M103 Päästöistä hylsy ja käyntihäiriö

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Large
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2013 18:21
Paikkakunta: Loppi

M103 Päästöistä hylsy ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Large »

Morjensta pöytään, kävin maanantai aamusta konttorilla mersuni kanssa, kyseessä siis C124 300 12V. Muuten miltein kaikki reilassa mutta päästöt ampuivat aivan törkeästi yli sallittujen rajojen. Autossa on myös hiljattain alkanut ilmestymään mystinen käyntihäiriö joka ilmenee käynnistettäessä haaleaa konetta (70-80 astetta), ensin katoaa tyhjäkäynti ja kun konetta koittaa pitää kierroksilla hengissä niin alkaa yskiminen ja tuntuu käyvän vaihtelevasti 4-5 pytyllä. Noin 1-3 minuutin hengissä pitämisen jälkeen auto toimii taas aivan normaalisti, samoin kuin jos liikkeelle lähtee kylmällä koneella. Viat lienevät yhteydessä toisiinsa. Leimaus yrityksen jälkeen nyt vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä sekä tulpat.

Päästöt oli:
CO 3,35 jouto ja 3,37 kierroksilla
HC 152 jouto ja 167 kierroksilla
Lambda 0,94
CO2 11,70 ja kierroksilla 11,90
O2 1,23 jouto ja 0,97 kierroksilla

Mistäs seuraavaksi lähetään etsimään vikaa? Lambda?
tomppaa
Viestit: 56
Liittynyt: 27.12.2007 11:33
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja tomppaa »

Kato nyt eka kaikki alipaineletkut,ettei ole vuotoja.Omassa oli just samaa vikaa,päästöt korkealla ja samanlaista käyntihäiriötä.Mulla oli yksi letku rikki ja kun sen korjasi niin päästötkin tuli kohdalleen.
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Sama aihe, hylsy HC-päästöistä joutokäynnillä.
Syy hieman eri kuin Largella?
- tulpat 'uudet' 1 v
- pyörijä/vj-kansi 'uudet' 1 v
- tulpanjohdot 'uudet' 1 v
- alipaineletkut kertaalleen tutkittu, ei löydöksiä
- imuvuotoja imusrjan ympäristöstä haettu pilotilla tänään, ei reagointia
Päästöt:
Kuva

Tulpat:

Kuva

Missä vika?
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Kuvassa viimeinen tulppa näyttää hassulta :?: . Vai liekö näköharha?
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

ei näköharha, mutta huono resoluutio.
tulppa itsessään on kunnossa päällisinpuolin ja kärkivälit 0,7 kaikissa. uudehkot ovat.
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Ilmanputsarin kannesta läpi menevästä reijästä löytyy M3 kuusiokolosäätöruuvi, vaikuttaako se noihin joutokäynnin säätöihn (HC)?
Jos niin kumpaan suuntaan vähentää bens.syöttöä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ChiquitaT kirjoitti:Ilmanputsarin kannesta läpi menevästä reijästä löytyy M3 kuusiokolosäätöruuvi, vaikuttaako se noihin joutokäynnin säätöihn (HC)?
Jos niin kumpaan suuntaan vähentää bens.syöttöä?
No, vaikuttaahan se mutta sitä ei kannata pyöritellä ilman pakokaasumittaria. Ei kohta lähe koko vekotin käymään...

Minkähän verran re85 vaikuttaisi päästöihin m103 moottorissa? Jos sitä laittaisi vaikka fiftysixty tankkiin mittauksen ajaksi? Siis HC arvoihin.

Vaikka kuntoonhan se kannattaa laittaa säätämällä että saa tehot ja kulutuksen normaaliksi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

nostaako se e85 (etanoli) käyntilämpöä vai mikä ajatus takana on..?

mittasin i-punalla kunkin pakoaukon lämpötilat pakosarjan pinnasta, nähdäkseni lähinnä keskinäiset erot. Voisi olla ihan mielenkiintoista testatakin tuo muutos.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

ChiquitaT kirjoitti:nostaako se e85 (etanoli) käyntilämpöä vai mikä ajatus takana on..?

mittasin i-punalla kunkin pakoaukon lämpötilat pakosarjan pinnasta, nähdäkseni lähinnä keskinäiset erot. Voisi olla ihan mielenkiintoista testatakin tuo muutos.
Etanolissa happea itsessään palaa puhtaammin,
Large
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2013 18:21
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Large »

Löytyi syy, ja leimattu säädyllisin päästöin. Vikana oli hapettunut lambdan liitin, eli selvittiin rapsuttelulla ja muutamalla CRC suihkauksella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”