W123 perävälityksiä.

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

W123 perävälityksiä.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuli tuossa äsken vastaan Puolalaisella :shock: forumilla luettelo W123:sten perävälityksistä. Tuossa näkyy 300D langin perävälitys, mutta mikä mahtoikaan olla 240D langin alkuperäinen perävälitys? Ilmeisesti isommasta "15 rengastuksesta johtuen langeissa on ollut hieman tiheämmät perät vai olikohan tuolle muita syitä? Meinaakohan tuo od, että jälkeen vai ennen tuossa listassa? Luultavasti jälkeen...



Dieselit:

200D : 3,92
220D : 3,92
240D : 3,69
240TD : 3,69
300D : 3,46
300D Lang : 3,69
300CD : 3,46
300TD : 3,46
300DT : 3,07
300CDT : 3,07
300TDT : 3,07

Bensat:

200 (M115) : 3,92
200 (M102) : 3,69
200T : 3,69
230 : 3,69
230C : 3,69
230T : 3,69
230E : 3,58
230CE : 3,58
230TE : 3,58
250 : 3,69
250 Lang : 3,92 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,69 )
250T : 3,69 ( ze skrzynią ręczną od 10/81r. 3,58 )
280 : 3,54, od 11/77r.: 3,58
280C : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280E : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280CE : 3,54, od 11/77r. : 3,58
280TE : 3,58
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Od tarkoittaa jälkeen.
JALLERI
Viestit: 174
Liittynyt: 30.8.2006 19:34
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja JALLERI »

raul kirjoitti:Od tarkoittaa jälkeen.
mullon w123 300d automaatti ja w123 300d manuaali 4 vaihteinen molemmat porrasperiä eli onkoniissä sama välitys?? autot siis alkuperäisiä
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

JALLERI kirjoitti:
raul kirjoitti:Od tarkoittaa jälkeen.
mullon w123 300d automaatti ja w123 300d manuaali 4 vaihteinen molemmat porrasperiä eli onkoniissä sama välitys?? autot siis alkuperäisiä
Näillä tiedoilla, kyllä. Eli 3,46:1.
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kysymäsi 240 D Langin perävälitys on 3,92. Ero on siis selitettävissä isommilla pyörillä. Samoiten "lyhyet" mallit ovat olleet tiheämmällä perällä, mikäli ovat tilattu 15" pyörillä. Esim. 200 D:n tapauksessa perävälitys on silloin ollut 4,08. Listasta muuten puuttuu pelkkinä alustoina myytyjen autojen perävälitykset, jotka ovat myöskin "pykälää" normimallia lyhyempiä (esim. 280 E (123.007) 3,69). Jenkki-turbojen 4/-84 :arrow: 2,88 välitys on listauksesta unohtunut.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onko 4.08:a tiuhempaa saanut?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei ole. Ymmärrettävästi melkoisen harvinainen välitys, käsittääkseni W115-korisissa dieseleissä yleisempi.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Sivonen kirjoitti:Onko 4.08:a tiuhempaa saanut?
Ei ole... jos stripille aiot niin siihen on tyytyminen :wink: Pystäreissä tuo oli muuten yleinen, myös bensa-200:n perä ainakin alkuvuosina. Että luulis löytyvän, eri asia ovatko ne miten ehjiä... :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eipä maksa vaivaa vaihtaa, nykyinen on muistaakseni 3.69 eli ero ei ole iso. :(
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
anttikaukainen
Viestit: 32
Liittynyt: 20.4.2006 20:21
Paikkakunta: Loimaa

näist välityksistä tuli mieleeni...

Viesti Kirjoittaja anttikaukainen »

niin että mitenköhän mahtaa käydä jos w123 300 d:hen laittais viisilovisen manuaaliaskin? piisaako vääntö noilla välityksillä? itselläni on vm-85 neljä pykäläinen laatikko ja ajattelin jos jossain tulisi vastaan 5- vaihteinen niin vois harkita vaihtoa... laskeeko huippunopeus vai nouseeko kenties? kyllähän sillä norm.ajossa pärjäilis ihan mukavasti ja polttoaineen kulutus laskisi varmaan myös. Tuntuu vaan että kone huutaa vähän turhaan jo satasen nopeudussa...

En minä sano mittää kun en mistään mitään tiedä
:?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Re: näist välityksistä tuli mieleeni...

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Hieno homma, kun selvisi tuo 240D langin alkuperäinen välitys. Kiitos Lekalle 8) Millähän välityksillä AMG tuotti lukkoperiä W123:seen? Onko noita W123:sen lukkoperiä tullut kenellekään Suomessa vastaan? En ole kyllä Saksassakaan nähnyt myynnissä. Taitavat olla astetta harvinaisempia. Oliko kaikissa alkuperäisissä AMG malleissa lukkoperä vai ainoastaan niin halutessa sai sellaisen? Saahan sinne rakentamalla lukkoperän, mutta olisihan se rouheeta olla W123:sen AMG lukkoperä :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Re: näist välityksistä tuli mieleeni...

Viesti Kirjoittaja Leka »

Taitavat olla useamman asteen harvinaisempia :wink: AMG-versioneista on hieman kehnonlaisesti nykyään tietoa saatavilla. Ei ole nyt käsillä arkistoani AMG-spekseineen ym., mutta lukkoperän niihin on saanut niin halutessaan. Käsittääkseni samat välitykset kuin vastaavalla moottorilla olevassa perusmallissa ja tilaamalla on taas varmasti saanut harvemman. 500 CE:ssä käytetty perä on 2,82.
anttikaukainen kirjoitti:niin että mitenköhän mahtaa käydä jos w123 300 d:hen laittais viisilovisen manuaaliaskin? piisaako vääntö noilla välityksillä? itselläni on vm-85 neljä pykäläinen laatikko ja ajattelin jos jossain tulisi vastaan 5- vaihteinen niin vois harkita vaihtoa... laskeeko huippunopeus vai nouseeko kenties? kyllähän sillä norm.ajossa pärjäilis ihan mukavasti ja polttoaineen kulutus laskisi varmaan myös. Tuntuu vaan että kone huutaa vähän turhaan jo satasen nopeudussa...
Siis normivälityksillä? Kyllä piisaa, kun ei ihan pienillä nopeuksillä väännättele/(riko laatikkoa). Tosin hyvän viisivaihteisen löytämiseen pitää mitä todennäköisimmin varata rahaa ja mahd. aikaa. Vitonen on taloudellisuutta ja hiljaista matkan tekoa silmällä pitäen viritetty ylivaihde, nelonen on viisilovisessakin suora. Tehdas ilmoittaa huippunopeuden saavutettavaksi 4.vaihteella, mutta käytännössä vitosella päästään suurempiin nopeuksiin :wink:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Re: näist välityksistä tuli mieleeni...

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Leka kirjoitti:Taitavat olla useamman asteen harvinaisempia :wink: AMG-versioneista on hieman kehnonlaisesti nykyään tietoa saatavilla. Ei ole nyt käsillä arkistoani AMG-spekseineen ym., mutta lukkoperän niihin on saanut niin halutessaan. Käsittääkseni samat välitykset kuin vastaavalla moottorilla olevassa perusmallissa ja tilaamalla on taas varmasti saanut harvemman. 500 CE:ssä käytetty perä on 2,82.
Kyllä ne tosiaan taitavat aika harvinaisia olla. Saksassa niitä saattaisi olla saatavilla, kun vain tietäisi missä. Sitä voi vain arvailla, että missä hinnoissa tuollaiset harvinaisuudet liikkuvat :roll: Purkuun noita AMG malleja ei välttämättä ole liiemmin mennyt. Tietenkin, jos saisi ne pelkät lukko osat,ym siihen perään niin sellaisen saisi tehtyä.

Mitä tuumaatte miten 240D mahtaisi toimia käytännössä 5-lovisella laatikolla? Jaksaako kulkea vitosella miten? Saisikohan kulutusta alaspäin tuolla koneella olevalla yhdistelmällä? Laatikko olisi valmiina, joten siitä homma ei jää kiinni.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kaippa se toimii kun ovat sen 5-lovisen 240 D yhteyteen tehtaallakin laittaneet. Käytännössä 5.vaihteen käyttöalue on 240 D:ssä varmaankin n.100 km/h ja enemmän. 80 alueella ei mitään tekoa-hyytyy varmasti joka mäkeen. Sadan alueella saat varmaan parhaan hyödyn-äänitaso ja polttoaineen kulutus laskee. Talvella ei käyttöä käytännössä.
Eli jos sinulla on paljon matka-ajoa niin silloin voi kokeilla, mutta pienemmässä ajelussa ei mitään käytännön hyötyä. Onko sulla muut tarvittavat hilppeetkin-vaihteensiirto,kardaanin etupätkä,laatikon takatuki ja nopeusmittarin vaijeri? Jos neljälovinen laatikkosi ehjä ja kunnossa niin en tiedä kannattaako oikein ruveta laatikkoa vaihteleen-jos itse remontin voit tehdä niin silloin voi vaihtaa jos kiinnostaa.
En ole koskaan ajanut 5.vaihteisella 240 D:llä, 300 D:llä tosin, joten ylläolevat arviot on tehty kuvittelemalla omasta autostani 16 hevosvoimaa pois ja kuitenkin otettu huomioon 240 D:n tiheämpi perä.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kardaani kirjoitti:Kaippa se toimii kun ovat sen 5-lovisen 240 D yhteyteen tehtaallakin laittaneet. Käytännössä 5.vaihteen käyttöalue on 240 D:ssä varmaankin n.100 km/h ja enemmän. 80 alueella ei mitään tekoa-hyytyy varmasti joka mäkeen. Sadan alueella saat varmaan parhaan hyödyn-äänitaso ja polttoaineen kulutus laskee. Talvella ei käyttöä käytännössä.
Eli jos sinulla on paljon matka-ajoa niin silloin voi kokeilla, mutta pienemmässä ajelussa ei mitään käytännön hyötyä. Onko sulla muut tarvittavat hilppeetkin-vaihteensiirto,kardaanin etupätkä,laatikon takatuki ja nopeusmittarin vaijeri? Jos neljälovinen laatikkosi ehjä ja kunnossa niin en tiedä kannattaako oikein ruveta laatikkoa vaihteleen-jos itse remontin voit tehdä niin silloin voi vaihtaa jos kiinnostaa.
En ole koskaan ajanut 5.vaihteisella 240 D:llä, 300 D:llä tosin, joten ylläolevat arviot on tehty kuvittelemalla omasta autostani 16 hevosvoimaa pois ja kuitenkin otettu huomioon 240 D:n tiheämpi perä.

Minulta löytyy itse laatikko, vivut, sekä vaihdekepin pohja. Tuota takakannaketta ei ole vielä hommattuna. Myöskin kardaanin etupätkä uupuu, koska ei ole oikein tietoa kumpaan kulkineista tuo laatikko lopulta päätyy. Aika paljon tulee kyllä matka-ajoa ajeltua. Tosin matkalla on 80 rajoitusta myös. Tuo neljälovinen on muuten hyvässä kunnossa ei rutise vaikka tempoo vauhdilla vaihteita, ym, mutta laakerit ovat aika lopussa. On meinaan aika äänekäs tuo laatikko kolmella ensimmäisellä vaihteella. Nelosella äänetön. Laatikko on pystylampusta. Olen vähän kahdenvaiheilla, että kunnostaako tuo nelilovinen tai hommatta Venetmäeltä takuulaatikko tai sitten laittaa tuo 5-lovinen siihen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

w123:siin käy w126sen lukkoperät jotka on -85 tai vanhemmista. Tosin vetoakselit menee patentiksi. :D
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:w123:siin käy w126sen lukkoperät jotka on -85 tai vanhemmista. Tosin vetoakselit menee patentiksi. :D
Eikö sinnne käy suoraan W123:sen vetarit vai onko ne W126 vetarit jotenkin laipalla kiinni siinä ässän perässä? Mitä välityksiä noista ässän peristä löytyy?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Jezzma
Viestit: 20
Liittynyt: 30.3.2008 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jezzma »

Mitenköhän toimisi pelkän lukkopaketin vaihto?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pitäneeköhän tuo lista aivan paikkaansa? Muistelisin, että esim. 240d:ssä ja 240td:ssä olisi ollut hiukan eri välitys kun tuon listan mukaan se olisi sama?

Eipä sillä nyt kovin paljoa liene merkitystä mutta tuli vain mieleen.
Avatar
kerosiini
Viestit: 767
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Samat välitykset on 240D ja 240TD. Jos autoon on tilattu 15" rattaat niin silloin on pistetty astetta tiheämpi välitys. Esim minulla oli 250T niin välitys oli 3.69->3.92
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Lepsu
Viestit: 47
Liittynyt: 17.1.2008 20:37
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Lepsu »

mistäs sen taas näki että mikä perä kyseessä? onko siinä perän ulkopuolella joku stanssaus?
Avatar
Meihemi
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2006 0:24
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Välityksen näkee kun kattoo murikkaa takaapäin, vasemmalla puolella on ikäänkuin kieleke kohdassa johon takakansi tulee kiinni kielekkeeseen on tanssattu perä välitys, voi olla paskan ja ruosteen peitossa kannattaa esim, teräsharjalla puhistaa kohta ensin jotta numero löytyy paremmin.
w123 200d 3.0 -81 Kuollut 11.02.2008.
w123 300d -80 Koneeton lahopaska.
s123 TDT -81. Sivuputki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”