Vanteiden mittaus kotikonstein (TI, DIY)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Vanteiden mittaus kotikonstein (TI, DIY)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuolla kun oli vähän jo asiaa etenkin vanteiden tietojen ilmoittelusta, kun monelta puuttuu asiaankuuluvat tiedot niin tuli mieleen muutamia faktoja vanteista.

Ns. laatumerkki vanteet yleensä aina kertoo vanteessaan kaikki mitat ja tiedot. Mutta markkinoilla on valtavasti bulkkitavaraa joissa ei lue mitään tietoja. Tällaisten tavaroiden myynnille onkin sitten tavallisen ihmisen vaikea mitään tehdä ellei ole tietoinen kuinka tiedot saadaan urkittua esille. Monesti vanteissa on vain merkitty leveys ja halkaisija. Edes merkkivanteissa ei ole pulttijakoa monestikaan merkitty.

Kaikkein paras tapa mitata vanteen koko on hankkia tarjousladosta 2m mitta jossa myös tuumaskaala. Karkeasti arvioiden mittaustuloksen saadaan lähes poikkeuksetta oikea koko esille pelkästään tuloksia pyöristämällä kun tiedetään muutamia faktoja.

Tärkein fakta on se, että vanteen reunat on yleensä ½ tuumaa niin se on helppo laskea aina pois mittaustuloksista. toki löytyy eri kokoisia, mutta karkeasti arvioiden se pyörii n. ½" paikkeilla.

ET mittaus onkin vähän kinkkisempi homma, varsinkin jos rengas on vielä paikallaan.

ESIM.

1. Mitataan koko vanteen halkaisija tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan n. 1 tuuma isompi tulos mitä vanteen nimelliskoko on. Esim. jos mitta näyttää ~17" niin vanteen halkaisija on todellisuudessa 16". Jos mitta näyttää 17,3" niin silloin on kyseessä Michelin TRX 415mm vanne.

2. Mitataan koko vanteen leveys tuumaskaalalla, ja yleensä tällöin saadaan vajaa 1tuuma leveämpi tulos mitä vanteen nimellisleveys on. Eli jos mitta näyttää 7,9" niin vanteen leveys on todellisuudessa 7".

3. ET laskutapa on kinkkisempi. Mitataan vanteen kiinnityspinnan ja uloimman takareunan etäisyys (takaylitys) milleinä (laudan pätkä on hyvä apu). Vanteen todellinen leveys jaetaan kahdella. Takaylityksestä vähennetään puolet vanteen leveydestä sekä puoli tuumaa eli ~13mm.

esim w124 standardi aluvanne:

takaylitys 144mm
leveys (7") 178mm /2 = 89mm
reunan leveys 13mm

144-89=55
55-13=42

tulos 7x15et42, joka lukee myös tehtaan asentamassa vanteessa.

Tuliko tolkkua vai jäikö jokin askarruttamaan?
Viimeksi muokannut Sergey, 04.7.2013 12:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tällä tavalla mitataan 5 pulttisen jako, ensimäisen keskeltä kolmannen taakse.:

Kuva

nelipulttinen onkin helppo, keskeltä keskelle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tässä kuva havainnollistamaan ET:a.

http://www.nettivanne.fi/vanteen-et-luku/

Tulevatko nuo Sergeyn mainitsemat ylimääräiset mitat vanteen
leveydessä ja halkaisijassa mittaustavasta?

Eli saadaanko vanteen todelliset mitat, kun mitataan renkaan ja vanteen
saumasta? Ne vanteen mitat sopivat silloin yhteen renkaan mittojen kanssa
riippumatta vanteen omasta paksuudesta vanteen reunassa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siis, nämä ohjeethan on siis suurpiirteiset, että voi tienpäällä hämärässä kaupantekotilanteessa varmistua niiden oikeellisuudesta. Oikeat mittaustavat kun ei onnistu jos rengas on vanteen päällä.

Tässä on siis virhemarginaaleja, mutta näillä ohjeilla marginaali on niin pieni, ettei se käytännössä voi mennä pieleen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Muistutetaanpa kansaa :)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sergey kirjoitti:tällä tavalla mitataan 5 pulttisen jako, ensimäisen keskeltä kolmannen taakse.:

Kuva

nelipulttinen onkin helppo, keskeltä keskelle.
Entäs kun pultin reikien koko vaihtelee, 14 ja 16 mm yleisiä. 108, 110 ja 112 jaot saattaa seota, samoin 98 ja 100 sekä 114,3 ja 115. :?: Eli mikäs tästä nyt on hyöty?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se ei olekaan tarkkuustiedettä. kaikki on "suurinpiirtein" ja arvailun varassa :happy: Mutta näillä avuilla saa arvailtua hyvin lähelle oikeaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

5 pulttisessa pystyy mittaamaan jaon myös kahden vierekkäisen pultin etäisyydellä, mutta sit tarvitaan muuntotaulukko, joka löytyy mm vannetukun sivuilta, mutta en nyt puhelimella ala sitä kaivamaan. ;)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

5 pulttisenkin jako on pulttien kehän halkaisija, tuo mittaustapa on todellakin aika helvetin suurpiirteinen eikä siksi ole käyttökelpoinen.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

on hyvin käyttökelpoinen. ei ole kertaakaan vielä pettänyt. Mutta tosiaan esim 112 ja 114.3 jakojen erottaminen toisistaan vaatinee harjaannusta. 110 ja 114.3 erottaa toisistaan jo aivan selvästi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Sempä takia juuri se on huono, koska 90% ei tiedä vanteista muutaku juuri halkaisian koon, niin tuolla saa kyllä arto amis rullamitalla vaikka minkälaisia tuloksia. Sitte ku mersun orkkis vanteessa on reikä 13mm, ja joisssakin saattaa olla jopa 16mm nii mitä se tekee mittaustulokselle?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

yllättävää kyllä eroa ei juuri ole.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

5-pulttisessa voi mitata viereisten pulttien keskipisteiden etäisyyden ja kertoa suhdeluvulla 1,7081 jolloin saa tarpeeksi tarkan likiarvon eikä erehtymisen vaaraa olemassa olevien pulttijakojen suhteen ole.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Kysytääs täältäkin, kun en muualta löytänyt;

Eli miten mitataan koottavien vanteiden kehien leveydet? Eli tiivistepinnasta uloimpaan kohtaan, vai miten?
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

RB, eli asennuspinnasta renkaan reunaan.

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”