Kyllä lastutettu Volvo tai Väykky lähtee vai eikö!

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kyllä lastutettu Volvo tai Väykky lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaikkien kaahareitten lempi- ja työsuhdelapsi V70 sai hieman piristettä toissa päivänä. Velipojan 2.5-dieseliin lykättiin 150 tkm huollossa lastu - sellainen yksinkertainen, joka ei kajoa ahtopaineisiin, mutta optimoi ruiskupumpun toimintaa. Aikaisemmat 163 hv kasvoivat myyjän mukaan 197 heppaan ja vääntö nousi 400 Nm:een :shock:
Saako ahtohin koskematta noinkin ison tehonlisän aikaan, vai tuliko valohoitoa? Halpoja heppoja ja vääntöjä, vain 900€ töineen.
Kyllähän kone piristyi perstuntumalla aika tavalla ja luistonesto yrittää katkoa vetoa kuivalla tiellä vielä kolmosellakin kaasua runtatessa.

Tuolla vehkeellä saakin sitten jo sakkoja ja mainetta entisestään paremmin :twisted:
Viimeksi muokannut Kaapo, 13.4.2006 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Re: Kyllä lastutettu farkku-Volvo lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Kaapo kirjoitti:Kaikkien kaahareitten lempi- ja työsuhdelapsi V70 sai hieman piristettä toissa päivänä. Velipojan 2.5-dieseliin lykättiin 150 tkm huollossa lastu - sellainen yksinkertainen, joka ei kajoa ahtopaineisiin, mutta optimoi ruiskupumpun toimintaa. Aikaisemmat 163 hv kasvoivat myyjän mukaan 197 heppaan ja vääntö nousi 400 Nm:een :shock:
Saako ahtohin koskematta noinkin ison tehonlisän aikaan, vai tuliko valohoitoa?
Saa sitä tehoa kun syöttöä lisää ja ennakkoa muuttaa, varjopuolena lienee se savun muodostus.. 8)
Ainoa jos on automaatti, niin se laatikko saattaa muuttua sorviksi kun vääntörajat poistetaan.
se on 2.4 D5 muuten...ja pilkkua...
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Kyllä lastutettu farkku-Volvo lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jarno.V kirjoitti: Saa sitä tehoa kun syöttöä lisää ja ennakkoa muuttaa, varjopuolena lienee se savun muodostus.. 8)
Ainoa jos on automaatti, niin se laatikko saattaa muuttua sorviksi kun vääntörajat poistetaan.

se on 2.4 D5 muuten...ja pilkkua...
Taitaa se olla 2.4, jos en väärin muista, koska auto reilu kolme vuotta vanha. Eikös 2.5 TDI korvattu tuolla Volvon omalla pannulla vuosimalleista 2002 alkaen :shock: vai kuinka se meni?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eikös noissa nykyajan dieselautoissa ole se vääntökäyrän leikattu huippu toteutettu juuri noilla ruiskutusasetusten muutoksella?

Yksinkertaisimmillaan se lastu juuri taitaa tehdä sen, että kone saa läpi kierrosalueensa kurittaa vetoniveliä ilman mitään momentin tasauksia. Kun noita nykyajan TDI/HDI/CDI etc vääntökäppyröitä paperilla katselee, niin voi uskoa että tuntuu kankuissa se "helpompikin" lastutus.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

JuMu S kirjoitti:Eikös noissa nykyajan dieselautoissa ole se vääntökäyrän leikattu huippu toteutettu juuri noilla ruiskutusasetusten muutoksella?
Yksinkertaisimmillaan se lastu juuri taitaa tehdä sen, että kone saa läpi kierrosalueensa kurittaa vetoniveliä ilman mitään momentin tasauksia. Kun noita nykyajan TDI/HDI/CDI etc vääntökäppyröitä paperilla katselee, niin voi uskoa että tuntuu kankuissa se "helpompikin" lastutus.
Näin ainakin volovomyyjä kertoi. Sanoi että älä osta D5:sta vaan se 2.4D ja laitetaan sitten töpseli seinään ja autostasi tulee D5:n. Ei lastunvaihtoa vaan softapäivitys.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Ja jos ns lisäboxi laitethaan niin ahot nousee, vaikkei se boxi muuta tehe ko lissää syöttöä. Sitä soppaa vain tullee sitte niin paljo että varmasti ahto nousee...
Yks vertailu tehtiin meenä syksynä, boxin kans testathiin, ahtopaine oli veätyksessä 1,5 bar, ja sitte ohjelma sissään, sama testiveätys niin ahot oli vain 0,9 bar, ja penkitys näytti molemmille aikalaila samat teho/vääntö arvot.

Ajotuksesta vielä: nuo välipalikat ei muuta ajotusta, oikea ohjelma muuttaa.

Ja onhan tuo hintaki (900,-) aika suolanen....
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Ja että tämäki aihe saahaan käännettyä merssuihin :shock: , niin mitenkäs sitä pp d tuommosesta 200cdi:stä (03 E sarjalainen) sais lisää vetoja kiusattua ja mihinkä hintaan?

Voin toki kysellä yveenäki, jos tää on hankala topikki vastailla...

muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Pyrstötähti kirjoitti:muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Saisko väykystä softapäivityksellä ässän 8)
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Pyrstötähti kirjoitti:Ja että tämäki aihe saahaan käännettyä merssuihin :shock: , niin mitenkäs sitä pp d tuommosesta 200cdi:stä (03 E sarjalainen) sais lisää vetoja kiusattua ja mihinkä hintaan?

Voin toki kysellä yveenäki, jos tää on hankala topikki vastailla...

muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Siihenhän saa softamuutoksella suoraan samat tehot kuin 220cdi:ssä on vakiona, moottorihan hilppeineen on sama.
Hintaa en muista, varmaan vaihtelee vähän mihin vie laitettavaksi....villi veikkaus isolla haitarilla 500-750€.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Boss kirjoitti:
Pyrstötähti kirjoitti:Ja että tämäki aihe saahaan käännettyä merssuihin :shock: , niin mitenkäs sitä pp d tuommosesta 200cdi:stä (03 E sarjalainen) sais lisää vetoja kiusattua ja mihinkä hintaan?

Voin toki kysellä yveenäki, jos tää on hankala topikki vastailla...

muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Siihenhän saa softamuutoksella suoraan samat tehot kuin 220cdi:ssä on vakiona, moottorihan hilppeineen on sama.
Hintaa en muista, varmaan vaihtelee vähän mihin vie laitettavaksi....villi veikkaus isolla haitarilla 500-750€.
Tuikkuhan osaa kertoa tuosta tarkemmin. Kytkin(ja/tai laatikko) on erilainen ja taitaa siitä pienemmästä puuttua jokin tasapainohässäkkäkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Jep, tässä kartoitellaan eri vaihtoehtoja.
Powerflash lupaa 176 konia ja 364 njyyttonia vääntöä. Hintaa tuollasella on tällä hetkellä 799,-
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Pyrstötähti kirjoitti:Jep, tässä kartoitellaan eri vaihtoehtoja.
Powerflash lupaa 176 konia ja 364 njyyttonia vääntöä. Hintaa tuollasella on tällä hetkellä 799,-
Kallista on bittimössö, tosin onhan tuo sen arvoistakin :halm:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

200 cdi koneeseen saa n.180 kaakkia ja 400Nm, enemmänkin, mutta kytkin ei oikein tuppaa kestämään. Kytkintä tulee jo vahvistaa noille väännöille.
Nimim. Tuikku kirjoitti myös 187 hv/3400rpm. Ahdot 1,5.
450Nm, välillä 2000-2400rpm. Välillä 1800-3200rpm yli 400Nm.
Tämä ilmeisesti vain softalla, koneeseen ei muutoksia. :shock:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

pp d kirjoitti:Ja jos ns lisäboxi laitethaan niin ahot nousee, vaikkei se boxi muuta tehe ko lissää syöttöä. Sitä soppaa vain tullee sitte niin paljo että varmasti ahto nousee...
Yks vertailu tehtiin meenä syksynä, boxin kans testathiin, ahtopaine oli veätyksessä 1,5 bar, ja sitte ohjelma sissään, sama testiveätys niin ahot oli vain 0,9 bar, ja penkitys näytti molemmille aikalaila samat teho/vääntö arvot.

Ajotuksesta vielä: nuo välipalikat ei muuta ajotusta, oikea ohjelma muuttaa.

Ja onhan tuo hintaki (900,-) aika suolanen....
.....tuota samaa minäkin olen funtsinut :roll:
Noi lisäpalikat on jonkun sortin vastuksia joilla huijataan boxia.
Esim. CDI koneessa tulee lisäkikkula railputken päässä olevan paineanturin piuhojen väliin >>> antaa tod. näk "väärää" singaalia pa:n paineista ja ohj. laite pukkaa lisää soppaa :roll:

Itse olen kyllä tuon ns. softan kannalla :shock: Kaikki noiden "boxien kauppaajat" siirtyvät tai osa on jo siirtynyt ohjelmointiin jos vain on mahdollista.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Re: Kyllä lastutettu farkku-Volvo lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kaapo kirjoitti:Kaikkien kaahareitten lempi- ja työsuhdelapsi V70 sai hieman piristettä toissa päivänä. Velipojan 2.5-dieseliin lykättiin 150 tkm huollossa lastu - sellainen yksinkertainen, joka ei kajoa ahtopaineisiin, mutta optimoi ruiskupumpun toimintaa. Aikaisemmat 163 hv kasvoivat myyjän mukaan 197 heppaan ja vääntö nousi 400 Nm:een :shock:
Saako ahtohin koskematta noinkin ison tehonlisän aikaan, vai tuliko valohoitoa? Halpoja heppoja ja vääntöjä, vain 900€ töineen.
Kyllähän kone piristyi perstuntumalla aika tavalla ja luistonesto yrittää katkoa vetoa kuivalla tiellä vielä kolmosellakin kaasua runtatessa.

Tuolla vehkeellä saakin sitten jo sakkoja ja mainetta entisestään paremmin :twisted:
Common-railissa ei ole varsinaisesti ruiskutuspumppua, mutta asia kyllä tuli selväksi.
Tyypillisesti ns. lisämuistit, tai boxit lisää syöttöä, mutta ei paineita.

Ahtoja ei välttämättä vakiosuuttimilla tarvitsekkaan lisätä.
Alkup. ilmaylimäärä riittää.

Pienellä ahtojen lisäyksellä ala- ja keskikierrosaluella saadaan savutonta vääntöä lisää. Ahtopaineen olisi hyvä sitten maksimikierroksille laskea vakioksi, ettei suotta rasiteta (pientä) vakioahdinta liikaa, ja aivan suotta.

Volvon kytkin/kaksoismassavauhtipyörä on tehty meltoraudan äärellä.
Joten on vain hyvä, ettei vääntömomentti ole kasvanut liiaksi.
Muutenkin teholuku tuntuu maltilliselta, alle 40hv/syl.
Jos ehdottomia maksimilukuja tavoitellaan, niin savuttelu astuu vääjäämättä kuviin mukaan, kun diiselissä on tyypillisesti palaminen vielä tehokasta, vaikka savua alkaa pukkaamaan.
Ja vakiosuuttimilla savutuksen suurempi syy on (liian) pitkä ruiskutusaika, jolloin maksimikierroksilla tapahtuva polttoaineen ruiskauttaminen on "liukunut" savuttoman palamisen kannalta vähän liian myöhäiselle.
Eli, jos ei vielä savua pahemmin pukkaa, niin homma on hyvällä mallilla.

Boxeista en kehtaa sanoa mitään, kun aina joku loukkaantuu.
Oikeassa lastussa on sellainen, merkittävä etu, että pakokaasujen kierrätystä saadaan säädettyä lähes nollaan.

Lisävoiman saannin suhteen mese on ehdottomasti kärkiainesta. :lol:
Ei kannata, Kaapo merkinvaihdosta haaveilla.
.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Re: Kyllä lastutettu farkku-Volvo lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

tuikku kirjoitti: Volvon kytkin/kaksoismassavauhtipyörä on tehty meltoraudan äärellä.

.
Vaan volkkareissa se vauhtipyörä on vielä heikompi. :roll:
Tuo tosiaan ensimmäisenä antautuu väännön alla, elikkä alkaa pohjaamaan ja jyristää.
Tietty useampipyttysessä tulee iskuja tasaisemmin joten samaa tehoa otettaessa voimansiirrolla paremmat olosuhteet.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Kyllä lastutettu farkku-Volvo lähtee vai eikö!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

tuikku kirjoitti: Boxeista en kehtaa sanoa mitään, kun aina joku loukkaantuu. Lisävoiman saannin suhteen mese on ehdottomasti kärkiainesta. :lol: Ei kannata, Kaapo merkinvaihdosta haaveilla.
.
Siinäpä selvitys, jonka Kaapokin ymmärsi, tack. Ei merkkiä vaihdeta, kunhan saisi ensin sen tehodieselinkin - tähänastiset omat kokemusket rajoittuvat W123-lavettien hurjiin 200- ja 240-nakuihin, joka selittänee myös nykyisten commonrailien ja turbojen luvattoman kehnon teoriatietämykseni :lol: Bensalla on menty jo toistakymmentä vuotta, mutta seuraavaksi ehkä noukalla on OM606, joka saanee sitten piristettäkin. Tuota nykyistä peliä vaan ei tunnu saavan tiensä päähän ainakaan ajamalla :shock: .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Pyrstötähti kirjoitti:Ja että tämäki aihe saahaan käännettyä merssuihin :shock: , niin mitenkäs sitä pp d tuommosesta 200cdi:stä (03 E sarjalainen) sais lisää vetoja kiusattua ja mihinkä hintaan?

Voin toki kysellä yveenäki, jos tää on hankala topikki vastailla...

muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Vastailen varovasti, ettei luulla että mie mainostan 8)
Esimerkinomasesti tämmönen:

E 200 CDI (W211) 90 kW (122 hp) 90 kW/122 hp 270 Nm :arrow: 203 km/h 129 kW/176 hp 370 Nm ,
hintaa on 500 €, takkuu 2 v, ja tyytyväisyystakkuu, elikkä sitä saapi kokkeilla pari viikkoa ja jossei ole tytyväinen niin se voihaan pallauttaa alkuperäseksi ja annethaan rahat takas.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

saako kokkeilla kuinka monta kertaa peräkkäin :lol:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Harju kirjoitti:saako kokkeilla kuinka monta kertaa peräkkäin :lol:
Ei muuta kun sovittamaan konetta volvoon, mulla olis edullinen 200Cdi myytävänä.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

pp d kirjoitti:
Pyrstötähti kirjoitti:Ja että tämäki aihe saahaan käännettyä merssuihin :shock: , niin mitenkäs sitä pp d tuommosesta 200cdi:stä (03 E sarjalainen) sais lisää vetoja kiusattua ja mihinkä hintaan?

Voin toki kysellä yveenäki, jos tää on hankala topikki vastailla...

muttakun takuu jossain vaiheessa loppuu, niin lossi saapi uuvet softat 8)
Vastailen varovasti, ettei luulla että mie mainostan 8)
Esimerkinomasesti tämmönen:

E 200 CDI (W211) 90 kW (122 hp) 90 kW/122 hp 270 Nm :arrow: 203 km/h 129 kW/176 hp 370 Nm ,
hintaa on 500 €, takkuu 2 v, ja tyytyväisyystakkuu, elikkä sitä saapi kokkeilla pari viikkoa ja jossei ole tytyväinen niin se voihaan pallauttaa alkuperäseksi ja annethaan rahat takas.
No mutta kuulostaapa erinomaiselta 8)
Tämä laitetaan korvan taakse ja toteutukseen tosin syksyllä takuun loppuessa. Ilmeisesti automaatti kestää tuommosen lisäyksen vielä kohtuudella, vai muuttaako softa myös laatikon käyttäytymistä? Ja mitenkäs se on sen pakokaasujen kierrätyksen kanssa, blokkaako tuo softa sen pois pelistä tai ainakin minimiin?

Ja niin, kiitokset hintatiedoista, varmaan muitakin kiinnostaa tietää minkälaisessa hintaluokassa liikutaan :)

Olikos tuohon laskettuna jo Mese-alennusta kans... :roll:

Ja niin, mitä se tuo 2v takuu kattaa?? :shock:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuolta kun lueskeloo, niin seleviää :arrow: :arrow:

http://www.digituning.com/fi/takuu.htm
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuule Pyrstötähti.
Oottelu ei enää hyövää mitään.
Hintakin näkyy olevan kohdillaan.
Teholukema on hyvä ja väännötkin on pysyneet kohtuudessa.
Kierrätystäkin on tuossa varmaan jo sinne minimiin säädelty.
Tosin saksalaisissa ohjelmissa se ei aina ole niin varmaa, jos se on sellainen tuv- hyväksytty ohjelma.
Joissain korjaamoissa niitä sujautetaan paikoilleen ihan huollon yhteydessäkin.
Mitä tuoreempaan autoon se muutos tehdään, sen paremmin tekniikkakin kestää.
Auton luonne muutuu totaalisesti, suosittelen.

Laatikosta sen verran, että sehän on nyt sellaista "oppivaa" mallia, mitä se sitten merkitseekin. Eli sen pitäisi kyllä älytäkkin muutos moottorissa.
Mutta muistaaksen myös veholta on saatavana päivitystäkin siihen laatikon toimintaan, mikäli haluat.
.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

tuikku kirjoitti:Mitä tuoreempaan autoon se muutos tehdään, sen paremmin tekniikkakin kestää.
Kannattaako softattaa manuaalia vuoden 2000 200cdi väykkyä vai kyykähtääkö kytkin?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Esimerkiksi 850 TDi Volvosta saisi paljon enemmän alavääntöä kuin mitä ohjelmalla otetaan, mutta sitä on rajoitettu massavauhtipyörän ja kytkimen rajallisen keston takia.

Tahtoo sanoa että kestävyysnäkökohdat on otettu huomioon ohjelmia tehtäessä. :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dealer kirjoitti:Tahtoo sanoa että kestävyysnäkökohdat on otettu huomioon ohjelmia tehtäessä. :roll:
Stuttgartissa vai bittiturbottajien pajassa?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Valmistaja mitoittaa komponentit varman piälle jollain varmuuskertoimella.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jusamb kirjoitti:
dealer kirjoitti:Tahtoo sanoa että kestävyysnäkökohdat on otettu huomioon ohjelmia tehtäessä. :roll:
Stuttgartissa vai bittiturbottajien pajassa?
Taitaa tämä asia olla niin, että yrityksen ja erehdyksen kautta on opittu se "oikea" taso.
Autonalmaistajat eikä osienvalmistajatkaan suurin surminkaan ilmoittele mitään "kriittisiä" arvoja julkisuuteen.

Muuten asia on juuri niin, kun dealer kirjoittikin.
Vaikka tuossa volvossa on hukkaporillinen ahdin, niin siitä huolimatta sen vauhtipyörän saa ääntämään. Helpostikkin. Varsinkin niillä boxeilla.

Se vauhtipyörän jousien pohjaaminen, eli täristäminen syö kytkimen äkkiä, eikä ole muutenkaan hyväksi tekniikalle.
Sen kuuntelu on kyllä itsepetosta, joku kohta nimittäin hajoaa varmasti, hyvällä tuurilla se on vaan se kytkin, joka taitaa olla sitten halvinta uusia.

Mesen kytkimet menevät suunnilleen niin, että tehokkaammassa on vahvempi.
Mutta tiettyjen mallien ja varusteluiden yhteydessä saattaa kytkinkin päivittyä kestävämmäksi.
Lastun tekijät pelaavat kuitenkin varman päälle, ja tekevät kaksatasen ohjelmasta hiukan tehottomamman ja vähemmän vääntävän.
Varmuuden välttämiseksi kannattaa softa ottaa vaan sellaisesta paikasta jossa nämä moottorit on eroteltu.
Itse moottorithan on samat, lastunkin tehoero on keinotekoisesti tehty.

Mutta.
Muutaman hevosvoiman tai nyyttonin takia ei todellakaan kannata kytkiremppaan ryhtyä.
"Älkää tehkö, niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon"
Moottori ei siitä lastusta tosiaan ole moksiskaan, vaan kaksatanen mesen kone on varmaan niitä kiitollisimpia lastutettavia.
Koko auto muuttuu siinä mukana.
Käytännössä se kytkin on ainut huolenaihe, tietty joillain se kestää paremmin ja toisilla taas huonommin, mutta lisääntynyt vääntö houkuttelee ajamaan entistä pienemmillä kierroksilla, mikä taas rasittaa sitä kytkintä.

Jusamb.
Tarkoitin, että uuden auton kytkin kestää sitä lastusta paremmin, kun 400tuhatta ajetun.
Kaksatasen kytkin kestää ~350nm suunilleen ongelmitta.
220,sen 400nm, vähän päällekkin.
Tällä kytkimellä (220) rupeaa vauhtipyörä änntämään, ennenkuin kytkin luistaa.
270,sessä on kytkimien varaosanumeroissa samoja, kun 220,sessä, mutta 270,sen vauhtipyörä on jäykempi.

Mesen kytkimet on ihan hyviä, ja kestäviä, kunhan niiden todellista sietokykyä ei ylitetä. Minulla on täälläpäin ainoa cdi- moottorilla varustettu, johon on paikallisessa vehossa kytkin vaihdettu.
Varmaan joillakin on jo aikas paljonkin ajettu.
No joo - puhun lastusta, mutta kirjoitan kytkimestä. :D
.
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

tuikku kirjoitti:.
Kuule Pyrstötähti.
Oottelu ei enää hyövää mitään.

<clip>

Laatikosta sen verran, että sehän on nyt sellaista "oppivaa" mallia, mitä se sitten merkitseekin. Eli sen pitäisi kyllä älytäkkin muutos moottorissa.
Mutta muistaaksen myös veholta on saatavana päivitystäkin siihen laatikon toimintaan, mikäli haluat.
.
Juuh, kyllähän tuo kovasti kiinnostaa, tarkotin vaan että kait se pitää tuo vaihtotähtitakuu oottaa loppuun, ei sitten tuu kenenkään kans tappelua jos jotaki hajuaa. Ei kyllä millään malttas, sen verran kovaa parannusta tehoihin luvataan. Ja vielä mielestäni kohtuulliseen hintaan... 8)

Tuota laatikkopäivitystähän tarttee kysästä seuraavan kerran ku veholla käväsee :!:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Pasi H.
Viestit: 17
Liittynyt: 05.2.2006 10:06
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Se oppiva vaihteisto tarkottaa sitä, että se seuraa koko ajan kuskin ajotyyliä. Jos ajat koko ajan nilkka suorana täysillä joka paikassa, niin se oppii vaihtamaan nopeasti ja tietysti pieni nykähdys siihen tulee. Sitten jos myytkin auton pois ja uusi omistaja ihmettelee, että perkele kun on nykivät vaihdot tässä laatikossa ja olettaa siinä olevan vikaa. Sen pystyy nollaamaan kyllä ne opitut arvot pois jolloin tehdas-asetus tulee taas takaisin ja laatikon toiminta "pehmenee". Suunnilleen näin.
230 CE -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”