V230 -97 Ilmajousissa vika.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
markok81
Viestit: 1
Liittynyt: 24.5.2007 7:09

V230 -97 Ilmajousissa vika.

Viesti Kirjoittaja markok81 »

missähän vika kun perä on alhaalla eikä nouse vaikka nosto nappia painaa? Takaa katsottu korkeudentunnistus potentiometrit,ei vikaa. putket katsottu, rele testattu, nappi tarkistettu, syötetty 12v kompuralle joka alkaa kyllä pyöriin ja nostaa perän ylös eli kompura kunnossa mutta ei laske napista eikä myöskään nosta. Oisko kellään sähkökaaviota tollaseen/ollut samanlaista vikaa? Vika ilmeni sen jälkeen kun menin laskemaan perän alas tosta napista, joskus aikaisemminkin on ajon aikana vilkutellu tota tasonsäätö valoa mutta mennyt ohi kun kuittaa napista.

kiitos jo etukäteen neuvoista!

--
Marko
säätäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28.7.2007 9:49

Viesti Kirjoittaja säätäjä »

mulla kans V230 vm-97 ja täsmälleen sama vika. Onko takapäässä mekaaninen vai elektroninen systeemi tason tunnistamiseksi?
Ja misä se käytännössä sijaitsee?
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko sulakkeet ehjät? Entäs tuleeko ilmajousitushässäkkään jännitesyöttö ja onko maadotus kunnossa? Johtoliittimet, onko hapettumaa? Tuolta löytyy varaosakuva jos siitä on jotain iloa. Kompurahässäkkä on todennäköisesti siellä auton alla taka-akselin paikkeilla.

Siihen loppuu minun tietämys tuosta viton ilmajousituksesta.
juvumese
Viestit: 5
Liittynyt: 19.8.2007 21:25
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja juvumese »

Kaverillani oli Vitossa vikoja takailmajousissa.
Muistaakseni sillä oli ainakin toinen ilmapussi rikki.

Lopulta systeemi rupesi toimimaan kunnolla vasta kun takaiskuventiillit oli jonkun itseajattelijan remontin jäljiltä käännetty oikeinpäin.

Saksasta löytyi joku heppu, jolla oli oikein sivusto noiden Vitojen ilmajousien korjaamiseen, muistaakseni löytyi Vito ja kompressor tms hakussanoilla, se myi sekä tiiviste-, korjaus-, että täyttösarjoja ja uusia kompuroita.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: V230 -97 Ilmajousissa vika.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

markok81 kirjoitti:missähän vika kun perä on alhaalla eikä nouse vaikka nosto nappia painaa? Takaa katsottu korkeudentunnistus potentiometrit,ei vikaa. putket katsottu, rele testattu, nappi tarkistettu, syötetty 12v kompuralle joka alkaa kyllä pyöriin ja nostaa perän ylös eli kompura kunnossa mutta ei laske napista eikä myöskään nosta. Oisko kellään sähkökaaviota tollaseen/ollut samanlaista vikaa? Vika ilmeni sen jälkeen kun menin laskemaan perän alas tosta napista, joskus aikaisemminkin on ajon aikana vilkutellu tota tasonsäätö valoa mutta mennyt ohi kun kuittaa napista.

kiitos jo etukäteen neuvoista!

--
Marko
Mitenkäs se rele tuli testattua? VTT:n tutkima ei tarkoita että olisi hyväksi havaittu. Noissa vaan on käytetty vääriä releitä ja se voisi olla yksi mahdollisuus.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Hyvä, että ainakin kompura hyrrää. Tuttava vei Belgiantuonnin Veholle ja toimitti laittamaan kuntoon... Satalankun hinnan verran meni korjaamolle. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos oikein pahasti on vikaa niin viisaampaa laittaa tilalle tavan jouset ja iskarit.
Tai ainakin huomattavasti halvempaa.
oulaistenliikenne.fi
ande
Viestit: 19
Liittynyt: 21.2.2007 18:25
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja ande »

V220 löytyy tallista, ja jotain onkelmaa on ilmajousten kanssa. Tuntuu riippuvan päivästä toimiiko vaiko ei. Mutta kuitenkin tekee sitä, että välillä nostaa toisen puolen ylimpään asentoon ja toinen puoli jää ns. normaali-asentoon. V-mäinen ajaa, hyvä kun ei kyydistä tipu kun auto menee kallellaan. Kompura siis ainakin pelaa ja pörisee. Auto on 11/2000 mallia. Onko kellään tarkempaa tietoa, mitä vaatii jos vaihtaa kierrojouset+normaali iskarit? Pitääkö vaihtaa kaikki tukivarret ym.. Mielelläni ottaisin tietoa vastaan aiheesta. Alkaa hermot loppumaan ilmajousien kanssa.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Jos tuollainen ilmajousitus nyt sattuisi tulemaan, niin onko tuossa kallein osa se kompura?

Ilmapussit ei lie hirveitä maksa, jos hihasta heittäisi parille hinnaksi n300€:a? Vai onko hiha epäkunnossa :lol:

Mutta mitä muita kriittisiä kohteita tuosta ilmajousituksesta löytyy ja onko ongelmat monesti hapettumia jne jossain sähköissä?


Kun joku näistä tietävä kirjoittaa kohta jotain, niin mistä löytyy diagnoosipistoke 01 vitosta, jos vikakoodeja yrittäisi katsella (muusta kuin ilmajousituksesta..)
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mulla on nyt tuollainen -99 V230TD (mahtoiko mennä oikeen tuokaan) ja siinä on ilmajouset takana ja siinä on sellainen venttiili takapuskurissa josta lisätään ilmaa kun alkaa koukku kyntämään(joku varmaan itte laittanut sen venttiilin sinne takapuskuriin.)..
niinpä missä kohtaa autoa on ne pisteet joista kompuraa ja mahdollista vikaa kannattaisi lähteä etsimään??
Sitten kysymys joka liittyy johonkin ihan muuhun,,tuo mun vito on henkilöauto ja niin ollen edellisen omistajan mukaan verot on noin 900€ vuosi(jumaliste melkeen auton hinta vuodessa),, eli miksikä tuo kannattaa muutoskatsastaa että verot pienenisi?
Matkailuautoksi(vai?), mitä kaikkea se vaatikaan?
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

eero1989 kirjoitti:Mulla on nyt tuollainen -99 V230TD (mahtoiko mennä oikeen tuokaan) ja siinä on ilmajouset takana ja siinä on sellainen venttiili takapuskurissa josta lisätään ilmaa kun alkaa koukku kyntämään(joku varmaan itte laittanut sen venttiilin sinne takapuskuriin.)
Tämähän on jo vanha homma ja toisaalla jo työn allakin, mutta tuo venttiili on kait tuotu tuonne puskuriin silloin, kun kompura on hajonnut? Eli normaalistihan tuo kompura tekee sinne lisää ilmaa, jos alkaa kärryä vedellä. Tai jos kärry on oikein lastattu, niin aisapainoahan ei pitäisi ihmeitä tulla, jotenka tarkempi ilmaisu on kait se, että kun enemmän tavaraa on kyydissä tai ihmisiä :wink:

"Vakionahan" tuo venttiili on tuolla auton sisällä, mikäli kompura lopettaa yhteistyön jossain jumalan selän takana ja paineet jostain syystä häviää.


No mutta, miksi tuli tämä ketju raavittua esiin..

Alkoi toissapäivänä polttelemaan punaista tasonsäädön valoa ja napista ei sitten mennyt pois.

Sulakkeet ehjiä, rele äänen mukaan vetää.

Muutaman hetken oli hallissa, katselin sulakkeet, kurkkasin auton alle, join ison tölkin kaljaa ja ajoin auton ulos.

Punainen valo paloi.

Kokeilin napista ja valo sammui, mutta tovin oltuaan paikallaan käynnissä, niin syttyi uudestaan. Kun valoi sammui, niin kompura lähti ihan normaalisti päälle.

Tänään läksin autolla ja luonnollisesti valo paloi.

Ajan kuluksi painelin nappia silloin tällöin ja parin kilometrin jälkeen se sitten sammui, mutta katsellaan tilanteen kehittymistä.

No niin, en vielä kerennyt alkaa netistä sähkökaavioita metsästää, mutta taka-akselissako on potikat jossakin, mitkä tuota ohjailevat? Venttiilit on "joku aika sitten" uusittu ja jotain muuta pientä.

Tuota potikkaa puolustaisi se, että aina välillä tuntuu liikennevaloissa ensin nostavan perää tuntuvasti, jonka jälkeen laskeekin alemmas ja mehdollisesti sitten vielä korjaa tilannetta, eli joku säätöelin ei hommassa pysy mukana.

Tai onko joku näihin perehtynyt syvällisemmin? Tai antaako esim. Star mitään järkevää vikakoodia tähän liittyvistä vermeistä?

Ja tarvitsisiko tälläiset järjestelmät jotain ainetta ilmansa sekaan talvisin? Toki, eihän se kesälläkään pahaa tekisi..

Auto on kuitenkin melko aktiivisessa ajossa, eli ei pitäisi mekaanisesti jumia, mutta tämä kosteus ja kylmyys, sekä sähkö ei aina ihan paras yhdistelmä ole..

Toinen, minkälaiset napit tuossa V230 on tälle tasonsäädölle? Eli onko siellä ihan nappi, josta voit nostaa ja laskea itse perää? Tälläinen käsitys on vain jäänyt, kun tarinoita lueskellut.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

pt kirjoitti:Sulakkeet ehjiä, rele äänen mukaan vetää.
Missäs nuo tuon tasonsäädön sulakkeet ja rele on?
nimimerkillä: uusi kompura,uutta muuta ja kompuran piuhoihin ei tule virtaa eli ei toimi.. :x
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

eero1989 kirjoitti:
pt kirjoitti:Sulakkeet ehjiä, rele äänen mukaan vetää.
Missäs nuo tuon tasonsäädön sulakkeet ja rele on?
nimimerkillä: uusi kompura,uutta muuta ja kompuran piuhoihin ei tule virtaa eli ei toimi.. :x
Ei tietoa onko "uudemmassa" samallalailla kuin vanhemmassa, mutta itsellä ovat tuossa kuskin penkin alla, eli se oveen päin oleva muovi lähtee irti ja siellä ovat.

3kpl sulakkeita on ja yksi on yhteinen ABS:n jne kanssa, joten tuo on helppo pelata pelistä pois, mikäli ABS:t ja muut toimii.

Jos ei ole ohjekirjaa tallella, niin voin käydä katsomassa sulakenumerot, mutta muistaakseni 13 ja 14. Toinen on 7,5A ohjaussulake releelle ja toinen "ison" virran 30A (muistaakseni.)

Rele paikantuisi äänen mukaan sinne penkin alle myöskin.


Jäi kuva tuosta sinun autosta, että edellisellä omistajalla on tuo korkeudensäätö mennyt rikki ja nyt sitä sitten fiksataan? Onko tuota ohjausboksia takaanta tutkittu?
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

juu edellisellä omistajalla on tuo korkeudensäätö rikkoutunut ja sitä nyt korjaan(tai ainakin kova on yritys),,
ohjausboksia en ole löytänyt,,liekkö sekin sivallettu johonki mettään sieltä..
täytyypä ottaa kuva tuosta penkin alusesta niin saamma ihmetellä yhessä :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

eero1989 kirjoitti:juu edellisellä omistajalla on tuo korkeudensäätö rikkoutunut ja sitä nyt korjaan(tai ainakin kova on yritys),,
ohjausboksia en ole löytänyt,,liekkö sekin sivallettu johonki mettään sieltä..
täytyypä ottaa kuva tuosta penkin alusesta niin saamma ihmetellä yhessä :roll:
Ohjausboksi on takana siellä verhoilun sisällä jommalla kummalla puolella. Eli joutuu ottamaan kokonaan irti sen ison palan, joka peittää renkaan kaaret jne. (Jos nyt en taas ihan väärin muista..)

Veikkaisin olevan kuskin puolella:

Kuva

Koska repsikan puolen kuvissa ei näy:

Kuva
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kuskin puolelta löytyi tämmöstä,, Mikähän tuo nyt sitten mahtaa olla??

Kuva

Kuva


repsikanpuolelta löytyi tämmöstä

Kuva

Kuva

Kuva

ihan siistin näkösiä sittiäisiä ja juotoksetkin oli ihan kohdillaan ..
Penkin alta en saanut vielä kuvaa kun on niin pimeää,, siellä penkinalla..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

eero1989 kirjoitti:juu edellisellä omistajalla on tuo korkeudensäätö rikkoutunut ja sitä nyt korjaan(tai ainakin kova on yritys),,
ohjausboksia en ole löytänyt,,liekkö sekin sivallettu johonki mettään sieltä..
täytyypä ottaa kuva tuosta penkin alusesta niin saamma ihmetellä yhessä :roll:
Nyt kun on taas ajatuksella kerennyt miettiä, niin kun sinulla on vedetty se venttiili sinne takapuskuriin, niin nythän tuossa on molempien ilmapussien letkut luultavasti yhdessä?

Kun taasen tuolta kompuraltahan lähtee molemmille OMAT letkut, eli molemmilla on omat venttiilit siinä kompuran luona, mikäli tätä nyt oikein olen tulkinnut omassa autossa.

Lähinnä sitäkin, että mikäli tuon kompuran olet laittanut kiinni ja letkut jne, niin oletko katsonut auton alle takana, että mistä tuo jälkeen päin laitettu venttiili tulee?

Mikäli ne venttiileiltä tulleet letkut on vain katkaistu ja molempien pussien letkut laitettu T-haaralla yhteen ja tuonne lisätylle venttiilille, niin silloinhan tuo ei toimi..
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

juu kyllä letkut on nyt laitettu niin että perä nousee, kun antaa venttiileille ja pumpulle virtaa,,
mutta jostain kohtaa on joku ketuillaan kun ei tule kompuralle virtaa,,,
uusi kompura/ vanha-auto..
tuolta ohjausboksilta varmaan saa selvitettyä että mikäjohto tulee kummankin puolen venttiilille..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

eero1989 kirjoitti:juu kyllä letkut on nyt laitettu niin että perä nousee, kun antaa venttiileille ja pumpulle virtaa,,
mutta jostain kohtaa on joku ketuillaan kun ei tule kompuralle virtaa,,,
uusi kompura/ vanha-auto..
tuolta ohjausboksilta varmaan saa selvitettyä että mikäjohto tulee kummankin puolen venttiilille..
OK.

Itsellä hieman samaa vaivaa alkoi nyt esiintyä ja tänään/tällä viikolla alettava tuota boksia mittailemaan.

Kompura tuossa omassa on muistaakseni uusittukkin, sekä venttiilit.
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Hieman kerkesin lueskella saksalaisten ohjeita tuohon ilmajousitukseen ja jäi vain käsitys, että tuolla on KOLME venttiiliä.

Eli nuo kaksi tuossa kompuran luona, sekä "ristiintarkistusventtiili," mutta kukaan tuohon törmännyt autossa ja missä päin voisi olla?

Josko tänään Star:n perään saisi auton ja kertoilisi jotain, mikäli tuosta kerrottavaa sille on.
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tänään star:lla tuota katseltiin ja viisaina päädyimme tulokseen, että johto varmaan poikki tuolta tasausventtiililtä (release vent.) Toki mahdollisuuksia on sekin, että ohjain yksiköstä on jotain palanut tai muuta, mutta herjana antaa oikosulkua/johtopoikki tuolle venttiilille.

Sijaitsenee kompuran kanssa samassa paketissa, joten huomenna pudotettava tuolta pois.

Samalla tuli otettua käyttöön Mersun tarjoama WIS ja EPC, kyllähän tuosta apua tulenee tulevaisuudessakin. Hillittömän hieno etuus MB-klubilta.
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Pudotin kompurapaketin pois ja netin syövereistä löytyi tälläisiä arvoja keloille:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=681835

Tai siis katsoka tuolta..

Tyhjennysventtiilinä puhuvat tuota yhtä venttiiliä, joka antaa itsellä sellaisia arvoja, että kunnossa ei ole. Ja samaa lie tuo release vent ajaa takaa, vaikka EPC tunteekin sen Drain Valvena..

Huomenna huvitettava itseään hinta kyselyn kanssa, on sellainen venttiili jota ei perus liikkeistä löydy, kuten löytyy nuo kaksi muuta venttiiliä.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Tarvithee vissiin huomenissa taas epäonnistua V remontissa :roll:
Kun mulla möllöttää jo tuollainen siellä paikallaan :arrow:
http://www.wallparts.de/category-2/Komp ... 346aecb895

voisin ensin katsoa hiukan liitoksia ja sitten seurailla johtoja ,kattella että miten ne on murjoontunu aikojen saatossa,,, sitten vois ettiä oikean johtojärjestyksen tuolle nelinapaiselle piuhalle(eli mikä on ABCD-johtojen värit),, :roll:
ja ja sitten taas selailla STAR:in ostoon ohjaavia sivustoja :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Homma meni kuin po*rnossa, eli vituiksi.

Nyt vasta ajatuksella aloin katsella kompuraa, kun Vehon osa ei käynyt.

Tuonnehan on laitettu toinen kompura, täältä:

http://www.arnottindustries.com/

Nyt sitten udeltava venttiiliä sieltä.. Voe sen kerran..
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Amerikkalaiseen tyyliin hieman ylen katsoivat eurooppalaista utelijaa, mutta firmasta löytyi muutama "kotiäiti" joiden kautta homma läksi toimimaan.

Tällä hetkellä rahat lähetetty Paypal:lla ja kunhan kusti sieltä tänne polkee..

Hintaeroakin pääsee syntymään, eli vehon osa maksaa 130€ja tämä osa $30.

Ainut ero noissa osissa on tuo laippa, jolla tulee kiinni. Voihan siinä laadussakin olla, mutta tiedä sitten. Aikalaillahan noita mersunkin osia on vaihdeltu.

Tuo kompurapaketti taitaa maksaa n $450 joten ihan suositeltava ostos, mikäli oma porsinut.
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Takaisin ajoon.

Eilen tuli paketti ja otin auton halliin lämpiämään, sekä sulamaan.

Tänään sitten osa kiinni ja taas toimii.


Oikeastaan mikä tullutkin esille, eli jos saa vaan kunnon testeriin suoraan kiinni, niin helpottaa kummasti. Kun tietää mihin päin alkaa rajata vikoja, niin säästyy turhilta purkamisilta.
W124 500E
W903 316cdi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alusta”