M111 ja M271 voimanlähteet

Vastaa Viestiin
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

M111 ja M271 voimanlähteet

Viesti Kirjoittaja sipi »

Nyt kun olen availlut jo useamman kerran konepellin ihaillakseni näkymiä, niin kiinnostus näihin koneisiin heräsi. Tosiaan, kahteen vuoteen en ole avannut kuin lisätäkseni pissapojan nestettä :D Herää ksysymyksiä MB:n koneteknologiasta. Voisiko joku asiantuntija tiivistää mikä ero on M111 ja M271 koneilla? Onko 271 päivitetty versio 111:stä, vai ihan uusi kone? Miten nämä eroavat a) tekniikaltaan b) teho/momenttionimaisuuksiltaan c)kulutukseltaan? Ihan vaan alkoi kiinnostaa mitä pellin alle on piilotettu, luettuani palstan juttuja :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ihan eri vehkeitä ovat. Muutamia eroavaisuuksia:
M111:
-kaksirivinen ketju
-nokat käyttävät peinimia suoraan
-vain imupuolella ennakon säätö
-ö-suodatin etupäässä

M271:
-yksirivinen ketju
-venttilit keinuvivuilla (toisessa päässä vipua venttiili, toisessa hydr. välyksenpoistin)
-myös pakopuolella ennakonsäädin
-ö-suodatin takaosassa.
-tasapainoakselit

Muutenkin kansi ja lohko ovat erilaiset. Muissa eroissa varmaan mercefreaken.com auttaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Kuinkas nuo tilavuudet? 200K mallissahan M111 on noin 2 litrainen ja M271=1.8... M111 konettahan taitaa olla useammalla tilavuudella? :roll:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Kiitos tiedoista Roisto! Ihmellistä, että suunnittelijat päätyivät yksiriviseen jakopään ketjuun, vaikka yksirivisten onglemat ovat olleet hyvin tiedossa. Ketjuongelmat tulivat näkyviin, kun 60- ja 70 luvulla siirryttiin yläpuolisiin nokka-akseleihin ja ongelma korjattiin siirtymällä kaksirivisiin. Tyhmyys on uusiutuva luonnonvara :)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

sipi kirjoitti:Kiitos tiedoista Roisto! Ihmellistä, että suunnittelijat päätyivät yksiriviseen jakopään ketjuun, vaikka yksirivisten onglemat ovat olleet hyvin tiedossa. Ketjuongelmat tulivat näkyviin, kun 60- ja 70 luvulla siirryttiin yläpuolisiin nokka-akseleihin ja ongelma korjattiin siirtymällä kaksirivisiin. Tyhmyys on uusiutuva luonnonvara :)
Kustannussäästöt, ei siinä sen kummempaa asiaa ole. Insinöörit eivät ole enää pitkään aikaan päättäneet mikä on hyvä ratkaisu, vaan laskutikkumiehet... :wink:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaksirivinen saattaa myös hivenen enemmän syödä kuormasta eteenpäin viemiseen tarvittavaa voimaa, eli polttoainetta ja olla äänekkäämpi. Tilaa se ainakin ottaa enemmän.

Akselijakopäät takas. :pappa:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Nothing beats the cubic inches - and push rods . 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”