W211 ilmajousitus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

W211 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Eipä tuohon voi muuta "tietää" kuin, että kulkine töpseliin ja koodien lukua :roll:

Yhteen vaihdettiin iskarin piuha :arrow: iskarinpäästä urosplugi irti :arrow: uusi iskari

Toista oli "korjattu" vaihtamalla iskari......todettii kompuran olevan sökö;
uusi kompura ja sitä ohjaava rele, ilman uutta relettä; noup takuuta kompuralle :!:

Ja kait joitaikin muitakin on ollut, vaan ei muista :oops:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Noissahan voi olla näitä "tilapäisiä mielenhäiriöitä".
Tsekkaa esim. huollon yhteydessä ne koodit jos se muutoin toimii ihan ok.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

MB kirjoitti:Miten tuon vikakoodin saa kuitattua pois, niin voisi katsoa sitten paremmin, jos vika uusiutuu?
Siis eikö vikailmoitus häviä kun sen on kertaalleen lukenut/kuitannut rattinäppylöistä ja käynnistää auton uudelleen. Vai tarviiko edes lukea jos vika ei ole enää päällä.

Eikö se alusta enää tunnu normaalia kovemmalta? Voishan vika olla ollut iskunvaimentimien ohjausventtiileissäkin mutta kun siitä ei ole koko palje rikki (yleistä jos päällimmäinen suojapalje rikkoontuu ensin) niin vuodot ilmaletkuissa/liittimissä tuntuvat jonkin verran yleisiltä. Hetkellinen vika olisi voinut olla jonkun ilmajousen ilmaventtiilissä jos se olisi jäänyt vähän vuotamaan ja sen takia olisi aluksi tuntunut kovalta. Mutta tuossa pitäisi tulla ruutuun ilmoitus "auto liian alhaalla, älä aja" tms.

Outoa jos kaikki tuntuu toimivan ja silti on joku päällä oleva vikakoodi.
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mitenkähän se rajakytkin voi olla rikki kun ei siellä sellaista pitäisi ollakaan.

Tarkoittivatko ilmajousen tilavuusohjausta (additional volume valve) vai ehkä iskunvaimentimen säätöventtiiliä? Jousitus voi mennä kovaksi jos pienempi ilmatila on koko ajan käytössä ja/tai iskunvaimennus on koko ajan kovemmalla. Nuohan voisi itse mitata ja tarkistaa.

Itse ilmajousielementeissä ei virallisia varaosia ole muuta kuin koko elementti, takajousissa iskunvaimennin erikseen.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 142&SGN=04
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 052&SGN=01
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kannattaisi hankkia ainakin Airmaticin kytkentäkaaviot, helpottaisi oikeiden venttiilien mittailua.

Se iskunvaimentimen venttiili kytkeytyy kovalle Sport 2 asennossa pysyvästi. Jotain venttiilin toiminnasta voisi varmaan päätellä jo kuuntelemalla (pitäisi kuuluakin, voi sitä solenoidipakettia tunnustellakin) kytkeytyykö se vaimennin eri moodiin Comfort ja Sport 2 asentojen välillä.

Ilmajousen tilavuuden ohjauksesta en ole varma kytkeytyykö se pienemmälle tilavuudelle pysyvästi Sport 2 asennossa, ilmeisesti ei. Sitten sen mittailukin menee hankalammaksi. Ehkä pitäisi irrottaa johdotus ja syöttää sopiva ohjausjännite että saisi venttiilin testattua. SDS:llä nuo saisi varmaan yksittäin ohjattua, helpottaisi kokeiluja aika lailla.

Se Airmaticin ohausboxihan on matkustajan jalkatilassa, sen kick panelin alla.
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 04.5.2008 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”