C180 kompuran automaatti laatikossa harmaata öljyä

Vastaa Viestiin
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

C180 kompuran automaatti laatikossa harmaata öljyä

Viesti Kirjoittaja skibe »

Eli isoveljen C-mollissa on laatikossa ongelmia.. töksäyttelyä sun muuta.
Voiko rikkonaisesta laturista tuleva ylijännite rikkoa laatikon piirilevyä?

Alapuolella olevassa tekstissä vähän huoltohistoriaa:


MB C180 Kompressor, 2004, ajettu noin 155tkm
Vaihteiston käyttäytyminen on ollut normaalista poikkeavaa, koska turbiinikytkimen irroituksen ja
kytkennän pehmeys on kadonnut.

- Ongelma esiintyy pääasiassa kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta vaihteiston lämmetessä toiminta
paranee jollain tasolla.

- Kytkin voi myös kytkeytyä kerralla, jolloin siitä aiheutuu pieni nykäisy. Kerralla tapahtuvaa
nykäisyä on mielestäni tapahtunut vaihdettaessa ylöspäin 1-2, 2-3 ja 3-4 välillä.

- Taas hiljennettäessä autoa esimerkiksi liikennevaloihin voi vaihteisto kytkeä vaihteen
pienemmälle ja kytkeä kytkimen liian nopeaa, jolloin moottorin kierrokset hypähtävät ylös
hetkellisesti.

- Silloin tällöin kylmänä vaihteisto aiheuttaa resonanssiaääntä ja pientä jyskytystä auton runkoon
paikallaan seisoessa D-asento päällä.
- Silloin tällöin kytkettäessä joko D- tai R-asento päälle kuuluu resonointia ja moottorin kierrokset
seilaavat tyhjäkäynnillä turbiinin löysätessä/lisätessä vetoa hetkellisesti (lyhyen aikaa, kun kun
kytkin hakee sopivaa pitokohtaa).

- Hiljennettäessä vauhtia (noin 20km/h) hitaasti esim. liikennevaloihin voi voimansiirrosta kuulla
jonkinlaista rullauksen ääntä.
- Joskus on myös tuntunut siltä, että vaihteisto kytkee isomman vaihteen liian pienellä nopeudella ja
kierroksilla.

- Vaihteistoa ohjaavasta elektroniikkaboxista myös kuuluu välillä korkeataajuuksista siritystä, joka
ilmeisesti kuuluu hakkuriteholähteestä. Voi olla joko vika tai ominaisuus...

- Toisinaan tuntuu, että vaihteisto toimii moitteetta, niin kylmänä tai lämpimänä.


(69tkm, 03/2009) Autoon on vaihdettu vaihteistoöljyt, suodatin, sähkötöpsölin kuoret ja magneetti
Veholla Oulussa.


(135tkm, 03/2012) Viallisen vaihtolaturin vianhaku, jossa todettiin uuden vaihtolaturin toimivan
väärin syöttämällä ylijännitettä (noin 17V) tai olla lataamatta ollenkaan. Vaihdettin takuuseen uusi
ja saatiin toimimaan. Kytkimen herkkyys alkoi oireilemaan jo tällöin.


(148tkm, 09/2012) Olen vaihtanut vaihteistoon öljyt, suodattimen ja turbiinia ohjaavan
solenoidiventtiilin(PWM converter cluch solenoid), jonka jälkeen totesin sen parantavan tilannetta,
mutta se ei poistanut ongelmaa kuin hetkeksi. Öljyjen vaihdon yhteydessä öljypohjassa havaittiin
hienoa harmaata sakkaa.


(151tkm, 11/2012) Myöhemmin vaihdon myös vaihteistossa olevat kaksi öljynpainetta (Modulated
pressure regulator solenoid ja Shift pressure regulator solenoid) säätävää solenoidiventtiiliä, mutta
kytkimen äkkinäiseen käyttöön ne eivät vaikuttaneet. Kuitenkin sen jälkeen kytkimen momentin
muuntimen toiminta on yleisesti parantunut, koska aiemmin tuntui, että vaihteisto ei tahtonut
kiihdyttää täydellä vedolla. Myös resonointiäänet hiljenivät esimerkiksi ajettaessa noin 50km/h
ylämäkeen pienillä kierroksilla. Lisäksi olen todennut, että autosta on tullut hiljaisempi esimerkiksi
tyhjäkäynnillä. Näidenkin öljyjen vaihdon yhteydessä öljypohjassa havaittiin hienoa harmaata
sakkaa, sekä sakkaa hieman isompia hiukkasia.


(155tkm, 02/2013) Vianhaku Käyttöauto Vaasassa, jossa todettiin, että vikamuistissa ei ollut mitään
vaihteistoon liittyvää. Vain vikakoodi vakionopeussäätimen vivusta.. Asentaja oli kuitenkin
tarkistanut öljyn määrän ja laadun, josta hän oli havainnut metallia öljyn seassa. Asentaja oli myös
nollannut vaihteiston adaptointiarvot, mutta ajokäytökseen se ei vaikuttanut. Asentaja ehdotti
vaihteiston avaamista ja metallin määrän ja vaurioiden tutkimista.
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

Oisko kellään mitään ideoita?

ehdotin että pitäisi ajon aikana saada tietokoneeseen kiinni.
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Mun mielestä tomaatti purkuun, kun vielä kulkee jotenkin...

Ikävä kyllä en osaa näistä sähkölaatikoista sanoa muuta :(

itsellä W124 ...
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”