w203 automaatti & vaihteenvalitsin

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
ristonur
Viestit: 7
Liittynyt: 22.4.2008 15:49

w203 automaatti & vaihteenvalitsin

Viesti Kirjoittaja ristonur »

220CDI, vm2005, automaatin kanssa tullut seuraava ongelma:

Liikkeelle auto lähti normaalisti, mutta jonkun matkan jälkeen automaatti ei esim. pysäköitäessä suostunutkaan vaihtamaan kun vain N:lle. Vaihdettaessa N:lle kuului lievä kolahdus laatikosta.
Kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen kaikki taas ok ja pystyi vaihtamaan R:lle kuin normaalisti ennenkin.

Myös kun vähän matkaa ajoi, huomasin että kun painoi vaihdevivun vierestä S/E -valintanappia, mittariston näyttöruutu ei reagoinut ollenkaan ja ylläoleva ongelma oli myös käsillä.

Nyt tilanne se, että jo hehkutettaessa väittää vaihteen olevan D:llä vaikka on keppi on P:llä.

Mikä tuossa voisi olla vikana? Ja tuleekohan kalliiks..... :(
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kepin "juuresta" kannatta aloitaa,
Tai okieestaan *:rin piuhan päähän niin saa suuntaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
ristonur
Viestit: 7
Liittynyt: 22.4.2008 15:49

Viesti Kirjoittaja ristonur »

No niin, kävin lukemassa vikakoodit Koivuhaan Vehon pienhuollossa Vantaalla ja alustavasti arvelivat johtuvan "EWM: P1856 Valitsinvivun asentotunnistus ei toimi" ja "EGS: P240C Ohjainlaite N15/5 elektroninen valitsinvipumoduli valitsinvivun asento ei ole uskottava".

Kehottivat sitten varaamaan huoltoajan...

Onkohan tuo kohtuuhelppo vaihtaa itsekin ja mistähän (ehkä muualta kuin Veholta) osan voisi saada? Ei tullut poikettua varaosatiskillä kysymässä osan hintaa...


Myös tällaisia koodeja löytyy..
CDI3: 2226-001 Vaihteiston ohjaus EGS on vikaa 9
EGS: P2404 Jarruvalokatkaisimen signaali ei ole uskottava
EWM: P2010 Luistonestojärjestelmän CAN-väylää pitkin lähettämä jarrusignaali ei ole uskottava
ESP: C1201 A7/7s1 irrotuskatkaisin BAS sähköinen vika

Mahtaisiko noilla olla osansa probleemiin?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos nuo muut oli olemassa olevia vikoja niin voi olla että keppi yksikössä ei ole mitään vikaa...
Se on helppo vaihtaa itse pari pulttia,sokka,johto irti
(eikä tarvitse välttämättä auton alle päästä)
Joskus sen on saanut toimimaan myös putsaamalla,

Uusi ~800€
Halvemalla saksata tai käytetty vaikka kangasalasta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mulla on keppimoduli+oheiset ylimääräisenä kun manualisoin oman ceen.
Mutta osat on -01 C:stä. Jos laitat varaosanumerot näköisälle niin voin verrata.
Pitäisi kyllä käydä.
Tähdellisen parantola
ristonur
Viestit: 7
Liittynyt: 22.4.2008 15:49

Viesti Kirjoittaja ristonur »

Nuo muut vikakoodit tuli samalla raportille, aikaisemmin ei oo tarvinnut tutkia vikakoodeja joten en tiedä milloin ne on tulleet, nyt tulivat ilmi.

Purin ja yritin putsata modulia paineilmapullolla mutta vika on ja yhä pahempana - hetki käynnistyksen jälkeen vaihteisto jää sille vaihteelle mitä oli vian tullessa eikä keppi toimi. Jonkun aikaa yrittämällä ja ehkä keppiyksikköä heiluttamalla, liekö mitään vaikutusta, antaa hehkuttaessa mittaristoon P:n ja sit taas kaikki toimii - hetken. Osuisikohan tämä vika nyt todennäköisimmin keppimoduliin?

Katsoin ohjausboxin etujalkatilasta eikä ollut öljyä noussut sinne päin.

Modulissa on osanro A203 267 5524 ja Veho tarjosi uutta nrolla -9024. Saksasta googlasin n. 538eur auto-bending.de..

Modulin ympärillä oleva kumisen tyyppinen suoja repesi irrotushommissa useaan osaan, kovin haurasta tavaraa oli, liekö miten tärkeä olla olemassa...?
neljä20
Viestit: 23
Liittynyt: 09.5.2011 18:07

Viesti Kirjoittaja neljä20 »

Kuinkas tuo sokka ja vaijeri irtoaa tuosta keppimodulista ?
ristonur
Viestit: 7
Liittynyt: 22.4.2008 15:49

Viesti Kirjoittaja ristonur »

Siinä vaijerissa oli joku kierrettävä liitin juuressa. Alas vaihteistoon menevää tankoa en enää muista... aika looginen se muistaakseni oli..
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Mistä tuon purkamisen oikeen ees alottaa?? Itellä antoi vikakoodiksi: vivusto sökö,vaihda vivusto tjsp ?? 1.5cm oli askissa kylmänä mitatessa öljyä.

Aika oli kortilla joten siitä ehkä johtuu typerät kysymykset :D

Oireet olivat hyvin samankaltaiset kuin yllä olevassa autossa. Eli ei kytke vaihteita päälle aina ja mittaristossa ei tiedetä mistään mitään jne :roll:

Edit: auto on siis -01 Nuosta ylläolevista siis tuskin löytyy apuja tähän probleemaan :?: :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Terho P kirjoitti:Mistä tuon purkamisen oikeen ees alottaa?? Itellä antoi vikakoodiksi: vivusto sökö,vaihda vivusto tjsp ?? 1.5cm oli askissa kylmänä mitatessa öljyä.

Aika oli kortilla joten siitä ehkä johtuu typerät kysymykset :D

Oireet olivat hyvin samankaltaiset kuin yllä olevassa autossa. Eli ei kytke vaihteita päälle aina ja mittaristossa ei tiedetä mistään mitään jne :roll:

Edit: auto on siis -01 Nuosta ylläolevista siis tuskin löytyy apuja tähän probleemaan :?: :?
On
samanlainen keppi systeeminä

suoja rätti ylös varovasti siitä vetämällä
senjälkeen se paneli ylös(mahtuu tulemaan pois kun suoja rätin kehyksen kääntää,
keppi moduli näkyy, kulmista pultit irti, vaijeri etu kulmasta pois,
johto irti, minkä jälkeen nostaa vähän koko systeemiä niin saa
yhdys tangon sokan irti ja keppi modulin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

CDI203 kirjoitti:
Terho P kirjoitti:Mistä tuon purkamisen oikeen ees alottaa?? Itellä antoi vikakoodiksi: vivusto sökö,vaihda vivusto tjsp ?? 1.5cm oli askissa kylmänä mitatessa öljyä.

Aika oli kortilla joten siitä ehkä johtuu typerät kysymykset :D

Oireet olivat hyvin samankaltaiset kuin yllä olevassa autossa. Eli ei kytke vaihteita päälle aina ja mittaristossa ei tiedetä mistään mitään jne :roll:

Edit: auto on siis -01 Nuosta ylläolevista siis tuskin löytyy apuja tähän probleemaan :?: :?
On
samanlainen keppi systeeminä

suoja rätti ylös varovasti siitä vetämällä
senjälkeen se paneli ylös(mahtuu tulemaan pois kun suoja rätin kehyksen kääntää,
keppi moduli näkyy, kulmista pultit irti, vaijeri etu kulmasta pois,
johto irti, minkä jälkeen nostaa vähän koko systeemiä niin saa
yhdys tangon sokan irti ja keppi modulin
"kulmista pultit irti" tarkotatko niitä torksei vai 10mm pulttia mikä on ainakin yläpäässä?

Kuva

tossa oikeella näkyy tuo kiiltävä ruuvi, noitako meinaat?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”