Dieselvero muuttuu ensi vuonna???

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Lerssinen kirjoitti:Pakettiautoilijana saa nauttia kalliimmasta polttoaineesta ilman kompensointia, kiitos taas tästä :evil:
tämä muutos oli ihan harkittu valtionvallalta....katsos, kun 90% pakettiautoista on yrityksien omistuksessa ja se vero ei haittaa ketään....sehän on vaan läpikulkurahaa :wink: , kuten varmaan tiedät....sen maksaa asiakkaat ja sinä tilität sen valtiolle ja vähennät sen sitten verotuksessa.....että näin.

mutta, suurempi juttu on se että kun dieselautokanta on saatu tarpeeksi suureksi....voivoi....odottaako joku että diesel polttoaineena olisi enää halvempaa kuin bensiin?...ei kannata odottaa....

vaan diesel maksaa muutaman vuoden kuluttua 50c enemmän litralta kuin bensa...näin tasoitetaan kulutuksen tuoma etu noistakin....näin se menee ja näin sen on valtion edustajat (jotka eivät ole meidän edustajiamme, eiväthän?) kaavailleet...

se menee niin että pientä aina kusetetaan....

ps. ei kannata sitten huudella että kuljetusalaa kohtaa tuossa vaiheessa konkurssiaalto....siihen on meinaan jo olemassa kaksoisverotusmallia jolla kuljetusalan polttoaineiden hinnnat pidetään kurissa..... :D
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tuossa pienimmäisestä veroa maksaessani katselin, että kokonaispaino 5 kg isompi kuin vanhuksessa, vaikka omapaino 120 kg pienempi.

Kyytiläiset saa siis painaa ilman kaljakantamuksia (5 ukkoa/auto)
Tenavassa 100 kg
Satalankussa vain 75 kg (riisitautisia)
Ja Möhkössä peräti 130 kilosia järkäleitä.
:shock: :roll:

Peritäänkö maksamatta jätetty vero ulosotonkautta vai miten.
Ei ole tarkoitus jättää maksamatta, mutta kun jouduin tuossa selvittelemään yhtä sen sorttista tapausta. Kertoivat Trafilta lähettelevänsä maksukehotuksia, mutta meneeköhän jossakin vaiheessa järeämpiin otteisiin.
Käyttökieltohan tietysti tulee välittömästi, kun jättää maksun suorittamatta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 8:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ja jos meinaa sellasen kulkineen saaha leimattua missä on veroja perässä ni ne pitää enste maksella pois, sitte vasta saa leiman...verojen osalta, ja silloinha se EI mene sen varsinaisen maksajan ulosottoon, vaan sen voi yrittää periä perintä virmojen kautta, tästä on mulla kokemuksia, niitä ei sen jälestä ainakaan yksityiseltä henkilöltä saa ikinä, joiltaki pikkujoppariltaki on hankalaa se veron summa saada.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kainuun sanomissa pisti silmään mielenkiintoinen taulukko. Verrokkina uusi Octavia bensa vs. diesel.

Kuva

Pitänee ottaa tuo taulukko kokonaisuutena talteen. :) Tuossa oli mukana myös alustava vertailu 1.4.2012 alkaen kun hintoja ruuvataan jälleen kerran.

Jatkossakin tässä talossa ajetaan autoilla joiden tulpanjohdot ovat rautaa :wink:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Pappi kirjoitti:
Jatkossakin tässä talossa ajetaan autoilla joiden tulpanjohdot ovat rautaa :wink:
Niin täälläkin,tilipäivänä.Muulloin ajellaan kokonaistaloudellisella bensiinikäyttöisellä kulkuneuvolla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tottahan nuo moponmoottorilla olevat verrokit kannattaa tiisselinä pitää. isompi koneisen kans pitää jo vähä olla mielikuvitusta että sen saa kannattamaan paremmin ku bensan :?

muoks: pakko muokata viä senverran että esim 200hv dieseli pitää nykyään verrata siihen 200 heppaseen bensarosvoon että sen saa kannattamaan. Keljuttaa kun rarios yms huuellaan että nyt se dieseli vasta kannattaakin kun nostettiin hintoja! muutama moottoriton puolukanpoimintakone on tälläkin planeetalla joissa se vero ALENI. toisin kävi monelle pakun omistajalle yms :evil:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

kaasua kaasua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Niin, kaasuhan on suht edullista, vaatii tosin kaasuauton hankinnan tai kaasulaitteiston asentamisen vanhaan bensa-autoon (miksei uuteenkin). Tuttu laittoi noin -90 malliseen 1.8 astraan kaasulaitteiston kun lähellä on kaasupisteitä. Kustannus oli jotain 2-2.5tonnia mikä sinäänsä moninkertaisti auton arvon;)

Kyselin paljonko kilometristä (vai pitäisikö sanoa suomen teistä puhuttaessa kolometristä) tulee polttoainekuluja ja jotain 4.5-5 senttiä/km se oli kilometrille kun omassa riisselissä (C220D) menee nykyhinnalla n. 10.5 senttiä/ km. Ei huono vaihtoehto jos edes kodin lähellä on kaasujakelupiste.

Vastaa siis alle 3.5 L dieseliä / 100km ja ILMAN polttoaineveroa :D ja tämä bensa-autossa! Astra siis kulkee normaalisti bensalla kun kaasu loppuu.

Että silleen.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Terho P kirjoitti:tottahan nuo moponmoottorilla olevat verrokit kannattaa tiisselinä pitää. :
Nykyinen moottoritekniikka on kuitenkin tuonut tullessaan sen, että samat tehot / väännöt otetaan jo pienemmällä litratilavuudella kuin aikaisemmin.
Mielenkiintoisia lukemia luvataan jo 1.4 bensamoottorille paperilla.

Jos esim minä haluaisin säästää vielä kuluissa niin tokihan minun kannattaisi katsella 130hp 1,9 TDI:t noiden 2.5:sten tilalle. Ainoa este on pääomakulujen kasvaminen. Pitää tyytyä noihin vanhoihin ropposiin kun ei uudempiin ole varaa. Eikä oikeastaan tarvetta...

"pussihousumiehet" pörhistelee enää litroilla :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

esim 200hv dieseli pitää nykyään verrata siihen 200 heppaseen bensarosvoon että sen saa kannattamaan
Mihinkäs sitä ennen verrattiin ? Sata- vai kolmesataaheppaiseen ? :happy:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tässä aikaisemmin postaamaan taulukkoon jatkoa... Vuoden 2012 tilanne.
Kuva

Mikäli veroetua haluaa käyttää on katseltava auto, jonka co2 päästö on alle 110grammaa... Muiden hinnat tulevat kallistumaan. :(
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Pappi kirjoitti: jonka co2 päästö on alle 110grammaa...

Ja niitähän ei taida montaa olla. Esim. volvon 1.6D e-drivelle
luvataan muistaakseni 109g. Eli aika mopo pitää olla että menee tuon alle :?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

dealer kirjoitti:
esim 200hv dieseli pitää nykyään verrata siihen 200 heppaseen bensarosvoon että sen saa kannattamaan
Mihinkäs sitä ennen verrattiin ? Sata- vai kolmesataaheppaiseen ? :happy:
ei ennenmuinoon tarvinnu oikestaan piitata että mihin vertasi :wink: se kannatti aina :lol: .ei tarvinnu ajatella että se diisseli kuluttaakin vähemmän,riitti perusteluksi että se on halavempaa :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Terho P kirjoitti:
dealer kirjoitti:
esim 200hv dieseli pitää nykyään verrata siihen 200 heppaseen bensarosvoon että sen saa kannattamaan
Mihinkäs sitä ennen verrattiin ? Sata- vai kolmesataaheppaiseen ? :happy:
ei ennenmuinoon tarvinnu oikestaan piitata että mihin vertasi :wink: se kannatti aina :lol: .ei tarvinnu ajatella että se diisseli kuluttaakin vähemmän,riitti perusteluksi että se on halavempaa :shock:
joo määki oon miettiny sitä pensaan siirtymistä mutta ei anna luonto periksi ostaa jotain kaks litrasta tai ei varsinkaan alle, 2.8 jo menis tai c36 jos samasa kopasa haluais pysyä ja ne polttoaine kulut kyllä pompsahtais sitte. niin ja tehoisaki jäätäis perhana jälkeen.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Älkää hyvät pojat joutavia,autoilusta täytyy kerätä enempi veroja kun tähänasti ja tehdyt toimet tähtää siihen.

Kusetus on ollut jo pitemmän aikaa näkyvillä,nyt se myönnetään julkisestikkin.


http://www.autobild.fi/artikkeli/16838/ ... otut-syyt/
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pappi kirjoitti: Nykyinen moottoritekniikka on kuitenkin tuonut tullessaan sen, että samat tehot / väännöt otetaan jo pienemmällä litratilavuudella kuin aikaisemmin.
Mielenkiintoisia lukemia luvataan jo 1.4 bensamoottorille paperilla.
Pienellähän ne menee kun kitustellaan, vaan muistui tuossa mieleen kun poltin anopin korollasta tankillisen bensaa hla-hki-vantaa-hki-hla välillä... eikä edes päässy kotia asti :evil:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

cdi kirjoitti:Älkää hyvät pojat joutavia,autoilusta täytyy kerätä enempi veroja kun tähänasti ja tehdyt toimet tähtää siihen.

Kusetus on ollut jo pitemmän aikaa näkyvillä,nyt se myönnetään julkisestikkin.


http://www.autobild.fi/artikkeli/16838/ ... otut-syyt/
Tuon näköistä dataa on alla. Ympäristön suojelu ja ilmastonmuutos ovat vain tekosyitä, millä lisätään verokertymää ja toisaalta velkarahalla pidetään yllä keinotekoista hyvinvointia.

Liikenteeseen käytettävät menot ovat pysyneet 30 vuotta saman (n. 0,9 miljardia euroa). Tulot = Verot ovat kasvaneet 4 keraiseksi seurantajaksolla (tällä hetkellä hieman vajaa 7 miljardia euroa)

Kaikki nuo co-päästöt ym. jotka vaikuttavat verotukseen, ovat puhdasta kusetusta. Verot nousevat hieman pidemmällä seurantajaksolla kaikilla. Aivan sama minkälaisella vehkeellä ajelee.

Kuva
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Se on selvä, että ajelit millä hyvänsä, ajaminen muuttuu joka vuosi kalliimmaksi kuin oli edellisenä vuotena. Dieselpolttoaineen verottaminen samalla tasolla kuin bensan on yleismaailmallinen ilmiö ja maailmalla diesel yleensä onkin kalliimpaa kuin bensa. Sellaista kuin "käyttövoimavero" ei sitten ole varmaan monessakaan maassa. Alunperin tällä on haluttu tukea raskasta liikennettä ja estää tuen meneminen täydellä teholla tavallisten ihmisten "turhaan" autoiluun.

Polttonesteitten verotus ei tosin Suomessa ole enää maailmanennätystasolla, vaan muissa alkaa olla kovempiakin verotasoja. Ei Suomen valtion ole ainoa, joka rahaa tarvitsee. Eikä ainut, joka pelkää tuloverojen tai pääomaverojen nostamista.

Turkissa on kansa siirtynyt vallan kaasuautoihin, koskan bensa ja dieselin hinnat ovat päätähuimaavat kansan tulotasoon nähden. Ovat siis kalliimpia kuin Suomessa ja tulotaso on vastaavasti paljon alhaisempi. Kaasulla ja skootterilla mennään.

Tuo pieni askel käyttövoimaveron alentamisessa kuitenkin vaikuttaa niin, että painavampaa autoa kannataa pitää dieselinä, vaikka ei aivan mahdottomia määriä ajaisikaan. Minulla on bensa ML, koska minusta näillä ajoilla painava dieselauto on aivan järjetön peli. Metriäkään ajamatta maksat kolmen kuukauden bensarahat. Jos käyttövoimavero tippuu, veikkaan että tila-autot ja maastoautot tulevat suositummiksi dieseleinä.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

olin englannissa töissä 08 ja siellä oli sillon 98 noin 1 punta/l (1.3€) ja dieseli oli saman hintasta.. auto vero oli sitte diisseli 38 puntaa vuosi ja pensa 138 puntaa vuosi.. siellä oli ymmärrety tuo verotus laittaa oikeen päin.. :lol:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tässä on nyt tuo taulukko scannattuna yhdeksi kuvaksi.
Kuva
Vähän tuo tekstin laatu kärsi kun liitin voorumin softan kautta, mutta menköön nyt näin.

:)
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Näyttä tuossa Papin taulukossa siltä että kustannukset nousee jonkin verran, oli bensa tai diesel.

Vanha laskenta että dieseli maksaa itsensä kymmpitonnin vuosittaisella matkalla, pitää edelleen paikkansa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Meissenkeri kirjoitti:Vanha laskenta että dieseli maksaa itsensä kymmpitonnin vuosittaisella matkalla, pitää edelleen paikkansa.
Tuossa on vielä laskettu niin, että diesel ja bensa ovat samanhintaisia mittarilla (1.53€/ltr). Tuota erotuksen kuolettamiseen tarvittavaa matkaa olen monessa kahvipöytäkeskustelussa yrittänyt tuoda julki. Jotkut ymmärtää, jotkut ei. Erotus taitaa olla nyt 5-10snt/ltr riippuen bensalaadusta.

Minulla valinta on ollut helppoa, kiitos työmatkan ja harrastuspaikkojen välimatkojen vuoksi (anoppila & kesämökki).
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Verotuksella on nykyään aika vaikeasti aukeavia vaikutuksia autoiluun. Hallitukset ovat pyrkineet siihen, että pienempään kulutukseen siirtyminen palkitsisi pienempinä käyttökuluina. Tosi asia markkinataloudessa on kuitenkin, että auton vaihtaminen on aina aika kallista touhua ja pelkällä säästöllä sitä ei voi motivoida.

Tämä onneton ilmastopolitiikka on johtanut siihen, että isot autot ovat väistämättä jatkuvasti paljon kalliimpia ylläpitää. Toistensa päälle kasautuvat verot tekevät kustannusten kasvusta eksponentaalisia tai ainakin sitä lähelle meneviä.

Millaisia veroja mahdetaan keksiä ensimmäisille vetyautoille? Sitähän ei oikein pysty saastuttamisesta syyttää?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”