol:

Yhtä kaikki tältä osin tehtävä on täytetty
ja Kaapon tyhmyys näytetty.
Juu, se on melekeen sama käppyrä, saa tollasta 100Ah akkua tosiaan latailla aika piiitkään kunnes se on täys. Sitten kun laitat yleismittarin napoihin ja katot niin napajännite on jotain reilu 13 volttia.
Tulee noita veneenakkuja pideltyä talvet elossa välillä purkamalla ja lataamalla, tuntuu kestävän yli yhden kesän paremmin.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”