Ilmamassamittari taas pimeänä?
Ilmamassamittari taas pimeänä?
Sepä on Paavo taas muutaman kerran oireillut vikatilaa, starin päässä en ole käynyt, mutta oireet passaisi ilmamassamittariin. Nykyinen imm on vasta muutaman kuukauden vanha, mutta kai noita tehdään maanantaisikin, jolloin maanantaikappaleitakin löytynee.
Nyt vaan sitten mietityttää, että kun vaihtelin venakopan tiivisteen moottoriin tuon imm:n vaihdon jälkeen, että olisiko se anturi tykännyt huonoa jostain tuon remontin yhteydessä, ilmanputsarihan kun tuosta piti ottaa koteloineen irti. Pitäisikö nuo remontit tehdä leikkaussalissa elosuojan sijaan ettei pöly raiskaa osia?
Onko nuo ilmamassamittarit jotenkin herkempiä Eessä kuin Ceessä vai sattuiko nyt vaan huono mäihä? W202een kun ei tarvinnut mistään ilmamassaviisareista välittää sen kummemmin vaikka yhteistä taivalta oli 6 vuotta, nyt tuon W210n kanssa noita olisi muka mennyt kaksi vapun jälkeen?
Nyt vaan sitten mietityttää, että kun vaihtelin venakopan tiivisteen moottoriin tuon imm:n vaihdon jälkeen, että olisiko se anturi tykännyt huonoa jostain tuon remontin yhteydessä, ilmanputsarihan kun tuosta piti ottaa koteloineen irti. Pitäisikö nuo remontit tehdä leikkaussalissa elosuojan sijaan ettei pöly raiskaa osia?
Onko nuo ilmamassamittarit jotenkin herkempiä Eessä kuin Ceessä vai sattuiko nyt vaan huono mäihä? W202een kun ei tarvinnut mistään ilmamassaviisareista välittää sen kummemmin vaikka yhteistä taivalta oli 6 vuotta, nyt tuon W210n kanssa noita olisi muka mennyt kaksi vapun jälkeen?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tästä aiheesta olen kirjoittanut pariinkin otteeseen, kun niitä sai aikanaan ostella muutaman peräjälkeen....
....ennen kuin syy selvisi....
Tosin saa sen "viallisenkin" hyvällä tuurilla elvytettya, pari kpl pelastin Contact Cleanerilla, kunhan antaa vuorokauden kuivua ennen uudelleenasennusta.
Sekään ei tosin perusongelmaa poista
Ongelma #1:
Ilmansuodattimen kansi tai runko kiero = ilmansuodatin ei istu tiiviisti.
Suodattimen kansi asennettu väärin ja se on vääntänyt ajan saatossa rungon kieroon.
Ongelma#2:
Ilmansuodattimella ajettu pidempään, kuin 20 000 km.
Vaihda ilmansuodatin 20 tkm välein, tulee halvemmaksi.
Tähän sopii jatkaa listaa, jos muilla on lisää vinkkejä.
Itselläni ongelmat loppuivat kuin seinään, kohtien 1 ja 2 tultua kuntoon.
....ennen kuin syy selvisi....
Tosin saa sen "viallisenkin" hyvällä tuurilla elvytettya, pari kpl pelastin Contact Cleanerilla, kunhan antaa vuorokauden kuivua ennen uudelleenasennusta.
Sekään ei tosin perusongelmaa poista
Ongelma #1:
Ilmansuodattimen kansi tai runko kiero = ilmansuodatin ei istu tiiviisti.
Suodattimen kansi asennettu väärin ja se on vääntänyt ajan saatossa rungon kieroon.
Ongelma#2:
Ilmansuodattimella ajettu pidempään, kuin 20 000 km.
Vaihda ilmansuodatin 20 tkm välein, tulee halvemmaksi.
Tähän sopii jatkaa listaa, jos muilla on lisää vinkkejä.
Itselläni ongelmat loppuivat kuin seinään, kohtien 1 ja 2 tultua kuntoon.
Enpä ole älynnyt tuollaista vaihtoehtoa edes ajatella, mutta aukikäyttäessä mikään tuossa kotelossa itsessään ei pistänyt silmään. Yläreunan kumirenksut eivät tosin istu aivan just kohdalleen ja joku (ilmeisesti moottorin katteet) on hiertänyt kumpaankin kumiin kiiltävän kohdan. Sitä en nyt sitten tiedä onko ne kumirenksut vaan olleet huonosti paikoillaan vai onko joku ihan mutkalla.Ari66 kirjoitti:Tästä aiheesta olen kirjoittanut pariinkin otteeseen, kun
Ilmansuodattimen kansi tai runko kiero = ilmansuodatin ei istu tiiviisti.
Suodattimen kansi asennettu väärin ja se on vääntänyt ajan saatossa rungon kieroon.
Pitänee käyttää katteet irti kunhan taivaalta tulee vettä vähän vähemmän ja katsoa ihan ajatuksella että onko tuossa kotelossa jotain hämminkiä.
Eipä ole kyllä minkään maailman hajua paljonko tuolla nykyisellä suodattimella on ajettu. Omia kilometrejä on kertynyt n. 7t, mutta edellisestä vaihtoajankohdasta ei ole hajua. Putsari itsessään ei tosin näytä erityisen likaiselta taikka pölyiseltä eikä koputellessa tarvitse hengityssuojainta, joten tästä tuskin tälläkertaa on kuitenkaan kyse.Ari66 kirjoitti: Ongelma#2:
Ilmansuodattimella ajettu pidempään, kuin 20 000 km.
Vaihda ilmansuodatin 20 tkm välein, tulee halvemmaksi.
Sitten tietty on vielä vaihtoehto, että oireilu johtuu jostain muusta kuin ilmamassamittarista, joten jos tuosta kotelosta ei vuotoja löydy niin pitää käyttää paavo starin nokassa ja varmistaa diagnoosi.
Ei tuo ole itsestään näköjään korjaantunut. Ajoja nyt on ollut melkoisen paljon vähemmän, kun on ollut senverran muutakin tekemistä ettei ole ehtinyt kylillä rälläämään.
Oireet edelleen jokatapauksessa sopivat tuohon ilmamassamittariin, äskettäin kun käväisin ensin kaupassa mutkan ja sen jälkeen ajelin muutaman kilometrin kaupungissa niin risteyksestä kiihdytys kuuteenkymppiin kesti kutakuinkin seuraaviin valoihin.
Miksei noihin voida tehdä ajotietokoneeseen suoraan vikakoodinukua niin olisi elämä paljon helpompaa. Tuskin tuo nyt olisi edes erityisen vaikeaa suunnitella vehjettä, joka osaisi suoraan itse kertoa monitoiminäytössä vikalistaa. Ja joo, tiedänhän minä miksei tuommoista optiota ole, se kun veisi huoltoputiikeilta katteet jos auto osaisi kertoa suoraan kuskilleen että mikä on hätänä, mutta silti tuommoinen tiedonpihtaus on lähinnä keskarin (tai peräpään täysikuun) näyttämistä köyhille jotka noita käytettynä ostaa
Josko tuota viikonloppuna olisi aikaa ihmetellä se kotelo ja käydä paavon kanssa ihmettelemässä mitä *ri sanoo.
Oireet edelleen jokatapauksessa sopivat tuohon ilmamassamittariin, äskettäin kun käväisin ensin kaupassa mutkan ja sen jälkeen ajelin muutaman kilometrin kaupungissa niin risteyksestä kiihdytys kuuteenkymppiin kesti kutakuinkin seuraaviin valoihin.
Miksei noihin voida tehdä ajotietokoneeseen suoraan vikakoodinukua niin olisi elämä paljon helpompaa. Tuskin tuo nyt olisi edes erityisen vaikeaa suunnitella vehjettä, joka osaisi suoraan itse kertoa monitoiminäytössä vikalistaa. Ja joo, tiedänhän minä miksei tuommoista optiota ole, se kun veisi huoltoputiikeilta katteet jos auto osaisi kertoa suoraan kuskilleen että mikä on hätänä, mutta silti tuommoinen tiedonpihtaus on lähinnä keskarin (tai peräpään täysikuun) näyttämistä köyhille jotka noita käytettynä ostaa
Josko tuota viikonloppuna olisi aikaa ihmetellä se kotelo ja käydä paavon kanssa ihmettelemässä mitä *ri sanoo.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Olet aivan oikeassa. Teknisesti tuolle vikakoodin ilmoitukselle ei ole mitään estettä, eikä se vaatisi mitään lisää autonvalmistajalta. Olen kirjoittanut aiemmin omana mielipiteenäni, että uuden auton ostajalle pitäisi automaattisesti kuulua autoon liittyvät dokumentit ja vikakoodinlukulaitteisto, mersun kyseessä olessa WIS, EPC ja Star Diagnostic.take kirjoitti:Miksei noihin voida tehdä ajotietokoneeseen suoraan vikakoodinukua niin olisi elämä paljon helpompaa. Tuskin tuo nyt olisi edes erityisen vaikeaa suunnitella vehjettä, joka osaisi suoraan itse kertoa monitoiminäytössä vikalistaa. Ja joo, tiedänhän minä miksei tuommoista optiota ole, se kun veisi huoltoputiikeilta katteet jos auto osaisi kertoa suoraan kuskilleen että mikä on hätänä, mutta silti tuommoinen tiedonpihtaus on lähinnä keskarin (tai peräpään täysikuun) näyttämistä köyhille jotka noita käytettynä ostaa
Aamen!Meissenkeri kirjoitti:Olen kirjoittanut aiemmin omana mielipiteenäni, että uuden auton ostajalle pitäisi automaattisesti kuulua autoon liittyvät dokumentit ja vikakoodinlukulaitteisto, mersun kyseessä olessa WIS, EPC ja Star Diagnostic.
Samalla jos autonvalmistajat vielä tekisi noista töpseleistään standardikamaa protokollan osalta ja vielä upottaisivat nuo *rit ja sunmuut diagnostiikkamultiplekserit autoihin valmiiksi niin valistuneemmat käyttäjät voisivat tökätä suoraan sarjaportin kiinni pirssiin ja ottaa jonkun geneerisen autosoftan ja alkaa katsomaan mitä se on syönyt. Aivan tehtävissä oleva temppu, ja about kaikki muut tietokonetta puhuvat värkit tuohon pystyvät, mutta autoteollisuus laahaa perässä.
Alkuperäinen ongelma tuli kuitenkin ratkottua, kiitokset vain Tapio89:lle. Paavo stariin kiinni ja vikamuistista viitisenkymmentä herjaa ilmamassamittarista. Ilmavuotoja ei näkynyt, putsarin koppa on oikean mallinen yms, joten uusi mittari kiinni ja kulku jatkuu taas kuten pitääkin. Ilmeisesti tuo edellinen yksilö oli vain maanantaina tehty, kun parintuhannen jälkeen anturi alkoi näyttämään päin seiniä.
Niin tai näin, nyt kelpaa taas rällätä
Tässätapauksessa epäilen syylliseksi muutaman kympin Topran merkkistä ilmamassamäärämittaria.Ari66 kirjoitti:Jos vapun jälkeen on mennyt 2 ilmamassamittaria, niin uskon että kolmas menee ennen pikkujouluja
Eli... jossain on luultavasti vielä vikaa....
Mittasi oikein noin 500-600mg/hub tienoille, siitä piiru ylitse niin arvo näytti alle sataa.
Tähdellisen parantola
Mutta eikös joku eu mörkö direktiivi sano, jotain järjen valoa sieltäkin, että pitäisi olla OBD lukukelpoinen systeemi joka autossa vuodesta 200x lähtien, olisko 1, 2 tai 3. Silloinhan mersun mallit vähän 2000 jälkeen viat pitäisi löytää ihan peruslukijalla?take kirjoitti: jos autonvalmistajat vielä tekisi noista töpseleistään standardikamaa protokollan osalta ja vielä upottaisivat nuo *rit ja sunmuut diagnostiikkamultiplekserit autoihin valmiiksi
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4257
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Taitta Koskea bensa vekotimia(ja aluksi ei liitimen mallilla ollut väliä kunhan tieto on sitä)Kone kirjoitti:Mutta eikös joku eu mörkö direktiivi sano, jotain järjen valoa sieltäkin, että pitäisi olla OBD lukukelpoinen systeemi joka autossa vuodesta 200x lähtien, olisko 1, 2 tai 3. Silloinhan mersun mallit vähän 2000 jälkeen viat pitäisi löytää ihan peruslukijalla?take kirjoitti: jos autonvalmistajat vielä tekisi noista töpseleistään standardikamaa protokollan osalta ja vielä upottaisivat nuo *rit ja sunmuut diagnostiikkamultiplekserit autoihin valmiiksi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sanoohan se direktiivi että kuluttajia ei saisi kiusata, mutta ei nuo ainakaan minun ymmärryksen mukaan silti ole mitään aivan yhtenäisiä toteutuksia, vaikka ODB-töpseli löytyisikin. Siitä ODB-väylästä kun ei kuitenkaan saa kaikkea dataa ulos, eikä myöskään sisään. Minä kaipailen kovasti ihan standardoitua älytöpseliä kaikkiin autoihin, ilman mitään rajoituksia. Ajatuksella, että kuka tahansa läppärin ja riittävän tietotaidon omaava voisi tehdä vaikka automattilaatikkoon uudet softakartat ilman stareja ja hakkeroituja firmiksiä. Saattaa tosin tulla eläkepäivät eteen (sikäli kun meikäläisen ikäpolvelle noita enää jaetaan) ennenkuin tuo tapahtuuKone kirjoitti:Mutta eikös joku eu mörkö direktiivi sano, jotain järjen valoa sieltäkin, että pitäisi olla OBD lukukelpoinen systeemi joka autossa vuodesta 200x lähtien, olisko 1, 2 tai 3. Silloinhan mersun mallit vähän 2000 jälkeen viat pitäisi löytää ihan peruslukijalla?take kirjoitti: jos autonvalmistajat vielä tekisi noista töpseleistään standardikamaa protokollan osalta ja vielä upottaisivat nuo *rit ja sunmuut diagnostiikkamultiplekserit autoihin valmiiksi
Sitä en tosin ole edes kokeillut mitä paavostakaan saisi ODB-lukijalla irti, mutta uskoisin että irtilähtevä data on aika kalpea aavistus siitä mitä star tuosta peltilehmästä osaa kertoa.
Tämä on nyt vähän itseasiassa harjaanjohtava. Paavo tuli vappuna ostettua, ja ennen tuota topranin laatuosaa paikoillaan ollut mittari on siellä kerännyt ilmamassoja x tai y tuhatta kilometriä.Ari66 kirjoitti:Jos vapun jälkeen on mennyt 2 ilmamassamittaria, niin uskon että kolmas menee ennen pikkujouluja
Eli... jossain on luultavasti vielä vikaa....
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tarkastamma asian pikkujoulujen tienoilla uudestaan....
Onko noita mittareita muka muitakin, kuin Boschin tekemiä?
Aikanaan niitä kyselin, ei täyspäistä vastausta keltään
Jotain hämäriä kuittailuita sain että vastaavia olis halvemmallakin, mutta ostopaikkaa tai varaosanumeroa en koskaan saanut...
Olisko ollut sitten noita Topraneita.. en tiedä kun ei kerrottu...
Mun ilmamassamittarikokeilut maksoivat 450 e per kerta, ennen kuin vian löysin.
Onko noita mittareita muka muitakin, kuin Boschin tekemiä?
Aikanaan niitä kyselin, ei täyspäistä vastausta keltään
Jotain hämäriä kuittailuita sain että vastaavia olis halvemmallakin, mutta ostopaikkaa tai varaosanumeroa en koskaan saanut...
Olisko ollut sitten noita Topraneita.. en tiedä kun ei kerrottu...
Mun ilmamassamittarikokeilut maksoivat 450 e per kerta, ennen kuin vian löysin.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna