Perästä laahaava ääni???

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Perästä laahaava ääni???

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Eli kyseessä -95 200d 5.v manuaali.
Jarrut ok, tukilaakeri ja kumi vaihdettu juuri, ei vaikutusta.
Alkaa jo kävelyvauhdista kuulumaan "rauta rautaa vasten" kahina, mutta mitä enemmän vauhti kasvaa, huonommin äänen erottaa.
Tänään oli auto nosturilla ja vaihde päällä vuoron perään, kun pysäytti renkaan, ei vaikutusta, eli tuskin siis pyöränlaakeri, eikä se ääni siellä alla niin pahalta kuulosta, kun sisällä...Prkl!! Olisko itse murikka kypsä?
Mitään perus ulinaa ei kuulu, vaikka motarilla painaa täyttä laukkaa, eikä jyristä.
Jos siis joutuu itse murikan kattelee, ni onkos 4 ja 5.v perävälitys eri??
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Perhana, nyt on soiteltu eräälle mersu gurulle, joka oli vähän sitä mieltä, että ääni ei tulis murikasta, vaan jostain muualta...mutta mistä.
Oli sitä mieltä, että jos perä olis niin loppu, et jo kävely vauhdissa ääntelis, niin motarinopeuksilla ääni olis helvetillinen.

Ja tokas, että ei ne laakerit kahnaa, vaan ulvoo, niin kuin olen itsekkin sitä mieltä...monta ulvovaa takavetoista omistaneena.
Mitähän sitä seuraavaks rupeis tutkimaan...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko seisontajarru suljettu pois? Siskon SLK:ssa oli myös ihmeellistä ääntä takapäässä. Peruuttaessa oli erilaista kuin eteen päin ajettaessa. Korjaantui jarruremontilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Kyllä se pitäis olla pois suljettu...Eilen illalla purkasin vielä (taas kerran) jarrusatulan ja levyn pois ja pyörittelin pelkästä navasta, niin ääni ei muutu miksikään.
Tosin tolla tavalla pyörittelemällä se ei kuulostakkaan samalta, miltä se kuulostaa sisälle.
Ja jotenkin nosturilla ollessaan se tuntuis ehkä paremmin kuuluvan murikan suunnalta, kun navoista.
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Mites ne uloimmat vetonivelet.
Eilen omassa alkoi pitää perä ihan kunnon pauketta ja sain nimim. xr:ltä vinkin öljyn lisäämisestä vetarin niveliin.
Pauke loppui täysin ja kun ajelin kotia päin tuntui, että auto hiljeni muutenkin.
Tuli mieleen, että mullakin saattoi rahista ennen öljyämistä.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Ei kyllä toi on enemmänkin sellanen ääni, kun jarrupala olis loppu ja hankais levyyn kiinni...koko ajanhan toi muijalla on ajossa ja joka päivä tulee 180km lisää...
Eikä niissä vetareissakaan kai voi olla mitään kohtaa, mikä siel vois hangata mihinkään kiinni.
Auto ei ole ollut meillä kauaa, tuli vähän niinku välikäden kautta, niin en tiedä sitten miten kauan on moinen ääni kuulunut.
Edellisellä "pitkäaikaisella" oli 10.v ja viime leimalle oli jotain jarruhommia tehnyt, mut niissä kyl pitäis kaikki olla ok.
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

oliskohan jarrukilven ja navan välissä jotain
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Ei siellä kyllä perkules mitään pitäis olla. Se on kuitenkin tosi tasainen ääni.
Tänään, kun sillä itse taas kävin ajamassa, niin se tosiaan on sellanen hurina/kahina ja jarruttelu ei siihen vaikuta. Noin. 70km/h eteenpäin ei enää erota, kun alkaa jo rengasäänet ja tuulen huminat kuulumaan.
Varsinkin valoihin pysähtyessä erottuu tosi selkeesti aina kävelyvauhtiin saakka...Mystistä :shock:
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

otahan levyt takaa pois ja pyörittelet tunkin varassa vaikkapa sitä(omalla vastuulla) moottorin voin, ellei satu nostinta olemaan ... sillä selviää tuleeko jarruista..
® Mesen linttaklubi
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Niin kai se on laitettava pukeille pyörimään ja painuttava sinne sisään kuuntelemaan prkl!
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Laakeri p*skana ja ottaa jarrurumpu reunastaan jarrukilpeen kiinni. Pitää pikkuvauhdissa ihanaa kirskuntaa ja ei välttämättä vollota maantievauhdissa ollenkaan niinkuin loppuunajettu laakeri yleensä tekee. :roll:

Toinen sisäkooli voi olla vaikka pyörähtänyt navalla ympäri ja kuulat puruna, mutta jos toinen kuularivi vielä kantaa ei välystä oikein käsivoimin tunnu. Hommaa ehjä napa varalle... :pappa:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Tarkoitat varmaan jarrulevyä.
Ja jos se niin kieroon pääsis siellä taipumaan, niin eiköhän se aiheuttais jo muutakin ongelmaa.
Ja kyllä siel varmaan olis jäljet näkyvissä...
Täytyy huomenna nostaa se tosiaan pukkien päälle ja pistää vaihde silmässä pyörimään ja se on mentävä sisälle kuuntelemaan.
Jos se kuuluu, niin sitten puran jarrut pois edestä ja uudelleen kuulostelemaan...Jos ei muutosta, sitten ei auta kun ottaa vetarit murikan laipoista irti ja sama homma. Ja mikä tärkeintä, täytyy ottaa myös runsaasti olutta :)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kaksi takapyöränlaakeria lankkuun vaihdettu juuri tuommoisen oireilun jälkeen, toinen noista laakereista oli jo niin loppu että pieni narinahelamainen nuljahtelu alkoi jo tuntua kankkuihin asti tietyissä tilanteissa. Käsivoimin ei mitään välystä ollut siinäkään laakerissa havaittavissa, ei minun eikä itsensä isä-Heleniuksen toimesta. :pappa:

Se levy/rumpu pyörii tosi lähellä jarrukilven reunaa, eikä montaa milliä tarvi välystä ollakaan kun alkaa ottaa kiinni. Paljain käsin pyörää heiluttelemalla ei mitään välystä ole havaittavissa, oli fillari ilmassa tai ei. Ota satula ja levy siitä nurkasta irti ja koita poistuuko ennenkuin enempiä lähdet purkamaan. Tai ota sitä kaljaa sitten tarpeeksi mukaan. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Nonnii!! Nyt on moukari pörissyt pukkien päällä ja omistaja istuuntunut takapenkille kuuntelemaan, mutta samainen hurina/kahina taitaa jostain tulla vieläkin.
Jarrulevyt, palat laittelin joutessani uudet, käsijarruhelyt vielä ihan ok ja oikein näyttäis olevan kassattukkin.
Asennusjuomien ansiosta en pääse koeajolle kuitenkaan, mutta saundint takapenkillä pukkien päällä rullatessa ei kyllä muuttunut.
Oikein, kun kaulan venyttää pitkälle ja työntää pään takakonttiin renkaiden pyöriessä moottorin voimin, niin hurina kuulostaa suhteellisen voimakkaalta siellä.
Silti auton alla, korva murikan juurella saundi on mielestäni aika rauhallinen....Ostanko siis vahvistimen ja subbarin konttiin ja odotan milloin matka katkeaa(täs alkaa olla jo vaan sen ikänen noillekkin... :oops: )
mustang 66
Viestit: 311
Liittynyt: 05.11.2011 12:09
Paikkakunta: kerava(nivalasta)

Viesti Kirjoittaja mustang 66 »

Ootko kahtonu pultinpäitä että onko ottaneet käsijarru kenkien jousten päähän.
Takana ottaa herkästi kiinni sinne jos ku vetää renkaat tiukkaan kiinni vaikka
Pyssyllä.sitte ku ne jouset menee rikki niin pääsee käsijarrukengät sielä rummun
Sisällä vapaasti pyöriin.itellä kävi joskus aikonaan näin.
Sen jälkeen oon nauhahiomakoneella lyhentäny taka pultteja.
mercedes benz 203 200 cdi farmari -05
ford mustang ht 351 cleaveland -66
ford taunus coupe -76 (ikuisuusprojekti)
suzuki intruder 1400 -92

ex:124 300 tdt
ex:124 200 d
ex:201 200 d
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Juu, ei ole pulttiongelmakaan, itelläkin joskus jonkun mersun kanssa pultin hinkuttanut kiinni.
Just kävin autolla ajelulla ja sama kohina jatkuu...vähän kuulostais siltä kun peruuttais kovaa, eli kyllä se enemmän on sellainen mekaaninen hurina (voisko vaikeammin kuvailla) :lol:
Olisko se kumminkin sitten se itse perä...tosi outoa vaan, et alkaa niin hiljasesta vauhdista Prkl...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pienen vetopyörän laakeri perässä ...
oulaistenliikenne.fi
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Kyllä se on pakko itsekkin kallistua perän kannalle perkules.
Noh, ei kai se auta kun sitten ruveta metsästämään murikkaa jostain valmiiksi.
Saas nähdä kuinka kauan toi sitten kestää tollasenaan, joka päivä sillä tulee n.180km ajettua :)

Kahiseeko se laakeri myös ilman vetoa? Toi ääni kun kuuluu ihan vapalla rullatessakin ja veto ei siihen vaikuta.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

PikkuVeli kirjoitti:Kyllä se on pakko itsekkin kallistua perän kannalle perkules.
Noh, ei kai se auta kun sitten ruveta metsästämään murikkaa jostain valmiiksi.
Saas nähdä kuinka kauan toi sitten kestää tollasenaan, joka päivä sillä tulee n.180km ajettua :)

Kahiseeko se laakeri myös ilman vetoa? Toi ääni kun kuuluu ihan vapalla rullatessakin ja veto ei siihen vaikuta.
Laakeri periaatteessa ääntää aina kun liikkuu mutt rattaat ääntää selkeemmin vedon mukaan
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Viddu, kun ei viittis lähtee vaihtelee sitä perääkään, ennen ku olis varma asiasta.
Tää yks mersu spesialisti oli vahvasti sitä mieltä, et jos sieltä perästä joku laakeri olis niin loppu, et noin pienillä nopeuksilla kuuluis ääni, ni se huutais maantienopeuksilla ihan perkeleesti.
Selvimmin ääni kuuluu 5-30km/h nopeudella, eikä kyl oikein osaa sanoa, tulisko kardaanin pyörimisvauhtia vai renkaan.
Justiinsa käväsin mersulla tupakki ostoksilla ja pyyhälsin tollasta tosi mutkaista tietä sillä parhaimmillaan toistasataa taulussa ja ei mitään ääniä mutkissa, et jotenki se pyörän laakerikin tuntuu oudolta. Varsinkin, kun ei toi ole tosta miksikään muuttunut noin 2000km aikana.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tukilaakeri ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mitäs jos ekaks laskisit öljyt perästä ja kattosit mimmosta sieltä tulee sit jotain Rsv kampetta niihin sekaan jossei kovin oo metallia öljyssä ja vanhat takas
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Tukilaakeri ja kumi vaihdettu :arrow: ei muutosta.
Öljyt oli jonkun autosta löytyneen kuitin mukaan kyl vaihdeltu ja tarkisteltu tukilaakerin ja rättien kuntoa, liekkö etsitty jotain vikaa, mut voishan ne sieltä päästellä ulos ihan kokeen vuoksi.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Noi rsv lisäaineet on tuomittu huuhaaks mutt yhen vaihelootan ja 2 perää saatu hiljaseks niillä ainakin 100tkm ajaks
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Öljy ihan ok, ei seassa lastua tms.
En mitään lisäainetta sinne kaadellut, taidan tehdä niin, että ajetaan vika selville.
Eiköhän se siitä pahene, jos on pahentuakseen.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

PikkuVeli kirjoitti:Viddu, kun ei viittis lähtee vaihtelee sitä perääkään, ennen ku olis varma asiasta.
Tää yks mersu spesialisti oli vahvasti sitä mieltä, et jos sieltä perästä joku laakeri olis niin loppu, et noin pienillä nopeuksilla kuuluis ääni, ni se huutais maantienopeuksilla ihan perkeleesti.
Selvimmin ääni kuuluu 5-30km/h nopeudella, eikä kyl oikein osaa sanoa, tulisko kardaanin pyörimisvauhtia vai renkaan.
Justiinsa käväsin mersulla tupakki ostoksilla ja pyyhälsin tollasta tosi mutkaista tietä sillä parhaimmillaan toistasataa taulussa ja ei mitään ääniä mutkissa, et jotenki se pyörän laakerikin tuntuu oudolta. Varsinkin, kun ei toi ole tosta miksikään muuttunut noin 2000km aikana.
Se mitä tossa olen koittanut sanoa on, että ei se takafillarin laakeri maantievauhdeissa suorilla tai mutkissa välttämättä metelöi yhtään vaikka olis toinen rivi kuulia aivan tuusanpaskana tai vasta menossa. Se ääni aiheutuu siitä pyörivän takanavan osan lievästä kallistumisesta jolloin jarrukilven sisäreuna hankaa ja resonoi siihen jarrulevyn/rummun kanttiin. Auton painoa vasten on käsivoimin turha koittaa mitään välyksiä löytää, jollain pyöränsuuntauslaitteilla varmaan on ko välys löydettävissä. Se toinen kuularivi kantaa kuormaa ihan hyvin, ajan kanssa tietysti kuluu sekin.

Ei välttämättä ääni ja oireet muutu miksikään moneen vuoteen ja kun ei mitään välystä käteen tunnu niin eipä sitä huvikseen ja kokeilumielessä lähdetä kallista laakeria ostotyönä vaihtamaan. Kun eipä tuosta äänestä katsastussedällekään mitään haittaa ole. Kaksi kertaa on vaihdettu tässä taloudessa kokeeksi ja ihmetys on molemmilla kerroilla ollut suuri, epätodennäköisenä vikakohteenahan tuota pitää juuri em syistä. :shock:

Jos on lukkoperätön auto laita pukit alatukivarsien alle ja isolla vaihteella tyhjäkäynnille --> hanskat kädessä pyörästä kiinni ja pysäyksiin, tai jollain kalikalla tai peräti toisesta käkkärivaijerista tongeilla vetäen jarruttamaan. Tollai sitten lopulta löytyi oman auton äänenaiheuttajat. Jos lukkoperäinen auto kyseessä rajaa vikaa ota ensin toisen puolen takajarrulevy pois ja sitten toisen.

Mutta kerrohan ihmeessä mistä vika sitten lopulta löytyy, aina noita sivuääniä jaksaa itsekin ihmetellä... :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Niin, siis johan mä taas kerran sitä viime pe pukkien päällä "ajoin" ja vuoronperään renkaasta pysäytin :arrow: ei vaikutusta ääniin.
MUTTA, kun se ääni ei erotu siinä pukkien päällä pyöriessään ulospäin.
Auton takapenkillä kävin myös kaljaa juomassa, renkaat pyörien, renkaat irti, lopuksi levyt ja satulat irti, pelkät navat siis pyörien ja jostain sinne ääntä kantautui :shock:
Eikä missään levyissä/rummuissa/satuloissa tai j-kilvissä merkkiäkään hankauksesta...Tulevana pe vaihtelen uudet peräöljyt ihan vaikka huvikseen.

Niin ja olisko ollu oikea takapyöränlaakeri oli jossain liikees vaihdettu 2010 ja sen jälkeen sillä on menty joku 60tkm.
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

katopa perämurikan kiinnityskumit
PikkuVeli
Viestit: 21
Liittynyt: 06.8.2007 17:52

Viesti Kirjoittaja PikkuVeli »

Voimistuu, voimistuu...Täähän on kun pukkia odottais :)
Edeleenkään ei kovissa vauhdeissa kuulu, mutta 10-60km/h laahaa selvästi kovempaa. Kai se on ruvettava pyörän laakeria vaihtelee, vaikka edelleenkään ei varmasti pysty sanomaan kummalta puolelta PRKL!
Jos nyt ajattelee, että 60tkm sitten on vaihdettu oikea puoli, ni jos kokeilis vasurin vaihtaa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

PikkuVeli kirjoitti:Jos nyt ajattelee, että 60tkm sitten on vaihdettu oikea puoli, ni jos kokeilis vasurin vaihtaa.
Todennäköisesti se oikeanpuoleinen jäänyt löysälle ja nyt syönyt itsensä väljäksi. Vaihdata molemmat ja varmista ensin että osaavat kiriä sen tarpeeksi tiukkaan. Ei onnistu joka pajalla. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”