W203 kompressor, kokemuksia?

Vastaa Viestiin
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

W203 kompressor, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Elikkä tämmöistä "pirkkamersua" on tullut taas katseltua ja lähinnä bensakoneista 180 tai 200:aa kompressoria, automaatilla. Tuosta "cdi" topikista nyt selvisikin jo jotain tyypillisiä ongelmia 203:lme koriin, mutta mitään kovin järkyttävää ei meikeläisen silmiin ole välittynyt. :roll:
Elikkä noissa faceliftaamattomissa malleissahan taisi olla niissä "ilmastoinnin" vivustoissa jotain häikkää. Lienevät tosin korjattu liki kaikista. Ja menikös niitä tukivarsia miten?
Nuo moottorit taitavat olla suht samanlaisia, siis 180:ntä ja 200:taa. Iskutilavuushan on (kai) se sama 1800, mutta tehoero on tehty ohjelmoinnilla(ko?). Onkohan tuommonen kompressori kuinka kestävä, lienee kallis korjattava. :?
Eli lähinnä kiinnostaisi tietää "räjähtääkö" tuommoinen laite käsiin, jos siis puhutaan noin 60-100:ta tuhatta ajetuista vehkeistä. :roll:
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

naapurilla on tuollainen kompuramoottorilla oleva olikos se ny 230,
hyvin se on sillä pelannu olikos se 150t tai 170t mitä oli mittaris ku se sen osti, ja nyt on parisen vuotta ajellu, huolettomaksi peliksi kuhui.
jotain puheita on kuulunu että 250t tienoilla alkais kompressorit vetämään viimmeisiään ja meneen vaihtoon, olen jostain lukenu että josssain parin tonnin hintaluokas on uus. eli vastaus kysymykseesi on = ei räjähdä käsiin 60t-100t ajettu kompura kone. mukavan pirteitäkin ovat.
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Itellä ollu C180 vm.-01 ja nykynen on C200Kompressor autom. vm.-02

180:ssä oli 2.0L 129hv kone, tuo 1,8L 143hv kompura kone tulee vasta -02 vuoden puolivälistä alkaen C180:seen.
C200Kompressorissa on 2.0L Kompura kone 163hv, tuohon malliin myös tulee se 1.8kompura kone 163hv -02 vuoden puolivälistä alkaen.

180:ssä oli 71000km mittarissa kun myin pois, ja nykysessä on 63000km.
Ei nuissa ihmeempiä ollut.
Molempiin piti koiranluut eteen vaihtaa, sekä nykyseen vakaajan kumit.

Itse olen ollut tyytyväinen W203 malliin ja todennäköisesti seuraavakin auto on 203 korinen.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Jaa, en tiennytkään että alkupään 200 kompressor on ollut oikeasti 2:si litrainen. :roll: Jotain uuttakin välistään. Lähinnä noita "vähänennen faceliftiä"-malleja on tullut katseltua.
Onkohan noissa laitteissa tavattu korroosio-ongelmia minkä verran. :roll: Sähkötkin ilmeisesti pelaavat suht ok:sti. :roll:
Ainiin, sattuuko kenelläkään olemaan vihiä siitä, että eroaako nuo 1.8:san litraiset kompura moottorit toisistaan paljonkin. Siis saako esimerkiksi 180:stä "ohjelmoitua" 230:ppiä? :roll:
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Taisi puristuksia siinä tehokkaimmassa olla vähän vähemmän, sitä en tiedä, onko tehty tiivisteellä, männällä, kannella, vai jotenkin muuten.

Ohjelmaa voidaan muuttaa, sekä kompuran välitystä muuttaa, molemmat auttaa myös "yksin" tehtynä.

Polttoainejärjestelmä on adaptiivinenen (olikohan oikea sana), eli jos vaihdat kompuran hihnapyörien välitystä enemmän ahtavaksi, korjaa polttoainejärjestelmä syöttöä suuremmalle automaattisesti.
Jonkun verran.
Lastulla sitten lisää.
Karalalla mitä olen nuita nähnyt, niin vääntöä tulee vaan vähän lisää, tehoa se "normaali" ~20%.
.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Juu vanhemmat kompurat ovat sen kokoisella moottorilla kuin numero ilmoittaa. Myöhemmät ovat kaikki samalla M271 1,8 lohkolla mutta sisukaluissa ja ahtopaineissa ymsjne eroja. Voipi myös olla että 1,8 230 on isommalla ahtimella.

Tässä vähän juttua tuosta M271 1,8 kompressor motista.
http://www.autozine.org/html/Mercedes/C ... .html#M271

Tehoa ei saa lisää pelkällä lastulla, vaan vaatii kompressorin välityksen muuttamisen (=hihnapyörän vaihto).
I drive an Opel. What's your excuse?
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Melitos on varmaan oikeassa, lisää ilmaahan se bensakone tosiaan vaatii.
Ilmeisesti muistan väärin.
.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

No kun tuota tietoa tuntuu löytävän näin mahottomasti (kiitoksia :D ) niin kysäistään nyt semmostakin, että onkohan noissa 203:sissa tuo ESP/tai vastaava vakiona. Vetoluistonestot niissä ainakin on. :roll: Harvemmin nimittäin noissa ilmoituksissa ainakaan kehuvat näillä hilavitkuttimilla, kesäkelissä tuli joskus ajettua yhtä 200cdi:tä, mutta ei tullut kiinnitettyä huomiota esp:hen. Tuskin sitä edes oli. :roll:
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

ESP on vakiona kaikissa henkilömersuissa alkaen vuodesta 1999, eli myös kaikissa 203:ssa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

luokyio kirjoitti:ESP on vakiona kaikissa henkilömersuissa alkaen vuodesta 1999, eli myös kaikissa 203:ssa.
:D Loistavaa, nyt ei muuta kuin kaupoille. Voisi vaikka käydä kahtomassa, on niin lähelläkin. :roll:
Viimeksi muokannut J.T.S, 24.3.2006 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

J.T.S kirjoitti:
luokyio kirjoitti:ESP on vakiona kaikissa henkilömersuissa alkaen vuodesta 1999, eli myös kaikissa 203:ssa.
:D Loistavaa, nyt ei muuta kuin kaupoille. Voisi vaikka käydä kahtomassa, on niin lähelläkin. :roll:
Mitäs tuommosesta muuten pitää ehdottomasti tsekata? Alustan kolinat ja ilmastoinnin toiminta ainakin, muuta ihmeempäähän noissa ei kait ole. Tietenkin yleisilme kokonaisuutena. :roll:
Viimeksi muokannut J.T.S, 24.3.2006 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

No kuuntele samalla vaivalla se ahdin että vollottaa terveen olosesti ja kato sen hihnapyörän tienoilta ettei ole öljyvuotoa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Noni, nysseon pihassa. Mersu nääs. 8) On se vuan mukava ajjoo, volvokkeeseen kun nyt vertoo, soon niin paljon isompi/tukevampi. 8) Laite kun on vielä suht ok. kunnossa, autotohtorin lausunnot ja kaikki, jopa vuoden takkuu. 8)
Autossaon siis 200:nen 1.8:n litranen kompura kone, (joka ei muuten vuoda öljyä) nii ja automaatti. 8) Teho tuntuu kyllä riittävän ihan näin vakionakin, 163:lme mersun hepova tuntuu vähän erilaiselta, kuin volvon 170:ntä. 8)
Kabiini miellyttää myös meikeläisen silmee, sininen verhoilu on niin rauhallinen. Autossa on myös tuommoinen "hänts-rii" sarja, ikäväkyllä nokian 5110/6110 yms. eli auttamatta vanha. Mutta kai tuohon sua helposti vaihdettua uuden "sovite-sarjan", mistähän semmosta muuten kannattaa kysellä. :roll:
Avantgarde maskin tuohon nyt voisi ehkä ropata, jos sattuu semmoiseen törmäämään. Näillä näkymin talvirenkaissa säilyvät nuo orikinaalit koristekapselit, ne kun näyttävät yllättävän mukavilta. :roll: Kesäksi on tosin semmoiset 17:sta tuuman läskit. 8)
Ajolleen tuo on siis aika jees laite, samaten stereot soivat hyvin. Mutta on melko kimurantti käyttee tuo "monitoimi-näyttö", aluksi oli vielä saksankieliset tekstit, mutta onnistuin roppaamaan ne engelsmanniksi. :roll: Vähäsen säätöjä tuossa näytössä. :roll: Nyt vähän arveluttaa semmonen tekijä, että herääkö laitteen lämmitin yöllä eloon, mää kun en ole varma sainko kytkettyä sen pois päältä, siitä näytöstä kun toimii. Tosin eikai se syty +20:nen celssiuksen lämmössä. :roll: 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onnittelut ruotuun palaamisen johdosta. Kommentti pirssistä:

WOW! :shock:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Onnea uurelle Mersulle :lol:

Jos tuntuu hepokatit vähäisiltä trimmataan hiukan kompuraa :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

No mutta onpas hieno juttu :D

Onneksi olkoon uuden Mersun johdosta :!:

Mites se on? Mahtaako sitä tuore mersunomistaja malttaa lähteä
esittelemään viimeistä hankintaansa Punkaharjun miittiin?

Muistikuvani mukaan kyseinen korimalli ei taida ainakaan
ennakkoilmoittautumisten mukaan olla viedä edustettuna
miitissä.

Heikki :D
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Lucky-Dog kirjoitti: Jos tuntuu hepokatit vähäisiltä trimmataan hiukan kompuraa :shock:
:shock: Kompuran, trimmauksen jälkeen tuohon varmaan ilmestyisi myös "jälkipoltin". :roll: :lol: Eiköhän se teho (ainakin näin alkuun) riitä ihan näinkin. Tuntuu liikkuvan sopivan ripeästi, vielä kun tuo tomaatti hoitaa vaihdot. (On muuten osittain "petollinen" laite, noppeus nousee huomaamatta kaupunki alueella sinne +70:neen. Sitä noppeutta ei vaan tunne. :D Vaikka ajotapa muuttui mersuun siirryttäessä ainakin 2:si kertaa rauhallisemmaksi. :roll:)
Jännä ääni muuten tuossa laitteessa, alle 3000:lla kierroksella kone kuullostaa liki tiisseliltä, mutta kun kierrokset nousevat yli tuon ed.main. arvon, niin alkaa tapahtua. Kuulostaa vähän niinku hornetilta. :lol: (tosin eihän se suhina kabiiniin pahemmin kuulu. :roll: )
heikki5 kirjoitti:Mites se on? Mahtaako sitä tuore mersunomistaja malttaa lähteä
esittelemään viimeistä hankintaansa Punkaharjun miittiin?
"Punkamiittiä" täytyy suunnitella, tässä vaiheessa :shock: ei vielä uskalla luvata mitään, se lauantai vaikuttaisi mahdolliselta päivältä. Mutta näillä näkymin homman varmuutta ei osaa luvata, näitä "muuttuvia-tekijöitä" kun löytyy, kuten lumisadetilanne. :roll:

Ainiin ja kiitokset "onnitteluista". Toivottavasti tämä laite pelittäisi nyt paremmin, kuin nuo edelliset. Tosin sovin juuri itseni kanssa, että ruisailen tuolla ainakin seuraavat viisi-vuotta. 8)
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Onnea uudesta hienosta autosta! Itsekkin tykästyin ko. mallin kabiiniin niin, että aikoinaan bemari jäi ostamatta...
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tämä nyt ei ole varsinainen probleema, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikä tuossa pirssissä alkaa pitämään "hurinaa" jos ovet esimerkiksi avaa. Hurina on siis sellainen matalataajuuksinen, vähän kuin sähkömoottorin ääni. Ja ääni siis kuuluu tarkalleen ottaen suht keskeltä kojelautaa. Tänään kuuntelin ääntä tarkemmin, ääni lakkaa kuulumasta kun noin 5-7:n minuutin päästä ovien avauksesta. Alipainepumppuko se siellä tekee painetta vai mikä? Toimiikohan nuo lukot alipaineella? :roll:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

J.T.S kirjoitti:Tämä nyt ei ole varsinainen probleema, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikä tuossa pirssissä alkaa pitämään "hurinaa" jos ovet esimerkiksi avaa. Hurina on siis sellainen matalataajuuksinen, vähän kuin sähkömoottorin ääni. Ja ääni siis kuuluu tarkalleen ottaen suht keskeltä kojelautaa...
Minä luonnehdin ääntä lähinnä ompelukoneeksi. Mutta en osaa sanoa mikä se on. Kiinnostaisi toki tietää. Sillä sama hurina ilmestyi minunkin autooni sen jälkeen kun Veho teki ilmastoinnin läppäremontin.
J.T.S kirjoitti:...Alipainepumppuko se siellä tekee painetta vai mikä? Toimiikohan nuo lukot alipaineella?
Minulla ne ainakin toimivat 203:ssa sähköllä. Vanhemmissa Mersuissani on toiminut alipaineella.

Tunnustan että hiukan myöhäisessä vaiheessa tulee linkki, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan: Täällä 1,8 litran C230K:sta koeajoraporttini.
-T

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

eerola kirjoitti:
J.T.S kirjoitti:Tämä nyt ei ole varsinainen probleema, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikä tuossa pirssissä alkaa pitämään "hurinaa" jos ovet esimerkiksi avaa. Hurina on siis sellainen matalataajuuksinen, vähän kuin sähkömoottorin ääni. Ja ääni siis kuuluu tarkalleen ottaen suht keskeltä kojelautaa...
Minä luonnehdin ääntä lähinnä ompelukoneeksi. Mutta en osaa sanoa mikä se on. Kiinnostaisi toki tietää. Sillä sama hurina ilmestyi minunkin autooni sen jälkeen kun Veho teki ilmastoinnin läppäremontin.
Itse tutkailin tätä "hurinaa" tässä kuluneella viikolla ja tein sellaisen havainnon, että ääni ei kuulukkaan kojelaudasta, vaan se "kimpoaa" tuulilasin kautta kojelaudalle siitä peilin takana olevasta "valo/yms. katkaisimia sisältävästä paneelista". :roll: Siis siitä, johon on integroitu ne sisä-ja kartanlukuvalot, valokytkimet sun muut.
Siinä "paneelissa" näkyy olevan pari pientä "säleikköä", joiden takana lienee melun aiheuttaja. Erään autosähkö asentajakaverin kanssa teimme semmoista diaknoosia, että autossa on jonkin sortin hälytin, joka analysoi kabiinin tapahtumia äänen avulla. Tai toinen visio oli se, että hands-free sarjan mikrofoni pitää itsekseen metakkaa. :roll: Tiedä näistä, äänihän on tosiasiassa likipitäen mitätön. :roll:
"Meluntorjuntaa" tuli harrastettua myös hattuhyllyn kanssa. Auton alkuperäis subwooffer kun rämisytti sitä ilkeästi, vaan ei rämise enää. :D Tyrkkäsin hattuhyllyn alle palat superloonia. :D Helppoa, tehokasta ja edullista. 8)
Ainiin, perä on narahtanut parikertaa todella ikävästi. Lienee narinahelat menossa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Loistavaa. Näin ne asiat selviävät, kiitoksia "Padova Star":lle asian täsmennyksestä. 8) Mitä lie liikkunut mersun insinöörien mielessä, kun ovat moisen systeemin rakentaneet. Tosin lämmöjako pelaa autossa erittäin hyvin. Eli kai se rakennelma sitten toimii.
Sattui tässä muuten pieni vahinkokin. :( Lukitsin tuossa auton ovet ja samalla avaimesta kuului "naks". Eli se lukitus-namiskan "joustava" osa repeytyi osittain avaimen rungosta. :( Avaimen käyttöähän tuo ei vielä haittaa, mutta miten käynee, jos avaimeen pääsee pienikin määrä kosteutta. :? Siirsin avaimen tosin oitis toimittamaan vara-avaimen virkaa ja otin vähemmän kuluneen avaimen normaalikäyttöön. Eli uutta-avainta en ainakaan vielä ala hommaamaan, mutta saisikohan tuollaiseen uusia "kuoria". :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”