Tyhmä kärrynvetoaiheinen kysymys

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Tyhmä kärrynvetoaiheinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Tarkoitus olis kytkeä Sprinterin perään suht raskas traileri. W124-kilpuri painaa kevennettynäkin aivan riittävästi, ni koukun (ja rekisteriotteen) maksimipainoja hätyytellään.

Kysymys kuuluu siis; miten tolla ajetaan? Kokemusta vaan General Motors -ajoneuvoilla vetämisestä, ei suositella lukkoturbiinin lukitsemista tai ylivaihteella vetämistä. Jääny myös mieleen, et Ducaton ja johdannaisten loota antautuis jos vitosvaihteella yrittäis. Eli tykkääkö Sprinterin loota pahaa 2000kg kärryn vetämisestä suurimmalla vaihteella? Vai onks nää tehty kestämään? Eihän tommonen kyl nelosellakaan pahasti huuda 80km/h vauhdissa, et sinänsä.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En osaa ehkä vastata, mutta tarkennakko mallin ja laatikon. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Painetaan kaasua.

Se o mersu eikä mikää lelu jota pitää varoa 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla lanssissa kärrypainot 2800kg ja kärry on kokonaispainoltaan 3000kg. Tekniikka 316cdi ja oikeella automaatilla. Isommalla turbolla ja vähä leipää lisätty jonnekin 240hp tienoille??? D:llä mennään, joskus mäkeen tipautan tippiä sivulle kun turbiini meinaa välillä pysyä lukossa liian kauan.

Voimansiirron suhteen ei mitään heikkoa, mutta joskus kesällä ilmastointi päällä ja kaivuri kärryssä meinaa lämmöt olla normaalia ylempänä jos ei aja just 80km/h.....
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sergey kirjoitti:Painetaan kaasua.

Se o mersu eikä mikää lelu jota pitää varoa 8)
Tällä on menty vaikka mikä jälessä. 290:n perässä ei kaks tonnia isottele, tulee kun rukkasnahka. Isompaa ei ees taho kiskoo, jos ei varsinaista tarvetta. Tulis kai sieltä pari maapalloo kyselemäti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Höh. No aamutuimaan ku laatii kysymystä, ni unohtuu olennainen. Toi on siis 216 manuaalilaatikolla.

En yhtään epäile, etteikö kärry täyteen lastattuna tulis ihan empimättä noilla tehoilla perässä, mut laatikon ja vauhtipyörän kestävyys epäilyttää. Jostain on jääny semmonen käsitys, et vitonen olis ylivaihde mut en aina luota omiin käsityksiini.

Ei oo kyl sattunu silmiin tai korviin mitään erityistä aiheesta, vauhtipyörä voi tietty hajota muutenkin. Ajattelin vaan kysyä josko olis jotain erityistä mikä pitäs tietää, sen verran kalliita remontteja noi voimansiirtoon liittyvät ettei viitsis tietämättömyyttään mitään hajottaa.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Minä olen yleensä lastattu kärry perässä käyttänyt kaikissa autoissa max toiseksi suurinta vaihdetta. Eli nelosella ajaisin sinun tapauksessa. Tasasemmin tulee vääntöä koneen ja laatikon paikoille kun on nopeammin pyörivää massaa. Mutta tämä vain minun mielipide ja voi olla kyllä täysin vääräkin :mrgreen:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kai suoralla vaihteella ajamisen idea on se ettei lootan sivuakseli kuormitu.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kaikki vetohommat sprintterillä vedetty tilanteeseen sopivimmalla isolla vaihteella. Lempsan twinturbo secci tuli ainaki 311cdi sprintterillä niin kevyesti perässä että ei meininkiä ainakaan nelosella huudattaa suoralla. Mäissä joutu joskus pykältään tietenkin.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Jep, toi on aika lootakohtaista että mitkä ottaa itteensä, mitkä ei - mitoituskysymyshän se on. Mersun laatikoista en oo koskaan kuullut, sen sijaan vanhempien PSA-vehkeitten vitosvaihteet särkyvät vissiin yllättävän useinkin.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo, kuten siis mainitsin niin ei sillä väliä ole. Se kestää kyllä. Itteki ku lavetilla hain auton ja perässä kärryssä oli roinaa niin eipä sitä ees ajatellu asiaa ja ajeli pokkana vaa vitosella, koska auto kulki nätisti kuormasta huolimatta.

Jos se voimansiirto siitä hajoaa, niin se ei ole ollut muutenkaan enää terve. Ehjänä ei mitään erityistä tapaa vaadi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Riippu tietty perästäkin. Lanssissa semmonen aavikkoperä mitä monissa hyötyautoissa ei ole. Esim 100 vauhdissa melkein 500 kiekkaa vähempi kuin automaatti 218 rintterissä joka jo uudempaa mallia. Tuntuu ihme mölyäjältä vanhukseen verrattuna :shock:
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Ristiriitaista tietoa vähän. Ymmärsin nyt kuitenkin, että ehjänä pitäs kestää körötellä vitosellakin ku ei oo mikään aavikkoperä kuitenkaan. Toisaalta on jo reippaat puoli miljoonaa mittarissa, ni ei toi välttämättä ihan eheä enää ole vaikkei erityisemmin oireilekaan. Pientä tärinää/resonointia havaittavissa ku vauhtia on yli 90km/h mut tää nyt voi olla ihan ominaisuuskin, ainakin vastaavista oon netistä lukenu. Kamalan vaikea koettaa paikallistaa äänenlähdettä, ni oon vaan päätyny asentelemaan isompia kaiuttimia,vahvistimia ja subbareita kabiiniin piiloon.

Eli vitosella ajetaan jos on vaan vene tai muu kevyt kuorma kärryllä, mut autoa vetäessä sit hyvin orjallista kahdeksaakymppiä nelosella. Voi olla ylilyönti riskienhallinnassa, mut köyhällä ei oo varaa hölmöillä. Oon ainakin kaavaillu ajelevani seuraavat sata tuhatta ilman suurempia remontteja, sit saattas olla jo varaa vaihtaa uudempaan tai en tiiä.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä sen kuulee jos on vaihde liian iso, eikö? :wink:
Suoralla tasaista vauhtia ajaessa voi huoletta ajaa vitosella, mäkeen ja muuhun kuormitukseen, esim kiihdytykseen sitte pienempää, ihan muutenkin, vaikka kestäisikin vitosella. 8)

Kyllä se on silkkaa hulluutta, jos pitää ajella väännöllä ja koko koppi tärrää ku voimansiirto-kone paketti vibraa ku värinävääpeli keltaisesta ruususta. :shock:
(Meillä töissä 316 vm2012 sprintteri, se haluaa kokoajan poskettoman isoa vaihdetta, kun siinä on se vaihtonäyttö, jos ajelee sen haluaman vaihteen mukaan, niin jyrisee ja tärisee melkein aina. Paska alavääntö noissa neloskoneissa. :x )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

No kuulee, kuulee. Ja tunteekin. Siis jos ei ole television kokoista subwooferia hantin penkin alla täristämässä koko koppia. :lol:

Ei vaan kyselin edelleen siis siks, et ku jonkun toisen merkkisten autojen laatikot porsivat suht varoittelematta jos ei tiedä mitä tekee. Ja ku oon omaksunu sellasen ajotavan että ajelen juurikin väännöllä, ni on vähän vaikea totuttaa itseään erilaiseen ajotapaan. Syy tämmöseen siinä, et enimmän osan ajeluistani ajelen kalustolla jossa tarjolla jotain 1000nm heti viidestä sadasta kierroksesta vaikkei kuormaa olekaan päällä lähellekään sitä mitä voisi olla. Ton auton myyjä katto koeajolla mua vähän epäluuloisena ku ajelin pintakaasulla kolmosella kierrosten ollessa n. 1500rpm, olisi itse kuulemma ajanut kakkosella. En sit tiiä. En viitti huudattaa.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

bw ei se oo tyhmä kysymys. niiku siis yleisesti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”