Auton maalaus edullisesti! Kokemuksia kaivataan

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Auton maalaus edullisesti! Kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Elikkäs olisi tarkoitus maalata auto pienellä budjetilla. Maalaus tapahtuisi ruiskulla totta kai, mutta ei millään varsinaisella automaalilla ja hankkimatta mitään automaali kaupasta :D Nyt vähän kiinnostaisi jos joku muukin on tehny näin ja miten on onnistunut.
Mielessä ajatellu homma menevän tämän auton kohdalla näin,1. takakaarien vaihto, 2. Lommojen oijonta ja kittaus, 3. listojen ja muiden irrotus, 4. vanhan maalin mattaus (millä paperilla kannattas tehä?), 5. pölyn ja rasvan poisto, 6. suojaus ja maalaus.
Maalina jostain keskustelusta bongattu Temadur 20 http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... 3198.shtml saapi ehdottaa jotain muutakin, mutta miranooli ei tähän ei kyllä sotketa :D Tarviikohan toi temadur jotain pohjamaalia? Ja mitäköhän lakkaa tähän sitten viimotteks vetäsis, jostain luin että joku oli laittanu venelakkaa?!
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Taitais satasella saada pur maalit autoon ja lopputulos parempi ku talomaalilla.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Temalle käy ihan tavallinen akryylilakka. Minä oon monta autoa maalannu temalla mutten oo yhtään lakannu. Pohjamaalia on vedetty vaan kitattuihin kohtiin ja pinta hiottu ensin 240 paperilla ja epäkeskolla. Mulla taitaa olla 1.8 suutin ruiskussa, eli vahvaa maalia tartunta harson jälkee pari paksua kerrosta ni tulee hyvä 8) :lol: .

Sietää ihan hyvin ainakin käsin kiillotusta ja vahausta. Viitisen vuotta sitte verettii yks kupla alushousun siniseks jota kaveri kiillottelee joka syksy ja kevät :shock: .
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Onks toi pur, jotain happomaalia vai mitä?

Mitä pohjamaalia oot käyttäny noissa kituissa kohissa teman alla? Ja tiiätkö mitä ero on nuilla eri numeroisilla temoilla?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Pur on polyuretaani maali,saa metallihohtona ym. hyvää ja halpaa. Hienon jäljenkin saa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

shrteam kirjoitti:Onks toi pur, jotain happomaalia vai mitä?

Mitä pohjamaalia oot käyttäny noissa kituissa kohissa teman alla? Ja tiiätkö mitä ero on nuilla eri numeroisilla temoilla?
Pur on juu niinko laine sanokin polyuretaania, sitä siis on temakin. Numero merkkaa kait kiiltoastetta, ainakin ennen aikaa oli 90 kiiltävä. Tarvii oman kovettajan ja ohentimen. Ruiskun voi pestä tinnerillä, ja periaatteessa sillä voi ohentaakin mutta vie kiiltoa. Pohjamaalina on muistaakseni ollu temacoat, eli ihan teman oma pohjamaali.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Missäs tätä purria sitten myydään? Ja liekkö noissa sitten hirveetä eroa litra hinnassa? Täytyy kysellä tässä lähiaikoina, ei mikään mahoton hoppu ole kun ei oo pohjien tekoakaan alotettu :D
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Täälläpäin sitä myy ihan maali / tapettikauppa. Ennen aikaa tema oli enempi ku puolta halvempaa normaali akryyliin verrattuna.
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Hiekkapuhaltajalta oon itte ruukannu hakea, saa tarvittavan määrän eikä tarvi koko päniköitä ostaa. Hyvin on kestänyt maalaukset ja hyvää jälkeäkin tulee. Viimeksi eilen isä maalasi Passattinsa, ei häviä jäljessä "oikealle" maalille. Ainakaan noin perusvärinä.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Tossa temadur 20:ssä näyttäs ruosteenestopigmentöinti jota noissa kiiltävimmissä ei ole, vaikuttaa hyvälle.
Edit. älysin vielä semmosenkin jutskan että nuohan varmaan passaa alumiinivanteisiinkin, tais kopio barokkien maalaus selvitä.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

temadur sc "kiiltoaste" ja hb "kiiltoaste" on molemmat ruosteenesto pigmentöityjä ja löytyy ainakin 80 asti ja jos lakka tulee päälle niin ei oo niin väliä kiiltääkö se allaoleva maali sielä vai ei. pohjamaalin laittasin alle edes jonkinlaisen völihionnan kera ettei tulis pimpsankuvia kauheesti pitkin autoa.. tulee kuitenki :wink: .. riippu ihan minkälaista maalausta haetaan niin sitten tietääs paremmin neuvoa värkkien kanssa. ite heitin teknoksen teknolacin pintaan koska tiesin ettei kiillä ihan samalla tavalla kuin hlö automaali joten ei pikkuvipatukset näy ihan nin herkästi ja kalvovahvuus huijaa monia jlkiä umpeen (tikkurilalta löytyy varmsti vastaava) kiiltoasteella saa huijattua aikas hienosti maallikko silmää :wink: ite sen huomaan heti mutta ei oo oikestaan muut huomannu että on "himmokset" pinnassa 8)
edit: tuosta kun selaa alaspäin niin on ennen ja jälkeen kuvat: viewtopic.php?p=372483#372483

värinä tuos käytettiin "vesivärejä"
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Sellasta maalausta haetaan että ei ainakaan olis valumia ja koko auto ois samanvärinen.
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

heh. Muistan aikoinaan kun jäsen Jiitekin Ralli-Eskortin konehuone oli maalattu tärpätillä ohennetulla valkoisella Miranolilla. Ei kuivunu ei. Vaikka välillä sisätilan lämmitin puhalsi vällyjen alla... Siinä sitä ooteltiin... :shock: :lol:
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kempakko kirjoitti:heh. Muistan aikoinaan kun jäsen Jiitekin Ralli-Eskortin konehuone oli maalattu tärpätillä ohennetulla valkoisella Miranolilla. Ei kuivunu ei. Vaikka välillä sisätilan lämmitin puhalsi vällyjen alla... Siinä sitä ooteltiin... :shock: :lol:
mikä mahtoi Miranolia vaivata :shock: sillon aikanaan kun mopoja ja kevareita maalasin niin 98silla ohennetulla tuli muistaakseni paras pinta.. puolet ja puolet sekotus suhteella.. :roll:
Sitten kun sekoan lopullisesti niin hion SL:än pellille ja maalaan ensin Nor-maali Epocoat 21 Primerillä ja siihen päälle tulee ensin Nor-maali Normadur 65 HS ja sitten Normadur Clear(vaimikäsenytoli)
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Entäpäs lakka? Mitä ja mistä?
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

mitä varten muuten ruiskulla auto pitää maalata, kun on hyviä telojakin olemassa, kysykee neuvoo Lerssiseltä.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

no tuossa mun linkittämäs linkissä on käytetty teknoksen teknolack lakkaa .. tikkurilalta saa samanmoista tavaraa nimellä temadur clear :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Minkä karkeuksisellä paperilla kannatta matata entinen maali?
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Paperin karkeus esim 340 niin on hyvä.
Mersuja
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Halvan budjetin maalausta "ilanne päällänsä" meidän Lintan omassa osiossaan :roll:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

No nyt sitä tuli maalailtua temdurilla ja kiiltää hyvin mutta pintä ei oo mitenkään tasanen! :D Tarttis sille vissiin jotain tehdä!
Kuva
Kuva
Kuva
Lämmitettiin uunia niin kuivi mukavasti, muuten ois ollu lämpöä +15 ja varmaan aikalailla enemmän kosteutta.
Kuva
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

joo tuo temadur on melko nopeesti kuivahtavaa maalia eli sais ohennella reilusti ja melko nopeesti kiertää koko katiskan väreihin ja mielummin pikkusen vilposessa kun oikein lämpösessä :? ja antaa maalin ensin hiukan rauhottua ennenkuin alkaa lämmittämään uunia kovasti ettei vetäse himmeeksi.. tuolla ylhäällä mulla taitaakin olla virhe tuossa teknoksen maalissa .. ei se ollu ainakaan teknolakkaa ..se oli jokin muu mutta en nyt juuri muista edes mikä (tuo teknolack tais olla jopa 1-komponenttinen jne :oops: onneki käytitte tikkurilaa)
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Ei se ainakaan himmeeks vetäny, vaikka lämmintä olikin. Saattaa olla juu että maali oli liian paksua aikakin aluksi. Lähteeköhän tommonen röpelö millään karkeella hiontavahalla pois?
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

maalausta

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Eikös kuivan pinnan voi hioa vaikka ohuella vesipaperilla ja sitten
kiillottaa jollain vahalla??????
Terveisin Jamppa

lopetin automaalaamiset jo 15 vuotta sitten ,kun ei siitä mitään tullut
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Hiot jollain tonnisella vesihiomapaperilla (olettaen ettei pinta oo ohut ku pierun kuori!) ja kova ja SUORA kalikka paperin tukena ja sitte pari tonnisella ja jos sipistellä haluat niin kolmitonnisella. Sitte vain kiillottamaan. Hyvä siitä tulee!
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

JaniP kirjoitti:Hiot jollain tonnisella vesihiomapaperilla (olettaen ettei pinta oo ohut ku pierun kuori!) ja kova ja SUORA kalikka paperin tukena ja sitte pari tonnisella ja jos sipistellä haluat niin kolmitonnisella. Sitte vain kiillottamaan. Hyvä siitä tulee!
ja on sitte niin valtava homma ettei oo tosikaan jos yhtäänkään hyvän meinaa tehdä. mielummin p400 lappu koneeseen ja kierrellä varovasti koko auto yli ja alottaa homma alusta kusisella maalilla välttäen appelsiinia :wink:

valuman tms pikkupaikan tuollatyylillä vielä kiillotteleekin mutta koko auto niin ei.. on tuo edes valkonen mut testaa vaikka ensin konepelliin miten onnistut kiillottelemalla saada hyvän niin sen jälkeen ihmettelet jatkoa että miten toimit :wink:

konepelli ja takaluukunkansi siinä eniten pikkusyyniin joutuu :wink:

edit: se appelsiin pitää sieltä alta saada pois jokatapauksessa ennenkuin uutta pintaa alat vetämään, sen saa pilalle jo ensimmäisellä kierroksella siten että maali on liian jäykkää ja tulee appelsiini ja sen jälkeen yrittää ohentaa ja maalata lisää päälle niin appelsiin siinä on ja pysyy eikä juurikaan rauhoitu.

halvempi maali=kinkkisempi maalattava :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Työläältä kuulostaa joo :D Värihän on tosi vaaleen harmaan, ei paljon valkosesta erota muuta kun purkissa ja valkosen vieressä :D
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Joo. Ymmärsin pikaluvulla että oli kyse jostain pikkukohdista. Onhan sitte semmonen mahollisuus että epäkeskoon joku tonniviissatanen vesipaperi ja varoo kulmia ku aidsia ja jatkaa kolmitonnisella ja kiillotus
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

ainiin.. jos siinä on vaan sumu päällä niin se lähtee pelkällä tahnaamalla ja myllyttämällä mut on mekosen mahtava urakka jo sekin :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Eihän se oo ku jonku 5 tunnin urakka :roll: . Noissa hallimaalauksissahan on ongelmana tosiaan se että maalisumu jää pyöriin nurkkiin ja ilmankosteus on kova ja paineilma melkeimpä märkää :shock:
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”