Janochin 200cdi -99 jorinaa.

Vastaa Viestiin
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Janochin 200cdi -99 jorinaa.

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Moi! Uusi harrastaja ilmoittautuu.

Tällaisen ostin helmikuussa -11 työautokseni ja ajattelin kertoilla hieman kokemuksiani ja tietenkin kysellä hieman huoltovinkkejä.
Kottero on classic varustelulla ja valkoinen suomiauto. Liikkeestä ostin, annoin vaihdossa -98 octavian ja muutaman tonnin.

Työmatkaa tulee ajettua 4-5 kertaa viikossa 75km/suunta, joten pieni kulutus ja leppoisa matkanteko väänsi valinnan väykkyyn. Muutenhan tässä ihan tyytyväisiä ollaan, mutta mersumiehellä ei näköjään vapaa-aikaa liiaksi ole.

Tähän mennessä 10.9.11 - 385tkm.
Perän huohottimen putsaus -merkkasi, ei merkkaa enää. 0€/0,5h

Pissapojan letku poikki - korjattu. 1,5€/15min

Termostaatti -myyjä sekoili ja tein hätäratkaisun, vaihdetaan nyt syksyllä alkuperäiseen. 5€ (+40€)

Putki meni poikki hitsaussaumasta -jatkopala ja klemmareilla kiinni. 5€/45min

Jarrulevy täristää ilmeisesti takaa -jos ennen katsastusta...

Iskari kuoli takaa -tämäkin kai pitäisi laittaa...

Ruostehuollot... kaaret on rullattu takaa ja sitämyöten ruskeat, muitakin paikkojan on. Pohja on massaamaton, pelottaa tulevaisuus.

---------------------------

Hienostihan tuo on muuten toiminut, mitä nyt jotain pikkuvikaa aina välillä on :x piti oikeastaan kysyä jotain pikkuvinkkiä korjaukseen, taisi unohtua verenpaineiden noustessa. Pitänee hörppiä kahvia ja palata asiaan myöhemmin. ...autot on yksilöitä... 8)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Janochin 200cdi -99 jorinaa.

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Janoch kirjoitti:Pissapojan letku poikki - korjattu. 1,5€/15min
Miten korjasit niin, ettei mennyt letkun sähkölämmitys poikki?
Olisi nimittäin sama homma edessä ja mietin että kestäisikö vulkanoituva teippi, vai pitääkö miettiä muita vaihtoehtoja.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minäpä vastaan sivusta ... onnistuu ainakin muovisella jatkokappaleella, saa venytettyä niin että parin sentin mittainen putki lipsahtaa paikalleen eikä johto vaurioidu :roll:

Tervetuloa Meselle, Janoch !
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Jatkokappale ja maun mukaan teippiä, vulkanoituvaa teippiä tai jotain massaa. Itse pistin vain jatkokappaleen. Pitäähän toi noinkin. Tuokin kyllä piti laittaa ihan kunnolla kuntoon, ajattelin tietysti että "pistän nyt vaan tän jatkon ja sitten myöhemmin fiksaan kunnolla". Eipä ole ollut mielessä koko letku kun on kerran toiminut hyvin.

*edit* jatketaanpas.

Kiitoksia tervetulotoivotuksista.
Sitähän minun piti kysyä että onko 124:n ja 210:n peräöljynvaihdossa eroa? Löysin nimittäin topicin tuosta satalankusta ja se on tässä:
viewtopic.php?t=11550

Tosin kun viimeksi pähkäilin tuota tekniikkaa niin en huomannut kumpaakaan proppua, saattoi olla toki suojakerroksen alla.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Hieman fiksailin. Takajarrulevy meni talvella propeliksi ja jarrutuntuma (ja ääni) oli sen mukaiset, kuten tavallista korjasin vian heti ilmettyä, tai siis kun sain aikaiseksi (lokakuussa).
Ostin levyt ja palat ja aloin hommiin.

Dimdadaa, homma sujuu. Jarrusatula lähti irti arvottuani neljä vääränkokoista avainta ja yhden oikean. Voimaa tarvitsi, mutta lähti irti lyhyellä kiintoavaimella (pidempikin olisi ollut, huomasin myöhemmin)

Kokeilin myös pulttikoneella ja nivelvarrella, huono ajatus. Tosin tuo pitkin pyöräkoteloa villinä pyörivä paineilmatuholainen karisteli varmasti jokapaikasta hiekat pois.

Levy oli hieman hanakammin kiinni, kun en vielä tässä vaiheessa tajunnut löysätä käsijarrukenkiä. Lähti kuitenkin kun hieman patisti ja oli kiero, ei tarvinnut heittokelloa.

Palojen vaihdossa tulikin probleema ja ne jäi vaihtamatta. Satulan läpi tuleva paloja roikottava tappi oli muurautunut niin tiukasti satulaan, että hylkäsin ajatuksen sen irtoamisesta ehjänä. Varaosaa ei tietenkään ollut matkassa, kun en moista keksinyt edes ajatella. Tappi ja satula oli muutenkin niin kiinni muurautunut, että oikea irroitustapakin jäi mysteeriksi. ...tajuan kyllä sitten kunhan näen uuden osan.

Levyjen laitto sujui helposti, tosin nyt piti löysätä se käsijarru penkin alta ja nakutella kengät suppuunsa. En keksinyt toimintaperiaatetta niin irroitin sen kampivatkaimen näköisen vehkeen kokonaisuudessaan. (takaisinlaitossa olisi useampi käsi ollut paikallaan)

Koeajo: Hallin ovi auki, auto pois, käsijarru... ainiin, vaijerit on irti, nyt se ei palauta. No mitäs tuosta, BEEB! BEEB! BEEB! BEEB!

Jarrupoljin oli alussa hieman pehmeä, puolen kilsan lenkin jälkeen toteamus, ei laahaa ja jarrut tuntuvat siltä ettei niitä ennen olisi ollutkaan.
Testattu myös täysjarrutus soralla, hyvin pelaa.

Ne kontissa olevat palat vaihdan ihan hetikohta. :roll:

Näin meillä.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Jarrupalojen vaihto taakse kahdessa tunnissa:

Liukutapit voi olla hieman tiukassa, mutta näin se käy.

Irroita vanne, etsi leka ja sopiva lyöntitappi. Tappi luonnollisesti liukutapin nysän kohdalle. Reipas lyönti peukaloon, jonka jälkeen viskot työkalut pitkin tallia kiroilujen saattelemana.
Uudestaan, mätkit sen tapin nysän niitinpään näköiseksi saamatta itse tappia liikahtamaankaan paikoiltaan, tasoitat tapin pään rälläkällä.

Revi palojen välissä oleva peltilirpake irti, lähtee pihdeillä yhdessä tai useammassa osassa ruostuneisuuden takia.

Katkaiset liukutapista pätkän pois rälläkällä kun työkalu on kerran käsillä, siis palojen välistä. Irroitat jarrusatulan ja mätkit tappiin juuttuneet vanhat palat pois juuri tekemästäsi katkoksesta.
Kiinnität jarrusatulan ja kierrät eessuntaassun järeillä putkipihdeillä (EHDOTON TYÖKALU) niitä liukutappeja, jos liikkuu niin jatkat ja kopsautat vasaralla ja sopivalla apuvälineellä tapinpäät pois.

Jos ei liiku, niin poraat pienellä poranterällä liukutapin läpi ja kokeilet uudelleen putkipihdeillä saada tappeja liikkeelle, tämä riitti omassa tapauksessani.

Äläkä katkaise sitä poranterää sinne liukutapin sisään, aiheuttaa taas hieman lisätyötä. Äläkä ainakaan katkaise sitä liukutappia kun koitat sitä vääntää irti.

Herkistele jarrut.

Tapit on siis irti tavalla tai toisella. Rasvaile mitä rasvailet, aineella millä lystäät. Itse putsailin vielä dremelillä satuloita, koska rapa-ruoste yhdistelmä ahdisti paloja.

Purista männät sisään.

Kokoa satula. Peltilirpakkeen, liukutapin, satulan ja kahden jarrupalan lähes yhtäaikaiseen kokoamiseen olisi hyvä olla ainakin kaksi ehjää kättä, toisenhan särjit jo heti alussa.

Sama toiselle puolelle, hymyile, ei tämä niin hankalaa ole.

:twisted:

CRC tai kuumentaminen ei omassa tapauksessani auttanut, nämä temput tein nimittäin vain toiselle puolelle. Kuparitahnaa oli noissa satuloissa käytetty.

Voisihan tuo jonkinlaisella hydrauliprässillä tai ruuvipenkillä irrota helpomminkin, mutta eipä ollut käytössä ja tuskinpa nuo olisivat pyöräkoteloon mahtuneetkaan.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Termostaatin vaihdoin, tunnissa tohelointeineen. Tässä versiossa on vain yksi syyläri, motonetiltä löytyi ainoastaan joku harakiri-osa, olikohan 87asteinen. Olisi pitänyt ehkä käydä veholta alkuperäinen, kun ei noilla hintaeroa paljoa enää ole (50€). Tosin eipä nuo alkuperäisetkään kuulemma kestäviä ole.

Vaihtotyö oli helppo. Sivuutan nyt moottorinsuojien irroitukset.

Tarvitset valoa, ledilippis on hyvä. Kaikki taloudesta löytyvät 8mm avaimet tai sopivat torxihylsyt, hylsyt, jatkokappaleet ja nivelvarret ja räikän.

Klemmarit löysälle ja letkut irti. Huppista, glykolia tulee hieman.
8mm hylsy käy noihin termostaattikoteloa pitäviin torxeihin, nämä 3kpl irti. Älä pudota pultteja.
Huppista s..tana glykolia tulee reilummin (total n. 0,5l, kerää astiaan niin et tee ympäristörikosta).
Termostaatti kääntyy sen verran että voit nyppäistä lämpöanturia pitelevän sokan irti ja pudottaa sen imusarjan väliin (saa ongittua esim. emännän fiskars saksilla) älä siis pudota, tulee sanomista. Lämpöanturi irti.
Termari pois, uusi tilalle ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaaminen.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaamisesta en nyt selosta, kun en itsekään sitä kunnolla osaa.

80 asteen tietämillä pyörii lämmöt, valtava parannus.

Joku mainitsi ettei kannata kiristää kierteitä hajalle kannesta, varovaisuutta siis. On myös mainittu ettei kannata kolhia polttoaineputkia, ne voi hajota.

Noita useanlaisia avaimia, hylsyjä ja jatkoja todella tarvitsee, sillä paikat ovat ahtaat, hyvin ahtaat. Haluaisin vilkaista minkälainen homma olisi vaihtaa tuollaiseen w210 v12 brabukseehen termostaatti

:wink:

Se siitä, seuraavaan kertaan.

Edit* olihan siinä virhe, amg -> brabus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”