220cdi laatikon nykimisen pohdiskelua

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

220cdi laatikon nykimisen pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tuommonen 500tkm ajettu -05 220cdi aut. saapui pihaan ja tietenkin heti koeajon ja kauppojen sopimisen jälkeen alkoi pitemmän ajelun tuloksena laatikko nypyttämään, enimmäkseen 40-60 nopeudessa kiekat pomppii hitusen ja meno on nykivää, kylmänä pelaa normaalisti mutta heti lämmettyään alkaa temppuileen.

nyt myös kun kävi vielä illalla pikkulenkin heittämässä niin vakkari päällä 60 vauhdissa kierrokset tippui yhtäkkiä jotenkin oudon alas, vähän päälle tuhanteen ja veto alkoi tärrämään kuten ois ajanut manuaalilla vitonen silmässä. jos painaa kevyesti kaasua niin tärrääminen vain pahentuu, mutta jos heittää pienemmän kepistä tai painamalla kaasua enemmän ja taas isomman niin toimii taas :roll:

behrin syyläri näytti olevan ja laatikkoöljykään ei ollut marjapuuroa, tosin oli aika ruskeaa eli vaihtokunnossa. liekö tässäkin sitten se kuuluisa glykoolin karkailu laatikkoon tapahtunut ja nyt oireilee siitä? ei taida pelkällä öljynvaihdolla tästä selvitä :cry:


Tapsan kanssa jo tulikin puhelimitse keskusteltua ja vähän kallistu juuri siihen jäähdytinnesteongelmaan, mutta jos ollaan optimisteja ja ajatellaan hetki että sitä ei olis tapahtunu voisko tuommonen johtua juurikin huonoista öljyistä tms? ennen täysin lämmettyään tosiaan toimii kuin ajatus.
Viimeksi muokannut Shatter, 23.1.2015 8:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 220cdi laatikko nykii ja tärrää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Shatter kirjoitti:Tuommonen 500tkm ajettu -05 220cdi aut. saapui pihaan ja tietenkin heti koeajon ja kauppojen sopimisen jälkeen alkoi pitemmän ajelun tuloksena laatikko nypyttämään, enimmäkseen 40-60 nopeudessa kiekat pomppii hitusen ja meno on nykivää, kylmänä pelaa normaalisti mutta heti lämmettyään alkaa temppuileen.

nyt myös kun kävi vielä illalla pikkulenkin heittämässä niin vakkari päällä 60 vauhdissa kierrokset tippui yhtäkkiä jotenkin oudon alas, vähän päälle tuhanteen ja veto alkoi tärrämään kuten ois ajanut manuaalilla vitonen silmässä. jos painaa kevyesti kaasua niin tärrääminen vain pahentuu, mutta jos heittää pienemmän kepistä tai painamalla kaasua enemmän ja taas isomman niin toimii taas :roll:

behrin syyläri näytti olevan ja laatikkoöljykään ei ollut marjapuuroa, tosin oli aika ruskeaa eli vaihtokunnossa. liekö tässäkin sitten se kuuluisa glykoolin karkailu laatikkoon tapahtunut ja nyt oireilee siitä? ei taida pelkällä öljynvaihdolla tästä selvitä :cry:


Tapsan kanssa jo tulikin puhelimitse keskusteltua ja vähän kallistu juuri siihen jäähdytinnesteongelmaan, mutta jos ollaan optimisteja ja ajatellaan hetki että sitä ei olis tapahtunu voisko tuommonen johtua juurikin huonoista öljyistä tms? ennen täysin lämmettyään tosiaan toimii kuin ajatus.
Jos oireet on nuo ja johtuvat pakasnesteestä niin uusikis menee
ainkin kaikki kitka pinnat ja turbin remontiin tuone repcon

kepistä vaihtelun vaikutus viittaa onneksi enemän muuhun vikaan
kuin pakkas nesteen tekemään
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: 220cdi laatikko nykii ja tärrää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Laatikkoöljyt oisin ite kattonu kyllä ennen ostoa mutta voihan se olla ettei ollu tikkua mukana ;)

Vaiha öljyt ja suodatin ja sit katot jäikö mustapekka käteen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Noh käännetään nyt tyhmänä veitseä omassa haavassa ja todetaan että kyllähän se mittatikku ois siellä auton perällä ollut :lol: :roll: eipä sitä siinä tilanteessa huomannut kun kuitenkin tunnin testilenkki tehtiin ja laatikko tuntui pelaavan normaalisti :?

Sehän vaihtuu kybbikin samalla kun öljyjen kanssa rupeaa sompaileen niin toivotaan jotta paranisi edes hitusen, vaikka ei tuo kyllä nytkään vielä mikään mahdoton ole vaan omistaja kun tämmönen perfektionisti on niin.. :D

E: tänään aattelin vielä kokeilla laatikon arvot nollata, tuskimpa auttaa mitään mutta eihän tuo kokeilu mitään maksa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nyt kun auto seisoi ulkona yön ja aamulla lähti liikenteeseen niin laatikko vaihtoi normaalisti 2. vaihteen jonka jälkeen alkoi jumalaton vatkaaminen, kun tärinä alkaa ja kaasua painaa niin kierrokset joko pysyy samassa taikka laskee sinne 1000rpm tienoille ja tärinä vain pahenee siihen asti että vaihtaa pienemmälle. jos heittää kepistä pienempää tärinän aikana niin että saa kierrokset ylemmäs taas pelaa oikein.

noh, kun tuosta tilanteesta selvisi 60 alueelle niin D:llä ajaessa isoimman vaihteen kytkeytyessä kierrokset tippuvat normaalisti sinne 1500 tietämille, mutta vaikka kaasua painaa kokoajan/lisää vähän niin kierrokset jatkaa tippumista 1000rpm tienoille joka taas johtaa jumalattomaan tärräämiseen, tätä ei tapahdu ollenkaan jos pakkovaihteilla ajaa niin että kierrokset on pikkusenkin korkeammat :roll:

mitenkä se tuo kyb-venttiili tarkalleen ottaen pelaa että onko mahdollista jos se jää jostain syystä päälle ja siten vetää kierrokset melkein tyhjäkäynnille, eikä aukase lukkoa vasta kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle?

kybbi siinä reistailee nimittäin joka tapauksessa sillä maantieajossa kierrokset nypyttää suurimman osan ajasta, välillä loppuu jos pikkusen nostaa nopeutta :roll:

youtubesta löytyikin täysin vastaava oire millä laatikko aloitti oireilun, ensin ei ollut tärinää yhtään ja pelasi täysin oikein humpaamista lukuunottamatta. nyt kun autolla on about 5 tuntia ajettu yhteensä, sisältäen tunnin testilenkin niin tuntuupi jotta tuossa vaan oireet ja viat lisääntyy joka käynnistämisellä :lippu:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0YoVaN5LKFg[/youtube]
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mulla teki W639 Vito ihan samantyylistä helve*inmoista tärinää ja tuntui kuin koko auto värisee paloiksi tielle, mutta ei kokoajan ja paheni lämmetessä, ja just sama että tehot katosi täysin tärinän tultua ja fiilis että mennään liian isolla vaihteella, eikä helpottanut kuin kaasua nostamalla, hetkeksi. Kaikkien mahdollisten temppujen jälkeen oireet katosi turbiinin vaihdolla....kun siis kaikki normijutut oli tehty :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos turbin on rikki niin käytämällä se tuolla repcon siitä tulee parempi kuin uusi ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

CDI203 kirjoitti:Jos turbin on rikki niin käytämällä se tuolla repcon siitä tulee parempi kuin uusi ;)
Totta, ja just noin! 8) Tuohon vitoon vain satuin löytämään ebaysta "riskillä" ehjän turbiinin erittäin kilpailukykyiseen hintaan, niin jäi vanha korjaamatta (ja auto piti saada pysymään liikenteessä kokoajan, niin ei voinut "makoittaa" korjaamolla viikkokaupalla)

Se "paska" turbiini on muuten edelleen tuolla tallin perillä....josko siitä vielä kalun saisi? :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Mitenköhän tuossa sitten käy, jos on glykolit käynyt laatikossa ja turbiini on nyt menossa niin tuleeko kuntoon pelkällä turbiinin korjauksella + öljyjen vaihdolla vai saako siinä seuraavaksi sitten olla vaihtamassa laatikkoakin :roll:

Sekin on niin hankala sanoa tarkalleen mistä tuo tärinä tulee kun välillä tärrää ja välillä ei, ja ainoastaan kun kierrokset on tuhannen kieppeillä. kepistä kun sompailee isompaa niin ei ei mitään ongelmata. tuleeko se tärrääminen turbiinista siitä että siellä luistaa joku vai mikäs? nyt nimittäin tuntuu enemmänkin siltä että koko paketti menee lukkoon ja väkisin yrittää jurrata sillä isolla vaihteella, eli toisinsanoen ei tajua vaihtaa pienempää tai luistattaa sisässä olevaa vaihdetta jotta sais pelin liikkumaan.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

En osaa edes kuvitella mitä siellä turbiinissa on voinut tapahtua, kun muutenkin pidin ihan hölyn-pölynä, että se tärinä olisi sieltä voinut johtua....yksi laatikko-guru vain heitti lyhyen ytimekkäästi oireita kuvaillessani että "vaiha turbiini" ja kun en heti niellyt, tehtiin laatikolle kaikenmaailman hoitoa ja huuhtelua + vaihdettiin ainakin kyb-venttiiliä ja vaihdoin vielä varuiksi hel*etin kalliin kardaaninkin turhaan ja sitten lopulta toivon menetettyä alistuin siihen turbiiniin ja vika poistui välittömästi :lol:

Paikallaan kierrättäessä ei mitään vibroja, eikä muutenkaan omituista käytöstä, kun sille päälle sattui, mutta perhana kun ajossa alkoi prummamaan, ei autossa pystynyt edes kunnolla keskustelemaan metelin takia...ja tunne kuin olisi liimaan ajanut, josta sitten pääsi joko heittämällä pienempää pykälää, tai kick-down pohjassa huudattamalla, mutta aina se palasi takaisin muutaman km jälkeen :evil:

Mutta en nyt menis tuelta laukaisemaan että sinun tapauksessa olisi välttämättä juuri samasta kysymys :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Turbiini kun luistaa soppelisti täryyttää.
Glykoli askin kanssa, jos itse tekee, niin voi arvuutella :wink:

Jotain wäykyn täystuhoaskia älä mene ostamaan, vaikka hinta houkuttaiskin !
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vähän liiankin samanlaiseltahan tuo kuitenkin kuulostaa :x

Tähän nyt vähän offtopikkina lisäten että edellisen omistajan kanssa olin yhteydessä jolla auto on ollut 3v/100tkm, eikä silloin ole laatikossa ollut mitään vikaa, muutaman kerran oli omistuksen aikana isommilla nopeuksilla vakkari päällä vähän kierroksia hakenut joka viittaa kyb-venttiiliin.

Öljyt on nyt vähän päälle 2v vanhat ja ajettu about. 50tkm mutta silti ne on ihan ruskeaa, sain tosin semmosen käsityksen puheista että öljynvaihto on teetetty jossain Raahen nyrkkipajalla joten voihan se tieten olla jos sinne laatikkoon on jotain väärää öljyäkin laitettu joka ei edes ATF:n punaista ole?

auto on edellisen ja minun omistuksen välissä seissyt karvan yli 6kk autoliikkeessä jona aikana tämä vika on ns. mystisesti ilmestynyt :roll:

jonkin glykoliasiaa käsittelevän topikin lukasin aikaisemmin jossa sattui silmään että öljy muuttuu maitokahvinväriseksi, tuossa on kuitenkin ihan vaan tumman ruskeaa eli kuten palanut ATF, voiko öljyt sitten mennä noin huonoon kuntoon vaikka ei ole ajettu vielä edes huoltoväliä täyteen?

niin joo, eipä ole vielä tullut mieleen haistaa öljyjä haiseeko palaneelle vai glykolille.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Shatter kirjoitti:Mitenköhän tuossa sitten käy, jos on glykolit käynyt laatikossa ja turbiini on nyt menossa niin tuleeko kuntoon pelkällä turbiinin korjauksella + öljyjen vaihdolla vai saako siinä seuraavaksi sitten olla vaihtamassa laatikkoakin :roll:

Sekin on niin hankala sanoa tarkalleen mistä tuo tärinä tulee kun välillä tärrää ja välillä ei, ja ainoastaan kun kierrokset on tuhannen kieppeillä. kepistä kun sompailee isompaa niin ei ei mitään ongelmata. tuleeko se tärrääminen turbiinista siitä että siellä luistaa joku vai mikäs? nyt nimittäin tuntuu enemmänkin siltä että koko paketti menee lukkoon ja väkisin yrittää jurrata sillä isolla vaihteella, eli toisinsanoen ei tajua vaihtaa pienempää tai luistattaa sisässä olevaa vaihdetta jotta sais pelin liikkumaan.
Tuli jo tuolla aiemmin... Mutta laitetaan vielä toiseen kertaan
Jos vaiva on kuvaillun kaltainen ja johtuu
Pakksnesteestä,
Niin pelkän turbinin vaihataa/korjautaa,
vaihtaa/korjautaa sen sitten toisen kerran samalla kun vaihtaa
Latikon kitka pinnat tai koko laatiko

Niitä ei enään siinä vaiheesa mitkään fortet tai muut petrolit
Pesut Pelasta kitka materialli on jo vaihngoitunut pysyvästi
Korkeintaan hiukan lisä aikaa tulee jos on tarkoitus siirtä onkelma
Seuraavalle...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eilen tehtiin yksi glykoli jumppa ja lauhduttimen vaihto. Vanha öljy oli noin vuosi ja 20tkm sitten laitettu huuhtelemalla ja oli ihan punaista. Huuhtelupaljussa vain kupli pinnasta erikoisesti, eli ei aina ole ruskeaa tai mitään muutakaan erikoista.

Glykoli kyllä yleensä täristää parhaiten kun kiihdytät isolla vaihteella 80:stä reippaasti.

Vähemmän ajettuja takuulaatikoita löytyy turbiin kanssa jos kuitenkin sitten löytyy isompaa. Paljoa noihin ei enää kannata jumpata kun tuon 722.699 askin tarjonta on aika hyvä, eli hintakin paljon halvempi kuin 270 tai 320 askille :wink:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja muistutettan vielä siitäkin että myös lauhdutin kierto on putsatava/uusitava
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Miten tuon lauhduttimen laita jos huuhtelemalla vaihtaa uudet öljyt? saattaako sinne jäädä kiertoon mahdollisia glykolijäämiä?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Shatter kirjoitti:Miten tuon lauhduttimen laita jos huuhtelemalla vaihtaa uudet öljyt? saattaako sinne jäädä kiertoon mahdollisia glykolijäämiä?
Siis uutteen lauhdutimeen :roll:
eikati sitä ole sinne paketissa mistään pässyt
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

CDI203 kirjoitti:
Shatter kirjoitti:Miten tuon lauhduttimen laita jos huuhtelemalla vaihtaa uudet öljyt? saattaako sinne jäädä kiertoon mahdollisia glykolijäämiä?
Siis uutteen lauhdutimeen :roll:
eikati sitä ole sinne paketissa mistään pässyt
Oisko tässä haettu sitä mitä itsekkin mietin asiasta mitään tietämättömänä, että kiertääkö noissa laatikkoöljy aina ja heti auton käynnistyttyä myös jäähdyttimelle, ettei siellä ole jotain termostaattia yms. joka estäsi jäähdyttimelle menevien putkien puhdistumisen huuhtelun yhteydessä? Vaikka se kenno olisikin vaihdettu....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

piippu kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Shatter kirjoitti:Miten tuon lauhduttimen laita jos huuhtelemalla vaihtaa uudet öljyt? saattaako sinne jäädä kiertoon mahdollisia glykolijäämiä?
Siis uutteen lauhdutimeen :roll:
eikati sitä ole sinne paketissa mistään pässyt
Oisko tässä haettu sitä mitä itsekkin mietin asiasta mitään tietämättömänä, että kiertääkö noissa laatikkoöljy aina ja heti auton käynnistyttyä myös jäähdyttimelle, ettei siellä ole jotain termostaattia yms. joka estäsi jäähdyttimelle menevien putkien puhdistumisen huuhtelun yhteydessä? Vaikka se kenno olisikin vaihdettu....
Kiertää heti niissä missä ei ole erilistä kennoa
(eli missä on pakasnesteen sekaisinmeno mahdolista)
erilisellä kennola olevisa on termostaati(niitä on esim vitossa)

ei kaanata hakea mitään...
kun voi suoraankin kirjoittaa mitä tarkoitta :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Palataampa aiheeseen nyt kun on autolla ajeltu reilu pari tuhatta ja saanut vähän laajemman käsityksen laatikon nykimisestä. Aijemmissa viesteissä käsitelty tärrääminen on kadonnut, enää on pintakaasulla ilmenevä nypyttäminen ja heijaus kiihdyttäessä.

Tuossa videon pätkää nypytyksestä vakkarilla, huomattavin 80 vauhdissa mutta tekee samaa kaikissa nopeuksissa enemmän tai vähemmän. Ylämäkeen jos ajaa pintakaasulla tai vakkari päällä nypyttäminen pahenee aika paljon, kierrokset pomppii +-200.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=g2h_loy0nEA[/youtube]

Ja tässä vielä toinen ilman vakkaria, videon alussa ja lopussa näkee kun tasakaasulla yhtäkkiä heittelee kierroksia ja nykii.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=aiFQMkFn-SI[/youtube]


vielä voisi lisätä senkin että kylmänä yleensä pelaa muuten mutta jos laatikko nakkaa ison vaihteen niin sillon alkaa nypyttämään, lämpimänä sitten 40-60 välissä kun kevyesti kiihdyttä meno on samanlaista kuin pumppaisi kaasua, kierroslukukaan ei nouse tasaisesti vaan aina vähän kerralla kuten kellon sekuntiviisari :roll:

Vakkarilla ajaessa ilmenevän nypytyksen varmaan voisi kyb-venttiiliin kohdistaa, mutta eikai rikkinäinen venttiili kiihdytyksessä esiintyvää heijausta voi aiheuttaa? Entä huonot öljyt tai liian vähä öljymäärä?

E: minä vuonna näistä vaihtui valeon syylärit pois? 2003 lopussa tuli ne korjatut versiot, mutta tässäkin on jo Behr niin pohdin että onko ehkä vaihdettu vai onko ollu jo uutena? Auto tullut tehtaalta 3/2005
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Shatter kirjoitti:Palataampa aiheeseen nyt kun on autolla ajeltu reilu pari tuhatta ja saanut vähän laajemman käsityksen laatikon nykimisestä. Aijemmissa viesteissä käsitelty tärrääminen on kadonnut, enää on pintakaasulla ilmenevä nypyttäminen ja heijaus kiihdyttäessä.

Tuossa videon pätkää nypytyksestä vakkarilla, huomattavin 80 vauhdissa mutta tekee samaa kaikissa nopeuksissa enemmän tai vähemmän. Ylämäkeen jos ajaa pintakaasulla tai vakkari päällä nypyttäminen pahenee aika paljon, kierrokset pomppii +-200.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=g2h_loy0nEA[/youtube]

Ja tässä vielä toinen ilman vakkaria, videon alussa ja lopussa näkee kun tasakaasulla yhtäkkiä heittelee kierroksia ja nykii.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=aiFQMkFn-SI[/youtube]


vielä voisi lisätä senkin että kylmänä yleensä pelaa muuten mutta jos laatikko nakkaa ison vaihteen niin sillon alkaa nypyttämään, lämpimänä sitten 40-60 välissä kun kevyesti kiihdyttä meno on samanlaista kuin pumppaisi kaasua, kierroslukukaan ei nouse tasaisesti vaan aina vähän kerralla kuten kellon sekuntiviisari :roll:

Vakkarilla ajaessa ilmenevän nypytyksen varmaan voisi kyb-venttiiliin kohdistaa, mutta eikai rikkinäinen venttiili kiihdytyksessä esiintyvää heijausta voi aiheuttaa? Entä huonot öljyt tai liian vähä öljymäärä?

E: minä vuonna näistä vaihtui valeon syylärit pois? 2003 lopussa tuli ne korjatut versiot, mutta tässäkin on jo Behr niin pohdin että onko ehkä vaihdettu vai onko ollu jo uutena? Auto tullut tehtaalta 3/2005
Ekas pätkässä kun nopeus laskee ja nousee niin tekee sen itsekseen,

ja toisessa kun kierokset heitelle pysyy nopeus suuniuleen samanako
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nopeus pysyy samana vaikka nypyttää, kun alkaa kierrokset elämään niin veto menee epätasaiseksi kuten pumppaisia kaasua.

Ilmiön saa aikaan helpoiten vakkari päällä kun hetkellinen kaasun käyttö on niin pientä. Jos/kun alkaa vakkari päällä nypyttään yleensä asettuu kun painaa pikkusen kaasua, joskus taas vaan pahenee ja saa painaa vähän reilummasti että loppuu.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

En tiedä onko tämä tyhmä kysymys mutta onko se vakkarin toiminta eliminoitu tässä jo häirölähteenä pois? Ettei se vakionopeussäädin alkaisi pumpata itsekseen?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Kerran oli vastaava tapaus ja siitä putsasin tcm:n liittimet ja laatikon pistokkeen niin rupes toimimaan. Ja joskus oma auto teki samaa mutta lievemmin niin kyb,uudet öljyt ja venttiilikoneiston putsaus auttoi vaivaan.
C250TDT -98
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tokeniko?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Asiaa saatiin sen verta eteenpäin että vahvasti viittaa risaan kyb-venttiiliin.

*:rilla käytettiin lukkoa pois päältä ja koeajolla tuntui pelaavan normaalisti kuten kuuluu, ilman nypytystä/heijaavaa kiihtymistä. kotimatkalla sitten alkoi tuttu nypyttäminen kun oli venttiili taas pelissä mukana.

Lukkoventtiilin nopeusero arvot pisti myös silmään kun heitti lenkin moottoritiellä. vakkari päällä kun antoi lipua satasta nopeusero pyöri pääosin 0-30rpm tasaisella tiellä, kun nypytys alkoi niin lukkokin luisti, arvot heitteli 30-125 välillä.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0YoVaN5LKFg[/youtube]

Tuohon videoon kun vertaa niin lukon nopeusero menee käsikädessä nypytyksen kanssa, aina kun mittarissa pomppaa ~100rpm niin sama tapahtuu lukon luistossa.


Isot kiitokset avusta Sergeylle ja Tapio89 :wink:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”