114 coupen ilmanputsari/öljy ihmettelyä

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

114 coupen ilmanputsari/öljy ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Otin tuon öljykylpy ilmansuodattimen pihalle tutkailtavaksi ja toki kansi lähti auki. Siinä olikin ensimmäinen suodatin, jonka kait voi bensalla huiluttaa puhtaaksi, mutta sitten siellä isossa pöntössä toinen...... :oops: ....eipä se pois sieltä ainakaan vielä lähtenyt. Yöseeksi wd40 sinne reunoihin. Tämäkin juttu minulle ihan outo eli jos ko huollosta tulee vinkkejä mieleen, niin kiitos etukäteen. Mitä öljyä , onko siellä jossain merkit paljonko öljyä, kuinka usein pitää vaihtaa/puhdistaa jne
Avatar
viitala115
Viestit: 140
Liittynyt: 07.1.2014 14:30
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja viitala115 »

En usko että on kovin tarkkaa tuo öljyn vaihto. Kahtoo sillontällöin että minkälaista se öljy on ja luulis olevan ihansama mitä öljyä käyttää :)
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Osaakos joku kertoa miten tuo juttu puretaan. Kuuluuko se isossa ala pöntössä oleva tiiviste saada jotenkin pois. Sitten siinä keskellä on joku sormen mahtuva pikku "kuppi" , mutta siis kuuluuko ja miten puretaan, etten hölmöyksissäni riko. Luulin, että se sisäreunaa pitkin menevä 5mm vahva rinkula kuuluisi suodattimeen ja lähtisi mutta ei hievahdakkaan , kun kopsauttaa alaspäin ja wd40 ollut siellä reunoilla yön yli :D
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Ei kannata alkaa sitä pönttöä sen enempää purkamaan, laskee vaan bensaa läpi muutaman kerran ja paineilmalla suihkauttaa kuivaks. Öljyn pinnan korkeuden näyttää joko alaspäin osoittava nuoli ja teksti OEL tai jos edellä mainittuja ei näy niin siinä öljykuupan pohjassahan on vielä sellainen syvennys, täytä öljyllä siihen syvennyksen yläreunaan saakka.

Öljynä siinä kannattaa käyttää vähän paksumpaa tavallista moottoriöljyä esim 20-50w mineraalia. Itse tulee vaihdettua öljy kerran vuodessa, samalla huuhtelee sen verkkoelementin/elementit. Pölyisissä olosuhteissa esim paljon hiekkatiellä ajelua kannattaa öljy vaihtaa tiheämminkin. Putsarissa oleva öljy saattaa näyttää ensisilmäyksellä ihan hyvältä mutta se mutavesimuju on siellä pohjalla...

Monihan ei ymmärrä/tiedä öljyyilmansuodattimen toimintaperiaatetta, eli siinä ilmavirtaus kulkee suoraan sitä pohjalla olevaa öljypintaa kohti ja likahiukkaset ilmaa raskaampina iskeytyvät öljyyn ja laskeutuvat sinne kupin pohjalle. Jos öljyä on liian vähän niin likahiukkaset eivät osu öljypintaan ja kulkeutuvat ilman mukana suoraan koneeseen. Monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että kun putsarissa ei ole vaihdettavaa paperisuodatinta niin se on silloin huoltovapaa..... :? Montakohan mersunkin moottoria on ajettu väljäksi ennenaikojaan suodattimen huollon laiminlyönnin vuoksi, veikkaisin aika montaa... :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Itse olin pikkupoikana ymmälläni, kun isämiehen 200 D:hen tottuneena näin ensimmäistä kertaa vaihdettavan, paperisen ilmansuodattimen. Kysyin kummastuneena naapurin sedältä, että missä se öljy oikein on. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Hyviä neuvoja mutta kun siinä isossa pöntössä on kannessa olevan metallisuodattimen lisäksi vielä metällisuodatin ja kun en sitä isossa pöntössä olevaa metallisuodatinta ole vielä hoksannut miten sen saa pois, että pääsisi pohjaa puhdistamaan ja sitten varmaankin niitä täyttömerkkejäkin löytyisi. Kyllähän kait sinne pohjalle kertyvät möhnät pois täytyy saada, eikö .
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kovin on pöntön sisällä oleva terässuodatin kiinni, se on vaan sen verran kauan annettu olla, että sinne reunoille on kerääntynyt paskaa, joka jumittaa. Olen lihottanut sitruunahapossa, että pikku hiljaa irtosi, mutt ei. Vinkkejä kaivataan tai voisin ostaa käytetyn vastaavan toimivan
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Huoltomanuaalissa eikä ilmanputsariin irrotusohjeissa ei puhuta muuta kuin sen päällimmäisen suodattimen irrottamisesta. Liekö tosiaan tarkoitettukaan irroitettavaksi. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Roisto kirjoitti:Terve,

Huoltomanuaalissa eikä ilmanputsariin irrotusohjeissa ei puhuta muuta kuin sen päällimmäisen suodattimen irrottamisesta. Liekö tosiaan tarkoitettukaan irroitettavaksi. :nocando:

t.
Risto
Noissa kuvissa ei ole yhtään samanlaista kuin minulla. Minulla ilma otetaataan sisään kyljestä ja kannessa on saman korkuinen terässuodatin kuin siellä sisällä. Olen meisselillä mitannut alimman korkeuden ja kl varaosien kuvien mukaan siellä on irrotettava suodatin. Niin ja kun sitten sitä öljynkin kuuluisi johonkin merkkiin asti lisätä, mutta kun ne merkit alimman suodattimen alla luultavimmin. toki tuon tilalle voisi jonkun vastaavan asentaa eli ostaa käytettynä.

t.seppo
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

voisin laittaa ko suodatin hässäkästä kännykällä kuvaa, jos vaikka yveenä laitat numeroa.

t.seppo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”