Kytkimen painelaakerin vikinä. Kiireellistäkö korjata?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Kytkimen painelaakerin vikinä. Kiireellistäkö korjata?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kytkimen suunnalta on alkanut kuulua pienti vikinää joka loppuu kun kytkintä painaa. Onko tuo sitä painelaakerin vikinää? Kytkintä ei ole koskaan remontoitu vaan on alkuperäinen vuodelta 83 ja 390 tkm. ajettu. Onko tuo aiheellista uusia? Vai miten näissä W123:sissa kytkin loppuu? Kerralla vai rupeavatko luistamaan? Vai mitä niille yleensä tapahtuu?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eiköhän se sillai luistamalla lopu mersussakin.
Kyllä sen varmaan vois jo vaihtaa, niin sais lopetettua sen painelaakerin ujelluksenkin.
Toisaalta jos korva kestää ja kytkin pitää, niin ajelee menemään.
Pro HVM
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Väittävät että mersun kytkin kestää +- 400 tkm... Totuutta on vaikea sanoa ko ei ole ittellä yhtään kytkintä menny mersuista, yhestä nissan sunnystä meni 2 viikon välein kytkin sen jälkeen ko alkuperäinen vaihdettiin hiukan päälle 450 tkm:ssä... Antoi perkele bensa-mallin kytkinpaketin kouraan ja sanoi että sama on diisselissä, ei vain kestänyt lainkaan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Työnjohtajan isän w123 200D mersusta avasin kytkimen pahan vikinän takia joka kuului kytkintä painettaessa.Painelaakeri oli tullut tiensä päähän mutta levy oli vielä yllättävän hyvässä kunnossa.Huonoa laatua kun painelaakeri antoi periksi jo kilometrien ollessa vasta 695000km ja kytkin alkuperäinen :lol: .Vikinä voi johtua juuri huonosta painelaakerista joka pyörii huonosti mukana kun kytkin on ylhäällä ja vastaa kevyesti paineasetelmaan.Kun kytkintä painetaan lähtee laakeri pyörimään mukana ja vikinä loppuu.Kytkin vaihtoon sillä se ääni häipyy mutta muista luottaa vain sachs laatuun,muun merkkisiin kytkimiin ei kannata sekaantua nimim.kokemusta on :evil: :evil: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vai sachs on oikea merkki. Minulla on ollut sellainen käsitys, että LUK olisi se oikea merkki? No, mutta sellaisenkin asian olen huomannut, että paikaltaan lähdöt eivät ole niin teräviä kuin ennen. Hiekalla tänäänkin lähdin niin ei ruopaissutkaan oikein kunnolla. Liikkeellelähdöt olivat melko hyviä ennen- ei siinä jalkoihin jäänyt. Kytkin ottaa niinkuin liiankin pehmeästi kiinni-täysi momentti ei tule käyttöön. Luistoa ei kytkimessä kuitenkaan ole vaikka vedin trailerilla toista W123:sta pari viikkoa sitten. Pitää tuo kardaanin etulimppu tarkistaa jos se antaa liikaa joustoa lähtövaiheessa.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kylläpä se taitaa jo kytkin luistaa jos ei ruovi. Se limppu ei voi joustaa kuin vähän.
Sittenkö limpusta on jousto reunassa, se joko pitää 100% tai hajoaa.
Pro HVM
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Rässi66 kirjoitti:Kylläpä se taitaa jo kytkin luistaa jos ei ruovi. Se limppu ei voi joustaa kuin vähän.
Sittenkö limpusta on jousto reunassa, se joko pitää 100% tai hajoaa.
Se pehmeys tuntuu vain liikkeellelähdöissä. Kun on liikkeellä niin ruopii märällä asfaltillakin ykkösellä. Ei luistanut kytkin yhtään vaikka oli traileri ja W123 kyydissä. No enpä tiiä. Kaippa tuollakin vielä 200 tkm. vois ajella. Painelaakerin vikinä on melko pientä-sitä ei huomaa kuin kuuntelemalla auton alta sivusta. No eipä tuo kytkin kuitenkaan mikään ongelma ole ei kestä kauaa vaihto ja osat edukkaita. Katsellaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on kytkimenä nyt paikoillaan juuri tuo LUK valmiste jolla on ajettu noin 50000km ja välillä tuntuu että lähtee koko taka akseli irti kun kytkin ravistaa niin kolkosti.Kytkimen keskiö on todella löysä jo uudesta lähtien sachs kytkin tuntuu paljon paremmalta jo silmämääräisestikkin mutta laitan lisää kommenttia sitten kun saan 5v laatikon ja uuden kytkimen paikoilleen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Minkä merkkinen kytkin tuollaisessa -83 300 D:ssä on alkuperäisenä?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sachs kytkin on alkuperäisenäkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

HUOM 300D:n omistajat! Sachsilta ei saa enää kuin 240D:n kytkinlevyä ja asetelmaa neliloviseen laatikkoon joka on 300d:n perässä, väittäävät että levy on sama molemmissa malleissa joka ei pidä paikkaansa, kytkimen keskiön jousitus on 300:sessa paljon topakampi!

Vaihdatin sachsin uuden levyn, asetelman, painelaakerin ja muut tarpeelliset rojut ja olen erittäin pettynyt laatuun, ravistaa kostealla kelillä ja bonanza efektiä on enemmän kuin 330tkm ajetulla 300:sen omalla kytkinlevyllä, ravistanut ei alkuperäisellä levyllä ikinä missään olosuhteissa.

Joten tarkkana kun tilaatte kytkimiä, prostreetiltä saa orgaanisella kitkapinnalla olevia levyjä ja sintterilevyjä joita voi käyttää vakioasetelman kans, ovat laatukamaa.

nim. Luotin, näin, koin ja hävisin jälleen...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulle tuli ainakin 300D:n oma kytkinpaketti oikeen alustanumerolla katottuna.Ero uuden ja vanhan levyn ravistuksissa taitaa johtua levyn kitkapinnasta joka on vanhassa 80luvun levyssä asbestia ja uudemmissa jotain muuta.Saa nähä miten mulle käy kun laitan sachs kytkimen paikoilleen ei varmaan ravista yhtä pahoin kun nykyisellä LUK paketilla joka on tosi surkea.LUK ravistaa kylmänä,lämpinä,kostealla,kuivalla rauhoittuu noin päivän ajaksi jos luistattaa reilusti.Mites Mihaline ravistaako sun kytkin vain kostealla ja ravistus loppuu parinkilometrin ajon jälkeen vai miten?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kaverini laitatti 5-vaihteisen alumiinilaatikon vaihdon yhteydessä myös uuden kytkimen. Merkki oli LUK ja 300 D:hen (väittivät vielä, että 5-vaihteiseen) kuuluva. Lopputulos oli sellainen kuin kytkimen kuuluu ollakin- ei tietenkään mitään ravistuksia eikä nykimisiä vaan puhdasta kosketusta.
Isäni W123 300 D:hen laitatettiin 500 tkm. kohdin ensimmäinen kytkinremppa. Kytkin oli tuolloinkin LUK ja 5-vaiht. 300 D:n vaikka isälläni on 4 vaihteinen laatikko. Korjaaja luuli että auto oli 5-vaihteinen, koska siinä oli harhaanjohtavasti laitettu uusi vaihdekepin nuppi joka kuuluu 5-vaihteiseen W123:seen. Remontti epäonnistui tai sitten osat ei vät olleet hyvät sillä kytkin ravisti todella pahasti liikkeellelähdöissä. Korjaaja vaihtoi uuden kytkimen pois ja laittoi käytettyjä hilppeitä nurkistaan tilalle-taas saatiin normaalisti toimiva kytkin.
Itse en oikein tiedä 300 D:n 4-ja 5-vaihteisten kytkinten eroista-siinä keskustassa se pitää olla? Ja tuosta asbestijutusta en osaa sanoa. Eli olisiko kytkimetkin siis menneet huonompaan suuntaan asbestin poistumisen myötä?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

5 vaihteisen kytkin on sama kuin nelivaihteisessa alumiinilaatikollisessa autossa jossa 10 hampainen poori kytkin akselissa.Valurauta laatikollisen kytkin käy muuten 5vaihteiseen mutta painelaakeri joudutaan vaihtamaan erilaiseen muistaakseni matalampaan malliin.Tuli tuossa parivuotta sitten tutkittua noita kytkimien eroavaisuuksia kun asensin viallisen 5v getragin omaan autooni :evil: .Kyllä muuten lensi laatikko kaaressa kun kuulin mitä osat maksaa siihen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Miullon se harvalla poorilla olevalla pääakseli, loota on vanha sivuluukullinen 4 vaihteinen. Tuohon tilattiin paikallisesta merssuliikkeestä kytkinpaketti kun siellä sattui tuo sachsin paketti halvin olemaan. Kovasti oltiin sitä mieltä että tuohon vaihteisto/moottori kombinaattiin ei saa enää kuin yhdenmallista kytkinlevyä joka on sitten sama 240 ja 300d:ssä, tiiä näistä sitten että kuka pissii ja ketä silmään?

Ravistaa se aina kun aamulla töihin lähtee menee muutama risteys ja sitten asettuu, emännän ei tarvii ajaa kuin pihasta ulos niin lopettaa ravistuksen...

Kun lopetan köyhtymisen niin hommaan tuohon sen jousittamattoman sintterin tai orgaanisen levyn kovalla keskiöllä ja päälle racing asetelma, loppuu ravistelut :twisted:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
nixu
Viestit: 2
Liittynyt: 22.11.2010 21:16
Paikkakunta: sisä-savo

Viesti Kirjoittaja nixu »

Vihdoin viimein oma mersu hommattuna 123 240d farmari.
Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi kuulua vikinä ajettaessa.
Kun painaa kytkintä aavistuksenkin -> Hiljenee. Ajattelin sen kuuluvan painelaakerista, mutta nestekytkimenhän PITÄISI säätyä automaattisesti.
Kytkin toimii muuten yhtä moitteettomasti kuten auto muutenkin :)

Loppuuko työsylinteristä liikevara kytkimen kuluessa?
Olisiko joku kiinnike rikki, onko esim painelaakeri käpälässä kiinni rautalankakoukuilla, jotka voisi tippua tms..?
Onko työsylinterillä tapana ruostua/ jumittua?
Vai mikä siellä kihnuttaa?

Tällä hetkellä olen muutaman päivän reissulla Helsingissä, eli satojen kilometrien päässä kotoa ja mietin olisiko asialle tehtävissä ennaltaehkäisevästi jotakin. Laatikkoa en ala irrottamaan tien päällä jos ei ole ihan pakko :wink:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

nixu kirjoitti:Vihdoin viimein oma mersu hommattuna 123 240d farmari.
Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi kuulua vikinä ajettaessa.
Kun painaa kytkintä aavistuksenkin -> Hiljenee. Ajattelin sen kuuluvan painelaakerista, mutta nestekytkimenhän PITÄISI säätyä automaattisesti.
Kytkin toimii muuten yhtä moitteettomasti kuten auto muutenkin :)

Loppuuko työsylinteristä liikevara kytkimen kuluessa?
Olisiko joku kiinnike rikki, onko esim painelaakeri käpälässä kiinni rautalankakoukuilla, jotka voisi tippua tms..?
Onko työsylinterillä tapana ruostua/ jumittua?
Vai mikä siellä kihnuttaa?

Tällä hetkellä olen muutaman päivän reissulla Helsingissä, eli satojen kilometrien päässä kotoa ja mietin olisiko asialle tehtävissä ennaltaehkäisevästi jotakin. Laatikkoa en ala irrottamaan tien päällä jos ei ole ihan pakko :wink:
Mulla on vikissyt noin 20tkm. Sitä ei tiedä kukaan että kuinka kauan ennen sitä. Ajattelin korjata jahka hajoaa.
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

onre kirjoitti:
nixu kirjoitti:Vihdoin viimein oma mersu hommattuna 123 240d farmari.
Muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi kuulua vikinä ajettaessa.
Kun painaa kytkintä aavistuksenkin -> Hiljenee. Ajattelin sen kuuluvan painelaakerista, mutta nestekytkimenhän PITÄISI säätyä automaattisesti.
Kytkin toimii muuten yhtä moitteettomasti kuten auto muutenkin :)

Loppuuko työsylinteristä liikevara kytkimen kuluessa?
Olisiko joku kiinnike rikki, onko esim painelaakeri käpälässä kiinni rautalankakoukuilla, jotka voisi tippua tms..?
Onko työsylinterillä tapana ruostua/ jumittua?
Vai mikä siellä kihnuttaa?

Tällä hetkellä olen muutaman päivän reissulla Helsingissä, eli satojen kilometrien päässä kotoa ja mietin olisiko asialle tehtävissä ennaltaehkäisevästi jotakin. Laatikkoa en ala irrottamaan tien päällä jos ei ole ihan pakko :wink:
Mulla on vikissyt noin 20tkm. Sitä ei tiedä kukaan että kuinka kauan ennen sitä. Ajattelin korjata jahka hajoaa.
Sama vika, mutta eipä ajoa oo haitannu yhtään. Ja ajanu oon kanssa n.20 tuhatta ja ties miten paljo edellinen omistaja.
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”